Quake 2-remaster släppt – med helt ny expansion!

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Har quake II på skiva och lär väll inte få nån gratis uppdatering antar jag.

När jag ägde half-life på skiva så skrev jag in någon kod som fanns och då aktiverades det på steam.
Nu var det här ju typ just när steam hade kommit igång.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ser ut som det gjorde med ett voodoo2 kort.. Dom kunde allt bytt grafikmotor iaf tycker jag till senaste Id-tech 6 eller vad doom 2016 motorn kallas

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Ser ut som det gjorde med ett voodoo2 kort.. Dom kunde allt bytt grafikmotor iaf tycker jag till senaste Id-tech 6 eller vad doom 2016 motorn kallas

Det hade varit nice (ID Tech 7 är senaste, används i Doom Eternal)

Medlem
Skrivet av Peer165:

Då kommer du göra hopp-piruetter nu eftersom hela N64-spelet (också förbättrat) ingår i denna remaster - som bonus.

Såg detta i texten när jag läste lite mer finstilt.
Så skönt med N64-versionen och nu kan jag äntligen sluta ha ÅNGEST över att jag byte in det mot Duke Nukem: Zero Hour för många herrans år sedan. Inget ont om Zero Hour, som enligt mig är ett underskattat Duke Nukem-spel, men tråkigt att ha bytt bort ett spel med exklusiva Quake-banor.

ELF
Medlem

Testade lite snabbt. Det känns som en ganska bra remaster.
Dock kunde vissa ljud vara lite högre.

Fråga till Quake rävarna där ute...
Vad är det för bonus del på första banan?
Finns inga fiender, bara lite saker att plocka. Finns även en trasig dörr med ett "halvfärdigt" rum bakom.
Är det något som skulle ha varit med originalet, men som aldrig kom med?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Quake 2 har jag haft på steam länge. (stort fan av Quake2 RTX). Mycket förvånad över att denna version också uppgraderas(?) till remaken. Kan inte betalat med än några kronor under någon rea.
Hoppas dock att RTX fortfarande fungerar...

Medlem

När man sätter sig ner och spelar igen så inser man ganska snabbt hur mycket bättre spel var förr, att det inte bara handlar om nostalgi.

Tycker att många spel idag har glömt bort att de är "spel". Så många system och sådant som ska balanseras, istället för att ha en enda fokuserad gameplay loop som de gör jävligt bra. Alla dessa artificiella system som ska hålla hålla spelarna intresserade, istället för att bara vara "kul att spela".

Medlem

Riktigt fint gjort, precis som med förra för Q1. Ska bli fett kul att spela om igen och uppleva Machinegames banor som jag tar för givet håller skyhög kvalitet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Är inte fragzone nån gammal quakegrupp från början eller minns jag fel.

Har quake II på skiva och lär väll inte få nån gratis uppdatering antar jag.

Testa att aktivera cd-nyckeln i Steam! Jag lyckades göra det med ett antal spel när jag fick reda på den funktionen (mååånga år sedan).

Geeks Gaming

Blir nog att lösa in 3 cs lådor och köpa. Älska orginalet.

Medlem

Dom har lagt till en tutorial bana också apropå ingenting. Eller fanns den i gamla Quake 2 64?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Borde lira igenom det. Den versionen jag hade som liten palt saknade märkligt nog alla cutscenes. Såg introt för första gången för bara någon vecka sedan!

Det lilla man fattade av storyn var dock sjukt mörk. Fabrikerna…

Då var det eventuellt en piratad version du hade, de brukade tippa bort cutscenes och musik för att få ner storleken på spelen.

I varje fall var det det jag hade, men det är preskriberat nu...

Medlem

Sånt sjukt tempo i gamla spel och då minns jag ändå att Quake 2 var ” långsamt” för sin tid.
Men det gör spelet så mycket roligare och att sikta perfekt blir så mycket mer utmanande!
Gillar verkligen att grafiken är som mitt gamla voodoo 2- kort jag.
Skulle bara spela en kvart igår men blev en timme, sugs rätt in i det. Så bra!

Medlem

Har fortfarande Q2-boxen (älskar gamla tidens "big box"-spel) + skivan kvar i förrådet 😎

Medlem

Recension. Man ändrade lite på hur fienderna beter sig med.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Till konsol (series x) har jag oerhört svårt med kontrollerna. Man glider liksom runt som på is och att sikta blir supersvårt. Har försökt reglera känslighet/hastighet i styrspakar, men får inte till det. Tar gärna emot tips på inställningar!
Är ganska van att spela fps på konsol och brukar inte ha dessa problem. Jag önskar en mer långsam kontroll, lite som Halo.

Annars får det bli att testa på sonens PC istället.

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Testa att aktivera cd-nyckeln i Steam! Jag lyckades göra det med ett antal spel när jag fick reda på den funktionen (mååånga år sedan).

Tror inte det fanns nån cd-nyckel för Quake 2?

Medlem

HUR står sig Quake 4 idag? Är det underskattad eller bara ett dåligt Quake spel? 😅

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Är inte fragzone nån gammal quakegrupp från början eller minns jag fel.

Har quake II på skiva och lär väll inte få nån gratis uppdatering antar jag.

Jo, fragzone hade servrar och under en tid ett bokningssystem för att kunna boka servrar för matcher så att folk inte bara squattade en öppen server för matcher osv.
Back in the day.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

HUR står sig Quake 4 idag? Är det underskattad eller bara ett dåligt Quake spel? 😅

Alltså, vad är ett Quake spel? Känns ju som alla Quake spelen har haft olika teman.

Quake gick ju väldigt mycket på skräck/eldritch horror linjen.
Quake II var renodlad Sci-Fi med Body horror.
Quake III var en renodlad arena-shooter.

Quake 4 var den första som egentligen var en äkta uppföljare, och vred body horror reglaget hela vägen över max. Som en uppföljare till specifikt Quake II, så tyckte jag att det var ett värdigt spel. Men för multiplayer så tycker jag att Q3 är fortfarande oslagbar än idag. Dock är jag mer partisk till Elite Force, vars multiplayer var Q3 i Star Trek skrud.

eld
Medlem

Här är lite exempel på arbetet vi gjorde för att restaurera de gamla modellerna:

Medlem
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltså, vad är ett Quake spel? Känns ju som alla Quake spelen har haft olika teman.

Quake gick ju väldigt mycket på skräck/eldritch horror linjen.
Quake II var renodlad Sci-Fi med Body horror.
Quake III var en renodlad arena-shooter.

Quake 4 var den första som egentligen var en äkta uppföljare, och vred body horror reglaget hela vägen över max. Som en uppföljare till specifikt Quake II, så tyckte jag att det var ett värdigt spel. Men för multiplayer så tycker jag att Q3 är fortfarande oslagbar än idag. Dock är jag mer partisk till Elite Force, vars multiplayer var Q3 i Star Trek skrud.

Tackar för din info.

Du som verkar ha koll på läget, vet du vanför Nintendo-64 spelet blev ett helt eget spel med helt andra banor än till PC?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Tror inte det fanns nån cd-nyckel för Quake 2?

Aha.. Hade det fenomenet kanske inte riktigt tagit fart ännu då. Då var det inget bra tips! Ursäkta.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Arcadia:

Då var det eventuellt en piratad version du hade, de brukade tippa bort cutscenes och musik för att få ner storleken på spelen.

I varje fall var det det jag hade, men det är preskriberat nu...

Som sagt, det är preskriberat nu


signatur
Medlem
Skrivet av PGR1985:

Tackar för din info.

Du som verkar ha koll på läget, vet du vanför Nintendo-64 spelet blev ett helt eget spel med helt andra banor än till PC?

Tror helt enkelt att N64:an var för klen för att köra Q2,

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Till konsol (series x) har jag oerhört svårt med kontrollerna. Man glider liksom runt som på is och att sikta blir supersvårt. Har försökt reglera känslighet/hastighet i styrspakar, men får inte till det. Tar gärna emot tips på inställningar!
Är ganska van att spela fps på konsol och brukar inte ha dessa problem. Jag önskar en mer långsam kontroll, lite som Halo.

Annars får det bli att testa på sonens PC istället.

Har inte testat det här än men remaken på ettan fungerade klockrent med mus och tangentbord på SX.

Medlem

Jag gjorde en kort videojämförelse mellan rtx och remastern.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltså, vad är ett Quake spel? Känns ju som alla Quake spelen har haft olika teman.

Quake gick ju väldigt mycket på skräck/eldritch horror linjen.
Quake II var renodlad Sci-Fi med Body horror.
Quake III var en renodlad arena-shooter.

Quake 4 var den första som egentligen var en äkta uppföljare, och vred body horror reglaget hela vägen över max. Som en uppföljare till specifikt Quake II, så tyckte jag att det var ett värdigt spel. Men för multiplayer så tycker jag att Q3 är fortfarande oslagbar än idag. Dock är jag mer partisk till Elite Force, vars multiplayer var Q3 i Star Trek skrud.

Quake 2 var väl inte planerat att bli en uppföljare till Quake 1 men de insåg att det säljer bättre om de skriver Quake 2 på spelet.
Är nog därför det är helt olikt ettan. 3an ville de fokusera på multiplayer. Så ja det är väldigt mixat. Jag skulle vilja ha en ren uppföljare till Quake 1 där man är Quake killen och inte en Marine som i q2 och q4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar