Baldur's Gate III (2 av 2)

Medlem
Skrivet av leper:

Hur står sig spelet jämfört med disco elysium? Är det likt eller olikt?

Äpplen och päron.

KoP
Medlem
Skrivet av Akterseglaren:

Lite synd för Starfield som av allt att dömma kommer hamna i skuggan av detta mästerverk.

Absolut, OM spelen hade burit på likheter, vilket dom nu inte gör. 😐

Dödgrävaren
Skrivet av Fulci:

För just din del ja, men det stämmer inte för alla. Vet inte hur ni spelar för att få dem så pilska.

Vem är Gale förresten? Inte med i mitt party, är det senare i kampanjen?

Han

satt fast i första waypointen, precis bredvid kraschade skeppet. Magiker, rätt go å ha i partyt.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Han

satt fast i första waypointen, precis bredvid kraschade skeppet. Magiker, rätt go å ha i partyt.

Missade det helt tydligen, sånt som är kul att hitta vid omspelningar. Jag har gjort ett par beslut nyligen och det blev lite av ett blodbad, funderar på om jag borde gjort annorlunda men nu blev det som det blev.

Medlem

Angående de klassiska originalspelen så blev jag lite nyfiken och kollade vad folk gjorde nu. Writer och designer James Ohlen hade startat ett bolag för några år sedan som släppt en kampanvärld till D&D 5E med finansiering från Kickstarter. Oddyssey of the Dragonlords verkade riktigt välgjord. De har en till på gång, Raiders of the Serpent Sea. https://www.arcanumworlds.com/

Inaktiv

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

För just din del ja, men det stämmer inte för alla. Vet inte hur ni spelar för att få dem så pilska.

Vem är Gale förresten? Inte med i mitt party, är det senare i kampanjen?

Gale är en companion du kan få i Akt 1, inte så långt ifrån Laezel och Astarion. Han sitter fast i en portal och lyckas man inte rädda honom så..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gale är en companion du kan få i Akt 1, inte så långt ifrån Laezel och Astarion. Han sitter fast i en portal och lyckas man inte rädda honom så..

Lyckades undvika det helt : )

Medlem
Skrivet av leper:

Hur står sig spelet jämfört med disco elysium? Är det likt eller olikt?

Disco Elysium är mer av en walking simulator, liknande dialoger men lite mer spel i BG3.

Skrivet av KoP:

Absolut, OM spelen hade burit på likheter, vilket dom nu inte gör. 😐

Båda är stora rollspel till fullpris, klart de konkurrerar om såväl tid som plånböcker i dessa tider.

Medlem

Har svårt att minnas sist ett spel totalt slukade mig som det här har gjort. Har svårt att förstå hur det kan finnas så mycket content där allt är så intressant. Ibland har jag känt mig överväldigad av hur mycket det finns att utforska och då är jag fortfarande bara i act 2, men då behöver jag påminna mig själv om att resan är målet och att det inte är någon brådska 😄

Larian har verkligen skapat något utöver det vanliga och jag ser verkligen fram emot att sänka flera hundra timmar i det här mästerverket

Medlem

Hur fungerar det? Finns det main quest man kan följa?
Hade så gärna velat spela men sitter med en xsx, så det är väl bara att vänta.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Rogues kan vara bra på att dela ut skada.
Sneak attack går att applicera ganska ofta.
Du får det varje gång någon är Threatened av någon annan av dina karaktärer, och du får det när du har Advantage.
Vid level 4 är det inte ovanligt att jag delar ut 10-20DMG på en attack med honom. (Dual-wieldar visserligen).

Redaktör
Ponny
Skrivet av Edd1e:

Suverän recension, som vanligt. Som andra sagt, är lite jobbigt med det där .. Jag: "hej, du har fin hatt!". Companion "Tack! Ska vi hångla?"

Precis som i verkligheten!?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av JackG100:

Det största minuset för mig är att alla är så jävla kåta hela tiden, men annars håller jag helt med. 5/5.

förstår inte riktigt vad alla gör för att få de så. jag har spelat 70h, har haft sex en gång med Lae'zel(sen bestämde jag mig för att satsa på shadowheart och har bara kommit så långt att man kysst henne) och så fort någon annan sagt/gjort något som man uppenbarligen märker tar en in på en romantisk bana så har jag bara nekat och sen har dom inte tagit upp de igen. Känns som ni måste ju märka när saker börjar bli romantiskt långt innan de kommer till att hångel/sex?

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Rogues kan vara bra på att dela ut skada.
Sneak attack går att applicera ganska ofta.
Du får det varje gång någon är Threatened av någon annan av dina karaktärer, och du får det när du har Advantage.
Vid level 4 är det inte ovanligt att jag delar ut 10-20DMG på en attack med honom. (Dual-wieldar visserligen).

Jag gjorde nästan 16 i skada tidigt i spelet på lvl 3, alla andra gjorde runt 6 - 8 i skada vid denna tidpunkt. Var nog en crit men jag hajade till då jag själv var av uppfattningen att rogue var "skräp" och otroligt "tråkig" (spelar aldrig rogue oavsett spel). Slutade med att han blivit min huvudkaraktär att fokusera allt kring. Bara man lyckas med sneak så kan man ju mer eller mindre välja vilken fiende man vill "one-shotta" i början av en fight.

Längtar tills jag låser upp dual wield!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Har säkert totalt +6000 timmar i BG1-3, Icewind Dale 1-2, Arcanum, Pillars of Eternity 1-2, Neverwinter Nights med flera och Rogues är extremt svårspelade om man inte känner till deras mekanismer på detalj. Använde man dem väl så är de dödsmaskiner mot fiender med light-medium armor, men speciellt light. En rent generellt svår klass som kräver mycket omtanke i varje fight.

Medlem
Skrivet av CptEight:

Jag gjorde nästan 16 i skada tidigt i spelet på lvl 3, alla andra gjorde runt 6 - 8 i skada vid denna tidpunkt. Var nog en crit men jag hajade till då jag själv var av uppfattningen att rogue var "skräp" och otroligt "tråkig" (spelar aldrig rogue oavsett spel). Slutade med att han blivit min huvudkaraktär att fokusera allt kring. Bara man lyckas med sneak så kan man ju mer eller mindre välja vilken fiende man vill "one-shotta" i början av en fight.

Längtar tills jag låser upp dual wield!

Tror inte det är något att låsa upp som så.
Bara lägga in ett vapen till i offhand istället för sköld

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Har säkert totalt +6000 timmar i BG1-3, Icewind Dale 1-2, Arcanum, Pillars of Eternity 1-2, Neverwinter Nights med flera och Rogues är extremt svårspelade om man inte känner till deras mekanismer på detalj. Använde man dem väl så är de dödsmaskiner mot fiender med light-medium armor, men speciellt light. En rent generellt svår klass som kräver mycket omtanke i varje fight.

Skaffa en barbar med Wolf som primal path, och din rogue kommer älska att hänga med barbaren för det är automatisk sneak attack bredvid fiender där.

(från D&D 5E men det är samma i spelet)
Wolf - While you're raging, your friends have advantage on melee attack rolls against any creature within 5 feet of you that is hostile to you. The spirit of the wolf makes you a leader of hunters.

Rogue sneak attack som gör den där fina extra skadan när man har advantage fungerar då alltid på fiender som barbaren tankar, eftersom alla får advantage mot dem tack vare barbarens wolf path.

Edit: Jag har inte testat det i spelet själv, eftersom jag inte har en rogue i partyt, och jag kör själv fighter. Men det ska fungera.

Så här står det i D&D 5E reglerna, såg att där behöver man inte ens advantage, bara att någon annan är i kontakt med fienden.

Citat:

Sneak Attack
Beginning at 1st level, you know how to strike subtly and exploit a foe’s distraction. Once per turn, you can deal an extra 1d6 damage to one creature you hit with an attack if you have advantage on the attack roll. The attack must use a finesse or a ranged weapon.

You don’t need advantage on the attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn’t incapacitated, and you don’t have disadvantage on the attack roll.

The amount of the extra damage increases as you gain levels in this class, as shown in the Sneak Attack column of the Rogue table.

Alternativet är en magiker på level 7 med improved invisibility, kasta det på en rouge och de kan smyga runt och backstabba fiender med advantage i tio rundor. Sen använder man bonus action för att gömma sig med Hide, och kan backstabba igen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Du kan göra sneak attacks så länge du har advantage eller när andra karaktärer står nära. Super enkelt, helst när man speccat för dual wield eller kör ranged

  • Being hidden while attacking.

  • Having an ally within 1.5 meters of the enemy you’re attacking.

  • Having an Advantage buff from another skill.

  • Attacking a Prone enemy within three meters.

  • Attacking a Restrained enemy.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vet att jag allt som oftast kritiserar spelet (trots att jag egentligen tycker det är helt okej - dock absolut inte i närheten av decenniets bästa spel för mig, du är absolut inte ensam @aethernox), men herregud vad inventorysystemet är värdelöst. *Riktigt* värdelöst. Och då är det ändå bättre än early access, där det bokstavligen fanns tre separata inventory-skärmar. (Individuella väskor, individuell equipment och party.)

Går till lägret för att hämta lite grejer som en följeslagare som inte är med i partyt har i sitt inventory (då man inte kommer åt deras inventory "ute"), men tro fan man inte kan öppna det utan att först dismissa en följeslagare man har med sig (och det bryter dessutom eventuell koncentration denne har, because fuck logic), hämta ny följeslagare som har det man vill åt i sina väskor, plocka ur det man vill ha, dismissa den och sen hämta tillbaka den andra följeslagaren.

Precis som du nämner i recensionen - ex. PoE- och Pathfinder-spelen gör det här så långt mycket bättre att det nästan blir lite komiskt. Jag skulle säga att nästintill alla andra CRPG gör det här bättre. Visst finns det kul moment i att ha individuella inventories lite "hemliga" i en riktig TTRPG-session/-kampanj, men när man spelar själv i BG3? Nej, inte nånstans.

Och buggarna... partyt kan få för sig att totalt ändra ordning när man går till/från lägret, eller vid odefinierbara andra tillfällen helt utan anledning. Pathfindingen och AIn förtjänar verkligen en känga återigen, karaktärerna fortsätter gå in i fällor efter de upptäcks och hoppa runt på lådor, stegar, kanter och annat tämligen ologiskt. Skulle loota en låda förut och karaktären hoppar upp på den innan karaktären öppnar den - var inget i vägen.

Att turordningsbaserat läge ska användas som en janky workaround till att Larian inte implementerat en paus-funktion när man trycker på escape är verkligen också under all kritik - det finns i mina ögon ingen som helst ursäkt för. Överhuvudtaget.

Utöver det är Larian lagom godtyckliga med en del rätt så grundläggande DnD-mekaniker - flankning (tekniskt en optional regel i DnD5E, men har aldrig sett en kampanj som spelats utan det - någon form av bonus bör en flankning alltid ge) exempelvis? Nej, det är det bara rogues som får något som ens liknar. Tid? (Som tidigare nämnt.) En timme eller längre = till nästa long rest.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag valde att spela med att source fylldes på fullt efter varje strid. Var en sån advance option eller vad det kallas.

Men smart att lägga en pyramid där. Tar lite tid att åka fram och tillbaka dock.

Du tänker på Gift bag features. Bra råd! Tyvärr stänger det av achievements så det är inget för mig.

Skrivet av keffkebab:

Utan att spoila närmare, det löser sig.

Åh, fan vad härligt! Tack, det känns skönt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Gen
Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

De blir starkare allt eftersom man levlar upp! Har för mig det är på level 5 och 11, men kan ha fel. I vilket fall får de en extra tärning i två steg, så 2-20 och sedan 3-30 för 1d10-tärningar. Inte kattskit. Många gör dessutom mer än bara skada. Bone Chill hindrar exempelvis offret från att hela och ger odöda disadvantage på deras nästa attack. Därtill gör de oftast någon specifik typ av skada (fire, lightning etc) och många fiender är känsliga mot vissa typer av attacker och tar därmed ännu mer skada.

Tänkte inte på det
Bra att veta inför framtiden

Medlem

133 timmar in. Vill också bara tillägga att detta är mitt personligt bästa spel jag spelat på flera år (eller mer?). Jag vart lite besviken ett tag när det tycktes vara ganska kort spel med bara 3 akter, men har förstått detta är helt tillintetsägande. Utöver detta finns det oerhört många "gömda" banor/events som gör spelvärlden enormt stor.

Som gammal BG1+2 spelare hade jag dock velat haft en overlay-map där man på klassiskt maner förflyttar sig till olika platser. Besviken över detta. Samt att BG-andan och direkt relationer till de äldre spelen kunde fått ta MYCKET större plats.

Nu är jag lite utbränd dock, behöver paus ett tag, sedan blir det avslut och omstart på svårare svårighetsgrad

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Jag tycker Astarion är oumbärlig i partyt. Han gör bra skada både med pilbåge och Svärd (MH) / kniv (OH). Han är ju också superbra att ha när man behöver låsa upp dörrar eller desarmera fällor.
Jag är level 6 med partyt och Astarion har fått en extra ability (som inte ska spoilas). Sen har han alltid möjligheten att gömma sig vilket gör att han kan överleva länge.
Kör just nu Sorc (min egen), Shadowhart Paladin, Astarion och Wyll.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Alltså, rogues...?
Tyckte Astarion var så kass så spenderade 2000 guld att kitta upp honom ordentligt. Nej, lika kass ändå.
Gör typ 6 i damage och kan bara backstab vid lvl 6.
Gör jag nåt fel eller har hans abilities buggat ur?

Rogue har varit fantastisk för mig. Dishar ut mängder med skada.

Några tips:

  • Vet inte hur bevandrad du är i DnD, men kom ihåg att använda rätt utrustning. Använd bara utrustning som du har proficiency med.

  • Dual-wielda gärna med Astarion men kom ihåg att bara använda vapen som skalar med dexterity. Pga detta är det inte värt att plocka upp featen som gör att du kan dualwielda icke-lätta vapen eftersom väldigt få av dessa skalar med dexterity. Dual-wieldade hand-crossbows är fantastiska.

  • Att göra sneak-attacker är väldigt enkelt, du måste bara se till att du har advantage över fienden. Du behöver inte stå bakom fienden för att göra sneak attack. Så länge du har advantage är det lugna puckar. Man kan även sneak-attackera med bågar/crossbows.

  • Sist men inte minst: Assassin-subclassen suger enligt mig. Ser många nya spelare som väljer den eftersom den låter frän, men den är inte speciellt bra om du inte är väldigt duktig på att optimera stridernas inledning. Assassin ger dig bara fördel stridens första turn, men de flesta strider pågår mycket längre än så. Thief är så ofantligt mycket bättre eftersom en extra bonus action är så värdefull genom hela striden.

Medlem

"Classic Anton Q Dryg Motvals-Take" coming up:
Det här med att val, och förgreningar osv osv som finns i framförallt rollspel...
Att poängen med det till iallafall viss del och i vissa fall till stor del tycks uppfattas som något som finns för att främja "omspelningsvärde" framstår för mig som ett totalt misssförstånd

Poängen och behållningen med val förgreningar alternativ osv är (typ enkom) att du ska kunna yttrycka dig och/eller din 'karaktär' i spelet. Och att spelet ska kunna skapa något unikt och personligt för den som spelar det.

Hade jag orkat hade jag kanske gett mig på att påstå att omspelningar kan vara direkt skadligt för just detta.
Det tillåter dig att disskera valen, reaktionerna, alternativen osv osv på ett sätt mycket väl är troligare att fucka med den förhoppningsvis personliga resa du haft genom spelet.

Det grymma med val ligger i att det tillåter spelet att tala till dig och vad du gör personligen.
Jag skulle säga att iaf då personligen så är flera omspelningar där man utforskar alla val osv en detect illusion/reveal magic eller whatever, i det magiska och mäktiga med valen.

Jag köper att det är kul att ha anledningen att komma tillbaka till ett spel man tycker är fett - ifs...
Men jag har fått känslan att många tror att det är typ poängen med val (etc) att det gör "omspelningsvärde".
Det omspelningsvärde som medföljer sån mekanik är "najs".... Men om man tänker att det är typ det som är grejjen - då har man IMO mer eller mindre missförstått fullständigt

Poängen med en reaktiv värld full av val är att den pratar med dig personligen, ist för att det (som i branchstandard) sägs/berättas egentligen inte har någon som helst koppling till interaktivitet eller något du gör eller kan göra i spelet.
Cutscenes.
Du får skjuta folk, och det är alltid skoj om det är fräsit.
Sen får du se 1/20 av (b-filmen) som är spelets story.
Sen får du skjuta lite fler
Sen får du se 2/20.

Det är inte ett spel som opererar på många olika plan eller på olika nivåer samtidigt - det är ett spel som gör ett antal olika saker som egentligen är oberoende av varandra.

What.. Is.. The point.... Of that?
Spela typ Dead Cells en timme, och sen kollar du på en bra film istället.
Typ samma sak, fast utan att allt mest är trams


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"Med din logik så låter det som att du tycker att typ Metal Gear Solid suger, och att om jag gillar det så har jag fel??"

- Alltså - jag är ju inte nån sorts fascist som bestämmer vad som är bra, och vad man bör gilla och inte...
Fast samtidigt så tycker jag till 100% att det är straight up fel att du gillar det som du gillar - och att det inte borde vara tillåtet.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Skrivet av Rafner:

Rogue har varit fantastisk för mig. Dishar ut mängder med skada.

Några tips:

  • Vet inte hur bevandrad du är i DnD, men kom ihåg att använda rätt utrustning. Använd bara utrustning som du har proficiency med.

  • Dual-wielda gärna med Astarion men kom ihåg att bara använda vapen som skalar med dexterity. Pga detta är det inte värt att plocka upp featen som gör att du kan dualwielda icke-lätta vapen eftersom väldigt få av dessa skalar med dexterity. Dual-wieldade hand-crossbows är fantastiska.

  • Att göra sneak-attacker är väldigt enkelt, du måste bara se till att du har advantage över fienden. Du behöver inte stå bakom fienden för att göra sneak attack. Så länge du har advantage är det lugna puckar. Man kan även sneak-attackera med bågar/crossbows.

  • Sist men inte minst: Assassin-subclassen suger enligt mig. Ser många nya spelare som väljer den eftersom den låter frän, men den är inte speciellt bra om du inte är väldigt duktig på att optimera stridernas inledning. Assassin ger dig bara fördel stridens första turn, men de flesta strider pågår mycket längre än så. Thief är så ofantligt mycket bättre eftersom en extra bonus action är så värdefull genom hela striden.

Inte spelat så mycket DnD5e, tyckte inte det var så bra, men har varit GM nästan varje söndag senaste 5 åren i andra spel.

Men men.. Tror det var en bugg. Gick till Withers med Astarion och då kom det upp en level up effekt och laggade till, efter det gör han mycket mer skada.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

"Classic Anton Q Dryg Motvals-Take" coming up:
Det här med att val, och förgreningar osv osv som finns i framförallt rollspel...
Att poängen med det till iallafall viss del och i vissa fall till stor del tycks uppfattas som något som finns för att främja "omspelningsvärde" framstår för mig som ett totalt misssförstånd

Poängen och behållningen med val förgreningar alternativ osv är (typ enkom) att du ska kunna yttrycka dig och/eller din 'karaktär' i spelet. Och att spelet ska kunna skapa något unikt och personligt för den som spelar det.

Hade jag orkat hade jag kanske gett mig på att påstå att omspelningar kan vara direkt skadligt för just detta.
Det tillåter dig att disskera valen, reaktionerna, alternativen osv osv på ett sätt mycket väl är troligare att fucka med den förhoppningsvis personliga resa du haft genom spelet.

Det grymma med val ligger i att det tillåter spelet att tala till dig och vad du gör personligen.
Jag skulle säga att iaf då personligen så är flera omspelningar där man utforskar alla val osv en detect illusion/reveal magic eller whatever, i det magiska och mäktiga med valen.

Jag köper att det är kul att ha anledningen att komma tillbaka till ett spel man tycker är fett - ifs...
Men jag har fått känslan att många tror att det är typ poängen med val (etc) att det gör "omspelningsvärde".
Det omspelningsvärde som medföljer sån mekanik är "najs".... Men om man tänker att det är typ det som är grejjen - då har man IMO mer eller mindre missförstått fullständigt

Poängen med en reaktiv värld full av val är att den pratar med dig personligen, ist för att det (som i branchstandard) sägs/berättas egentligen inte har någon som helst koppling till interaktivitet eller något du gör eller kan göra i spelet.
Cutscenes.
Du får skjuta folk, och det är alltid skoj om det är fräsit.
Sen får du se 1/20 av (b-filmen) som är spelets story.
Sen får du skjuta lite fler
Sen får du se 2/20.

Det är inte ett spel som opererar på många olika plan eller på olika nivåer samtidigt - det är ett spel som gör ett antal olika saker som egentligen är oberoende av varandra.

What.. Is.. The point.... Of that?
Spela typ Dead Cells en timme, och sen kollar du på en bra film istället.
Typ samma sak, fast utan att allt mest är trams

Valmöjligheter och förgreningar gynnar inte bara omspelningsvärde, det gör även att när du diskuterar spelet med andra ofta får höra helt olika historier beroende på folks val.

Tror inte jag kommer spela BG3 två gånger, det får hålla med ca 160h i min första genomspelning, men tack vare alla val blir det väldigt kul att prata med mina vänner om spelet och höra hur det gick för dem och vilka situationer de befann sig i och hur de löste det, vilket hittills ofta har varit väldigt annorlunda från mig.

Pansarknekt

Spelet är riktigt grymt för mig hittills. Min egen bromance relation/inställning till Gale blev lite ställd på ända dock när han försökte ligga med min dwarf rouge med 8 i karisma ett part timmar in i spelet.


signatur

Ooooh the drama!

Skriv svar