Hollywoodstrejken kan spridas till spelindustrin

Robot
Hollywoodstrejken kan spridas till spelindustrin

Ropen skalla spel åt alla...eller..?

#Hollywood, #SAG-AFTRA


Medlem

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Fullständigt hemlös tidpunkt att gå på strejk nu från konsumenternas sida när vi har de senaste månadernas spelsläpp. Vi kommer inte märka någonting. Kör på 👍

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Sanningen är att de anser sig stå över den traditionella arbetarklassen som alltid varit mest utsatt för automatiseringen i samhället. Nu när det kan drabba dem själva är det tydligen en viktig kamp att föra. Sen går de till närmsta mc Donalds och beställer sin mat via en datorskärm.

Medlem

Gör inte så mycket om det pausas med spel ett par år för egen del. Får man chansen att ta tag i sin backlogg🥴.

Geeks Gaming
Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Riktigt komplicerat, minst sagt.
Dels är det AI-biten men även löneklyftorna är enorma uppenbarligen.
Har försökt sätta mig in i det men det är inte lätt 😱

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Sanningen är att de anser sig stå över den traditionella arbetarklassen som alltid varit mest utsatt för automatiseringen i samhället. Nu när det kan drabba dem själva är det tydligen en viktig kamp att föra. Sen går de till närmsta mc Donalds och beställer sin mat via en datorskärm.

Japp tror detta är en närapå 100% analys.
Nu "drabbar" utvecklingen sådana som tror sig vara bättre andra då är det helt plötsligt dåligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Det finns en viss skillnad i Hollywood och spelindustrin vilket jag glömde skriva. De större företagen är visserligen anslutna till facken, men detta gäller inte mindre spelföretag eller indiestudior. Jag pratade just med en nära vän som jobbar inom branschen och han sa att strejken skulle gynna de små spelutvecklarna då fokusen skulle bli på dem om de stora strejkar. Han sa att det till och med skulle kunna forma om spelutvecklingen på så vis att vi kommer ifrån stora AAA-projekt som bara är menat att tjäna pengar och att vi Istället får tillbaka kreativitet och glädje i utvecklingen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är så synd om spelutvecklarna...

Inaktiv

"Ludditerna eller maskinstormarna var en samhällsrörelse bland engelska arbetare som under det tidiga 1800-talet protesterade, ofta genom att förstöra textilmaskiner, mot den industriella revolutionens förändringar, som de upplevde hotade deras arbeten"

Kommer bli fler om regeringarna världen över inte tar itu med frågan om arbetslöshet som kommer öka dramatiskt. Speciellt i fattiga länder som kommer skippa flera utvecklingssteg. Problemet är att vi lever i en värld där vi skapar låtsas jobb bara för att folk ska ha något att göra. Ekonomiska systemet kommer krascha alternativt se uppror i och med AI

Medlem
Skrivet av anon_332538:

"Ludditerna eller maskinstormarna var en samhällsrörelse bland engelska arbetare som under det tidiga 1800-talet protesterade, ofta genom att förstöra textilmaskiner, mot den industriella revolutionens förändringar, som de upplevde hotade deras arbeten"

Kommer bli fler om regeringarna världen över inte tar itu med frågan om arbetslöshet som kommer öka dramatiskt. Speciellt i fattiga länder som kommer skippa flera utvecklingssteg. Problemet är att vi lever i en värld där vi skapar låtsas jobb bara för att folk ska ha något att göra. Ekonomiska systemet kommer krascha alternativt se uppror i och med AI

Sverige lär det inte gälla på länge för här finns det inte ens folk för alla jobb.
Att folk är arberslösa här beror inte på arbetsbrist utan "kompetensbrist" och vilja så en spark i arslet är det som behövs


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför menar super nanny att det måste vara sjukvårdare på plats under spelutveckling? Det är ju inga sjukvårdare med när man staplar äpplen på ica?

Är det musarmen då eller? Lite stel i ryggen?

Skämt åsido, vet inte hur det påverkar spelbranschen, det är stor skillnad på spel och film, det finns nämligen 100tals gamla och indiespel som är bra, det finns kanske 2 indiefilmer som är värda att se på.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

AI är fantastiska verktyg för en liten oberoende spelutvecklare eller filmskapare.

"att AI måste regleras och att sjukvårdspersonal måste vara på plats under spelproduktioner."

låter mer som att denna person behöver sjukvårdspersonal. varför skulle just spelutveckling behöva sjukvårdspersonal på plats mer än någon som te.x jobbar med att lägga tak eller åker lastbil eller nästan vad som helst...

De kan gärna strejka. Gör det resten av era liv, ingen saknar Hollywood och ingen kommer sakna AAA-utvecklare heller, dom är rena skämt för det mesta.

Medlem

Om AI blir en förbättring så låt den ta över film- och spelindustrin. Som det är nu handlar det bara om remakes och woke-propaganda från de större drakarna. Inget nytänkande alls, förhoppningsvis kan AI förändra det.

De har inga problem med att allt annat automatiseras, så varför inte detta också?

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Jag tror att problemet man vill belysa främst gäller röstskådespelare där det räcker att man spelar in några meningar för att sedan skapa en identisk röst som enkelt kan återanvändas och säga precis vad man vill med inlevelse istället för att behöva betala ut löner och avgifter för personer som annars lägger flera månader på att spela in dialogen på traditionellt vis.

Det är inget konstigt att utvecklingen går åt det hållet heller precis som du säger. Det finns ingen anledning för företag att ha massa extra utgifter om det finns enklare och billigare sätt att uppnå samma eller bättre resultat men samtidigt förstår man såklart oron hos personer som livnär sig på röstskådespeleri och får sin röst "stulen". Det är ändå ganska stor skillnad på en duktig imitatör som inte direkt kan "stjäla" någons jobb eftersom originalet fortfarande är relevant jämfört med datorgenererade imitationer som kan likna precis vem som helst och skapar en färdig ljudfil på några minuter istället för veckor eller månader av ett team i en inspelningsstudio.

Medlem

Det är nästan som att det plötsligt är en chock att datorer och teknik kan göra saker smidigare och snabbare och bättre.

Men visst, låt oss gå tillbaka till då man tog kort med en analog kamera och fick lämna in det för att framkalla det. Jag menar mobilerna tog ju bort detta jobb nästan helt och hållet, bäst vi begränsar mobilerna eller digitala kameror så de kan få tillbaka jobben de hade på 90-talet och tidigare! Tycker man inte det ska man nog vara tyst.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Blir ju så, när kontorsråttorna nu blivit hotade av maskiner. Innan har ju många arbeten blivit ersatta eller fått hjälp av maskiner. Kanske inget de (manusförfattare osv brytt sig om), fast när elden nu står för dörren så blir de ju genast liv.

Gillade ju kritiken som framfördes mot Kristallen här i Sverige att ingen bakom kameran från pris. Kristallen är ju en kopia på Emmy där pris delas ut till de bakom kamerorna också och där svenska personalen bad de som skulle till Kristallen bojkotta typ men de sket kändisarna i

Tror i framtiden att man kommer kunna generera sin egen film, med skådisar osv. Kanske blir det så att skådisar egentligen bara blir röstskådisar?

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Det är nästan som att det plötsligt är en chock att datorer och teknik kan göra saker smidigare och snabbare och bättre.

Men visst, låt oss gå tillbaka till då man tog kort med en analog kamera och fick lämna in det för att framkalla det. Jag menar mobilerna tog ju bort detta jobb nästan helt och hållet, bäst vi begränsar mobilerna eller digitala kameror så de kan få tillbaka jobben de hade på 90-talet och tidigare! Tycker man inte det ska man nog vara tyst.

Men då borde inte strejken påverka gamers, de kan ju bara slå på den stora ai maskinen.

Ha det så skoj utan spel!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vad menar de är problemet med AI? Om AI kan ersätta människor för att t.ex. skriva dialoger så är det väl inte konstigare än att maskiner ersatt hästar, som i sin tur ersatte människor för allehanda olika arbeten. Som ett av många exempel.

Jag frågar seriöst, är inte insatt i ämnet och vet inte vad frågan handlar om.

Så här är det väl alltid när människan är på väg att ersättas av teknik? Vi har sett det inom jordbruk, industri m.m., och nu står författare på tur, och det kommer bli samma visa när vårdpersonal börjar ersättas av robotar och kollektivtrafiken blir helt självkörande.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

AI är fantastiska verktyg för en liten oberoende spelutvecklare eller filmskapare.

"att AI måste regleras och att sjukvårdspersonal måste vara på plats under spelproduktioner."

låter mer som att denna person behöver sjukvårdspersonal. varför skulle just spelutveckling behöva sjukvårdspersonal på plats mer än någon som te.x jobbar med att lägga tak eller åker lastbil eller nästan vad som helst...

De kan gärna strejka. Gör det resten av era liv, ingen saknar Hollywood och ingen kommer sakna AAA-utvecklare heller, dom är rena skämt för det mesta.

Nu gissar jag här men den delen om sjukvårdspersonal handlar nog om oklara regler för skådespelare när spel använder motion capture. Inte för spelutvecklare utan skådespelare som fackförbundet faktiskt fokuserar på.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Varför menar super nanny att det måste vara sjukvårdare på plats under spelutveckling? Det är ju inga sjukvårdare med när man staplar äpplen på ica?

Är det musarmen då eller? Lite stel i ryggen?

Skämt åsido, vet inte hur det påverkar spelbranschen, det är stor skillnad på spel och film, det finns nämligen 100tals gamla och indiespel som är bra, det finns kanske 2 indiefilmer som är värda att se på.

Det är nog knutet till stunts och skådisar på plats, vilket jag också tror strejken handlar om då det kommer från Hollywood (plus då manusförfattare). Jag försöker faktiskt få tag på Nilla Hansson angående detta då hon jobbar i stuntbranschen för spel och film.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så här är det väl alltid när människan är på väg att ersättas av teknik? Vi har sett det inom jordbruk, industri m.m., och nu står författare på tur, och det kommer bli samma visa när vårdpersonal börjar ersättas av robotar och kollektivtrafiken blir helt självkörande.

Det handlade om att Hollywood ville lägga till saker i kontrakten så de enkelt kunde få rätten till att återskapa folks röst och ansikte med ai utan att behöva betala något efter att kontraktet är färdigt.

Samt att vi alla vet att ai nästan alltid är tränad på arbetet gjort av folket den ämnar att ersätta.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det finns en viss skillnad i Hollywood och spelindustrin vilket jag glömde skriva. De större företagen är visserligen anslutna till facken, men detta gäller inte mindre spelföretag eller indiestudior. Jag pratade just med en nära vän som jobbar inom branschen och han sa att strejken skulle gynna de små spelutvecklarna då fokusen skulle bli på dem om de stora strejkar. Han sa att det till och med skulle kunna forma om spelutvecklingen på så vis att vi kommer ifrån stora AAA-projekt som bara är menat att tjäna pengar och att vi Istället får tillbaka kreativitet och glädje i utvecklingen.

Om så är fallet vore det magiskt! 😊 känns som att ALLA på detta forum uttrycker den önskan, mest hela tiden.

Medlem

Jag tycker absolut att AI är ett problem, både praktiskt och etiskt.

Däremot ser jag ingen större förlust för gamers med strejken, detta med tanken på hur jävligt ursla spelen från AAA-studios har varit de sista åren.

Indieutvecklare lär inte bli särskilt påverkade, speciellt med tanke på den enorma mängden duktiga röstskådespelare det finns, som INTE är anslutna till SAG-AFTRA.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Sanningen är att de anser sig stå över den traditionella arbetarklassen som alltid varit mest utsatt för automatiseringen i samhället. Nu när det kan drabba dem själva är det tydligen en viktig kamp att föra. Sen går de till närmsta mc Donalds och beställer sin mat via en datorskärm.

Exakt.

Medlem

I somras gick skådespelarna och manusförfattarna i Hollywood ut i strejk. Strejkandet handlar om att få bättre avtal.

Bättre avtal?

Artikeln är något av ett lågvattenmärke. Egentligen avslöjas att författaren inte greppar situationen, men det är viktigt att kicka ut en ögonmagnet eller nyhet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp tror detta är en närapå 100% analys.
Nu "drabbar" utvecklingen sådana som tror sig vara bättre andra då är det helt plötsligt dåligt.

Fast man förstår väl ändå nån del i det. Jag tycker inte vårt ekonomiska system är särskilt vettigt eller bra men jag råkar jobba med något värdefullt som jag gillar. Om i framtiden nån rik snubbe säger att jag ska jobba på McDonalds eller liknande för AI ska göra det kreativa, roliga samt är billigt, alltså de är klart som sjutton jag inte hade high-fivat kollegorna. Jag bryr mig liksom inte om att rika ska bli rikare utan vill leva ett gott liv o tand hand om min familj.

Fattar att man inte sympatiserar med Hollywood, men detta är väl inte direkt bara superrika stjärnor som strejkar.

Skribent
Skrivet av Pettor:

Fast man förstår väl ändå nån del i det. Jag tycker inte vårt ekonomiska system är särskilt vettigt eller bra men jag råkar jobba med något värdefullt som jag gillar. Om i framtiden nån rik snubbe säger att jag ska jobba på McDonalds eller liknande för AI ska göra det kreativa, roliga samt är billigt, alltså de är klart som sjutton jag inte hade high-fivat kollegorna. Jag bryr mig liksom inte om att rika ska bli rikare utan vill leva ett gott liv o tand hand om min familj.

Fattar att man inte sympatiserar med Hollywood, men detta är väl inte direkt bara superrika stjärnor som strejkar.

I en prefekt värld borde ju AI och sådant hjälpa till istället för att ersätta. Kanske låta de som arbetar gå ned i tid och ändå kunna göra jobbet det ska med hjälp av AI. Men tyvärr så funkar ju inte världen så.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

I en prefekt värld borde ju AI och sådant hjälpa till istället för att ersätta. Kanske låta de som arbetar gå ned i tid och ändå kunna göra jobbet det ska med hjälp av AI. Men tyvärr så funkar ju inte världen så.

Hjälpa till är ju samma sak som att ersätta många ggr. T ex en robot som hjälper till kommer snart göra allt jobb och kicka ut någon annan.

Som jag ser det är det omöjligt att stoppa AI från att helt ta bort vissa arbetsområden. Men man får vara ok med det, för det går inte att stoppa om man inte stoppar folks vilja att göra saker lättare och snabbare/effektivare.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hjälpa till är ju samma sak som att ersätta många ggr. T ex en robot som hjälper till kommer snart göra allt jobb och kicka ut någon annan.

Som jag ser det är det omöjligt att stoppa AI från att helt ta bort vissa arbetsområden. Men man får vara ok med det, för det går inte att stoppa om man inte stoppar folks vilja att göra saker lättare och snabbare/effektivare.

Fast det kommer ju handla om vem som har mest hårdvara för att träna på saker,

Släpper någon ett nytt spel så är det bara att träna en AI på spelet och släppa en kopia utan mycket arbete.

123
Skriv svar