Jämför Red Dead på PS3 med nya PS4- och Switch-versionerna

Robot
Jämför Red Dead på PS3 med nya PS4- och Switch-versionerna

Får fina betyg på Switch – värt sin prislapp?

#red-dead-redemption


Medlem

Ps4? Känns konstigt.

Medlem

Även Digital Foundry har tittat lite:

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-red-dead-redemp...

Medlem
Skrivet av Najkan:

Ps4? Känns konstigt.

Varför ? enorm marknad då jättemånga sitter på en sån även mig

Medlem
Skrivet av Najkan:

Ps4? Känns konstigt.

För att på PS5 skulle folk förvänta sig att dom lägger mer än 0:- på porten. Vilket är smått omöjligt när man är stenrik.

Fragtjuv

Men visst fungerar det på PS5 också?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Har riktigt trevligt med spelet på Switch. Trevligt att det är lite mindre fokus på de där smått långtråkiga vardagssysslorna än i uppföljaren där det förstörde spelupplevelsen.

Måste dock säga att spelet känns mer åldrat än jag hade trott, nu när man spelat moderna open world-spel som Tears of the Kingdom och Witcher 3 så känns det väldigt stelt och dammigt med en nästan helt statisk spelvärld som i gamla RDR. Full storm kan råda, men trädkronorna rör sig inte en millimeter, inte gräset eller buskar heller. Känns nästan inte som man är i en trovärdig utomhusmijö i spelet, mer som de där gamla 1950-tals John Wayne-westerns inspelade inomhus i en studio.

Ljuseffekterna känns också för bleka, man köper inte riktigt bilden som förmedlas i spelet av "oförlåtande plågsam sol" när det hela tiden känns blekt och mulet.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Men visst fungerar det på PS5 också?

Alla PS4-spel fungerar på PS5.

Medlem

500kr är aldrig värt det för ett 13 år gammalt spel. hur bra det än flyter. de har inte gjort något med det. rösta med plånboken.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Alla PS4-spel fungerar på PS5.

Nästan alla, finns några enstaka undantag. Den listan är kort, det gäller typ fem spel.

Finns dock spel som rent tekniskt startar/fungerar, men exempelvis lider av tekniska problem, såsom grafiska buggar. Den listan är dock avsevärt längre, tyvärr.

Assassin’s Creed Syndicate är ett sådant spel och fick en patch för bara några månader sedan, trots att konsolen varit ute i över 2,5 år. Det gick inte att spela innan med massa konstant blinkande texturer etc.

Här är fler spel som inte riktigt fungerar som de ska/har tekniska fel (några kan ha patchats nu, Syndicate stod t.e.x också på listan) :

A Summer with the Shiba Inu
Active Soccer 2 DX
American Ninja Warrior: Challenge
Anomaly 2
APB Reloaded
Ape Escape 2
Arcade Land
Assassin’s Creed Chronicles: India
Assassin’s Creed Chronicles: Russia
Assassin’s Creed Chronicles: Trilogy Pack
Assetto Corsa
Assetto Corsa Ultimate Edition
Atrapa La Bandera
Batman: Return to Arkham - Arkham City
Battlezone
Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty: Infinite Warfare
Chicken Police
Clan N
Close to the Sun
Crossout
Darius Cozmic Collection Arcade
Daylight
Dead Island Retro Revenge
Dead Nation: Apocalypse Edition
Dead or Alive Xtreme 3 Fortune
Dead or Alive Xtreme 3 Fortune Free-to-Play Version
Dead or Alive Xtreme 3 Scarlet
Deliver Us The Moon
Dino Frontier
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King
Doki-Doki Universe
DOOM VFR
Dungeon Rushers
DYNASTY WARRIORS 8 Empires
DYNASTY WARRIORS 8 Empires Free Alliances Version
DYNASTY WARRIORS 8: Xtreme Legends Complete Edition
Entwined
EVE: Valkyrie – Warzone
Everybody's Golf
Feral Fury
Filthy Lucre
Flinthook
Frisky Business
Game of Thrones
Gensokyo Defenders
Geometry Wars 3: Dimensions
Ghostbusters: The Video Game Remastered
GRIP
Hardware: Rivals
Hellblade: Senua's Sacrifice
How to Survive: Storm Warning Edition
Kickbeat Special Edition
Lara Croft and the Temple of Osiris
Left Alive
Let's Sing 10
Let's Sing 2018
Lightfield
LittleBigPlanet 3
Mafia III The Complete Edition
Mafia III: Definitive Edition
Manhunt
Metal Slug Anthology
MLB 14 The Show
MLB 15 The Show
MLB The Show 16
MLB The Show 17
MLB The Show 18
MLB The Show 19
MOTHERGUNSHIP
NBA 2K19
NBA 2K20
Need for Speed
NHL 19
Nobunaga's Ambition Souzou
Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence
OKAGE: Shadow King
Onigiri
Operation Warcade
Paddle Vs. Paddle
Pinball Arcade
PixARK
PixelJunk Shooter Ultimate
Primal
Pro Evolution Soccer 2018
Pro Evolution Soccer 2018 LITE
Project CARS
Project CARS GOTY Edition
Pure Hold'em
Pure Hold'em - World Poker Championship
Pure Pool
Realm Royale
RIGS Mechanized Combat League
RISK
Roundabout
Saint Seiya: Soldiers' Soul
Sea of Solitude
Season Match 2 HD
Season Match 3 Curse of the Witch Crow
Senran Kagura Burst Re:Newal
Senran Kagura Estival Versus
Senran Kagura Peach Beach Splash
Shuttle Commander
Sleeping Dogs: Definitive Edition
SMITE
Space Junkies
Star Ocean Second Evolution
Star Ocean: Till The End Of Time
STAR STRIKE ULTRA
STAR STRIKE ULTRA VR
Star Trek: Bridge Crew
Super Kids Racing
Super Stardust Ultra
Super Stardust Ultra VR
Survive Said The Prophet VR Experience
Sword Art Online Re: Hollow Fragment
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan
Tennis World Tour
The Golf Club 2019
The King of Fighters 2000
The Surge
The Tomorrow Children
The Walking Dead: Season 1
The Warriors
Tooth and Tail
True Fear: Forsaken Souls Part 2
Until Dawn: Rush of Blood
Valhalla Hills
Velocity 2X
Werewolves Within
WRC 8 FIA World Rally Championship
Zero Escape: The Nonary Games


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Spelar på Ryujinx 1.1.997, vulkan, 1440p och spelet funkar hur bra som helst, drar ner till 45-50 fps i städer, annars är det 60 pretty much hela tiden.
Stäng av Vsync så är det inte locked 30fps.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

500kr är aldrig värt det för ett 13 år gammalt spel. hur bra det än flyter. de har inte gjort något med det. rösta med plånboken.

Och det är upp till dig att bestämma? Många nya spel är rent skräp medans man vet vad får av en remake av ett bra spel. Den här sörjan skulle jag dock aldrig köpa, ser föråldrat ut som satan och rdr måste vara det mest överskattade någonsin lol

Medlem
Skrivet av DieZe:

Och det är upp till dig att bestämma? Många nya spel är rent skräp medans man vet vad får av en remake av ett bra spel. Den här sörjan skulle jag dock aldrig köpa, ser föråldrat ut som satan och rdr måste vara det mest överskattade någonsin lol

Är väl bara logik? Vem hade exempelvis betalat nypris för en iPhone 8 om man drar den jämförelsen.

Edit: Dessutom är det ju ingen remake, därav är kritiken väldigt berättigad imo. Den du citerade motiverade ju också att de inte har gjort något med spelet.

Medlem

Spelade aldrig 1:an men RDR2 har jag spelat flera igenom flera gånger så slog till i torsdag när det släpptes. Visst det är ett 13 år gammalt spel så man kan inte förvänta sig för mycket i grafik och spelmekanik men jag har för jäkla roligt i det! För någon som aldrig spelat spelet så tycker jag det är värt dom där 570kr.

Medlem

Kan tycka de är konstigt att Rockstar får så mycket skit när Skyrim till exempel släppts 460 gånger till fullpris i princip och det har varit helt ok!

Jag förutspår redan de bombade Userscoren på Metacritic. Ett spel ska betygsättas från hur bra det är, inte vad det kostar och detta är ett mästerverk och det verkar ju flyta ännu bättre 2023. Nu även handhållet👏

Medlem
Skrivet av Deekar:

Kan tycka de är konstigt att Rockstar får så mkt skit när Skyrim till exempel släppts 460 gånger till fullpris i princip och det har varit helt ok!

Jag förutspår redan de bombade Userscoren på Metacritic. Ett spel ska betygsättas från hur bra det är, inte vad det kostar och detta är ett mästerverk och det verkar ju flyta ännu bättre 2023. Nu även handhållet👏

Bethesda har ju i alla fall uppgraderat mellan varje version, ibland relativt stora uppgraderingar av motorn. R* hade väl kunnat spendera ett par veckor på att uppgradera texturerna, även om det är AI uppskalning/förbättring så är det iaf något.
Lite kan man väl göra för alla de miljontals fans som finns för RDR1? Men nej, inte ens det, de ska istället visa att de inte vill göra något och att de vill ta fullpris, för dom vet att det kommer reta folk. De saknar inte resurser eller pengar.

Jag skulle aldrig betala för detta, och kommer inte stödja R* i framtiden heller med ett endaste öre.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Bethesda har ju i alla fall uppgraderat mellan varje version, ibland relativt stora uppgraderingar av motorn. R* hade väl kunnat spendera ett par veckor på att uppgradera texturerna, även om det är AI uppskalning/förbättring så är det iaf något.
Lite kan man väl göra för all de miljontals fans som finns för RDR1? Men nej, inte ens det, de ska visa att de inte vill göra något och att de vill ta fullpris, för dom vet att det kommer reta folk.

Jag skulle aldrig betala för detta, och kommer inte stödja R* i framtiden heller med ett endaste öre.

Haha Nja. Så många gånger Skyrim återsläppts så är det otroligt lite uppdateringar. Dessutom är det nästan 100kr!!!! Dyrare än Red Dead Redemption och släpptes för 5 år sen🤣

Det folk inte verkar förstå är att man gör de tillgängligt för folk som aldrig spelat det. Betala 519kr eller skit i det. Ingen tvingar någon. 519kr är inte fullpris för övrigt. De var nog vad det kostade 2010. Nu hade det varit 849kr😅

Medlem
Skrivet av DieZe:

Och det är upp till dig att bestämma? Många nya spel är rent skräp medans man vet vad får av en remake av ett bra spel. Den här sörjan skulle jag dock aldrig köpa, ser föråldrat ut som satan och rdr måste vara det mest överskattade någonsin lol

du gör vad du vill. men tänker inte köpa detta för 500kr och tycker ingen annan ska göra det heller. men är upp till var och en. precis som du gör.

Intressanta sådana här jämförelser. När spelet släpptes den 21:e Maj år 2010 var det underbart vackert. Samma blir det när vi titar på PS7 och PS5 och spelen som görs om på den tiden.

På 1900-talet tittade någon säkert på sin häst och tänkte, jäklar vilken pålle, tio år senare fick några av de tidiga bilarna samma beröm (RDR utspelar sig år 1911).


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har tänkt spela om det nu efter snart 10 år på min ps3, men såg att det faktiskt är bra mycket snyggare och flyter bättre på xbox360. Eftersom jag har båda konsolerna köpte jag "Game of the year edition" till 360. Nytt för 284 spänn med frakt. Det är väl ungefär så långt jag sträcker mig för ett så gammalt spel, och det för att det är ett extremt bra spel. Såg att det ju med svensk växelkurs är uppe och sniffar på 600 spänn för ps4/switch utgåvan. Det vore ju vansinne att betala det, det köper jag inte något spel för.


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem
Skrivet av ziip59:

Jag har tänkt spela om det nu på min ps3, men såg att det faktiskt är bra mycket snyggare och flyter bättre på xbox360. Eftersom jag har båda konsolerna köpte jag "Game of the year edition" till 360. Nytt för 284 spänn med frakt. Det är väl ungefär så långt jag sträcker mig för ett så gammalt spel, och det för att det är ett extremt bra spel. Såg att det ju med svensk växelkurs är uppe och sniffar på 600 spänn för ps4/switch utgåvan. Det vore ju vansinne att betala det, det köper jag inte något spel för.

519 kostade det på eshopen för Switch.

Medlem
Skrivet av ziip59:

Jag har tänkt spela om det nu efter snart 10 år på min ps3, men såg att det faktiskt är bra mycket snyggare och flyter bättre på xbox360. Eftersom jag har båda konsolerna köpte jag "Game of the year edition" till 360. Nytt för 284 spänn med frakt. Det är väl ungefär så långt jag sträcker mig för ett så gammalt spel, och det för att det är ett extremt bra spel. Såg att det ju med svensk växelkurs är uppe och sniffar på 600 spänn för ps4/switch utgåvan. Det vore ju vansinne att betala det, det köper jag inte något spel för.

Krydd, 519kr på Switch.

Medlem

Ja, jag ser nu att priset jag såg var hos galenshoppen. Där är ju alla priserna helt verklighetsfrånvända https://store.playstation.com/sv-se/product/EP1004-CUSA36843_...


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Verkar som Switch-versionen är riktigt bra och prisvärd. Om en tycker det är för dyrt går det ju alltid att invänta en rea!

Medlem

Nu har även DF testat Switch-versionen och tycks stämma in i hyllningskören! Jämförbart med PS4-versionen snarare än gamla 360-versionen i alla fall!

1
Skriv svar