Snabbkollen - Är spel din största hobby?

Robot
Snabbkollen - Är spel din största hobby?

Eller finns det något annat som du tillbringar mer tid med?

#snabbkollen


Medlem

Spel är min största hobby helt klart. Sedan kommer träningen. Gym, ThaiBoxning, lira Fotboll.
Sedan har jag ett stort filmintresse. Fast jag kollade mer på film tidigare. Har svårt att koncentrera mig idag.
Är mitt emellan en ensamvarg och viljan att vara social. Fast är nog mer åt ensamvarg hållet. Klarar mig bra själv och har inga problem att göra saker på eget. Jag får mest energi att vara själv. Att vara med andra tar energi. Fast jag är även väldigt social och har lätt att prata med andra. Aja, spel passar mig perfekt iaf.

Har inte skaffat familj ännu så tid finns det mycket av vid sidan av jobbet. Känner dock att jag vill ha familj.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Flakmonkey

Intressant fråga... skulle nog säga att det var i topp fram tills 27-årsåldern eller någonstans där. Trist att säga att det var då man blev vuxen men på något sätt så känns det som att det var så ändå. Fick ett jobb jag verkligen gillade och brinner för, fick med det nytt socialt liv med nya människor, nya upplevelser, etc etc. Spelandet är ortfarande en jättestor del av mitt liv såklart, men där jag förut hoppade över andra saker för att jag prioriterade spelandet så är det nu snarare tvärtom. Håller jag på och spela något men det kommer ett uppslag om att hitta på något annat, så gör jag gärna det istället.

Medlem

Det var det 100% under uppväxten, sen kanske 50% under gymnasiet, 30% under universitetet, 15% under första åren därefter och kanske runt 5% nu. Jag försöker hitta gnistan och glädjen med spel då och då, men alla spel nu för tiden känns mer som jobb än nåt roligt. Så det blir ibland när något riktigt bra spel släpps, då kan jag snöa in på just det spelet, men där mellan spelar jag nästan ingenting längre då de flesta spel är skit. "Det va bättre förr"

Medlem

Ja och nej. Nej till tv-spel/dator-spel, ja till andra spel.
Magic i den lokala spelbutiken och elbas är saker jag spelar oftare än tv-spel.

Det är svårt att sitta och spela framför datorn utan att bli rastlös efter 20 minuter, nuförtiden.

Medlem

jag har turen att kunna jobba med min största hobby, men spel kommer i andra hand.

Medlem

Absolut inte, men det är kul! När man har tid över och regniga dagar... bara avkoppling. Då vill man ha nåt kul/bra att spela. Naturens kall är större!

Avstängd

Nej. Förr var det kanske 50/50 mellan det och hålla på med syntar/musik.
Känns inte tillräckligt kreativt helt enkelt, gör hellre musik eller pysslar med dioramas (rätt ny hobby för mig). Ska fixa 3D skrivare också, kommer bli ett stort intresse, är jag säker på.. Men det är kul att ha spel som intresse, absolut.. jag följer spel och allt kring det väldigt noga, mycket mer än den tid jag lägger på att spela. Sen ifall jag väl hittar ett bra spel och det går att modda så brukar det bli modda 90%, spela 10%... modda är kreativt men ofta frustrerande.

Avstängd

Inte störst, men kvalar in på top 3, och jag har mååånga hobbies.

Avstängd

Från och till. Mycket beroende på årstider osv.
Ibland är spel den hobby som får mest tid och ibland inte

Medlem

Största hobbyn ja, dock inte möjlighet att lägga ner den tid man vill pga. familj. Men det är lite extra givande då man får till en längre spelsession för sig själv, med sambo eller kompis.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Eat, sleep, game, repeat.

Medlem

Ja. Men spel i många former.
Data/TVspel, brädspel, figurspel, rollspel och kortspel (typ Magic the Gathering)

Skribent

Det får man nog säga, även om det finns annat som lockar också, som motorcykelåkning. Jag hade gärna börjat med någon form av hantverk också, men det får vänta tills jag har mer utrymme.

Medlem

Är väl lite av en periodare då man kan sträck sitta upp till 10-12 timmar med avbrott för mat, toa etc om det kommit något nytt spel eller uppdatering, sen kan det gå flera veckor och ibland månader när man knappt spelar ett par timmar totalt i veckan.

Medlem

Tycker nog att tanken på att spela ett spel nuförtiden är roligare än själva spelandet, känns som att jag redan gjort allt fast med annan grafik och ljud, hämta det, slå på den osv. Lite samma känsla med film och serier också, samma uppbyggnad på det mesta och det är sällan man får en wow-känsla längre. Mp-spel är fortfarande roliga men inte till den grad som det en gång var.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Lägger större delen av min fritid på hi-fi och musik. Finns ingen skönare feeling när ljudet från en platta låter perfekt.
Spel är en stor del, men det slår inte hi-fi nerden inom mig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Spel har varit min största hobby under större delen av mitt 31-åriga liv. Har dock börjat känna att intresset svalnat lite, dels på grund av tidsbrist, men också på grund av andra intressen som jag hellre viger tid åt för variation.

Har alltid haft svårt för att hitta andra intressen, så jag lägger ganska mycket energi åt att hitta sådant som intresserar mig. Den här sommaren började jag t.ex. odla växter och har lyckats få det till ett lite mer tidskrävande intresse. Fotografering är också något som legat som intresse i bakhuvudet men som jag aldrig vigt någon direkt tid åt, så jag köpte kamera, objektiv, och stativ och startade upp en egen hemsida för att pusha på det intresset mer. Har även köpt en Onewheel som får mig att vilja dra ut utanför hemmet och upptäcka nya platser.

Gaming i all ära, men en eftertanke jag får är att det inte gett mig särskilt mycket tillbaka.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Lite svårt att svara på den frågan, spelar inte lika mycket som jag gjorde förr, men däremot läser jag dataspelsutveckling på högskolan nu. XD

Medlem

Fritid:
1. Familj och släkt
2. Japanska
3. Spel

Mina söner är halvjapaner och jag läser japanska i 20-30 minuter dagligen i Anki. Det går framåt i stadig takt. Jag har ännu inte missat en dag på över tre års tid.

Jag började läsa språket för 15 år sedan. Jag börja med kvällskurser och sedan bodde jag ett år i Japan. Man kan tro att jag kan allt vid det här laget, men jag är någonstans mellan N3 och N2-nivå. Närmare det senare. Jag behärskar läs och skriv till en hög grad på över 1080-1100 kanji, men jag behöver plugga in mer vokabulär och få högre flyt i läsningen - om jag vill klara N2-nivåprovet. Tar säkert ett par år till…


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Lite svårt att svara på den frågan, spelar inte lika mycket som jag gjorde förr, men däremot läser jag dataspelsutveckling på högskolan nu. XD

Se därja! I Skövde?

Isf är vi på samma skola! Jag läser Masters i Games User Experience. Vad läser du?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ja.

Datorkunspakerna kommer från spelintresset(byggde datorer som skulle fungera så bra som möjligt för spel sen jag var 15), nätverksintresset kom ifrån LAN, ADSL spelande och att få bra ping från början.
Jag tränar mycket(cross-fit 4ggr i veckan) för att orka med VR framöver.
Kunskaper om TV(skärmar/skärmteknik) kommer ifrån att få en så bra spelupplevelse som möjligt.
Musiken jag lyssnar på oftast beror nog väldigt mycket på min uppväxt med spel(högt tempo, gärna elektroniskt eller typ happy hardcore).
Jag kollar och lyssnar på spelpoddar varje dag.
Med mera....

Så jag vågar nog påstå att spel är min huvudsakliga hobby, jag spelar dock själv inte så värst mycket, det är mer spel i stort som är intressant.
MMO tar jag dock inte i ens med tång, jag spelar helst singleplayer eftersom att jag föredrar variation.

Men har såklart flera intressen, filmer, serier och teknik/utveckling är intressant bland annat.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Se därja! I Skövde?

Isf är vi på samma skola! Jag läser Masters i Games User Experience. Vad läser du?

Jajamen, precis börjat första året på DSU: Programmering.

Medlem

Det var väl ett av de större till och med universitetstiden. Nu med sambo, barn, hus och jobb är prioriteringarna lite annorlunda.

Men visst spelas det fortfarande och det blir nog mer i och med att barnen blir äldre. Har blivit mer kräsen och selektiv.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jajamen, precis börjat första året på DSU: Programmering.

Härligt! Grattis och välkommen till Skövde!

Programmering är riktigt nice! Du har säkert fått höra att du läser den tuffaste inriktningen, men att det också är samtidigt den inriktning som ger dig de största möjligheterna att skapa eller få jobb! De flesta företag söker med ljus och lykta efter programmerare!

Om man läser någon av de andra disciplinerna så är lite tuffare att direkt fixa ett jobb inom det man vill ha (såvida man inte är riktigt duktig). Bli riktigt duktig!

Själv är jag ifrån redan ifrån början utanför DSU, men har i stort sett bara jobbat med spelföretag i alla projekt. Jag läser UXD (User Experience Design) och de flesta rena UX-jobben ligger bortom Skövde och bortom spel. Jag har störst jobbmöjligheter inom appar och webb, fast min dröm är mer att jobba med spel och UX i Skövde. De flesta spelföretagen i Skövde är och kommer va för små för renodlade UXare. För detta måste jag bli bredare, såsom bättre på att scripta UI själv (än att be någon annan) och kunna ta upp något mer ansvar / hatt än UX Design & HTML-biten.

Um, TLDR;
Så en fördel med att läsa spelprogrammering är att du kan gå raka vägen och skapa spel direkt! Kör på det! Ge inte upp och lycka till!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Ellakk:

Tycker nog att tanken på att spela ett spel nuförtiden är roligare än själva spelandet, känns som att jag redan gjort allt fast med annan grafik och ljud, hämta det, slå på den osv. Lite samma känsla med film och serier också, samma uppbyggnad på det mesta och det är sällan man får en wow-känsla längre. Mp-spel är fortfarande roliga men inte till den grad som det en gång var.

Välkommen till vuxenvärlden typ 😅

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Välkommen till vuxenvärlden typ 😅

Haha, ja fyfan 🤣 eller mer medelåldern.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Tycker nog att tanken på att spela ett spel nuförtiden är roligare än själva spelandet, känns som att jag redan gjort allt fast med annan grafik och ljud, hämta det, slå på den osv. Lite samma känsla med film och serier också, samma uppbyggnad på det mesta och det är sällan man får en wow-känsla längre. Mp-spel är fortfarande roliga men inte till den grad som det en gång var.

Intressant formulerat! Inte tänkt på det på det viset. Det är nog lite så jag känner. Jag älskar fortfarande bilspel med ratt/pedaler (rally och free roam/simulatorer mer än racing).. Men traditionella spel som du nämner intresserar mig minimalt, om ens alls. Fallout New Vegas maxade nästan alla staplar på vad jag kan önska mig i ett sånt spel (action, äventyr, rpg) och jag har egentligen ingen tro eller förhoppning på att kunna uppleva något liknande igen. Vi får väl se vad framtiden har åt oss, har ännu inte testat VR. 😁

Medlem

Inte riktigt längre.. Förut såg jag spel som en parallell värld jag ville leva i... Idag ser jag det mer som ett par timmar avslappning här och där, ungefär som filmer. Kanske snittar 4 speltimmar per vecka numera, men under barn- och tonåren låg nog siffran på över 50 timmar veckovis.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Jag är 35 år och lägger nästan all min fritid på spel. Har funderat på att "växa upp" och göra andra saker på min fritid men jag är i grunden en osocial person som tycker det är skönt att vara för mig själv och då passar ju spel väldigt bra.

Annars håller jag på att försöka komma igång med styrketräning igen. Jag har knappt rört på mig sedan pandemin drog igång och det känns i kroppen. Då vägde jag runt 70, nu runt 90 så det hade varit skönt att komma tillbaka till "normalvikten" igen.


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar