28 års väntan är över, idag släpps Live A Live hos oss

Robot
28 års väntan är över, idag släpps Live A Live hos oss

Remaken har fått en läcker "HD-2d"-behandling.

#live-a-live


Inaktiv

Hade aldrig hört talas om detta spelet tidigare.
Kul att det kommer hit nu

Medlem

Kommer ihåg att jag så himla gärna ville spela detta i slutet av 90-talet när jag läste om det på nätet. Hade mer eller mindre glömt bort spelet när nyversionen plötsligt utannonserades häromåret. Ser fram emot att äntligen kunna spela det.

Skribent

Är det det här spelet som är lite föregångaren till Octopath Traveler? Tänker på det här med olika valbara figurer med olika storys?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vadå 28 år sedan!? 90-talet var ju förra decenniet, så kan ju max vara 10 år sedan...

Inaktiv
Skrivet av werik:

Vadå 28 år sedan!? 90-talet var ju förra decenniet, så kan ju max vara 10 år sedan...

Är det jag som har skrivit här från ett annat konto eller finns det fler än bara jag som tycker tiden går väldigt fort ibland?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är det det här spelet som är lite föregångaren till Octopath Traveler? Tänker på det här med olika valbara figurer med olika storys?

Enligt utvecklarna av Octopath traveler så skapades det eftersom de själva saknade 16 bit eran. Så inte specifikt Live A Live. Finns en intervju som jag länkar

https://www.eurogamer.net/we-just-created-the-game-that-we-wa...

När det gäller Live A Live
så var det Takashi Tokitas debutprojekt som Director. Han har själv sagt att det influerade alla hans projekt efter det. Man skall nämna att nästa projekt han jobbade på efter Live A Live var Chrono Trigger. Klistrar in en liten lista av vad han producerat efter Live A Live

Nakayama Miho no Tokimeki High School (1987) — Graphic design
Square's Tom Sawyer (1989) — Graphic design
Final Fantasy Legend (1989) — Sprite graphics, Character design
Rad Racer II (1990) — Sound effects
Final Fantasy III (1990) — Sound effects
Final Fantasy IV (1991) — Lead game designer, scenario writer
Final Fantasy V (1992) — Special thanks
Live A Live (1994) — Director, scenario writer, event designer
Chrono Trigger (1995) — Director, scenario writer
DynamiTracer (1996) — Producer
Final Fantasy VII (1997) — Event planner
Parasite Eve (1998) — Director, scenario writer
Parasite Eve II (1999) — Special advisor
Chocobo Racing (1999) — Director, scenario writer, lyrics
The Bouncer (2000) — Director, dramatisation, lyrics
Hanjuku Eiyuu Tai 3D (2003) Director, producer
Egg Monster Hero (2004) — Producer
Hanjuku Eiyuu 4 (2005) — Director, producer
Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (2005) — Game designer, producer
Final Fantasy IV Advance (2005) — Supervisor
Musashi: Samurai Legend (2005) — Producer
Final Fantasy IV DS (2007) — Director, executive producer
Final Fantasy IV: The After Years (2008) — Producer, scenario writer, game design
Nanashi no Game (2008) — Executive producer
Final Fantasy: The 4 Heroes of Light (2009) — Director, scenario writer
Dissidia 012: Final Fantasy (2011) — Special thanks
Ikenie no Yoru (2011) — Co-director
Final Fantasy IV: The Complete Collection (2011) — Supervisor
Theatrhythm Final Fantasy (2012) — Special thanks
Final Fantasy Dimensions (2012) — Producer, scenario writer, game design
Demons' Score (2012) — Producer
Final Fantasy IV for smartphones (2012) — Supervisor
Final Fantasy V for smartphones (2013) — Special thanks
Final Fantasy IV: The After Years 3D remake (2013) — Producer
Final Fantasy VI for smartphones (2014) — Special thanks
Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call (2014) — Special thanks
Dissidia Final Fantasy (2015) — Special thanks
Final Fantasy Legends: Toki no Suishō (2015-2017) — General director, scenario & game designer, illustrator, lyrics
Holy Dungeon (2015) — Writer
Final Fantasy: Brave Exvius (2015) — Special thanks
I Am Setsuna (2016) — Special thanks
Kingsglaive: Final Fantasy XV (2016) — Special thanks
Itadaki Street: Dragon Quest and Final Fantasy 30th Anniversary (2017) — Final Fantasy character supervisor
Oninaki (2019) — Creative producer
Live A Live (Remake) (2022) — Producer

ZF
Medlem

Någon som kan förklara betydelsen av titeln, och hur den egentligen uttalas? Ena ger säkert lite av det andra förvisso.

Har hört "Live a lajv" (cosyplay?) "Live a live" (makes no sense..) "Lajv a live" (karaoke..?)

Medlem
Skrivet av ZF:

Någon som kan förklara betydelsen av titeln, och hur den egentligen uttalas? Ena ger säkert lite av det andra förvisso.

Har hört "Live a lajv" (cosyplay?) "Live a live" (makes no sense..) "Lajv a live" (karaoke..?)

"Live alive" typ, tror jag.

Medlem

Crinch deluxe på denna. Dom har försökt ta Octopath Traveler stilen till ett gammalt spel och gjort det... hmm... fult... Hade aldrig hört talas om detta spel sedan typ för 2 månader sedan! PASS


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Crinch deluxe på denna. Dom har försökt ta Octopath Traveler stilen till ett gammalt spel och gjort det... hmm... fult... Hade aldrig hört talas om detta spel sedan typ för 2 månader sedan! PASS

Det är inte så konstigt då det är samma bolag som släpper båda spelen, typ bara låna över motorn och ”klippa och klistra” lite.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Är det jag som har skrivit här från ett annat konto eller finns det fler än bara jag som tycker tiden går väldigt fort ibland?

Ibland? Tycker dessvärre att det nästan alltid går fort nu för tiden, har ju knappt hunnit lägga undan långkalsongerna innan det är dags att rota fram dem igen..

Har spelet i fråga hemma nu, men eftersom det nästa vecka är dags för Xenoblade som då förmodligen kommer uppta all ledig tid någon månad eller två framöver, så kanske jag väntar ett tag med att starta Live A Live så jag kan spela klart det utan ett långt avbrott. Gillar personligen den grafiska stilen, känns som en naturlig utveckling av stilen i de klassiska JRPG-spelen från 16-bits eran.

Medlem

Blev förvånad när remaken utannonserades. Positivt överraskad. Och det finns en demo om man vill testa. Jag har gjort det och det var riktigt nice. Har varit nyfiken på SNES-spelet ända sen jag läste om det på RPGamer för ett par decennier sen men aldrig fått tummen ur och spelat det. Får skaffa Live A Live till Switchen senare i höst.

Skribent
Skrivet av Aletheides:

Enligt utvecklarna av Octopath traveler så skapades det eftersom de själva saknade 16 bit eran. Så inte specifikt Live A Live. Finns en intervju som jag länkar

https://www.eurogamer.net/we-just-created-the-game-that-we-wa...

När det gäller Live A Live
så var det Takashi Tokitas debutprojekt som Director. Han har själv sagt att det influerade alla hans projekt efter det. Man skall nämna att nästa projekt han jobbade på efter Live A Live var Chrono Trigger. Klistrar in en liten lista av vad han producerat efter Live A Live

Nakayama Miho no Tokimeki High School (1987) — Graphic design
Square's Tom Sawyer (1989) — Graphic design
Final Fantasy Legend (1989) — Sprite graphics, Character design
Rad Racer II (1990) — Sound effects
Final Fantasy III (1990) — Sound effects
Final Fantasy IV (1991) — Lead game designer, scenario writer
Final Fantasy V (1992) — Special thanks
Live A Live (1994) — Director, scenario writer, event designer
Chrono Trigger (1995) — Director, scenario writer
DynamiTracer (1996) — Producer
Final Fantasy VII (1997) — Event planner
Parasite Eve (1998) — Director, scenario writer
Parasite Eve II (1999) — Special advisor
Chocobo Racing (1999) — Director, scenario writer, lyrics
The Bouncer (2000) — Director, dramatisation, lyrics
Hanjuku Eiyuu Tai 3D (2003) Director, producer
Egg Monster Hero (2004) — Producer
Hanjuku Eiyuu 4 (2005) — Director, producer
Final Fantasy I & II: Dawn of Souls (2005) — Game designer, producer
Final Fantasy IV Advance (2005) — Supervisor
Musashi: Samurai Legend (2005) — Producer
Final Fantasy IV DS (2007) — Director, executive producer
Final Fantasy IV: The After Years (2008) — Producer, scenario writer, game design
Nanashi no Game (2008) — Executive producer
Final Fantasy: The 4 Heroes of Light (2009) — Director, scenario writer
Dissidia 012: Final Fantasy (2011) — Special thanks
Ikenie no Yoru (2011) — Co-director
Final Fantasy IV: The Complete Collection (2011) — Supervisor
Theatrhythm Final Fantasy (2012) — Special thanks
Final Fantasy Dimensions (2012) — Producer, scenario writer, game design
Demons' Score (2012) — Producer
Final Fantasy IV for smartphones (2012) — Supervisor
Final Fantasy V for smartphones (2013) — Special thanks
Final Fantasy IV: The After Years 3D remake (2013) — Producer
Final Fantasy VI for smartphones (2014) — Special thanks
Theatrhythm Final Fantasy Curtain Call (2014) — Special thanks
Dissidia Final Fantasy (2015) — Special thanks
Final Fantasy Legends: Toki no Suishō (2015-2017) — General director, scenario & game designer, illustrator, lyrics
Holy Dungeon (2015) — Writer
Final Fantasy: Brave Exvius (2015) — Special thanks
I Am Setsuna (2016) — Special thanks
Kingsglaive: Final Fantasy XV (2016) — Special thanks
Itadaki Street: Dragon Quest and Final Fantasy 30th Anniversary (2017) — Final Fantasy character supervisor
Oninaki (2019) — Creative producer
Live A Live (Remake) (2022) — Producer

Tack! Lite mer spelhistoria där som jag lärde mig


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett av många, många jrpg jag satt och dreglade över i mina gamla Super Power/Super Play men som jag aldrig fick chansen att spela då (Chrono Trigger, Final Fantasy IV, V och VI, Energy Breaker, Tales Of Phantasia, Bahamut Lagoon, Star Ocean osv). Remaken ser riktigt fin ut, jag kommer definitivt att köpa den.

1
Skriv svar