Microsoft vinner rond 2 mot FTC - Överklagan avslås

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Är ytterst tveksam att vi kommer få se t.ex. Diablo IV på Game Pass så tätt in på (med tanke på uttalanden från Blizzard).

Affären ska vara klar senast 18 juli, Season 1 av Diablo 4 börjar 20 juli.

Min gissning är vi kommer se D4 på Game Pass innan säsong 1 börjar.

Att Blizzard säger att de har inga planer släppa på Game Pass MÅSTE de säga i detta läget för att inte döda försäljningen helt. Skulle de säga att chans finns D4 kommer vara på game pass om några dagar skulle de sälja mycket mindre, och om affären sen skulle skita sig så har de gjort en stor förlust.

Blizzard skulle säkert gärna skippa Game Pass själva, men med ny ägare så kommer det ändras. Så det de säger är ingen direkt lögn; Activision Blizzard vill inte släppa, Microsoft vill. Allt beror på vem som äger vem nästa vecka.

Allt som sker nu är bara spel för gallerian. Hålla uppe skenet, skydda sina egna intressen ifall affären inte genomförs. Men tror allt är minutiöst planerat för att få allt på plats snabbt om det går igenom.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag har aldrig påstått att jag tror företag vill konsumenternas bästa, jag är fullt underförstådd med att de existerar för sin egen skull och inte min. De gör spel, konsoler och tillbehör etc för att tjäna pengar, inte för att de vet att jag blir så glad av det. Men att tro detta är slutet på konkurrensen inom spelindustrin och att priserna kommer öka med hundratals procent per kvartal är bara *facepalm*
Kanske dags att sluta ta kurser i affärsteori i "livets hårda skola" liksom.

Ja en del människor är ju inte riktigt kloka. 800 kr i månaden för game pass för en singel person???? Kyss mig där bak liksom att javisst att det kommer att hända🤣

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ok såhär, allt du läser på internet är inte sant. Och framförallt så vet inte youtube när servrarna är redo. Det är detta jag menar, herregud vad provocerande när du tar all fakta ur röven och sedan presenterar som äkta.

Själv har jag svårt att se några som helst activionblizzard spel på gamepass inom en snar framtid.

thesun, dexerto, gamerant, charlieintel etc etc verkar alla nämna att matchmaking numera funkar för dom äldre cod spelen. herregud vad provocerande när du blir så aggressiv och dessutom har fel.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kanske släpper de WoW till Xbox för att konkurrera med ESO som härjat rätt ensamt på konsol ett bra tag nu. Nya spelserier kan ju också ploppa upp.

Eftersom de äger ESO så tror jag inte de har så bråttom att vaska fram en konkurrent till den.

Men det är nog ingen dum idé att göra WoW konsolexklusivt till Xbox (alltså vid sidan av PC) och både få nytt liv i WoW och dessutom få en storsäljare till Xbox.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ok såhär, allt du läser på internet är inte sant. Och framförallt så vet inte youtube när servrarna är redo. Det är detta jag menar, herregud vad provocerande när du tar all fakta ur röven och sedan presenterar som äkta.

Själv har jag svårt att se några som helst activionblizzard spel på gamepass inom en snar framtid.

Bara för att det är internet eller Youtube, då behöver det inte betyda att allt är blå ljug där. Mycket är sanning med på nätet.

Och jo activision blizzard spel kommer dyka upp fort till game passet nu när Microsoft äger dem.

Avstängd
Skrivet av Guld:

Bara för att det är internet eller Youtube, då behöver det inte betyda att allt är blå ljug där. Mycket är sanning med på nätet.

Och jo activision blizzard spel kommer dyka upp fort till game passet nu när Microsoft äger dem.

Allt är ju redan klart ju samt servrar igång för gamla Call Of Duty så lär typ komma samma dag på Måndag eller senast tisdag. Sen vet vi ju att inte Microsoft släpper allt på än gång utan lite då som då för mer hype och att fler vill skaffa Game Pass Ultimate. Att släppa allt på än gång är asså en sämre strategi helt enkelt. Då hypar spelare upp länge och gissar på Diblo m.fl kommer snart och det gör mer hype så att säga.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Allt är ju redan klart ju samt servrar igång för gamla Call Of Duty så lär typ komma samma dag på Måndag eller senast tisdag. Sen vet vi ju att inte Microsoft släpper allt på än gång utan lite då som då för mer hype och att fler vill skaffa Game Pass Ultimate. Att släppa allt på än gång är asså en sämre strategi helt enkelt. Då hypar spelare upp länge och gissar på Diblo m.fl kommer snart och det gör mer hype så att säga.

👍

Medlem
Skrivet av jontebula:

Allt är ju redan klart ju samt servrar igång för gamla Call Of Duty så lär typ komma samma dag på Måndag eller senast tisdag. Sen vet vi ju att inte Microsoft släpper allt på än gång utan lite då som då för mer hype och att fler vill skaffa Game Pass Ultimate. Att släppa allt på än gång är asså en sämre strategi helt enkelt. Då hypar spelare upp länge och gissar på Diblo m.fl kommer snart och det gör mer hype så att säga.

Okej, senast tisdag då. Gött!

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Okej, senast tisdag då. Gött!

Är bara mun gissning av den info jag fått höra. Skulle ju kunna ta längre tid ju 1-2 veckor men förmodligen inte utan är igång dagen efter eller max 3 dagar efter.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Allt är ju redan klart ju samt servrar igång för gamla Call Of Duty så lär typ komma samma dag på Måndag eller senast tisdag. Sen vet vi ju att inte Microsoft släpper allt på än gång utan lite då som då för mer hype och att fler vill skaffa Game Pass Ultimate. Att släppa allt på än gång är asså en sämre strategi helt enkelt. Då hypar spelare upp länge och gissar på Diblo m.fl kommer snart och det gör mer hype så att säga.

Om du menar Diablo 4 så lär inte det vara aktuellt för gamepass under en lång tid framöver då MS knappast vill stöta sig med alla som redan köpt det!
Det lär tidigast komma om ett halvår (och då med massa gratis lull-lull till dom som redan köpt det).
Samma gäller nog senaste CoD. Möjligtvis kommer nästa installation av det till gamepass men jag vill minnas att MS sagt något om att så inte var fallet i någon domstolsförhandling (just för konkurrenternas skull)

Avstängd

Bara hoppas att Diablo IV släpps tidigare. Endel tror den 20 juli nu när Microsoft kommer få godkänt av CMA på Måndag. Eftersom säsong 1 kommer då. Sedan att dom är så tydliga och tjatat att inte Diablo IV ska släppas på Game Pass tror jag tyder på att det kommer att släppas snabbt på Game Pass och Xcloud.

Förstår verkligen inte folk som hyllar detta. Monopol är aldrig aldrig aldrig bra för konsumenter.

Istället borde ActBlizz gå isär i två delar - Blizzard och Activision/King, inte bli uppköpta.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Fast det du inte verkar ta med i beräkningen är att ägandesituationen sett ut sådär sedan typ 60-talet.
Det är inte därför matpriserna är som de är just nu. Istället får du blicka mot terroriststaten/kommunistdiktaturen Ryssland som förstör ett helt land och dess matproduktion - något resten av världen blivit väldigt beroende av - genom sin olagliga invasion i hopp om att få bygga upp det "forna glorifierade Soviet". Turkiet är med och förhandlar fram rutter för att transportera ut mat därifrån för produktion men dick-tatorn Putin vill visa hur mycket han föraktar resten av världen genom att förstöra för det också. Därför är matpriserna som de är nu. Annars hade de varit konstant högre för tiotal år sedan och ökat med hundratals procent redan. Så du kan ta av dig foliehatten och andas ut.

Nog för att det är off-topic men det har verkligen inte sett ut så sedan 60-talet. Vi hade massvis av små matbutiker och små producenter av mat förr.

På bara 30 år har det ökat 500% i USA på nationell nivå.

https://www.ers.usda.gov/data-products/chart-gallery/gallery/...

Medlem

Vilken tur att vi har så många kompetenta samhällsvetenskapliga, -politiska och -ekonomiska analytiker här på forumet som så tydligt kan säga exakt vilka effekter en sån här gigantisk affär kommer få (eller inte kommer få, om den inte går igenom). Fascinerande att dessa... analyser skiljer sig från ungefär att vara det bästa som hänt sedan skivat bröd till världens undergång, dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Vilken tur att vi har så många kompetenta samhällsvetenskapliga, -politiska och -ekonomiska analytiker här på forumet som så tydligt kan säga exakt vilka effekter en sån här gigantisk affär kommer få (eller inte kommer få, om den inte går igenom). Fascinerande att dessa... analyser skiljer sig från ungefär att vara det bästa som hänt sedan skivat bröd till världens undergång, dock.

Monopol är aldrig bra. Det finns en anledning till att vi har en hel myndighet dedikerad till konkurrens. Inte bara för skojs skull eller att folk tror att de vet bättre än experter, utan för att monopol är dåligt. Nu säger jag inte att det här just är mot lagen, men det kanske borde vara det om man värnar om konsumenterna?

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Monopol är aldrig bra. Det finns en anledning till att vi har en hel myndighet dedikerad till konkurrens. Inte bara för skojs skull eller att folk tror att de vet bättre än experter, utan för att monopol är dåligt. Nu säger jag inte att det här just är mot lagen, men det kanske borde vara det om man värnar om konsumenterna?

Nu har ju dock affären granskats av just sådana myndigheter i flera olika länder, och än så länge är det inget som satt ett tydligt P för den - så visst kan jag hålla med om att monopol sällan genererar något positivt för annat än ett fåtal. Men det är ju inte direkt klarlagt (snarare närmare motsatsen, då affären granskats ganska rejält) att affärens genomförande innebär ett monopol.

Går vi in på vad som "borde" vara mot lagen eller inte... sådana diskussioner anser jag att sådana med tämligen rejäl kompetens i frågorna (vilket med tanke på affärens omfattning inte blir så många) diskuterar och fattar beslut om snarare än att det blir en pöbelgrej och beslut fattas bara för att folk skriker högt och plockar fram högafflarna.* Samtidigt är det såklart viktigt att röster ska få höras och det är givetvis helt okej att vara för eller emot affären - jag ville mest poängtera (om än något syrligt) att det är svårt att se något så här stort alldeles för enkelt eller svart och vitt.

*Det där är något som kan ses på andra håll i samhället också, men det spåret vill jag inte dra in på då det med stor sannolikhet kommer spåra ur.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Ase
Medlem

Är otroligt vad folk inte gillar microsofts användning avmjukvara men samtidigt antingen hyllar sonys (exlusivitet för spel)eller ännu värre Apple ! Det bästa för alla är om det är helt öppet & inte låst någonstanns men fri marknad leder alltid till monopol därav att vi har myndigheter som kollar sådant men tycker de är för bleka mot sony & apple

Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Monopol är aldrig bra. Det finns en anledning till att vi har en hel myndighet dedikerad till konkurrens. Inte bara för skojs skull eller att folk tror att de vet bättre än experter, utan för att monopol är dåligt. Nu säger jag inte att det här just är mot lagen, men det kanske borde vara det om man värnar om konsumenterna?

Exakt monopol är dåligt. Och Sony börjar bli för stora. Den här affären är ett bra sätt att jämna ut marknaden lite. Det bästa vore ju att det såldes lika många xbox som playstation. Så att sony och Ms fortsätter slåss om kunderna = bra för oss kunder😊

För övrigt ska det bli intressant att se när spelen dyker upp på gamepass. Kommer det i veckan kanske, och vilka spel kommer? Jsg skulle vilja testa Diablo 4 men är lite orolig att Sony kanske har ett "får inte släppas till gamepass avtal" som gäller 🫤

Medlem
Skrivet av Ase:

Är otroligt vad folk inte gillar microsofts användning avmjukvara men samtidigt antingen hyllar sonys (exlusivitet för spel)eller ännu värre Apple ! Det bästa för alla är om det är helt öppet & inte låst någonstanns men fri marknad leder alltid till monopol därav att vi har myndigheter som kollar sådant men tycker de är för bleka mot sony & apple

Du tycker att myndigheter ska gå in och granska Sony? Ett företag som är så pass litet i sammanhanget att Microsoft, rent ekonomiskt, kan köpa upp det idag?

Haha.

Medlem
Skrivet av Ralf:

För övrigt ska det bli intressant att se när spelen dyker upp på gamepass. Kommer det i veckan kanske, och vilka spel kommer? Jsg skulle vilja testa Diablo 4 men är lite orolig att Sony kanske har ett "får inte släppas till gamepass avtal" som gäller 🫤

Vad jag vet har MS ett marknadsföringsavtal gällande Diablo 4 så det är troligare att det finns ett "får inte släppas till PS Plus"-avtal.

Medlem

Eftersom jag tycker det är roligt när Sonys fanboys tjuter så skulle jag tycka att det vore otroligt kul om Ms nu säger till Sony att 10års erbjudandet inte gäller längre 😂😂

Men det vore såklart trist för alla andra playstation ägare om dom inte får spela.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad jag vet har MS ett marknadsföringsavtal gällande Diablo 4 så det är troligare att det finns ett "får inte släppas till PS Plus"-avtal.

Okej. Kanske får se det på gamepass snart då 😊

Medlem
Skrivet av Ralf:

Exakt monopol är dåligt. Och Sony börjar bli för stora. Den här affären är ett bra sätt att jämna ut marknaden lite. Det bästa vore ju att det såldes lika många xbox som playstation. Så att sony och Ms fortsätter slåss om kunderna = bra för oss kunder😊

För övrigt ska det bli intressant att se när spelen dyker upp på gamepass. Kommer det i veckan kanske, och vilka spel kommer? Jsg skulle vilja testa Diablo 4 men är lite orolig att Sony kanske har ett "får inte släppas till gamepass avtal" som gäller 🫤

Beror väl på vad man menar med för stora, Sony har 21 studios och Microsoft kommer ha 39 när Activision-Blizzard går igenom.

Så antar att Microsoft blivit för stora nu då eftersom nästan dubbelt så många studios.

Roligt när folk tycker synd om lilla Microsoft.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad jag vet har MS ett marknadsföringsavtal gällande Diablo 4 så det är troligare att det finns ett "får inte släppas till PS Plus"-avtal.

Fast har inte MS sagt det är helt upp till Sony vilka titlar dom vill släppa till Ps+, allt handlar om vilka avtal dom vill skriva med MS.
När MS fick frågan om CoD till Ps+ sa dom ju att det var helt upp till Sony (givetvis skulle ett sådant avtal kosta Sony en rejäl slant)

Och Diablo 4 kommer knappast släppas till gamepass inom den närmaste tiden då det skulle göra X antal miljoner som köpte spelet nyligen rejält irriterade (dvs X antal miljoner spelare som helt plötsligt inte tänker köpa seasonpass och annat till spelet).

Sen förstår jag inte tjatet om folk som tjatar om att spelet ska komma till xcloud, finns det verkligen folk som spelar seriöst via det? Möjligtvis att tex Civ och liknade funkar men Diablo/CoD? Mardröm!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Beror väl på vad man menar med för stora, Sony har 21 studios och Microsoft kommer ha 39 när Activision-Blizzard går igenom.

Så antar att Microsoft blivit för stora nu då eftersom nästan dubbelt så många studios.

Roligt när folk tycker synd om lilla Microsoft.

Ja om man menar studios som du gör så är Ms kanske större. Men så räknar man inte och det vet ju du också, du använder ju bara löjliga siffror för att det passar dig.

Sony playstation är större än Ms xbox. Playstation krossa xbox förra generationen och dom leder stort nu. Alltså är playstation större än Xbox. Och det vore bra om Xbox kommer ifatt.

Synd om Microsoft? Vart påstod jag att det var synd om Ms? Att du inte har läsförståelsen till att begripa vad jag menar kan jag inte rå för.

Du slåss för stackars sony uppenbarligen.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Och Diablo 4 kommer knappast släppas till gamepass inom den närmaste tiden då det skulle göra X antal miljoner som köpte spelet nyligen rejält irriterade (dvs X antal miljoner spelare som helt plötsligt inte tänker köpa seasonpass och annat till spelet).

Jo det kommer (förmodligen) att släppas till gamepass. Det är liksom det som gamepass gjort bra och Ms sagt hela tiden. Alltså spel från Ms kommer day 1... så att undanhålla Diablo 4 från det kommer dom inte göra. Förutsatt att det inte finns några avtal som hindrar dom.

Och om folk blir irriterande för att dom köpte ett spel som Ms inte ägde kan ju inte Ms ta hänsyn till.

Skrivet av Skunke:

Sen förstår jag inte tjatet om folk som tjatar om att spelet ska komma till xcloud, finns det verkligen folk som spelar seriöst via det? Möjligtvis att tex Civ och liknade funkar men Diablo/CoD? Mardröm!

Xcloud är ju kanonbra om man inte kan spela på nått annat sätt. Jag tror verkligen att det är framtiden.
För egen del har det dock inte fungerat speciellt bra, men jag har en dator så jag har faktiskt knappt testat xcloud.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jo det kommer (förmodligen) att släppas till gamepass. Det är liksom det som gamepass gjort bra och Ms sagt hela tiden. Alltså spel från Ms kommer day 1... så att undanhålla Diablo 4 från det kommer dom inte göra. Förutsatt att det inte finns några avtal som hindrar dom.

Och om folk blir irriterande för att dom köpte ett spel som Ms inte ägde kan ju inte Ms ta hänsyn till.
Xcloud är ju kanonbra om man inte kan spela på nått annat sätt. Jag tror verkligen att det är framtiden.
För egen del har det dock inte fungerat speciellt bra, men jag har en dator så jag har faktiskt knappt testat xcloud.

Det är snarare folk som köpt Diablo 4 som MS måste ta hänsyn till, vi pratar inte om ett 5 år gammalt spel utan ett med några månader på nacken där kunderna nu ska spendera mer pengar på dlc’s o dylikt.
Kommer dessa kunder (som är många)att göra det om dom ser att spelet dom gav 700 spänn för numer är gratis via gamepass?

MS vill knappast stöta sig med dessa kunder som sitter med visakortet redo för att handla yearpass och dlc’s.

Visst har dom sagt innan att allt dom ger ut ska hamna på gamepass dag 1 men det lär hittas på anledning till att inte följa det här.

Missförstå mig inte, jag ser gärna Diablo 4 på gamepass för jag har inte köpt det ännu men MS som måste spela på all goodwill dom kan för att inte folk ska skita på dom ännu mer vill inte stöta sig med alla som redan köpt spelet.

Och gällande cloudgaming (vilket jag testat), framtiden? Möjligt, men där är verkligen inte tekniken ännu.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Ja om man menar studios som du gör så är Ms kanske större. Men så räknar man inte och det vet ju du också, du använder ju bara löjliga siffror för att det passar dig.

Sony playstation är större än Ms xbox. Playstation krossa xbox förra generationen och dom leder stort nu. Alltså är playstation större än Xbox. Och det vore bra om Xbox kommer ifatt.

Synd om Microsoft? Vart påstod jag att det var synd om Ms? Att du inte har läsförståelsen till att begripa vad jag menar kan jag inte rå för.

Du slåss för stackars sony uppenbarligen.

Jag slåss för att inte större företag ska bli för stora.
Har alltid sagt att jag aldrig vill att Sony köper en publisher.

Vi kan ta andra exempel än bara studios, Microsoft kommer nu äga några av dom titlar som drar in mest pengar varje år varav Sony inte äger någon.

Microsoft har själva sagt flertalet gånger att dom inte bryr sig hur många konsoler eller spel man säljer utan bara gamepass som gäller nu.

Så blir väl fel när försvarare utav Microsoft drar upp sälj då Microsoft inte bryr sig om det längre..

Microsoft har ju även sagt flertalet gånger att Sony och Nintendo bryr dom sig inte om då dom är för små. Det är Apple, google och Amazon dom slåss emot.

Playstation är värda 45 miljarder dollar och Microsoft köpte Activision-Blizzard för nästan 70 miljarder dollar och innan det Bethesda för 7 miljarder dollar.
Så lilla Microsoft har nästan köpt på sig dubbelt så mycket värde som Playstation har och folk tycker Microsoft måste få köpa ännu mer för att kunna slåss mot Sony.

Istället för att hoppas Microsoft köper mer är det dags för Microsoft fan skara att kräva bättre med det dom har.

Medlem
Skrivet av Skunke:

Det är snarare folk som köpt Diablo 4 som MS måste ta hänsyn till, vi pratar inte om ett 5 år gammalt spel utan ett med några månader på nacken där kunderna nu ska spendera mer pengar på dlc’s o dylikt.
Kommer dessa kunder (som är många)att göra det om dom ser att spelet dom gav 700 spänn för numer är gratis via gamepass?

MS vill knappast stöta sig med dessa kunder som sitter med visakortet redo för att handla yearpass och dlc’s.

Jag tror du har fel, men det lär vi ju märka tids nog.😊

Skrivet av Skunke:

Visst har dom sagt innan att allt dom ger ut ska hamna på gamepass dag 1 men det lär hittas på anledning till att inte följa det här.

Jo så kan det absolut bli. Och då är det ju inte svårare för Ms att hitta på nått om nått avtal som säger att det inte får släppas på gamepass tidigare är 2024 eller liknande. Och på så sätt slipper dom ju stöta sig med någon av grupperna.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Ja om man menar studios som du gör så är Ms kanske större. Men så räknar man inte och det vet ju du också, du använder ju bara löjliga siffror för att det passar dig.

Sony playstation är större än Ms xbox. Playstation krossa xbox förra generationen och dom leder stort nu. Alltså är playstation större än Xbox. Och det vore bra om Xbox kommer ifatt.

Synd om Microsoft? Vart påstod jag att det var synd om Ms? Att du inte har läsförståelsen till att begripa vad jag menar kan jag inte rå för.

Du slåss för stackars sony uppenbarligen.

Skillnad att jämföra Sony och Microsoft eller Playstation och Xbox.

Skriv svar