Elden Ring är nu det sjätte största Steam-spelet, sett till samtidiga spelare

Robot
Elden Ring är nu det sjätte största Steam-spelet, sett till samtidiga spelare
Medlem

Är det någon patch på gång för Ps5? Hatar alla framedrops.

Medlem

Dota och Lost Ark är ju gratis så det är inte i närheten lika imponerande.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det någon patch på gång för Ps5? Hatar alla framedrops.

Que? Inte märkt ett ända drop😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Que? Inte märkt ett ända drop😅

Samma här, kör i performance mode och det funkar skitbra.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Que? Inte märkt ett ända drop😅

Du är inte den första personen att påstå att det inte är några problem men samtidigt så rapporteras det från andra håll att det inte flyter på som det ska (på alla plattformar). Sen så skiljer det också från person till person, vissa är känsligare än andra när det kommer till sånt (och det är helt okej!).

En annan faktor att ha i åtanke är att alla som lirar på sin PS5:a nödvändigtvis inte kör just PS5-versionen men PS4-versionen som är i princip låst till 60 FPS

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Du är inte den första personen att påstå att det inte är några problem men samtidigt så rapporteras det från andra håll att det inte flyter på som det ska (på alla plattformar). Sen så skiljer det också från person till person, vissa är känsligare än andra när det kommer till sånt (och det är helt okej!).

En annan faktor att ha i åtanke är att alla som lirar på sin PS5:a nödvändigtvis inte kör just PS5-versionen men PS4-versionen som är i princip låst till 60 FPS

Ja de stämmer säkert! Möjligt att jag inte märkt drops. Har dock bara spelat 10h.
Jag köpte fysisk PS5 version så borde ha PS5 versionen installerad från skivan😝

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Du är inte den första personen att påstå att det inte är några problem men samtidigt så rapporteras det från andra håll att det inte flyter på som det ska (på alla plattformar). Sen så skiljer det också från person till person, vissa är känsligare än andra när det kommer till sånt (och det är helt okej!).

En annan faktor att ha i åtanke är att alla som lirar på sin PS5:a nödvändigtvis inte kör just PS5-versionen men PS4-versionen som är i princip låst till 60 FPS

Som jag förstått det så är det PC versionen som haft grova problem. Kör man performance på ps5 funkar det bra för de flesta av det jag tagit del av. Självklart är man mer eller mindre känslig också.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Du är inte den första personen att påstå att det inte är några problem men samtidigt så rapporteras det från andra håll att det inte flyter på som det ska (på alla plattformar). Sen så skiljer det också från person till person, vissa är känsligare än andra när det kommer till sånt (och det är helt okej!).

En annan faktor att ha i åtanke är att alla som lirar på sin PS5:a nödvändigtvis inte kör just PS5-versionen men PS4-versionen som är i princip låst till 60 FPS

Är inte alla versioner låsta till 60 fps? Eller menar du i positiv bemärkelse att det flyter på så bra att det pushats upp till det?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Är inte alla versioner låsta till 60 fps? Eller menar du i positiv bemärkelse att det flyter på så bra att det pushats upp till det?

Dåligt ordval, menar det senare naturligtvis

Avstängd
Skrivet av Witchfinder:

Är inte alla versioner låsta till 60 fps? Eller menar du i positiv bemärkelse att det flyter på så bra att det pushats upp till det?

Är även PC versionen låst till 60 FPS? 🤢

Medlem
Skrivet av General White:

Är även PC versionen låst till 60 FPS? 🤢

Ja.
Lider även av stutter problem med hoppande fps, även fast det blev lite böttre led senaste patchen.
Inget gamebreaking, iaf inte om man spelar med kontroll är mina erfarenheter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

5/5 goty. 60 timmar in nu. Jävlar vad bra som sagt.

Spelet lider tyvärr av lite framedrops på ps5 performance och jag hoppas det patchas bort. Och de som säger att de inte har framedrops känner bara inte av det för dom är okänsliga.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

SoL
Medlem

Jag är drygt 10 timmar in, och som en souls fanboy älskar jag elden ring också. Finns en del saker jag tycker mindre om men skit samma!

Min uppfattning är att Demons/ Dark souls aldrig har nått den bredare publiken utan att serien har varit ganska nischad. Har Elden ring marknadsförts så hårt alltså? Det är ju i princip Dark souls i öppen värld. Bloodborne är fortfarande min favorit. Får se var elden ring hamnar när jag är klar.

Medlem
Skrivet av SoL:

Jag är drygt 10 timmar in, och som en souls fanboy älskar jag elden ring också. Finns en del saker jag tycker mindre om men skit samma!

Min uppfattning är att Demons/ Dark souls aldrig har nått den bredare publiken utan att serien har varit ganska nischad. Har Elden ring marknadsförts så hårt alltså? Det är ju i princip Dark souls i öppen värld. Bloodborne är fortfarande min favorit. Får se var elden ring hamnar när jag är klar.

De hade nu George R.R. Martin ombord och Game of Thrones är ju så allmänpopulärt det kan bli, så det var ju mycket snack kring det. Open world är kanske också mer bredpublikvänligt. Samt att From Software hunnit bygga upp ett oerhört förtroendekapital och legendarisk status.

Medlem

Vågar man sig på detta spel? Har inte spelat ett enda spel från From.
Vad jag hört är det svårt men VÄLDIGT befriande när man väl lyckas ta sig vidare.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Vågar man sig på detta spel? Har inte spelat ett enda spel från From.
Vad jag hört är det svårt men VÄLDIGT befriande när man väl lyckas ta sig vidare.

Du kan någorlunda själv bestämma svårighetsgraden genom att utforska mycket och då levla upp så pass mycket att bossarna blir mindre jobbiga. Det här var möjligt i andra Souls spel också men då var man mer tvungen att grinda specifika områden eftersom de inte var lika öppna som Elden Ring är. Så om man stöter på en vägg kan man egentligen bara gå åt ett annat håll och utforska och sedan komma tillbaka senare.

Jag tycker du ska testa! Utforskandet och världen i sig är sjukt bra gjort!

Har för övrigt inte alls mycket prestandaproblem på PC, lirat i 30h~ och jag har fått 4-5 stora framedrops och 2 CTD på den tiden. Jag betraktar det inte som ostabilt iaf.

Medlem

Märkte av en del framdrops på ps5 vid launch men efter att första patchen släpptes har det varit sällsynt med dessa.

Gen
Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Är inte alla versioner låsta till 60 fps? Eller menar du i positiv bemärkelse att det flyter på så bra att det pushats upp till det?

Jo men det är bara PC versionen som lyckas nå det (givetvis beroende på hårdvara). Jag är förvånad att folk i tråden säger att PS5ans Performance Mode funkar skitbra. Har patcher förbättrat saker? Enligt videos gällande Day1 versionen når konsolerna i princip aldrig upp 60fps utan ligger snarare på runt 45-50 strecket utomhus vilket är skälet till varför jag inte skaffade det på PS5 då det inte har VRR.

Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Du kan någorlunda själv bestämma svårighetsgraden genom att utforska mycket och då levla upp så pass mycket att bossarna blir mindre jobbiga. Det här var möjligt i andra Souls spel också men då var man mer tvungen att grinda specifika områden eftersom de inte var lika öppna som Elden Ring är. Så om man stöter på en vägg kan man egentligen bara gå åt ett annat håll och utforska och sedan komma tillbaka senare.

Jag tycker du ska testa! Utforskandet och världen i sig är sjukt bra gjort!

Har för övrigt inte alls mycket prestandaproblem på PC, lirat i 30h~ och jag har fått 4-5 stora framedrops och 2 CTD på den tiden. Jag betraktar det inte som ostabilt iaf.

Tack. Det låter väldigt bra. Skulle vilja komma in i ett "sånt här" spel. Behöver lite skifte från COD.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Spelar på PS5. är ca 70timmar in nu(performance mode). Har vart med om 1 krasch och får lite framedrops ibland, inget extremt men det är klart att man märker när det går ner drastiskt i någon sekund eller 3. Skulle gissa att det kanske hoppar från 60 ned till 40. Så det är absolut inte perfekt på ps5. Men det är ändå bästa spelet jag någonsin lagt mina gamla händer på. Sedan spelas ju fromsofts lir bäst på handkontroll och har historiskt varit gjorda för konsol så tror helt klart största spelarbasen hittas där.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Som jag förstått det så är det PC versionen som haft grova problem. Kör man performance på ps5 funkar det bra för de flesta av det jag tagit del av. Självklart är man mer eller mindre känslig också.

Jag kör på PS5+PS5 versionen och jag känner definitivt av fps drops(performance mode). Det sker inte så ofta att jag vill lägga spelet på hyllan men finns definitivt potential för förbättring.

Medlem
Skrivet av Micke090:

Jag kör på PS5+PS5 versionen och jag känner definitivt av fps drops(performance mode). Det sker inte så ofta att jag vill lägga spelet på hyllan men finns definitivt potential för förbättring.

Ah ok, jag kan inte säga detsamma, som sagt så är det olika hur man upplever detta.

1
Skriv svar