100 tvingas gå från CD Projekt: "Vi är överbemannade"

Robot
100 tvingas gå från CD Projekt: "Vi är överbemannade"

Tredje rundan med uppsägningar på kort tid.

#cd-projekt, #cd-projekt-red, #nyhetstips


Medlem

Så kan det gå, de vet nog bäst vilka de avskedat. Jag tycker om att intala mig själv att det antagligen bara var folk som satt och rullade tummarna (sett många såna arbetskamrater, tröttsamt).

Medlem

Innan han säger att de som är berörda skall fortsätta hålla kontakt och att de var ovärderliga för deras tidigare projekt så säger han att samma personer är ineffektiva och inte passar in längre.

Det var så jag läste det.

Jag vill veta vad som hände med det där molasses, det var den konstigaste saken jag läst på länge när jag såg det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Geeks Gaming
Skrivet av Hipshot:

Innan han säger att de som är berörda skall fortsätta hålla kontakt och att de var ovärderliga för deras tidigare projekt så säger han att samma personer är ineffektiva och inte passar in längre.

Det var så jag läste det.

Jag vill veta vad som hände med det där molasses, det var den konstigaste saken jag läst på länge när jag såg det.

Jag läser det mer som att man är för många för att alla ska kunna arbeta effektivt, inte att man är ineffektiva arbetare.

Ja molasses projekt omvärderas, vad nu det innebär. Det kan ju vara allt från att det stoppas eller struktureras om eller bara skrivs om. Väldigt tyst om det sedan maj

Inaktiv

Trots det så släppte ni ett Cyberpunk i det skicket som det var. Dom borde haft all tid och kunskap i världen att släppa spelet i det skicket som det var lovat.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Trots det så släppte ni ett Cyberpunk i det skicket som det var. Dom borde haft all tid och kunskap i världen att släppa spelet i det skicket som det var lovat.

Bara för att man anställer fler människor betyder inte det direkt att slutprodukten blir bättre.

Folk måste kunna göra jobbet också.

Medlem

Ser fram emot multiplayerdelen som kommer några månader efter releasen av cyberpunk.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Ser fram emot multiplayerdelen som kommer några månader efter releasen av cyberpunk.

Den delen har blivit helt nedlagd


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Den delen har blivit helt nedlagd

Ja. Den var nog inte ens påbörjad. Precis som Witcher 1 remake, Witcher 4, cyberpunk 2.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv
Skrivet av Miindz:

Bara för att man anställer fler människor betyder inte det direkt att slutprodukten blir bättre.

Folk måste kunna göra jobbet också.

Självklart. Men har svårt att tro att runt 100 anställda inte var kapabla att göra ett bra jobb.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_332944:

Självklart. Men har svårt att tro att runt 100 anställda inte var kapabla att göra ett bra jobb.

Nu är det ju inte säkert att alla 100 jobbade på cyberpunk.
Man är ju runt 1000 anställda(?) så det kan vara folk på pr-avdelningen, det omstrukturerade witcherprojektet, ekonomiavdelningen osv osv

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu är det ju inte säkert att alla 100 jobbade på cyberpunk.
Man är ju runt 1000 anställda(?) så det kan vara folk på pr-avdelningen, det omstrukturerade witcherprojektet, ekonomiavdelningen osv osv

Pr-avdelningen borde väl vara safe iaf?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Risk att samma händer Larian om någon vecka när Baldur's Gate 3 släpps, dom har ökat på personalstyrkan rejält.

Om dom inte redan har ett stort projekt som är redo att gå in produktionsfasen kommer dom sitta på en hel del folk som inte har något att göra.

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Nu är det ju inte säkert att alla 100 jobbade på cyberpunk.
Man är ju runt 1000 anställda(?) så det kan vara folk på pr-avdelningen, det omstrukturerade witcherprojektet, ekonomiavdelningen osv osv

Så kan det vara. Men får inte riktigt den uppfattningen av deras officiella uttalande.

"This change in approach, along with efforts to build more effective project teams, represents a continuation of an ongoing transformation which the Company regards as key to making top-quality games, published on schedule and developed without undue crunch.”

Geeks Gaming
Skrivet av anon_332944:

Så kan det vara. Men får inte riktigt den uppfattningen av deras officiella uttalande.

"This change in approach, along with efforts to build more effective project teams, represents a continuation of an ongoing transformation which the Company regards as key to making top-quality games, published on schedule and developed without undue crunch.”

Mja, jag håller nog inte med riktigt där. Projekten (vad vi vet) man jobbar på nu ligger relativt långt fram i tiden rent releasemässigt så då är det inte så konstigt att man gör sig av med arbetsstyrka och sen kanske anställer igen när det börjar närma sig ett läge där man behöver fler för att undvika crunch.
Men som sagt kan vi ju bara gissa så vi båda har antagligen lika rätt 😁

Geeks Gaming
Skrivet av FejkFejksson:

Pr-avdelningen borde väl vara safe iaf?

Hehehehe, too soon 😂

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Mja, jag håller nog inte med riktigt där. Projekten (vad vi vet) man jobbar på nu ligger relativt långt fram i tiden rent releasemässigt så då är det inte så konstigt att man gör sig av med arbetsstyrka och sen kanske anställer igen när det börjar närma sig ett läge där man behöver fler för att undvika crunch.
Men som sagt kan vi ju bara gissa så vi båda har antagligen lika rätt 😁

Ja vem vet. Står även i pressmeddelandet att vissa kommer inte bli uppsagda förrän i början av 2024...

Men det var inte riktigt det mit första inlägg handlade om. Utan att dom verkar minst sagt haft personal så det räckte, trots det släppte dom Cyberpunk i skicket det var i vid release.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Ja vem vet. Står även i pressmeddelandet att vissa kommer inte bli uppsagda förrän i början av 2024...

Men det var inte riktigt det mit första inlägg handlade om. Utan att dom verkar minst sagt haft personal så det räckte, trots det släppte dom Cyberpunk i skicket det var i vid release.

Det var över två år sedan, gå vidare med livet XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Det var över två år sedan, gå vidare med livet XD

Jag trodde en spelsida med tillhörande forum var för att diskutera, speciellt nya artiklar och händelser.

Medlem

Tråkiga nyheter. Jag ville själv släppa allt annat och ge mig in i branschen på äldre dar, men rubriker som denna får mig att tveka. Jag gillar trygga anställningar, inte att bollas runt som en oönskad möbel.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Jag trodde en spelsida med tillhörande forum var för att diskutera, speciellt nya artiklar och händelser.

Ja exakt, NYA händelser


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Geeks Gaming
Skrivet av anon_332944:

Ja vem vet. Står även i pressmeddelandet att vissa kommer inte bli uppsagda förrän i början av 2024...

Men det var inte riktigt det mit första inlägg handlade om. Utan att dom verkar minst sagt haft personal så det räckte, trots det släppte dom Cyberpunk i skicket det var i vid release.

Nej, att man släppte cp till vissa plattformar i det skicket det var, var inte okej såklart.
Sen upplevde jag själv inte cp som trasigt men det kan ha varit tur

Medlem
Skrivet av Ender:

Tråkiga nyheter. Jag ville själv släppa allt annat och ge mig in i branschen på äldre dar, men rubriker som denna får mig att tveka. Jag gillar trygga anställningar, inte att bollas runt som en oönskad möbel.

Ja så är det tråkigt nog för många utvecklare, om du inte har någon spetskunskap inom programering eller är en branchledande grafiker. Då får du antagligen behålla jobbet.

Medlem
Skrivet av Iskariot:

Risk att samma händer Larian om någon vecka när Baldur's Gate 3 släpps, dom har ökat på personalstyrkan rejält.

Om dom inte redan har ett stort projekt som är redo att gå in produktionsfasen kommer dom sitta på en hel del folk som inte har något att göra.

Har också förundrats över Larian's tillväxt. Efter att Divinity: Original Sin släpptes 2014 har de växt från 70 pers till 400.

De måste ju rimligen ha förproducerat Divinity 3 så att ett par hundra pers kan hoppa över till det.

Eller så kanske äntligen Swen Vincke förberett ett projekt för hans massiva dröm-RPG han pratat om i åratal, "The route to the very big RPG that will dwarf them all".


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag tvivlar.
Har varit i IT/systemutvecklingsbranschen i snart 20 år. Tvivlar på att just spelutveckling skulle vara helt annorlunda än allt jag sett. Men vem vet?

Hur som. 100% av alla nedskärningar likt denna jag sett har handlat om dollars. Man vill försöka förbättra/behålla/undvika-nedgång i vinst.

Sen wrappar man det lite fint i att det ska bli ”agilt och effektivt”.

Vi har en pågående omorganisation där jag jobbar idag. Teamen ska göras om, få andra chefer, uppgifter, etc. Anses som en Total jävla clusterfuck av alla förutom chefsledet som initierat den. Ett antal kommer få gå. Vi är redan horribelt underbemannade som det är. Oklart hur en ”omorganisation” för att bli ”agila” ska lösa denna underbemanning.
Det tragiska är även att det oftast är dom bästa som ledsnar först och självmant lämnar, jag ligger redan i intervjuer för nya tjänster. Jag har noll ork för en omorganisation som leder till att man helt plötsligt ska börja göra 20% mer jobb för att täcka upp för dom som fått gå.

Vart vill jag komma?
Jag är övertygad att sanningen i detta fallet hos CPR ligger närmre ”vi bör kunna fimpa 10% av personalkostnaderna och ändå behålla nivån vi har idag”.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag tvivlar.
Har varit i IT/systemutvecklingsbranschen i snart 20 år. Tvivlar på att just spelutveckling skulle vara helt annorlunda än allt jag sett. Men vem vet?

Hur som. 100% av alla nedskärningar likt denna jag sett har handlat om dollars. Man vill försöka förbättra/behålla/undvika-nedgång i vinst.

Sen wrappar man det lite fint i att det ska bli ”agilt och effektivt”.

Vi har en pågående omorganisation där jag jobbar idag. Teamen ska göras om, få andra chefer, uppgifter, etc. Anses som en Total jävla clusterfuck av alla förutom chefsledet som initierat den. Ett antal kommer få gå. Vi är redan horribelt underbemannade som det är. Oklart hur en ”omorganisation” för att bli ”agila” ska lösa denna underbemanning.
Det tragiska är även att det oftast är dom bästa som ledsnar först och självmant lämnar, jag ligger redan i intervjuer för nya tjänster. Jag har noll ork för en omorganisation som leder till att man helt plötsligt ska börja göra 20% mer jobb för att täcka upp för dom som fått gå.

Vart vill jag komma?
Jag är övertygad att sanningen i detta fallet hos CPR ligger närmre ”vi bör kunna fimpa 10% av personalkostnaderna och ändå behålla nivån vi har idag”.

Hear, hear.

Medlem
Skrivet av Ender:

Tråkiga nyheter. Jag ville själv släppa allt annat och ge mig in i branschen på äldre dar, men rubriker som denna får mig att tveka. Jag gillar trygga anställningar, inte att bollas runt som en oönskad möbel.

Om du gillar trygga anställningar så har du en ganska begränsad mängd företag inom spel att jobba på och även dessa företag, som t ex dice, avalance, paradox, massive, kan behöva göra sig av med folk bara sådär, avalance har ju gjort det i vågor genom åren. Mindre företag med "sämre" spel går ju helt bort.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar