Diskutera – Vad tycker du om Baldur's Gate III?

Medlem

Jag tänker att ibland borde jag spelat som gnome men men… nu fick det bli en ranger elf som inte är fyskam det heller.
Det känns spontant som att jag kommer gå i mål med min första runda en bra bit över 100h men jag stortrivs med det om karaktärerna fortsätter att vara intressanta.

Väldigt kul att alla fiender och npc har namn👍

Medlem
Skrivet av Baen:

Enda negativa är att man bara kan ha 3 followers.
Hoppas de släpper så man kan vara 6 med ökad mob/svårighetsgrad.
Finns för många followers som är fantastiska men bortprioriteras av anledningar..

Det här är bara en av många anledningar att köra mer än en playthrough

Har precis kommit till Baldurs Gate i act 3 och redan gjort många väldigt stora beslut angående min spelvärld, kommer bli intressant att se från andra synvinklar nästa runda

Medlem

Riktigt bra, men inte perfekt.

- Trist att det inte riktigt är coop i dialoger eller att övriga i partyt inte kan bidra med dialogval eller test
- Ogillar 5e reglerna, sjukt rörigt med klasser och mängden spells man får vid start
- Combat känns av någon anledning mer begränsat jämfört med DOS 2 (tror det är 5e reglerna som förstör igen)
- Relationerna med companions är överdrivet sexualiserade, tycker andra spel gör detta betydligt bättre

Medlem

Ren kärlek, så bra! En självklar femma!

Vilket är lite spännande och överraskande. Den 5:e utgåvan funkade ju sådär live (absolut inte dåligt, men saknade delar, kortfattat).

Men funkar förvånansvärt bra digitalt (lite ändrade regler dock för att fungera).

Vi spelar fortfarande 3.5 alternativt Pathfinder live. Och nu väntar vi på D&D 6th edition.

Men det bästa av allt;

De två bästa spelen i år har ingen mtx eller/och season pass, inget påtvingat för huvud taget, bara lira och ha kul

BG3 och Hogwarts Legacy. Det är så vi vill att spelmarknaden ser ut!

*host* till något annat spel som gick vilse...

Medlem

Jag tänkte först inte spela det alls men fick ett ryck och köpte det på release. Nu har det tagit en vecka av min semester och kan inte annat än säga GOTY!


signatur

Tack för visat intresse!

Medlem

Skippade EA men har hållt ögonen på spelet hade inte för avsikt att köpa vid lansering. Kollade dock på streamers som körde i 5-6 timmar och sedan blev det köp.

Har nu spenderat nästan en arbetsvecka i spelet där FOMO gör att jag gör nya karaktärer alldeles för ofta så har knappt upplevt spelet alls.

Har otroligt roligt och lär mig för varje karaktär jag skapar kommer nog sitta kvar i liret ett bra tag så väldigt bra värde för pengarna för min del.

Larian har verkligen proppat in en bunt saker som gör att man kan min-maxxa det mesta även om det inte behövs för en vanlig dödlig att klara av spelet.

Sammanfattningsvis blir betyget som många andra i tråden har kommit fram till: GOTY!


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Bästa som släppts på länge. 5/5

Medlem

Ni som gillar det här spelet, vad är det som gör det så bra? Senast jag spelade något liknande var Neverwinter Nights och Icewind Dale. Hur har man vidareutvecklat konceptet? Är det friheten i spelet som är det roliga? Jag har varit lite skeptisk eftersom turnbased känns väldigt old school för mig. Det känns liksom inte som att jag är "där" när jag spelar turnbased, jämfört med tredje personperspektiv t ex.

Medlem

Helt klart ett suveränt spel, värt väntan. 4/5 av mig.

Det jag personligen kan störa mig på (som completionist bl.a) är att det är som gjort för save-scumming. Mest pga av det eviga tärningsrullandet som känns lite orättvist; även om man speccar högt i en skill/ability så är det ändå mest upp till RNG om man lyckas eller inte, vilket ofta leder till save/reload om nåt riktigt skit händer när man misslyckas. Jag har riktigt svårt att bara låta det som händer hända, även om jag skulle vilja spela så, men mest pga när det är upp till RNG. Jag hade nog föredragit en fast kriterie som i andra spel ("det här alternativet kräver X persuasion för att vara synbart" t.ex), både av gameplay skäl, men också av realism/immerson skäl. Varför syns en mening som min karaktär har en stor chans att "misslyckas" säga?
Sen att det är så svårt i combat att veta vad som går att göra eller inte leder också ofta till en Quickload, då man inte vill slösa en hel (ack så viktig i det här spelet) turn på en grej som inte tekniskt fungerade, trots att det borde. Eller när man missar 9/10 ggr trots 70+% att träffa. MEN av dessa skäl är det i alla fall bra att man kan Quick-save'a när som helst; i dialog, i combat.

Medlem

Jag älskar sådanna här spel, mer rollspelsinriktat får man leta efter. Kanske. Ser fram emot en release på konsoll , om det blir av. Annars blir det inget. Orkar inte börja med pc igen. Byta ut dessa kort titt som tätt. 😁

Medlem

Jag tror att det här kan segla in på förstaplatsen som det bästa spelet jag någonsin spelat. 60 timmar in nu och har kanske kommit halvvägs. Har njutit av varenda sekund. ❤️

Medlem
Skrivet av Aryvian:

Helt klart ett suveränt spel, värt väntan. 4/5 av mig.

Det jag personligen kan störa mig på (som completionist bl.a) är att det är som gjort för save-scumming. Mest pga av det eviga tärningsrullandet som känns lite orättvist; även om man speccar högt i en skill/ability så är det ändå mest upp till RNG om man lyckas eller inte, vilket ofta leder till save/reload om nåt riktigt skit händer när man misslyckas.

Finns en inställning som heter Karmic Dice som är gjort för att förhindra långa streaks av success/fails, som då justerar dina rolls litegrann. Kan stänga av för riktig RNG. Om jag inte minns fel.

Medlem

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

Val som Larian tyckte var vettiga här:

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Geeks Gaming
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Jag delar inte alls din upplevelse. Visst kan man inleda en romans om man vill men man kan även tacka nej utan att den andre tar illa upp.

Så var det iaf i min spelrunda där den konversationen med Gale kom upp.
Valmöjlighet är bra och har inte fått något bakslag när man tackat nej till någon (hittills)

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag delar inte alls din upplevelse. Visst kan man inleda en romans om man vill men man kan även tacka nej utan att den andre tar illa upp.

Så var det iaf i min spelrunda där den konversationen med Gale kom upp.
Valmöjlighet är bra och har inte fått något bakslag när man tackat nej till någon (hittills)

Delar din uppfattning. Ingen aning hur någon fått en reaktion som säger, om du inte älskar mig är du inte ens min vän.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Den övre bilden är väl smaksak, har garanterat suttit så nära polare…
I ditt andra exempel: vad är det för fel på mitten alternativet?

Avstängd
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Fast om man inte vill vara homosexuell så är man ju inte så trevlig?

Geeks Gaming
Skrivet av JohannaBjärred:

Fast om man inte vill vara homosexuell så är man ju inte så trevlig?

Det där var den konstigaste meningen jag läst på länge 😂

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Åker kläderna av vid alternativ 2?

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Var inte irriterar på vad som finns utan vad som inte finns(och det är du delvis vill ha modar). En av anledningarna till att så många gillar det här spelet tror jag är att det är så vuxet och att man kan välja själv. Själv är jag väldigt trött på att kristna konservatina och ja feministiska påtvingade cansel culture lagar som funnits väldigt länge behandlar vuxna som barn livet ut. Vad vi behöver är mer frihet på så sätt får vi också fler valmöjligheter. Vi gamer's är själva inte långt ifrån att bli påverkade av att någon med makt behöver kicka neråt på någon "jobbig grupp" i samhället. För att få mer makt snabbt och enkelt. Högt uppsatta personer har många gånger varit väldigt nära att kasta sig på oss. Och då blir det färre spel och antagligen också sämre spel. Eller i värsta fall inga spel.

Geeks Gaming
Skrivet av eld:

Åker kläderna av vid alternativ 2?

Tror det leder till komplimanger! Woke as f 😁

Medlem
Skrivet av AHTF:

Delar din uppfattning. Ingen aning hur någon fått en reaktion som säger, om du inte älskar mig är du inte ens min vän.

Oj jag är precis så. Råkar jag älska/gilla väldigt mycket någon som inte gör det tillbaka och man har diskuterat det tillsammans. Så är det väldigt pinsamt att prata med personen igen. Och jag skulle nog undvika att träffa personen igen. Därför har jag aldrig (har tyvärr hänt några gånger i livet och det var varit jätte jobbigt) varit intresserad av arbetskamrater skolkamrater och människor som jobbar där man äter och handlar.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror det leder till komplimanger! Woke as f 😁

Eller i ditt fall lite för vuxet för att du ska tycka att det är bekvämt?

Geeks Gaming
Skrivet av Alienshade:

Eller i ditt fall lite för vuxet för att du ska tycka att det är bekvämt?

Hehe, härlig diskussionsteknik 😂

Min karaktär hade redan hoppat i höet med karlach och Gale var inte en direkt del av den huvudsakliga gruppen. Vem vet vad som händer runda 2 🤷‍♂️

Medlem

Bästa spelet jag spelat i mina 35 år. Man vill bara ha mer. Allt är så välgjort. Finns inte mycket mer att säga.

Medlem

Än så länge är det riktigt nice! Håller på att rensa upp i Act 1 innan jag ger mig på act 2. Gjort nästan allt i

Underdark, förutom Grymforge och ska plocka mountain pass och sen köra grymforge efter det

Jag är inte förtjust i turn based men här funkar det hur bra som helst. Men visst, mycket savescummande blir det när man testar olika approaches.

La'zel lockade först när det gällde romance, men efter att ha läst att Gith typ.. lägger ägg.. så.. Annars är Karlach ganska het, bokstavligen. Som en cool (dumt ordval där kanske) biker chick typ.

Har aldrig haft problem att välja icke-romantiska options i dialoger med manliga karaktärer. Vissa använder det något tappade uttrycket "woke" vilket säger mer om dem än om spelet.

Medlem

Ju mer jag spelar, desto mer stör jag mig på de små problem spelet har.

- Inventory-systemet/UI:t (vilket är helt värdelöst, föremål som inte stackar som de borde, föremål som inte läggs till wares när man väljer det, en omöjlighet att lägga till alla wares till ett barter-gränssnitt (enbart direkt försäljning) etc. etc.)

- Pathfindingen/AIn(!)*

- Småbuggar (om man är inne i interfacet för att ställa in en karaktärs reaktioner och klickar på en annan karaktärs porträtt för att ställa in dennes reaktioner i stället så stängs gränssnittet och man behöver öppna det igen, bara ett exempel - ett annat är när Gale vill ha ett föremål och man öppnar gränssnittet för att ge honom ett så händer inget när man trycker "donate", och trycker man på krysset i rutan registrerar inte spelet att man gett honom något. Escape fungerar i stället. Fällor som desarmerats innan man sparat som sedan kan trigga efter man laddat sparspelet, trots att de visuellt är desarmerade/förstörda och inte på något sätt går att target:a. Löjligt irriterande.)

- Kontinuitetsproblem (en del karaktärer refererar till saker som inte hänt/inte hänt än ibland)

- Stundtals törstiga dialoger (jag tänker inte gå så långt att säga att det är "woke" eller att in-gameromanser är ett problem i sig, men om man gör saker som de andra karaktärerna uppskattar leder det automatiskt till deras romans-spår, vilket känns rätt krystat/forcerat när man redan efter någon timme i spelet börjar få inviter om man gjort val som de uppskattat - knappt när man kommit ifrån stranden)

- Vissa features från D&D5E saknar jag rejält, så som "passiv perception". Att 4 karaktärer ska rolla perception och med otur missar saker som de med hög bonus till perception egentligen borde ha plockat upp (stora jäkla fällor rakt framför dem ex.) blir bara frustrerande. Hur spelet hanterar just perception rolls är också lite osmidigt, det rollas tydligt men det finns inga riktiga indikationer på vad som upptäcks/inte upptäcks/vad det gäller. Räckvidden för sådana rolls är också tragiskt kort.

Och den tidigare nämnda bristen på tideräkning och pausfunktion stör mig verkligen rejält.

Vilket är synd, då jag tycker det är ett intressant spel i övrigt - man har lyckats implementera en hel del RAW (rules as written) D&D utan att det totalt förstör spelet, vilket för mig är rätt fascinerande. I vissa fall känner jag att det hämmar spelupplevelsen, men överlag fungerar det överraskande bra.

Jag ser mig själv som en RPG-fantast, och det är synd att jag får hoppas på att Starfield lyser upp året för mig snarare än BG3. Om det poleras och fixas till kan jag nog ha riktigt kul med spelet i framtiden. Men som det är nu har det för mycket som måste fixas.

*Det är måååånga gånger mitt party upptäckt fällor och någon i partyt får för sig att springa rakt in i dem även efter de upptäckts. De har heller inga som helst problem att springa rakt in i en grupp fiender om man själv hoppat upp någon kant de inte har styrka nog att själva hoppa till, då hittar de en stege på andra sidan kartan eller något i stället.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Ju mer jag spelar, desto mer stör jag mig på de små problem spelet har - inventory-systemet/UI:t, pathfindingen/AIn(!)*, småbuggar (om man är inne i interfacet för att ställa in en karaktärs reaktioner och klickar på en annan karaktärs porträtt för att ställa in dennes reaktioner i stället så stängs gränssnittet och man behöver öppna det igen, bara ett exempel - ett annat är när Gale vill ha ett föremål och man öppnar gränssnittet för att ge honom ett så händer inget när man trycker "donate", och trycker man på krysset i rutan registrerar inte spelet att man gett honom något. Escape fungerar i stället.), kontinuitetsproblem (en del karaktärer refererar till saker som inte hänt/inte hänt än ibland), stundtals törstiga dialoger (jag tänker inte gå så långt att säga att det är "woke" eller att in-gameromanser är ett problem i sig, men om man gör saker som de andra karaktärerna uppskattar leder det automatiskt till deras romans-spår, vilket känns rätt krystat/forcerat när man redan efter någon timme i spelet börjar få inviter om man gjort val som de uppskattat - knappt när man kommit ifrån stranden) och bristen på tideräkning och pausfunktion stör mig verkligen rejält.

Vilket är synd, då jag tycker det är ett intressant spel i övrigt - man har lyckats implementera en hel del RAW (rules as written) D&D utan att det totalt förstör spelet, vilket för mig är rätt fascinerande. I vissa fall känner jag att det hämmar spelupplevelsen, men överlag fungerar det överraskande bra.

Jag ser mig själv som en RPG-fantast, och det är synd att jag får hoppas på att Starfield lyser upp året för mig snarare än BG3. Om det poleras och fixas till kan jag nog ha riktigt kul med spelet i framtiden.

*Det är måååånga gånger mitt party upptäckt fällor och någon i partyt får för sig att springa rakt in i dem även efter de upptäckts. De har heller inga som helst problem att springa rakt in i en grupp fiender om man själv hoppat upp någon kant de inte har styrka nog att själva hoppa till, då hittar de en stege på andra sidan kartan eller något i stället.

Känner igen vissa saker. När man i ett uppdrag i staden ska rädda en npc från en annan och npc:n lugnt går rakt ut i mina thornes efter fighten är klar och vakterna plockar in mig för att jag begått ett brott 🤦‍♂️

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Känner igen vissa saker. När man i ett uppdrag i staden ska rädda en npc från en annan och npc:n lugnt går rakt ut i mina thornes efter fighten är klar och vakterna plockar in mig för att jag begått ett brott 🤦‍♂️

Hade en liknande grej som jag facepalmade rejält åt:

I grottan med owlbearen och dennes unge så inleddes en strid där mamman använde en "combat jump" och med den hoppade såpass nära dennes unge att hon dödade den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Skulle aldrig betala för det, men ska väl spela igenom det så småningom, när mer moddar och patchar släpps.
Det är alldeles för on-the-nose med sitt woke/ESG-skräp. Sett flera saker, här är en grej te.x:

karaktär som inte visat något intresse alls för romans med den andre. Det sitter ändå nästan på varandra:

https://i.imgur.com/sm5WCsg.png

Val som Larian tyckte var vettiga här:

https://i.imgur.com/gQAcTG4.png

dvs ha romans/sex med honom eller så är du en elaking och du hatar honom och vill inte ens ha vänskap. Man har valt att inte ha något mellanting där du (som en normal människa) kan säga te.x "du är trevlig men jag är inte inte intresserad av romans tyvärr."

Larians sätt att säga "du är nog inte så trevlig om du inte vill vara homosexuell i vårat spel."

Nåväl, moddar kan kanske göra det LITE mindre on-the-nose.

Väldigt oärligt exempel.

Scenen du har tagit bilder ifrån kommer ju efter att du initierat en romantisk stund med Gale. Då är svaren rätt logiska.

Det går utmärkt att tacka nej mitt i sekvensen när han antyder romans, vilket jag gjorde. Då uppstår inte situationen dina bilder kommer ifrån.

Skriv svar