Vilka är era favorit röstskådespelare?

Medlem
Vilka är era favorit röstskådespelare?

Nu när vi mötts av nyheten att vi har fått en ny Super Mario röst så börja jag fundera kring röstskådespelare som jag uppskattar!

Och min personliga favorit är Tomas Bolme, och primärt för hans insats som Tintin som var en personlig favorit som barn!

Vilka röstskådespelare är era favoriter? Det kan vara en vanlig skådespelare som också gjort röstskådespeleri med 😊

Ser fram emot att höra era favoriter!

Releasehästryttare
Testpilot

En av mina favoriter är Gideon Emery som bland annat gör rösten till Balthier i FF XII och även Biggs i FF VII Remaken. David Hayter som Snake bör väl nämnas också.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Nu när vi mötts av nyheten att vi har fått en ny Super Mario röst så börja jag fundera kring röstskådespelare som jag uppskattar!

Och min personliga favorit är Tomas Bolme, och primärt för hans insats som Tintin som var en personlig favorit som barn!

Vilka röstskådespelare är era favoriter? Det kan vara en vanlig skådespelare som också gjort röstskådespeleri med 😊

Ser fram emot att höra era favoriter!

Bolme är också min favorit från olika barndomsanimeringar.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Bolme är också min favorit från olika barndomsanimeringar.

Instämmer på Bolme, det är den rösten Tintin ska ha annars blir det bara fel!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Claudia Black för Morrigan och Chloe Frazer, bonus för att man kände igen rösten direkt från SG-1. Räknar man folk som är mer associerade med vanligt skådespeleri så ligger JK Simmons högt, är ju bara att lyssna på hur han levererade Ketheric Thorm i BG3 för att höra vilka hästlängder han står över vanliga röstskådespelare.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Nu när vi mötts av nyheten att vi har fått en ny Super Mario röst så börja jag fundera kring röstskådespelare som jag uppskattar!

Och min personliga favorit är Tomas Bolme, och primärt för hans insats som Tintin som var en personlig favorit som barn!

Vilka röstskådespelare är era favoriter? Det kan vara en vanlig skådespelare som också gjort röstskådespeleri med 😊

Ser fram emot att höra era favoriter!

Tomas Bolme är klass det.

Alla dom gamla svenska röstskådisarna från Silver Fang, Starzinger, Rai och Asterix & Obelix m.fl. är kult och en klass för sig.

Peter Harryson
Staffan Hallerstam
Gunnar Ernblad
Beatrice Järås
Sture Ström
Elisabeth Bolme Nordqvist
Bert Åke Varg
Åke Lindström
Benny Haag

osv.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Anders Öjebo som bland annat gjorde rösten till Darkwing Duck. Den versatila rösten och inlevelsen passar bra in med karaktären och han är också rolig. Darkwing Duck har funnits på Disney+ ett tag nu i övrigt.

Gillar också en del röster i Family Guy, kanske mest morsans röst (Alex Borstein)

Sen får man inte glömma legendariske Ingvar Kjellson som gjorde rösten till lejonet i Robin Hood. "Allt mitt guld!" "Det är Robin Hood jag vill ha!" och så vidare

Medlem

Olof Thunberg när han gör rösten till Bamse

Medlem

Mark Hamill är grymt bra

Medlem

Trey Parker och Matt Stone, om man får räkna med dom Dom förvränger förvisso ofta rösterna i efterhand, men inte alltid. Komiska genier.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Trey Parker och Matt Stone, om man får räkna med dom Dom förvränger förvisso ofta rösterna i efterhand, men inte alltid. Komiska genier.

Håller med dig, en klass i sig.

Vill även slå ett slag för de som röstsätter ljudböcker och i synnerhet exempelvis Jonathan Keeble som har gjort röster åt dussintals (hundratals?) Warhammer karaktärer, 40k likväl FB. Att lyckas röstsätta en hel ljudbok med inlevelse och dessutom ge individuella röster och dialekter för varje karaktär är sjukt imponerande.

Medlem

Magnus Härenstam

Medlem

I Sverige, Fredrik Dolk. Speciellt i Salor moon när han kallar Sailor Moon för tjockis 😂

Medlem

Inte bara röstskådisar men Mark Strong och Simon Templeman är riktigt, riktigt bra.


signatur

I drank what?

ZF
Medlem

William Vanderpuyopop - Alltid en pålitlig insats!

1
Skriv svar