Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Har för mig att för typ 2 år sedan så sa Phil (eller nån annan på MS) att deras konkurrenter är Google och Amazon. Dvs inte Sony.

Skulle inte förvåna mig om att Google snart tar en del av dagskassan och köper upp Sony.

Ja, Google och Amazon är huvudkonkurrenterna i den ligan Microsoft spelar i. Likväl är även Apple en annan konkurrent. De är liksom i trilliondollar-ligan i börsvärde medan Sony som helhet i börsvärde är 95 miljarder dollar.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

"Together, Bobby and Phil will work together to ensure the transition to this exciting new combined enterprise. The Activision Blizzard business will report to Phil after the close."

Översättning från corporate speech blir väl att Bobby är kvar under övergången. Sen är det inga garantier.

Eftersom Act-Bliz är de som ska rapportera efter köpet. Väldigt väl valda ord. Hade de sagt att han skulle vara kvar, så skulle det vara "Bobby will re will report to Phil after the closure".

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dex:

Alla snackar mycket om befintliga IP och vad dom kan göra med dom. Är det bara jag som är mer nyfiken på vad studiona kan göra för något nytt istället?
Är redan så mycket remasters/remakes/uppföljare osv i branschen och jag är mer hoppfull att sådana här uppköp gör att studiona får satsa på något helt nytt istället och skapa nya IP och inte bara köra vidare på gamla spår.

Det är väl en kombination tycker jag, möjligheterna för både gammalt och nytt. Som jag skrev tidigare så har Xbox studios väldigt mycket mer kreativ frihet än vad Acti-blizz-studiorna är vana vid så det kan komma allt möjligt roligt ur detta. Toys for Bob plockar upp Banjo? Vem vet. Det lär finnas massor av oförverkligade spelidéer också som nu får en chans hos flera av de här studiorna.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Bara titta på deras dokumentär. Där dom själva erkänner att deras största misstag var att lägga ner Lionhead, och kunde dom så skulle dom ha fått det ogjort. Och misstaget med tv,tv,tv,tv på One slutade. Dom har nog lärt sin läxa, och Phil vet nog hur skutan skall styras framöver.

Dom nämner även i samma dokumentär att dom en gång var kända för att vara en tråkig gigant som köpte upp allt (försökte köpa nintendo), men lärde sig att satsa på utveckling istället.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det är väl en kombination tycker jag, möjligheterna för både gammalt och nytt. Som jag skrev tidigare så har Xbox studios väldigt mycket mer kreativ frihet än vad Acti-blizz-studiorna är vana vid så det kan komma allt möjligt roligt ur detta. Toys for Bob plockar upp Banjo? Vem vet. Det lär finnas massor av oförverkligade spelidéer också som nu får en chans hos flera av de här studiorna.

Ja får hoppas på det! Jag har klagat på detta i många andra trådar också och har lika mycket klagomål på detta när det gäller serier och filmer också så jag ska inte köra för mycket offtopic här nu i tråden!

Ska som sagt bli väldigt intressant och se vad Microsoft gör med detta. Dom måste ju ha rätt rejäla planer tycker man om dom lägger 70 miljarder dollar på att köpa dom.

Tyvärr lär det ju dröja något år innan vi som spelare märker någon skillnad, men kan ju hoppas att Kotick åker så fort som möjligt i alla fall!

Medlem

Jisses. Inga småpengar MS lägger på förvärv. Som ett Embracer fast i jättarnas värld.

Medlem

Tragiskt att se så många människor är positiva över att företag försöker skapa monopol.

Sagt det förut och säger det igen, låt tredje parts studio vara självständiga.
Speciellt större publishers.

Men kan man inte vinna genom att göra egna bra spel så köper man upp allt som finns.

One
Medlem

Kul! Gillar när det blir spänningar och lite jävligt 😁
Nästa steg i rätt riktning borde vara att köpa EA och skrota FIFA

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag skulle ha varit tydligare och skrivit konsolexklusivt. Att de kommer släppas på PC ser jag som en självklarhet.

Jo men det var inte det jag menade. Spel släppta på PC kan även de vara Xbox exklusiva om de skulle få för sig att inte sälja det på de andra plattformarna som ex steam. Men med tanke på att de redan idag säljer spel via steam är inte den risken så stor.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Oj! Konsolideringen går otroligt snabbt nu och på längre sikt är det svårt att se något positivt, framförallt ur ett AAA-perspektiv. Det kommer att bli tröttare och tröttare utgivning när konkurrensen urholkas och stora spel blir allt dyrare att göra.

Indiescenen är ett givet alternativ, men känslan är att det även där håller på att ske samma sak. Bara att kolla på hur Embracer håller på att handla.

När gav Blizzard senast ut ett PC-exklusivt spel? Starcraft 2?

Medlem

Undrar hur mycket microsoft eldat på kalabaliken inom AB för att sänka aktien inför köp. Säkert ingen slump att en MS-veteran hamnat i toppskitet av AB.

#foliehatt

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Wow sub med Xbox subscription.
Ja jätte jätte tack

Edit
Är det redan klart eller?
https://mobile.twitter.com/xbox/status/1483431175041347584

Steam nästa? 😂😂

Det verkar som om allt redan är klart.
Iallafall i hur de själva beskriver det. Bara tid tills de officiellt går in.
Tycker jag ser en helt annat sätt av dem att beskriva det hela jämfört med när de presenterade Bethesda..

https://news.xbox.com/en-us/2022/01/18/welcoming-activision-b...

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Det verkar som om allt redan är klart.
Iallafall i hur de själva beskriver det. Bara tid tills de officiellt går in.
Tycker jag ser en helt annat sätt av dem att beskriva det hela jämfört med när de presenterade Bethesda..

https://news.xbox.com/en-us/2022/01/18/welcoming-activision-b...

Ser legit ut!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skrivet av Neverwild:

Tragiskt att se så många människor är positiva över att företag försöker skapa monopol.

Sagt det förut och säger det igen, låt tredje parts studio vara självständiga.
Speciellt större publishers.

Men kan man inte vinna genom att göra egna bra spel så köper man upp allt som finns.

Vinna vad?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Då kanske man äntligen kan spela Pro Skater 1+2 utan att ge djävulen pengar


signatur

||||||||||||
||||||||||||

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snake Plissken:

Vinna vad?

kOnSolkrIgeT!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Em...okej kan väll knappast bli sämre?!
"Allas favorit-vd Bobby Kotick rapporteras dock fortsatt sitta kvar på sin post, åtminstone i dagsläget."
Eller ja kanske...


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Det kanske är svårt att tro. Men detta är ett så smart beslut av MS.

Activisions aktie har rasat efter alla anklagelser. Bara igenom att köpa Activision kommer aktien stiga och fortsätta stiga när dom nu ägs av MS. Igenom det kommer dom tjänar oerhörda summor pengar.

Sen drar t ex Call of duty in otroliga summor varje år. Activision presenterade siffror för Q1 2019 efter MW19 släppts på $1.52 billion. Det är bara på några månader. Då förstår man vilken kassako CoD är på sikt.

Källa: https://www.forbes.com/sites/erikkain/2020/05/05/call-of-duty...

Medlem

Microsoft döda precis PlayStation. Så enkelt är det.

Skynda dig. Du får säkert 3-4000:- för din PS5 till en Series X.

Ohh jag kan se videos från salty fanboys "Activision games suuuuuuuck".

Skribent

Ska man erbjuda en renodlad streamingtjänst för spel i framtiden måste det finnas ett stabilt grundutbud att erbjuda. (Lite som Disney+ erbjuder Marvel, Star Wars som fast content) .Jag tror fortfarande att Microsoft blickar bortom fysisk media och ser sin tjänst överallt utan att behöva ha en svart låda i vardagsrummet.

Jag kan dock ha fel. Det händer ibland.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft döda precis PlayStation. Så enkelt är det.

Skynda dig. Du får säkert 3-4000:- för din PS5 till en Series X.

Ohh jag kan se videos från salty fanboys "Activision games suuuuuuuck".

Varför ”döda” dem Playstation? Utveckla tack.

Medlem

Att man ens vill köpa dem i dagsläget, ett företag jag hoppades skulle försvinna. Ingenting bra har kommit från dem på väääldigt många år ändåså.

Medlem

Gamepass, Gamepass uber alles

Herregud vilken stack av titlar att lägga till sitt stall.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Att man ens vill köpa dem i dagsläget, ett företag jag hoppades skulle försvinna. Ingenting bra har kommit från dem i väääldigt många år ändåså.

Finns tydligen 400 miljoner månatliga spelare som inte delar din uppfattning


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av miffot:

Håller med dig, Microsoft har inte levererat på länge, kul att dom köper men känns som det är deras grej "vi köper färdiga produkter"

Tre spel från topp 5 året bästa spel kom dock från Microsoft. Så håller ej med.

Medlem

Ja jädrans vilket spending spree Microsoft är på. Pengabörsen är å andra sidan oändlig. Jag vet inte om detta är bra eller dålig för industrin dock.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tre spel från topp 5 året bästa spel kom dock från Microsoft. Så håller ej med.

Säger inte mycket. Var ett riktigt skitår 2021.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Säger inte mycket. Var ett riktigt skitår 2021.

Jag tycker 2021 var ett fantastiskt spelår.

Medlem
Skrivet av magma:

Bara inte MS får monopol på marknaden och får storhetsvansinne....

Och ps5 säljer ju betydligt mer än XSX och XSS tillsammans?

PC och Xbox säljer mer än Playstation tillsammans ;P

Medlem

Har spekulerats lite i hur Microsoft ska göra med sin jättekista med pengar nu när inflationen ökar så mycket och värdet på pengar minskar. Jag är glad att det går till gaming.

Phil Spencer har blivit en ordentlig maktfaktor. Man får känslan av att det är han som fått MS att satsa på gaming igen.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Skriv svar