Slay The Spire blir brädspel

Medlem
Slay The Spire blir brädspel

Hej alla fraggare!

Slay the Spire är ett av de roligaste tv-spelen jag vet. Efter att ha spelat det på PC köpte jag det även på Switchen för att kunna njuta av det på gående fot eller skönare häng i soffan.

För några år sedan såg jag någonstans att de skulle implementera en fysisk kopia av spelet men tänkte inte mer på det då.
Nu är det dock verklighet genom finansiering på Kickstarter. Då företaget har släppt ett spel tidigare och med tanke på deras ständiga uppdateringar upplever jag det som väldigt tillförlitlig satsning, så jag har slagit på stort och investerat i den största utgåvan.

Själv så älskar jag brädspel, men särskilt Deck-Building. Jag har spelat spel som Road to Eldorado, Dominion, Robo Rally och favoriterna Clank! och Clank! In Space.

Release är december 2023 så det blir en mäktig julklapp att se fram emot då. In och backa detta projekt och se till att ni får en kopia, ser hur bra ut som helst!

Slay the Spire: The Board Game, via @Kickstarter

Medlem

Det här är intressant! Spelet är ju helt fantastiskt. Det enda jag lirar på mobilen. Lite för lätt att tiden flyger iväg bara...
Ska läsa lite men det lär nog bli backning på detta.

Tack för att delar detta! Hade nog gått mig helt förbi annars.

Medlem

Bästa deck builder-spelet. Blev backning på det 👍


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Chefredaktör

De ville ha 50 000 dollar, har fått nästan 4 miljoner dollar! Kul!
Har lagt många timmar i detta, ska bli kul att se var brädspelet tar vägen!

Medlem

Kul, men lite för dyrt är min känsla, $100 som lägsta pledge och då tillkommer moms och frakt, vilket blir nästan 1400 spänn. Hade gärna backat, men känner inte att det är rimligt prissatt. Helt ärligt så känner jag nog att runt 700 varit rimligare om jag jämför innehållet med exempelvis Gloomhaven.

Medlem

Hade gärna köpt det med men tycker priset är galet

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kul, men lite för dyrt är min känsla, $100 som lägsta pledge och då tillkommer moms och frakt, vilket blir nästan 1400 spänn. Hade gärna backat, men känner inte att det är rimligt prissatt. Helt ärligt så känner jag nog att runt 700 varit rimligare om jag jämför innehållet med exempelvis Gloomhaven.

Skrivet av Morti:

Hade gärna köpt det med men tycker priset är galet

Ja det är ett högt pris. Jag kan förstå det när de "bara" skulle ha 50 000 dollar, för att få det att gå runt. Men 4 miljoner... Det hade ju känts schysst om de kunde sänka priset, men det funkar väl inte så...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Högt pris ja men det är ett antal som ligger bakom spelet, råvarorna i världen har gått upp i pris plus att Kickstarter tar väl sin beskärda del.

Oj vad jag längtar!! Ska bli så kul att följa resan till den slutliga produkten och sen äntligen spela det.

Gnällkuk

Ett av mina favoritspel också! Här är två andra riktigt bra spel jag tycker ni bör spana in!

https://store.steampowered.com/app/1135810/Vault_of_the_Void/

https://store.steampowered.com/app/1102190/Monster_Train/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ett av mina favoritspel också! Här är två andra riktigt bra spel jag tycker ni bör spana in!

https://store.steampowered.com/app/1135810/Vault_of_the_Void/

https://store.steampowered.com/app/1102190/Monster_Train/

Båda ser intressanta ut, bra pris på Monster Train just nu.
Men vilket skulle du rekommendera framför det andra? Spelmekaniskt, tematiskt, grafiskt, upplevelsemässigt?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gnällkuk
Skrivet av BlackBozze:

Båda ser intressanta ut, bra pris på Monster Train just nu.
Men vilket skulle du rekommendera framför det andra? Spelmekaniskt, tematiskt, grafiskt, upplevelsemässigt?

Monster Train, det är ute sedan kanske två år eller något vid det här laget. Mer feature complete, även om Vault of the Void inte på något sätt är ett dåligt spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Monster Train, det är ute sedan kanske två år eller något vid det här laget. Mer feature complete, även om Vault of the Void inte på något sätt är ett dåligt spel.

Tack för tips, jag ska testa det.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Chefredaktör
Skrivet av trickeh2k:

Monster Train, det är ute sedan kanske två år eller något vid det här laget. Mer feature complete, även om Vault of the Void inte på något sätt är ett dåligt spel.

Sen på bollen här, men körde äntligen Monster Train igår kväll. Riktigt kul! Det kommer jag att fortsätta med, Tack för tips!

Gnällkuk
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Sen på bollen här, men körde äntligen Monster Train igår kväll. Riktigt kul! Det kommer jag att fortsätta med, Tack för tips!

Gott! Vill även slå ett slag för Downfall - A slay the spire fan expansion. Fans som skapat en mod som är helt gratis via Steamworks!

https://store.steampowered.com/app/1865780/Downfall__A_Slay_t...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Sen på bollen här, men körde äntligen Monster Train igår kväll. Riktigt kul! Det kommer jag att fortsätta med, Tack för tips!

Samma här, kört det en hel del sedan tipset, riktigt trevligt. Körde på PC, skaffade sedan Switch och nu blir det mest i soffan


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gott! Vill även slå ett slag för Downfall - A slay the spire fan expansion. Fans som skapat en mod som är helt gratis via Steamworks!

https://store.steampowered.com/app/1865780/Downfall__A_Slay_t...

Kul, ska testas. Synd att moddar inte finns till mobil-appen bara


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gnällkuk
Skrivet av BlackBozze:

Kul, ska testas. Synd att moddar inte finns till mobil-appen bara

Ja, det är synd! Du får skaffa en Steam deck


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är synd! Du får skaffa en Steam deck

Ja, jag var faktiskt lite sugen. Men den var rätt dyr, och jag ville försöka indoktrinera min dotter i tv-spelens värld så det blev en Switch för halva priset istället... Men det ligger på wish list!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Jag läste att Kickstarter-versionen av Slay the Spire även finns på Tabletop Simulator, från samma spelutvecklare. Någon som testat? Eller så vill man inte "förstöra" upplevelsen innan leveransen av den fysiska utgåvan...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Nu har jag fått min kopia av spelet iaf Någon annan som hakade på?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Nu har jag fått min kopia av spelet iaf Någon annan som hakade på?

Har fått men inte hunnit öppna än. Köpte du med sleeves?

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Har fått men inte hunnit öppna än. Köpte du med sleeves?

Ja, jag köpte nog med allt som fanns att välja, ser det ut som... Så jag har hunnit plasta allt och läst reglerna, imorgon blir det ett första parti på två personer!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Ja, jag köpte nog med allt som fanns att välja, ser det ut som... Så jag har hunnit plasta allt och läst reglerna, imorgon blir det ett första parti på två personer!

Topp!

Har läst bra recensioner på Boardgamegeek.

Återkom gärna om era reflektioner på upplevelsen!

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Topp!

Har läst bra recensioner på Boardgamegeek.

Återkom gärna om era reflektioner på upplevelsen!

Vi körde igenom akt 1 på två personer, så vi har mest skrapat på ytan.

Det är ett trevligt spel, de har lyckats att förenkla en del saker som skulle kunna ha blivit väldigt omständiga i brädspelsform (ex hålla ordning på attacker som har stor variation på värden, eller buffs/debuffs som i PC-spelet jobbar med procent är här istället fasta värden, ex alltid -1).

Systemet för att uppgradera korten är enkelt och bra - man tar ut det ur plastfickan och vänder på det.

Mycket känns enkelt att förstå, men det kan ju förstås delvis ha att göra med att man har 100+ timmar i PC-spelet... Det är många olika moment men varje moment i sig är inte speciellt komplicerat.

Det som man kan sakna är att det blir lite mer downtime om man är van med PC-spelet, men den taktila känslan av att pilla med komponenterna väger förhoppningsvis upp detta. Att man spelar co-op och diskuterar bidrar ju också till detta. För min del tror jag att det blir viktigt att hitta en bra balans mellan att hitta det "optimala draget" och att hålla tempot uppe. Att spela med tre andra som lätt drabbas av analysis paralysis kan nog bli rätt jobbigt... Vi körde bara två nu som sagt, det kändes ganska lagom, jag känner mig initialt skeptiskt till att spela fler spelare.

Artwork är ju förstås identiskt med PC-spelet, på gott och ont. Jag personligen har aldrig varit helt förtjust i den, men det är ju smak- och vanesak.

Förvaringen har de löst på ett bra och eftertänksamt sätt, med tydliga separatorer för att snabbt hitta rätt högar bland alla hundratals kort.

Plus i kanten för de snygga och tunga metallmynten, om man gjorde det valet i sin beställning.

All in all: jag är nöjd, men också förväntansfull på att se vad det har att erbjuda mer när man kommer in i det.

Det blir ett test till ikväll, denna gång också testa den nya companion app som de precis har släppt. Verkar inte vara supermycket användbart dock, men man kan i alla fall spela musiken från PC-spelet


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

1
Skriv svar