Snabbkollen – Tycker du att Playstation 5 Pro behövs?

Robot
Snabbkollen – Tycker du att Playstation 5 Pro behövs?
Medlem

Är väl bara bra om fler valmöjligheter finns när man ska köpa en PS5?
Uppgraderar dag ett när den släpps.

Medlem

Jag anser inte att alla PS5 ägare behöver uppgradera, men jag anser att det bör hända för spelens(där med spelarnas) skull. Aldrig fel med bättre prestanda, särskilt om det även har en positiv påverkan på andra platformar också.

Medlem

Om ett par år kanske?
Det är väl först i år det börjat släppa taget om ps4?
Så generationsskiftet sker på riktigt 4 år senare...


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Känns hyfsat onödigt. Pass för mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vad medför pro innan? Blir det xsx xss situation? Utbecklare ska utveckla för 2 olika prestandor (or?)

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Vad medför pro innan? Blir det xsx xss situation? Utbecklare ska utveckla för 2 olika prestandor (or?)

Det är precis så det kommer bli. Utvecklare kommer vilja använda den extra prestandan, men samtidigt måste de se till att spelet fungerar bra på den gamla konsolen. Gillar inte segmentering av konsoler i samma generation. Känns heller inte som att det är nödvändigt den här generationen. Önsker att de istället fokuserar sig på att göra dem mindre, mer energieffektiva, och billigare.

Medlem

Det beror på. Kan dom garantera att alla spel som ska gå att spela kan spelas i 60fps på 4K, då kanske det är värt om prislappen inte är för hög.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Onödigt, då vi inte sett eller utnyttjat kraften i konsolen än. De snyggaste spelen till PS4an kom inte förrän under slutet av generationen, bl.a. Uncharted 4, Tlou2, Hzd etc.

Medlem

I min totala amatör(om ens) åsikt så tycker jag det är onödigt. Känns bara som ett FOMO knep och som Rejzer skriver att det blir bara mer krångel för utvecklarna. Men kul för dom som sitter på värsting TV och vill kunna kräma ut mer samt är beredda på att utvigda plånboken några grader till!

En slim-version däremot är alltid uppskattat med sin snålare strömförsörjning och även storlek på själva konsolen så det blir "mindre slöseri" och en billigare prislapp(kan man ju iallafall drömma om).

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Onödigt, då vi inte sett eller utnyttjat kraften i konsolen än. De snyggaste spelen till PS4an kom inte förrän under slutet av generationen, bl.a. Uncharted 4, Tlou2, Hzd etc.

Uncharted 4 och Horizon Zero Dawn kom i mitten av generationen runt samma tid som PS4 Pro kom. Vilket var tre år efter PS4an lanserades. Så jämfört med förra generationen är det inget konstigt med en PS5 Pro i höst.

Medlem

Kanske om ett par år - men om vi inte ens har en standard av PS5-exklusivitet så ska vi kanske se till så det blir normen först?

Medlem

Om spelen kommer prestera så här framöver behövs det nog en Pro-version för många som vill ha något bättre än 720p (uppskalat mot 1440p) och ostabil 40-60fps.

Medlem

Den behövs inte, men den är ändå välkommen.

Medlem

Trodde med ps4 pro att den tiden för en pro konsoll var förbi och here we are....

Medlem

Ja tack! Ser gärna att spelen håller jämna 60 fps. Har svårt att gå tillbaka till 30 nu efter år på pc och nu med PS5.
Många nya spel verkar ha svårt att leverera det.

Medlem

Skulle jag köpa en ps5 och det fanns en Pro version skulle jag välja den. Men jag köper antagligen ingen version alls och ser absolut inte någon pro-modell som "behövs"

Medlem

Känns väldigt onödigt. Dom måste släppa ps4 helt först och sesambröds släppa lite mera spel, plus spel att dom har ju inte släppt något som maximerar användning av ps5 ännu.

Medlem

Röstar nej men samtidigt känner jag mig sjukt taggad på den och lär köpa den men det handlar väl mest om att man är lite pryltokig.

Medlem

Eftersom det verkar knepigt att få till 60 FPS i 4K för många av utvecklarna så röstar jag tveklöst på ja, en pro-version behövs!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Äntligen kommer vi kunna spela i 1080P 60Hz!

It's not a lake, it's an ocean

Inte direkt. Men en slimmodell är av nöden.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sapiens:

https://youtu.be/IMytJKuIjQs

Om spelen kommer prestera så här framöver behövs det nog ett Pro-version för många som vill ha något bättre än 720p (uppskalat mot 1440p) och ostabil 40-60fps.

Tänkte precis nämna denna analys.... En ren skam att ett spel körs i 720p för att få 60fps och inte ens stabilt 60fps. Eller så behöver utvecklare baka sina ambitioner och skala ner grafiken så att spel faktiskt kan köras i Minst 1440P 60FPS uppskalat till 4K.

Dock verkar det bara vara deras Performance och Balance mode som ger 720P och Quality läget kört runt 1200-1300P men då i 30fps. Men inte heller i quality läget så får man stabilt 30fps.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Känns totalt menlöst då det väl i princip bara finns 2 eller 3 spel som ens ger en "next-gen" upplevelse, lejonparten av utbudet är ju bara PS4-spel i högre upplösning. Vad ska man då med en PS5 Pro till? Att utvecklarna ska slippa optimera än mer, eller att vi ska spela i 8K?

Medlem

Superdålig utveckling, ärligt talat.

Hela vitsen med en konsoll är ju att du har en enda maskin, per generation, som ALLA har exakt samma specs, vilket innebär att utvcklarna kan optimera spelen och nyttja hårdvaran till fullo.

Urholkar konsollernas existensberrätigande.

Medlem

Om den utlovar minst 60fps@4k i alla spel, ja!

Medlem

Definitivt ja. Med tanke på att PS5 kör 720p uppskalat i många spel så ser jag inte hur man inte kan tycka det.

Medlem

Största prestandaboosten denna generationen kan få är om Microsoft dumpar Series S, med det sagt så hade en PS5 med mer kraft endast varit positivt om det inte vore för att originalkonsolen knappt varit lättillgänglig i ett helt år än.

Medlem

Känns onödigt, får gärna dröja några år till. Kanske när man fasar ur PS4 helt

Medlem

Känns helt onödigt, spelen kommer inte flyta på bättre för det. Det är upp till utvecklarna att bestämma fps och upplösning. Även med en Ps5 Pro kan spelan halta runt 30fps om utvecklarna så önskar...

12
Skriv svar