Playstation 5 har fått (krångligt) Discord-stöd

Robot
Playstation 5 har fått (krångligt) Discord-stöd

Det behövs en annan enhet för att ringa.

#discord


Medlem

Det här känns ju lika löjligt som Nintendos onlinelösning där en förväntas använda mobiltelefonen istället för en intern app (som kanske hade blivit för processorkrävande vid samtidigt spelande?) så hoppas innerligt det kommer en officiell PS5-app som kan laddas ned där en både kan starta och joina konversationer från. Det här känns som en stenålderslösning och inte så värdigt för moderna gamers. Do better Sony.

Medlem

Låter ju Nintendo-krångligt.
Man undrar ju varför ingen ps app finns bara 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Dex
Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter ju Nintendo-krångligt.
Man undrar ju varför ingen ps app finns bara 🤷‍♂️

Ja känns väldigt konstigt. Jag har ju så klart inte koll på hur man gör appar till konsoller, men känns som så stort företag som Discord med hjälp av Sony och Microsoft borde kunna lösa det. Känns ju väldigt omständigt att joina via en seperat enhet.

Medlem

Det fungerar perfekt, hade önskat en app men nu kan man i alla fall spela med polarna. Som vi längtat.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Låter lite Nintendo lösning där.

Skrivet av theBoosing:

Det fungerar perfekt, hade önskat en app men nu kan man i alla fall spela med polarna. Som vi längtat.

Så PS5 har inte haft voice chat tidigare?

På ps3 tiden gjorde vi videosamtal med varandra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Så PS5 har inte haft voice chat tidigare?

På ps3 tiden gjorde vi videosamtal med varandra.

Discord finns ju på fler plattformar så att man kan ha röstsamtal med folk som spelar på Xbox och pc exempelvis.
Det som är inbyggd i ps5 fungerar antagligen inte med folk utanför playstation systemet.

Medlem

Så där jättekrångligt var det ju inte direkt och det funkar alldeles ypperligt med discord typ på mobilen. Hade ju förstås gärna haft en PS5 app men, men...

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja känns väldigt konstigt. Jag har ju så klart inte koll på hur man gör appar till konsoller, men känns som så stort företag som Discord med hjälp av Sony och Microsoft borde kunna lösa det. Känns ju väldigt omständigt att joina via en seperat enhet.

Ja jag ställer mig frågande till vad som egentligen är skillnad, är det bara att du får discord ljudet micken via ditt tillbehör kopplat till PS5an? men discord körs på en separat enhet?
Jag låter mer som sagt som en halv implementering än att "discord finn på Playstation"

Förstår inte riktigt heller varför discord behövs, man kan väll voice chatta och starta partyn inom ekosystemet och spelen i sig?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag ställer mig frågande till vad som egentligen är skillnad, är det bara att du får discord ljudet micken via ditt tillbehör kopplat till PS5an? men discord körs på en separat enhet?
Jag låter mer som sagt som en halv implementering än att "discord finn på Playstation"

Förstår inte riktigt heller varför discord behövs, man kan väll voice chatta och starta partyn inom ekosystemet och spelen i sig?

Ja kör alla samma plattform eller spel har du ju inte varit ett problem på länge. Men ibland vill man bara hoppa in i ett singleplayer spel på ps5an och polarna sitter och lirar CoD på Xbox

Medlem

Sådärja, några andra intressanta uppdateringar:
- Äntligen uppdateras Dual Sense numera trådlöst
- Äntligen går det att sortera egna mappar i bokstavsordning MEN likt mycket med PS5:s UI/UX-design så är det inte logiskt och följer inte andra mappar som ens Library eller PS Store där du har ett sorteringsfilter uppe till vänster. Istället ska man trycka Option på mappen och ändra filtrering.
Det största OCD-problemet är att mapparna inte går att flytta position på.

Givetvis började jag när mapp-funktionen introducerades för ett tag tilbaka att skapa en folder kallad Prio 1 och sedan skapades jag en Prio 2… men dumt nog hamnar Prio 2 till vänster om Prio 1 då ALLA NYA foldrar hamnar till vänster :facepalm:

Jag testade även förut att skapa bästa spel-mappar A-L respektive M-X och då blir ju detta problem ännu mera tydligt eftersom förmodligen de flesta användare börjar med att skapa mapp 1 (A-L) före mapp 2 (M-X) men sedan puttas mapp 1 till höger och enda sätter är att radera alla mappar och börja om ifall man vill ha dom i en speciell ordning.

Medlem

Jag letade som fan efter en discord app på PS5an. Hittade inget och nu vet jag varför 😆

Medlem

Det funkar ju klockrent på Xbox med att välja server från menyn. Borde kunna gå likadant på playstation

Medlem

Orkade knappt läsa klart artikeln så kommer inte orka spela med det här upplägget.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag ställer mig frågande till vad som egentligen är skillnad, är det bara att du får discord ljudet micken via ditt tillbehör kopplat till PS5an? men discord körs på en separat enhet?
Jag låter mer som sagt som en halv implementering än att "discord finn på Playstation"

Förstår inte riktigt heller varför discord behövs, man kan väll voice chatta och starta partyn inom ekosystemet och spelen i sig?

Jag sitter i princip varje kväll med mina kompisar i discord, det betyder dock inte att vi spelar ihop. En del spelar Dota 2, en del Rocket league, en del gör ingenting utan bara vill snacka. Jag är den enda i kompisgänget som ens har en PS5, så det är främst crossplatform man är ute efter helt enkelt.

Medlem

Discord är skrivet i Electron, vilket inte har stöd för konsoler. Electron stödjer, mig veterligen, bara Mac, Windows, och Linux. De måste förmodligen skriva om appen helt och hållet för PS5, och sedan igen för Xbox, för att få det att lira.

1
Skriv svar