Baldur's Gate 3 sjukt segt att ladda

Medlem
Baldur's Gate 3 sjukt segt att ladda

nån annan som upplever det extremt långsamt att ta sig in i spelet? jag har det installerat på en SSD men ändå tar det runt 2½ - 3 minuter att komma in i spelet från och med att jag startar det i steam.

inte nog med det så får jag vänta ytterligare runt 1 minut på att alla jävla texturer och assets ska laddas in.

sakta men säkert ploppar allt på plats, och efter ca. 4 minuter från att jag startade spelet kan jag börja spela.

har inget minne alls av nåt liknande i DOS2. är det bara min installation det är fel på? jag har inte ändrat i några grafik settings, förutom att testa lite med olika DLSS lägen. spelet defaultade till ultra, och det rullar ju på i 60 fps+ när allt väl laddats in, så där är inga problem.

(RTX2080Ti med senaste drivisarna)

Medlem

Har det installerat på en M2 NVMe SSD och sitter på ett 3080 och har aldrig upplevt det du beskriver.

Medlem

Vet inte om det hjälper något men har du provat att slå på "Slow HDD mode" i spelets grafikinställningar? Kanske värt ett försök.

Värt att tillägga är att jag också har spelet på en M2 SSD och det laddar då relativt fort för mig.

Medlem

Kollat hälsan på SSD?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kollat hälsan på SSD?

defrag i win11 säger "OK" på SSDn. har inte haft några problem med andra spel installerade på den. testar väl att verifiera filerna i steam och slår på "slow hdd mode" (vilket jag absolut inte borde behöva) och ser om det gör nån skillnad...

Moderator | Testpilot

SSD ska man väl inte köra en defrag på heller?

Har det varit såhär hela tiden eller började det nyligen?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Din SSD är nog sönder.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

SSD ska man väl inte köra en defrag på heller?

Har det varit såhär hela tiden eller började det nyligen?

inte köra defrag nej, men man kan gå in under "defragment and optimize drives" i win11 och kolla status på diskarna.

Medlem

Provat boota rent och se att det inte är någon mjukvara du kör som stör? Det är tyvärr lite pilligt att stänga av autostartande saker manuellt, men det är för att inte stänga av riktigt allt (som safe mode eller diagnostic mode kan göra)
https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-perform-a-cl...
Ta bilder om du vill komma ihåg inställningarna. Skulle spelet fungera bra efter detta är det sannolikt någon mjukvara som startas med datorn som stör, då gäller det bara hitta vad. Det är möjligt att antivirus stängs av om du har tredjepartsprodukt, kolla sen att det kommer igång när du slår på igen och surfa inte när allt är avstängt. För att backa gör man samma sak omvänt, slår på allt och bootar om.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Provat boota rent och se att det inte är någon mjukvara du kör som stör? Det är tyvärr lite pilligt att stänga av autostartande saker manuellt, men det är för att inte stänga av riktigt allt (som safe mode eller diagnostic mode kan göra)
https://support.microsoft.com/en-us/topic/how-to-perform-a-cl...
Ta bilder om du vill komma ihåg inställningarna. Skulle spelet fungera bra efter detta är det sannolikt någon mjukvara som startas med datorn som stör, då gäller det bara hitta vad. Det är möjligt att antivirus stängs av om du har tredjepartsprodukt, kolla sen att det kommer igång när du slår på igen och surfa inte när allt är avstängt. För att backa gör man samma sak omvänt, slår på allt och bootar om.

uppskattar hjälpen, men jag har skaplig koll på vad som ligger och äter resurser i bakgrunden, och det finns inget nämnvärt. tredjeparts antivirus skulle jag inte röra med tång.

testar just nu att flytta över hela spelet från extern SSD till intern.

EDIT: problemet löst. konstigt då jag kört spel nästan uteslutande från externa SSDs i många år utan några som helst problem, men här gick det tydligen inte.

Medlem
Skrivet av quadratis:

testar just nu att flytta över hela spelet från extern SSD till intern.

EDIT: problemet löst. konstigt då jag kört spel nästan uteslutande från externa SSDs i många år utan några som helst problem, men här gick det tydligen inte.

Det ska inte vara några problem med långsammare SSD som SATA baserade eller liknande. Är det på HDD så finns det vissa begränsningar, men ska gå där också. Sannolikt något som spökar, verkar svårt hitta problemet. Det är också en stor patch 1 på gång med massor av fixar och småförbättringar, men först kommer en hotfix 4.

Bra att det löste sig med en workaround i alla fall.

Är V-Sync avstängt?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här är en av alla anledningar til varför jag inte klarar av pc. Så mycket att tänka och pula med. Jag börjar nästan slita i mitt hår bara att tänka på det. Förlåt jag behövde bara få ur mig det efter att ha läst det mesta ovanför.

Skrivet av Alienshade:

Det här är en av alla anledningar til varför jag inte klarar av pc. Så mycket att tänka och pula med. Jag börjar nästan slita i mitt hår bara att tänka på det. Förlåt jag behövde bara få ur mig det efter att ha läst det mesta ovanför.

Det är ju lite charmen med modermodem, att pilla och hitta lösningar Men jag förstår dig fullkomligt. Nu sist strulade "The Bunker" för mig, laddade ned till Xbox SX och spelade direkt, inga problem överhuvudtaget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har du provat att slå den av och på?

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det här är en av alla anledningar til varför jag inte klarar av pc. Så mycket att tänka och pula med. Jag börjar nästan slita i mitt hår bara att tänka på det. Förlåt jag behövde bara få ur mig det efter att ha läst det mesta ovanför.

Hehe ja men belöningen att slippa uppskalat, påtvingat 60fps och ibland även det illegal 30fps samt faktiskt köra i ultra eller high gör det absolut värt det. För att inte tala om utbudet på indiespel. Och att få välja handkontroll är ett annat plus, spelar Forza Horizon 5 med Dualsense eller Ratchet and Clank med Xbox Elite controller v2.

Du ser, det är värt att eventuellt få pilla och trixa lite ibland.


signatur

|.|

Medlem

Of topic men hur har du fått till 3 rader för spells? Ser inte det nånstans under inställningar, mod?

Medlem
Skrivet av Morti:

Of topic men hur har du fått till 3 rader för spells? Ser inte det nånstans under inställningar, mod?

Det finns två pyttesmå knappar till höger om raderna. De har ett + och - om jag inte minns fel på rak arm.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det finns två pyttesmå knappar till höger om raderna. De har ett + och - om jag inte minns fel på rak arm.

Tackar! Det hade jag aldrig hittat, ingen aning att det gick att ändra

1
Skriv svar