Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Medlem

Får man bara nämna ett kan det omöjligt vara något annat än Baldur's Gate II, gärna med "Throne of Bhaal" inkluderat!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Supersvårt! Har så många bra o kan inte utse en 'bästa'. Men topplistan (utan ordning):
The witcher 3
Phantasy star 2 (Sega 16-bit. Det första rpg jag spelade. Riktogt bra story för sin tid!).
Cyberpunk 2077 (började efter patch 1.5. Jag är så positivt överraskad över djupet som berättelserna hari detta spel. Det har väldigt höga toppar i känslomässigt berättande).
KOTOR
Pillars of eternity
The Outer Worlds (fullkomligt älskar den humoristiska och svarta tonen i världen)

Medlem

Ja va är ett rollspel, är det en spännande värld, med en fängslande storyline och en karaktär att bygga och utrusta? Ja för mig är det då soulsborne spelen och, inte minst nu senast, Elden Ring som är herre på täppan. De har satt en helt egen standard för vad ett rollspell kan vara. The Witcher serien, första Deus Ex och Vampire The Masquerade Bloodlines är också några av mina favoriter.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Fan vad många som hostar ur sig spel som knappt har ett rollspelselement.

Finns ingen grund till att försöka gatekeep:a tråden. Rollspel kommer i många olika utföranden och jag kan då inte se något spel som nämnts som ”knappast har något rollspelselement” 🙂 När jag ser på din lista misstänker jag dock att våra spel kanske inte är tillräckligt hardkår för dig, men det är nog mer ditt problem än vårat.

Medlem

Som tabletop rollspelare är det svårt att välja. De krav jag sätter på ett rollspel till PC är att du har mycket valmöjligheter, möjlighet att skräddarsy din karaktär (skiter i utseende, eller cosmetics; skall vara faktiskt gameplay och karaktär/storyuppbyggnad)... Detta gör gör genren ganska limiterade.

Mass Effect, baldurs gate, skyrim (andra elderscrolls) är bra kandidater men tror det jag gillar absolut bäst, med gameplay osv är
Fallout 3

Jag var väldigt imponerad av första palyrhrough:n, och blev många till efter den...

Medlem

Final Fantasy X satte väldigt djupa spår. Mycket på grund av att jag spelade Final Fantasy 1-9 innan och sen fick vänta på tian. Och att det spelet påverkarde mig som Final Fantasy 7 påverkarde många andra. Och att strider var för den tiden något extra. Jag tror att alla(som spelat några Rpg spel) har ett favorit Rpg spel som fastnat lite extra. Final Fantasy 12+ & resten fortsatte inte att förbättra FXs fantastiska strider tyvärr. Så man kan säga att Final Fantasy serien dog med X för mig.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

chrono trigger

Helt sjukt vad bra det håller än idag. Ser fram emot Chrono Cross remaken. Har dock spelat för få rpg på sista 10 åren för att kunna uttala mig. Lite förvånad över att ingen nämnt Divinity original sin 2, har inte själv hunnit spela men det ska ju vara ett av dom bästa sägs det.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

The Witcher 3! Det första rpgt jag gav mig an. Och jag som inte trodde att rollspel var nåt för mig^^.

Mjo, men är av den opopulära åsikten att Witcher är ganska vek på RPG biten. Du spelar just Geralt, inte en egen karaktär där du kan göra massa val. Klassar Witcher 1-3 som adventure games, mer än något annat. 1a hade det fina att man aldrig fick konfirmation att man valde helt rätt i uppdrag man tog sig ann, men i tvåan var det mer eller mindre linjärt. 3an har jag precis påbörjat och var uttråkad efter första kryptan. Dock skall jag försöka igen efter helgen (jobbar helg 😭) och se om jag kan komma in i W3. Alla prisar det ju så mycket.

Medlem

Witcher 3, Baldur's gate 2, Deus Ex är alla makalöst bra. Divinity Original sin 2 i Coop är också fint

Medlem
Skrivet av AblacK:

Baldurs gate 2

Med ytterst stor marginal!

Medlem

Final Fantasy VII så klart. Final Fantasy IX och Suikoden 2 tätt där bakom.

Medlem

WOTLK

Magi genom hela expansionen, och man brydde sig verkligen om storyn och karaktären man gjorde sina episka äventyr i och med.


signatur

IDKFA

Medlem

Diablo Immortal.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Mass Effect-trilogin.

Tvålogin Trean gick det ju som det gick med. Men de första två var magiska.

The Witcher 3 är bäst enligt mig

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Helt sjukt vad bra det håller än idag. Ser fram emot Chrono Cross remaken. Har dock spelat för få rpg på sista 10 åren för att kunna uttala mig. Lite förvånad över att ingen nämnt Divinity original sin 2, har inte själv hunnit spela men det ska ju vara ett av dom bästa sägs det.

Divinity sin 2 är bra =), tycker chrono cross är vekare än trigger den är bra men inte riktigt når upp, nått som saknas episk moment frog klyver bergen med masamune ohhhhhhhh musiken och känslan


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

För min del.

1. Wasteland på c64 herregud när man ca 1990 fick tag i detta. Även ultima serien och Mars Saga var sjukt bra.

2. Dungeonmaster samt eye of the beholder på amiga, riktigt bra spel.

3. Fallout på PC brian Fargo vilken legend! Även Baldurs gate serien fantastiskt bra spel Wizard of the coast. Legender som bara ligger vilande idag.

Medlem

Disco Elysium är så nära ett perfekt spel man kan komma, det bästa rollspelet som finns utan tvekan. Gillar Planescape osv men Disco ligger på en helt annan nivå, speciellt hur det är skrivet.

Medlem

Witcher 3, Kingdom Come Deliverance som singelplayer, WoW som multiplayer.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Shadowgate på Nintendo 8bit. Kan man kalla de rollspel? Annars wow


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mjo, men är av den opopulära åsikten att Witcher är ganska vek på RPG biten. Du spelar just Geralt, inte en egen karaktär där du kan göra massa val. Klassar Witcher 1-3 som adventure games, mer än något annat. 1a hade det fina att man aldrig fick konfirmation att man valde helt rätt i uppdrag man tog sig ann, men i tvåan var det mer eller mindre linjärt. 3an har jag precis påbörjat och var uttråkad efter första kryptan. Dock skall jag försöka igen efter helgen (jobbar helg 😭) och se om jag kan komma in i W3. Alla prisar det ju så mycket.

Ok. Det kan hända att det var just det jag gillade då. Har ju faktiskt inte spelat några regelrätta rpgn efter The Witcher 3. Spelar nya Horizon nu och det är väl ganska likt The Witcher 3 vad gäller rpg biten. Underbart spel det också!
Ja att du borde ge The Witcher 3 en ärlig chans tycker jag definitivt. Magiskt spel<3.

Medlem

SW: KOTOR
Chrono Trigger
Mass Effect
Skyrim
Dragons Age

Rangordnat då

Skrivet av Sisyr:

Det är ju nästan omöjligt att välja, men jag säger väl Planescape: Torment, i god konkurrens med Arcanum, Fallout, Bloodlines, Disco Elysium och ultraklassikern Betrayal at Krondor.

Väljer Torment i första hand tack vare det fantastiska manuset. Säger väl en del om vad jag värdesätter högst också med tanke på att jag inte tycker att spelets strider är särskilt vassa.

Håller med listan och vill lägga till Morrowind och Might and magic 6! Storyn är det absolut viktigaste för mig och där finns inget som slår P:T och Disco Elysium i min mening och det går verkligen att dra flera paralleller mellan dom.

Skrivet av jonis:

Får man bara nämna ett kan det omöjligt vara något annat än Baldur's Gate II, gärna med "Throne of Bhaal" inkluderat!

Har aldrig riktigt fastnat i Baldurs gate 2. Kommer aldrig igenom det, fast Irenicus är en habil antagonist. Skulle någon som är en inbiten entusiast av spelet förklara storheten för mig, för jag tycker ärligt talat BG1 är en trevligare upplevelse.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Medlem

Finns ju så många sorters RPG, så jag måste nämna tre stycken.

MMORPG: World of Warcraft, i synnerhet originalet samt de två första expansionerna.

Singleplayer-RPG: Star Wars: Knights of the Old Republic. Krossade alla förväntningar på vad RPG innebär.

Co-op RPG: Divinity: Original Sin II. Perfekt att spela med vänner, och man kan göra egna kampanjer för en beer & pretzels-kväll också.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Silver, att man med musen kunde göra olika mönster för olika slag var för mig banbrytande när det begav sig! För att även nämna ett nyare spel så måste det nog vara Witcher 3.

Medlem

Might and Magic VI: Mandate Of Heaven


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Oj! Svårt! Måste nog ändå säga att Knights of the Old Republic har en särskild plats i mitt hjärta.

Andra titlar som ligger i topp är The Witcher 3, Divinity: Original Sin, The Elder Scrolls-serien, Mass Effect (trots treans värdelösa och framstressade antiklimax) och Dragon Age.

Sådär ja! Då blev det att installera KOTOR 1 & 2. Igen.

Medlem

Dink Smallwood för det fick mig att öppna ögonen för genren

Inaktiv

Måste nog säga att jag njöt mest av första Dragon Age.

Medlem

Jag borde svara World of Warcraft på den här frågan egentligen då jag praktiskt taget levde där i 16 år...Men tänkte aldrig på det som ett rollspel egentligen, vid närmare eftertanke vet jag inte riktigt vad jag såg WoW som när jag lirade som mest...Det sociala var i fokus där och det var mer av ett rent multiplayerspel för mig.

Ska jag gå på sådant som jag ser som "rena" rollspel så kan jag nog inte välja mellan Witcher 3 och FF7-Remake...Den sistnämnda där golvade mig fullständigt.

Medlem
Skrivet av satarielmike:

Sådär ja! Då blev det att installera KOTOR 1 & 2. Igen.

Har varit sugen ett tag nu, men försöker hålla mig tills remaken kommer istället.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skriv svar