Xbox håller hov under årets Tokyo Game Show

Robot
Xbox håller hov under årets Tokyo Game Show
Medlem

Oj oj oj. Vad kan det vara för spännande saker 😉 Vad finns det för spel som inte är på Xbox än? *hint hint*

Skribent
Skrivet av Freeman79a:

Oj oj oj. Vad kan det vara för spännande saker 😉 Vad finns det för spel som inte är på Xbox än? *hint hint*

Hörde nyligen om ett rätt populärt japanskt spel? Fantasy Final eller något?


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Hade varit kul om final fantasy hittar in på den gröna sidan med. Hade gjort valet att gå fullt ut på PC enklare 😊

Medlem

FF16 på gamepass?

Medlem

Final Fantasy har ju besökt Xbox tidigare och om jag inte minns fel är väl FFXIV på gång till Xbox också.

Skulle personligen vara mer intressant med något helt nytt från Japanska studios till Xbox.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Final Fantasy har ju besökt Xbox tidigare och om jag inte minns fel är väl FFXIV på gång till Xbox också.

Skulle personligen vara mer intressant med något helt nytt från Japanska studios till Xbox.

Jo, Square Enix känns mest trötta nu. Efter floppar som Forspoken med mer. Ser gärna något nytt av andra utvecklare. Capcom? Sega?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo, Square Enix känns mest trötta nu. Efter floppar som Forspoken med mer. Ser gärna något nytt av andra utvecklare. Capcom? Sega?

Håller med angående Squenix. FF16 i all ära, men utöver det känns det bara tomt och tråkigt?

Sega köpte väl nyligen upp Rovio (Angry birds), det hade varit mäktigt om Microsoft i sin tur köpte upp Sega. Både Candycrush och Angry birds under samma tak. 🤓


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

säkert något med deras japanska devs har något och visa.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Skribent
Skrivet av jeppe109:

Final Fantasy har ju besökt Xbox tidigare och om jag inte minns fel är väl FFXIV på gång till Xbox också.

Skulle personligen vara mer intressant med något helt nytt från Japanska studios till Xbox.

Ja det hade varit kul med något helt nytt. Uppföljare till Lost Odyssey eller Blue Dragon hade varit nice (sista var väl i och för sig inte SquareEnix)


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med angående Squenix. FF16 i all ära, men utöver det känns det bara tomt och tråkigt?

Sega köpte väl nyligen upp Rovio (Angry birds), det hade varit mäktigt om Microsoft i sin tur köpte upp Sega. Både Candycrush och Angry birds under samma tak. 🤓

Jag vet inte med uppköp, men ser gärna satsningar på nya eller nygamla serier. De har haft ett bra samarbete med både Sega och Capcom så därifrån känns det mest troligt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag vet inte med uppköp, men ser gärna satsningar på nya eller nygamla serier. De har haft ett bra samarbete med både Sega och Capcom så därifrån känns det mest troligt.

Ja, ett uppköp känns osannolikt men fett hade det varit. Ur Game Pass synpunkt så hade Segas bibliotek smakar mumma.

Hoppas på att Microsoft har pyntat för utvecklingen av något häftigt spel från Capcom. Typ Dino Crisis eller ett Mega Man I 3D likt Metroid Prime. Även detta är osannolikt men drömma får man ju.

Det jag inte hoppas är att dem har köpt rättigheter till något som egentligen skulle gått multiplatt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det hade varit kul med något helt nytt. Uppföljare till Lost Odyssey eller Blue Dragon hade varit nice (sista var väl i och för sig inte SquareEnix)

Lost Odyssey var inte heller Square. Det skapades efter att Hironobu Sakaguchi, skaparen av Final Fantasy, lämnade Square enix med sitt gäng av utvecklare som var leds på den inriktning Square Enix börjat ta runt sina spel. De skapade då studion Mistwalker och det var de som släppte Blue Dragon och Lost Odyssey. Lost Odyssey var vad många skulle kalla "det riktiga final fantasy 13"

De skapade senare även The Last Story till Wii.

Ett mindre lyckat Square spel (som jag ändå tycker är underhållande) som släpptes exklusivt till Xbox var Infinite Undiscovery. Ett Action JRPG. Finns digitalt via Xbox store. De släppte senare även The last Remnant exklusivt till 360 som är ett spel med väldigt unikt stridssystem som är jäkligt bra i min mening. Dessvärre så begränsades spelet tekniskt av 360 och hade man inte en hårddisk köpt extra till sin 360 så var laddtiderna extrema. The last remnant släpptes senare i en utökad version till PC via steam. Idag har The Last Remnant släppts som en remaster till både PC(?) och PS4/5.

Slutligen släpptes Tales of Vesperia exklusivt till 360 och det är erkänt en av de bättre delarna i Tales serien. Det har senare fått en remaster till PS4/5 och en steam release om jag inte mins fel. Men det släpptes ej av square.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Lost Odyssey var inte heller Square. Det skapades efter att Hironobu Sakaguchi, skaparen av Final Fantasy, lämnade Square enix med sitt gäng av utvecklare som var leds på den inriktning Square Enix börjat ta runt sina spel. De skapade då studion Mistwalker och det var de som släppte Blue Dragon och Lost Odyssey. Lost Odyssey var vad många skulle kalla "det riktiga final fantasy 13"

De skapade senare även The Last Story till Wii.

Ett mindre lyckat Square spel (som jag ändå tycker är underhållande) som släpptes exklusivt till Xbox var Infinite Undiscovery. Ett Action JRPG. Finns digitalt via Xbox store. De släppte senare även The last Remnant exklusivt till 360 som är ett spel med väldigt unikt stridssystem som är jäkligt bra i min mening. Dessvärre så begränsades spelet tekniskt av 360 och hade man inte en hårddisk köpt extra till sin 360 så var laddtiderna extrema. The last remnant släpptes senare i en utökad version till PC via steam. Idag har The Last Remnant släppts som en remaster till både PC och PS4/5.

Slutligen släpptes Tales of Vesperia exklusivt till 360 och det är erkänt en av de bättre delarna i Tales serien. Det har senare fått en remaster till PS4/5 och en steam release om jag inte mins fel. Men det släpptes ej av square.

The Last Remnant var nog spelet jag tänkte på! Tycker också det var riktigt bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med angående Squenix. FF16 i all ära, men utöver det känns det bara tomt och tråkigt?

Sega köpte väl nyligen upp Rovio (Angry birds), det hade varit mäktigt om Microsoft i sin tur köpte upp Sega. Både Candycrush och Angry birds under samma tak. 🤓

Eller så slutar Microsoft köpa upp allt som släppt ett spel.

Uppköp av stora publisher är dåligt för marknaden.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Eller så slutar Microsoft köpa upp allt som släppt ett spel.

Uppköp av stora publisher är dåligt för marknaden.

Det håller jag med om. Men det hade varit spännande att se vad det hade blivit av en sådan affär.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det håller jag med om. Men det hade varit spännande att se vad det hade blivit av en sådan affär.

Så får att kompensera köper Sony upp Take two, Bandai och Capcom.

Nintendo köper Ubisoft, Square och Warner Bros.

Blir ingen rolig marknad för spelare då men folk vill ändå att Microsoft ska köpa mer och mer av någon anledning.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så får att kompensera köper Sony upp Take two, Bandai och Capcom.

Nintendo köper Ubisoft, Square och Warner Bros.

Blir ingen rolig marknad för spelare då men folk vill ändå att Microsoft ska köpa mer och mer av någon anledning.

Håller med.

Som konsument vill jag inte att Microsoft köper Sega men en annan sida av mig är intresserad av att se vad som hade hänt om så skett.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det hade varit kul med något helt nytt. Uppföljare till Lost Odyssey eller Blue Dragon hade varit nice (sista var väl i och för sig inte SquareEnix)

Helt nytt men trötta uppföljare?

Nä, jag hoppas att utöver ett par Final Fantasy-släpp att vi också får se någonting helt nytt - som i nya franchises eller bara nya titlar (alltså som inte nödvändigtvis blir långa serier utan kanske står på egna ben). Det skulle båda gott för MS i Japan såväl som internationellt!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Så får att kompensera köper Sony upp Take two, Bandai och Capcom.

Nintendo köper Ubisoft, Square och Warner Bros.

Blir ingen rolig marknad för spelare då men folk vill ändå att Microsoft ska köpa mer och mer av någon anledning.

Tror mycket handlar om att man inte vill betala för spel eller betala utvecklarna som utvecklar spelen, så man vill se mer spel "gratis" på gamepass och ser Microsofts uppköp som en väg till det. Utan att tänka på vilka negativa långsiktiga konsekvenser det har för branschen eller utveckling av spel i stort.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Tror mycket handlar om att man inte vill betala för spel eller betala utvecklarna som utvecklar spelen, så man vill se mer spel "gratis" på gamepass och ser Microsofts uppköp som en väg till det. Utan att tänka på vilka negativa långsiktiga konsekvenser det har för branschen eller utveckling av spel i stort.

Ja folk tänker bara kortsiktigt på sin egna plånbok än för det bästa av spelindustrin.

Som folk skrivit förut att Microsoft ska bli som McDonalds fast med spel, billigt och finns överallt. Dock är det ingen ljus framtid då McDonalds inte är kännbart med kvalitet och det kallas skräpmat.

Blir spelindustrin sån så kommer iaf jag att sluta spela.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Helt nytt men trötta uppföljare?

Nä, jag hoppas att utöver ett par Final Fantasy-släpp att vi också får se någonting helt nytt - som i nya franchises eller bara nya titlar (alltså som inte nödvändigtvis blir långa serier utan kanske står på egna ben). Det skulle båda gott för MS i Japan såväl som internationellt!

haha, ja jag insåg mitt misstag. Men det är i alla fall inte uppföljare som mjölkats sönder


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha, ja jag insåg mitt misstag. Men det är i alla fall inte uppföljare som mjölkats sönder

Hehe, nej det är i alla fall en fördel! Del 2 känns sällan så trött som del 13 iaf. Om de utannonseras med helt nytt vore det ju inte så illa heller.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Hehe, nej det är i alla fall en fördel! Del 2 känns sällan så trött som del 13 iaf. Om de utannonseras med helt nytt vore det ju inte så illa heller.

Nä jag tänker om de kan utannonsera något roligt nytt till Xboxen så hade jag varit asglad. Men om det blir att ta upp någon xboxexklusivt gammalt JRPG så är jag på det tåget också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Någon tidsexklusiv monster hunter-grej tror jag.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Vad finns det för spel som inte är på Xbox än? *hint hint*

God of War, Uncharted, the last of us, horizon, spiderman, gran turismo, ratchet


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

God of War, Uncharted, the last of us, horizon, spiderman, gran turismo, ratchet

Sååå alla dem är från Japanska 3de part studios. Bra att veta.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Sååå alla dem är från Japanska 3de part studios. Bra att veta.

Nä bara svarade på det jag citerade


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nä jag tänker om de kan utannonsera något roligt nytt till Xboxen så hade jag varit asglad. Men om det blir att ta upp någon xboxexklusivt gammalt JRPG så är jag på det tåget också.

Well, det är väl ett ganska okej worst case scenario antar jag

Medlem

Microsoft satsade ju ganska så hårt på den japanska marknaden under senare 00-talet när Xbox 360 var ny. Det kom ett flertal exklusiva JRPGs och andra japanska spel till Xbox då, som Infinite Undiscovery, Project Sylpheed, Lost Odyssey osv. Kan det bli en liknande period igen?

12
Skriv svar