FZ 2022 - och framåt . . .

FZ 2022 - och framåt . . .

När vi nu har fått ta del av nyheten att Calle ska söka sig till nya, saliga ängder; och vi önskar honom lycka till; är det kanske dags att börja tänka på hur vi vill att FZ ska "se ut" i framtiden (jag tänker inte på design och layout, utan innehållsmässigt). Nästa chefredaktör vill säkert höra våra tankar, så varför inte disktuera lite vad vi tycker om på sajten, vad vi vill förbättra / lägga till / förändra, så kan vi informera honom eller henne om våra åsikter.

Jag kan börja med ett par saker jag vill ska fortsätta / förbättras / uppdateras . . .

Jag älskar att läsa människors tankar om det ena och det andra. En dedikerad krönikör som stampar ned foten varje vecka (helst på helgen), och får mig att greppa högaffeln, eller sträcka mig efter grädden. Jag har själv testat att skriva krönikor för FZ och det är väldigt roligt och givande. Krönikören, tycker jag, måste vara insatt i det som händer i nutiden och kunna bemästra "ordets kraft" utan att provocera för provocerandets skull.

Önskemål 1: En dedikerad krönikör.

De gånger då det dyker upp lite egenproducerat material på FZ, då är det som att tomten har kommit till stan och har på sig nya stayups. Jag slänger ut kaffet genom balkongen, hoppar in i min one-piece och njuter av ordflödet. Ofta kommer egenproducerat material i formen av produkttester eller ibland har det varit intervjuer. Mer av sådant.

Önskemål 2: Mer egenproducerat material.

FZ-medlemmarnas egna recensioner tycker jag ofta är väldigt bra, MEN, det är en stor röra att hitta specifika saker. Jag har "gubbtjatat" lite på forumet här:

https://www.fz.se/forum/trad/429832-guide-till-att-skriva-rec...

- men det har inte hänt någonting än.

Det är en mycket uppskattad del av FZ som borde underhållas bättre.

Önskemål 3: Förbättra Medlemmarnas recensioner (struktur och guide hur man ska skriva dem).

Nästa sak rör också medlemmarnas interaktion med sajten. Något som vi många fortfarande saknar är en vettig bloggfunktion. Många av recensionerna som nämndes ovan är ofta skriva som just blogginlägg (vilket inte är dåligt), men, det hade varit bättre om de kanske då hade publicerats som blogginlägg på en egen dedikerad sida. Jag vet om att FZ bytte till en helt annan forumstruktur för ett par år sedan, och det går kanske inte att ordna, MEN, det borde gå att få en splash på vänster sida, under "Nytt i forumet" att ett nytt blogginlägg har publicerats.

Vi lever i en ny tid där bloggarnas nödvändighet har försvunnit lite, men det är en "röst" jag saknar i samtiden. Jag vill läsa om era tankar och intryck i mer kompakt form, och kanske följa en och annan favorit.

Önskemål 4: Ge bloggarna lite kärlek.

Jag gillar Fräcka Fredag / Fragzone-Fredag. Ska det vara en podcast istället, eller en kombination? Vet ej. Jag såg att man har gjort en Poll, vissa vill ha det ena, vissa vill ha det andra. Vad är mittläget?

Fördelar video . . . Roligare att titta på, men, kräver att man har tid och plats att göra det på. Fördelar podcast . . . Enklare att ta del av, "stör" inte i vardagen / jobb, förmodligen också enklare för FZ-crew att producera.

Önskemål 5: Hitta ett format för FF som passar FZs målgrupp.

Om man hävdar att FZ är sveriges bästa spelcommunity, vad betyder det då? För mig har allting att göra med människorna som finns där. FZ Crew har visat år ut och år in att de har hjärtat på rätt ställe och är måna om oss som "bor" här, vi i vår tur öser också ut vår kärlek var vi än går om detta forum. Vi har alla bidragit till att skapa en spelcommunity i positiv anda. En applåd till alla medverkande.

Andra önskemål . . .

- Bättre / mer - merchandise i shoppen.
- Acheivements = att man får lite uppmärksamhet i sin profil hur länge man har varit här / antal forumtrådar / upvotes
- Svårt att hitta vissa saker i forumet (många inlägg saknar # = dyker inte upp i sökresultat
- Fler intervjuer med nyckelpersoner / spelbolag i spelbranschen
- Guider (för människor med stora ambitioner): Så här får du jobb i spelbranschen!
- Guider (för äldre gamers): Så här undviker du diskbråk när du spelar!
- Månadens spel! Fördelar / nackdelar - Så tycker vi / ni

Med mera, med mera . . .

Vad tycker ni är bra / dåligt / önskemål framöver?

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot

Bra synpunkter. Från mitt läsarperspektiv håller jag med i stort med mycket av det du säger. Vi har även haft en fokusgrupp en tid som handlat om feedback om sajten och vad vi skulle vilja se. Allt från att ha en liten del som visar folk som streamar spel, till bloggen och medlemsrecensionerna.

Jag skulle också vilja lägga in att det bör snackas mer om E-sport. Det är något vi lyft men som det, av olika anledningar, inte kunnat göra så mycket åt. Shadee och dali gör ett gediget jobb i forumet - men jag skulle gärna vilja läsa mer nyheter om det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra synpunkter. Från mitt läsarperspektiv håller jag med i stort med mycket av det du säger. Vi har även haft en fokusgrupp en tid som handlat om feedback om sajten och vad vi skulle vilja se. Allt från att ha en liten del som visar folk som streamar spel, till bloggen och medlemsrecensionerna.

Jag skulle också vilja lägga in att det bör snackas mer om E-sport. Det är något vi lyft men som det, av olika anledningar, inte kunnat göra så mycket åt. Shadee och dali gör ett gediget jobb i forumet - men jag skulle gärna vilja läsa mer nyheter om det.

Jag var med i den fokusgruppen ett tag Det är bra att få in åsikter, för jag tror att man håller sajten mer vital om man tweakar den lite.

Ja, det glömde jag. E-sport är också viktigt att ha med. Det är inte något som kommer minska framöver precis.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Ponny

Väldigt många fina idéer! Skriver under på i princip allt, men framför allt på bloggkärlek. ❤️ Saknar mitt gamla krypin. Vet inte ens hur jag hittar dit längre, och även om jag var mer eller mindre aktiv var det alltid kul att läsa andras texter om allt och inget. Det är något jag saknar.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Jag håller också med dig om det mesta. Bra förslag.

Just nu på min profil kan jag ju se hur många trådar och hur många medlemsrecensioner jag skrivit men skulle gärna vilja ha med hur många bloggar det är med.

Ambassadör
League of Legends

Mycket bra input, håller med dig. Det som gör FZ intressant för mig är det material som FZ-crew och medlemmarna skapar, därför skulle jag gärna se att det framhävs mer och under en längre tid.

Jag har tre förslag:
Bloggportal: Precis som du nämner skulle det vara roligt om en bloggportal återuppstod. Framförallt så det blir enklare att framhäva dom inlägg man har lagt energi på.

Samlingssida: Jag skulle även uppskatta en samlingssida för exceptionella inlägg. Det har dykt upp många guldkorn här på FZ och en samlingssida där dessa framhävs och bevaras skulle vara väldigt roligt. Jag tror också det kan uppmuntra folk att göra mer och bättre material till hemsidan. Med "exceptionella inlägg" menar jag egentligen vad som helst, det ska dock vara gjort av trådskaparen och sticka ut kvalitetsmässigt. Det kanske räcker med ett "månadens guldkorn"-inlägg.

Alternativ interaktion: Jag förstår att interaktion är viktigt men det är synd att "antalet kommentarer" är det enda som värderas. Om en tråd inte får kommentarer så försvinner den snabbt bort i glömska oberoende hur bra inlägget är. Därför skulle jag vilja se ett alternativt sätt att interagera med inläggen. Mitt förslag är en möjlighet att göra "uppröstning" sorteringsbart, gärna kompletterat med ett tidsfilter. Alltså, en filterfunktion där man kan se "mest uppröstade senaste veckan/månaden/året".

Exempel - Jag vill hitta det "bästa" blogginlägget senaste månaden:
Nu behöver jag antingen läsa alla inlägg (vilket jag inte har tid och energi till) eller utgå från att det mest kommenterade är det "bästa" inlägget, vilket sällan är fallet. Om det skulle gå att sortera på "uppröstade inlägg" kan jag få en bättre indikation om övriga medlemmar gillat inlägget. Det skulle också motivera "lurkers" att gilla inlägg som man inte tänkt att kommentera på.

TILLÄGG:
Ett annat förslag på "alternativ interaktion" är att göra "uppröstning" (valbart) identifierbart. Säg att du gör ett blogginlägg och jag kommenterar med "Bra inlägg". Istället för att du ska svara "Tack" kan du då upprösta min kommentar med ditt namn. Då ser jag att du har sett och uppskattat min interaktion utan att spåra ut tråden med intetsägande kommentarer. Det kanske även kan komma som en notifikation likt ett svar.

Testpilot

Välskrivet och bra! Jag håller med om många punkter, men framförallt önskemål nummer tre. Min backlogs-recension tråd var tanken att ha ett mer bloggaktigt format där jag ibland delar med mig lite av de titlar som jag betar av, nu har jag inte skrivit på ett bra tag inte bara på grund av det du nämner men det hade kanske varit mer lustfyllt att göra om det gick att få till det på något bra sätt.

Alternativet är att skapa nya trådar för varje spel jag vill skriva om från backloggen men jag skulle gärna ha en viss struktur kring det hela.

Annars hoppas jag på mer video generellt i framtiden

It's not a lake, it's an ocean

Många intressanta och bra idéer. En duktig krönikör säger man ju aldrig nej till.

En bloggportal vore trevligt. Jag har visserligen en egen blogg som ingen läser, men att blogga här på FZ hade kunnat vara kul.

Podcasts med gäster. Älskar Fragzone-Fredag men skulle gärna se en podd med spelsnack med hyfsat jämna mellanrum, men vet att sådant kräver massor av tid och engagemang för att det ska bli bra.

Intervjuer med spelskapare. Finns ju några svenska att välja bland.

Retro! Gärna fler återblickar på spel, konsoler m.m. Kanske genom att återbesöka dem i dag och ge intryck.

Månadens medlem(?) Presentation av forummedlemmar. Vet inte om det har gjorts förr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

*** En mer avancerad profilsida där du kan skriva ner dina intressen osv. Statistik är kul.

*** Månadens medlem låter skoj.

*** Artiklar om spelhårdvara o spel. Gillar t.ex., Jonas Mäki's bloggar på GR. Nåt liknande där ni siar om ny hårdvara och annat inom spelbranschen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

en mer detaljerad profilsida som någon här tidigare nämnt vore kul. Roligt med statistik och kunna kolla vad andra sysslar med. Det vore också grymt med en podcast där ni bjuder in diverse gäster, typ utvecklare osv som man kan prata med.

Medlem

Nu kanske jag låter tråkig men jag tycker prio 1 ska vara snabbare nyheter. Väldigt ofta som ni ligger upp nyheter som man antingen redan blivit länkad av en kompis för 2-3 dagar sedan eller som man läst någon annan stans.
Ibland har er systersida Sweclockers snabbare spelnyheter

Medlem

Bra initiativ.
Månadens medlem låter riktigt kul.
Typ lite korta roliga frågor som medlem får svara på samt en liten exposé av medlemmens forumstrapatser

Medlem

Jag har alltid tyckt att fz’s forum har varit lite off. Det är ok men inget jag är sugen på att kolla in dagligen.
Jag har dock insett att jag börjar bli en dinosaurie som inte bryr mig ett endaste smack om bloggar, poddar och video utan trivs alldeles utmärkt under min korkek beståendes av skriven text, några bilder och alldeles underbara killgissningar. Som ett vanligt forum.
- Så i framtiden, kan vi få till ett forum som inte känns off? Eller är jag i minoritet?


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

man vet inte vad man behöver ibland när det känns som man har allt, så känner jag för FZ men vem vet finns säkert några saker jag skulle tycka var trevligt när jag väl provar dom., förutom Achivements för sidan . Nä inge sånt tack för min del. kanske göra om forumet lite eller nått.

Medlem

Skulle vilja det som fanns förr på SweClockers att några drog igång att man gick in på en server och spelar tillsammans i communityt.
Mer ordnat så fler blir uppmärksammat. Inte bara "nån som vill spela?" på discord.
Var kul tex onsdags stream när man samtidigt spelar med andra medlemmar så kan folk antingen vara med och spela eller kolla streamen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En blow-up doll av Calle som kan sitta bredvid Bennet på Fragzone-Fredag hade varit guldvärt

Medlem

Vad ni än gör ta inte bort Fragzone-fredag.
Lyssna inte på podförespråkarna! Fragzone-fredag finns redan som pod för de som vill. Det är bra.

Medlem

Som en del skrivit redan; en mer detaljerad profilsida gärna med achievements för saker som år som medlem, antal tummar upp, antal inlägg osv.
Och i FZ Community Summer Challenge anda kanske en lista där man kan fylla på med spel man har spelat klart tillsammans med vilket år detta gjordes. Så det blir lite som ett arkiv på vad man har spelat.
Kanske ens tags till olika plattformar som Playstation, Xbox och Steam samt vilken sorts spel man helst spelar om någon vill hitta en co-op partner.

Sen håller jag med dom som tycker att någon form av blogg funktion borde läggas till igen. Tyckte det var kul att sitta och skumma igenom folks tankar om spel och annat ibland.


signatur

PSN: MrOakenborn

Flakmonkey

Får stämma in i något som flera andra här sagt med större fokus på communityns bidrag. Bloggar som inte är en del av forumet utan något som man kan göra till sitt egna. Ingen aning på vilka APIer som finns, men kanske så att de medlemmar som streamar kan highlightas, community streams helt enkelt. Samma sak med Discord och få in det mer som en naturlig del på sajten. Precis som man har senaste kommentarerna i forumet att kanske ha senaste kommentarerna i discord-kanalen. VIsst blir det kanske inte så relevanta kommenterar där alla gånger, men kanske att fler hittar dit vilket gör communityn mer levande. Finns ju massa saker man kan göra här stort som smått.

Andra förslag är:
- Slopa sifferbetyget, det kommer jag alltid tycka även om jag förstår varför man vill ha kvar det. Jag förespråkar något som Eurogamer har där spel rekommenderas eller inte
- Spelservrar för klassiska spel. För att hedra FZs rötter så skulle det vara guld om det kunde sättas upp spelservrar för klassiska spel, quake, UT, etc etc och då kanske bygga in det i sajten så att det går att följa vad som händer där. Måste ju såklart skriva om det senaste, men FZ är trots allt äldst i gamet och det var där rötterna sattes, så att lyfta upp det ser jag bara som något positivt. Se det som en kulturgärning och vem vet, kanske kan det få några ungdomar att pröva på de gamla klassikerna och se vad grejen var

Något jag kom att tänka på nu är den klassiaks "Backloggs-tråden". Skulle det inte vara en möjlighet att göra det till en feature för profilen? Där man kan lägga upp sin backlogg och bocka av spelen efter att man klarar av dem. Kan ju vara direkt användbart för personen i fråga samt att det kan vara kul att se statisitk på sådant. Speciellt i anknytning till tråden som ju lever ett eget långt liv.

Medlem

Håller med generellt om att det är att FZ är jordnära som är styrkan och det mesta som skrivs i OT. Personligen tycker jag det viktigaste är FZs crews recensioner och nyhetsbevakning som är kärnan. Achievements och annat lul-lul klarar jag mig utan.

Medlem

Jag skulle dock vilja framhäva just forumet bättre än vad det gör i dagsläget. Recensioner/artiklar är givetvis i största fokuset, men jag vill att forumet (top-trending, most topical, osv) ska visas mycket bättre. Communityn är ju en stor del av det som gör FZ så bra

Skribent

Jag hade ju en blogg här back in the days innan jag började som skribent inom spelmediet. Hade gärna sett att den funktionen kom tillbaka som den var då.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Varför inte en tips del som lyfter olika Youtubers som pratar om spel mm. Och tips om annan media och musik. Som tex coola covers på spel musik mm. Smutsen tex skulle säkert ta sig i kragen och göra mer intressanta Youtube videos om han fick en större publik.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Får stämma in i något som flera andra här sagt med större fokus på communityns bidrag. Bloggar som inte är en del av forumet utan något som man kan göra till sitt egna. Ingen aning på vilka APIer som finns, men kanske så att de medlemmar som streamar kan highlightas, community streams helt enkelt. Samma sak med Discord och få in det mer som en naturlig del på sajten. Precis som man har senaste kommentarerna i forumet att kanske ha senaste kommentarerna i discord-kanalen. VIsst blir det kanske inte så relevanta kommenterar där alla gånger, men kanske att fler hittar dit vilket gör communityn mer levande. Finns ju massa saker man kan göra här stort som smått.

Andra förslag är:
- Slopa sifferbetyget, det kommer jag alltid tycka även om jag förstår varför man vill ha kvar det. Jag förespråkar något som Eurogamer har där spel rekommenderas eller inte
- Spelservrar för klassiska spel. För att hedra FZs rötter så skulle det vara guld om det kunde sättas upp spelservrar för klassiska spel, quake, UT, etc etc och då kanske bygga in det i sajten så att det går att följa vad som händer där. Måste ju såklart skriva om det senaste, men FZ är trots allt äldst i gamet och det var där rötterna sattes, så att lyfta upp det ser jag bara som något positivt. Se det som en kulturgärning och vem vet, kanske kan det få några ungdomar att pröva på de gamla klassikerna och se vad grejen var

Något jag kom att tänka på nu är den klassiaks "Backloggs-tråden". Skulle det inte vara en möjlighet att göra det till en feature för profilen? Där man kan lägga upp sin backlogg och bocka av spelen efter att man klarar av dem. Kan ju vara direkt användbart för personen i fråga samt att det kan vara kul att se statisitk på sådant. Speciellt i anknytning till tråden som ju lever ett eget långt liv.

Personligen vill jag absolut inte skrota sifferbetygen. Det vore som att skära av ena benet. Det måste bara få finnas kvar. Gillar inte när det bara skrivs "rekommenderat" eller "rekommenderas inte".


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jag gillar nästan alltid att lösa krönikor. Det kan vara antingen en dedikerad krönikör hos FZ, eller kanske till och med gästkrönikörer.
Alltid kul att få läsa sådant!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har alltid önskat fler reportage hos svenska spelstudios, finns ju en hel del att välja på, en riktig guldgruva.
Intervjuer, djuplodande artiklar, lättsammare "hemma hos".

Krönikor, underbart när det finns något substansiellt som krönikören verkligen känner för och har valt själv att lyfta. Annars blir det bara ett måste som inte har någon mening. Inga krönikor för krönikornas skull så att säga
Bloggar och achivements - inget jag bryr mig om och har svårt att tro det kommer locka nya användare, men visst för målgruppen som använder det visst.
Video på fredagar- minst! De som säger bara audio vet inte vad de pratar om.

Calle kommer vara så saknad.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Calle och hans skägg


signatur

//monster

Medlem

Jag gillade som det var back in the days med olika forumdelar.
Kan förstå att det splittrar upp men skulle iaf vilja ha en egen del för VR

Gör man en tråd om ett VR spel försvinner den fort i allmänt spelprat tex.
Sen har vi VR tråden (som jag själv skapade) och där är det stor chans att nått specifikt försvinner pga där postas det en del nyheter och "allmänt VR snack" en del


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag tycker inte det är så viktigt att vara först ut med nyheter. Det går liksom att läsa överallt på nätet. I min mening är det som är viktigt att ha innehåll som inte går att hitta på andra ställen. Krönikor och artiklar, ett exempel i närtid var den där artikeln som skor och scalpingmarknaden. Mer sådant tycker jag.

Onsdagsstreaming var trevligt, inte för att jag såg på det så många gånger eftersom jag var på jobbet men det går väl kanske att ha någon frilans som är villig att streama på kvällen?

Vidare hade ni Destiny 2 streaming med en som jag inte kommer ihåg vad han hette, en komiker.

Videorecensioner? Sweclockers är bra på det så ni borde kunna få lite tips och trix därifrån.

Lyft fram forumet och medlemmarna lite mer. Exakt hur, vet jag inte riktigt.

Allt ovan är unikt material och sådant som jag tror är viktigt för framtiden för att hålla FZ på en hög nivå och expandera.

edit: Stöd till de medlemmar som kommer på idéer som blir populära bland medlemmarna. Just nu är "Community challenge" igång och det är ju ett rejält jobb att spendera lång tid av sin semester med att läsa trådar och uppdaterade klarade spel och hålla på. FZ-Game Jam var en annan väldigt uppskattat grej, men det blev bara en gång. I båda de här fallen kan och borde FZ-red på något sätt hjälpa till för att få till så bra events som möjligt.

edit2: Sen mer e-sport då såklart, men det vet alla som läst någon av mina trådar att jag tycker det är viktigt Vill FZ expandera i den riktningen med krönikor och dylikt är det bara höra av sig *wink wink*

1
Skriv svar