Studie finner ingen koppling mellan våldsamma spel och aggressivt beteende

Inaktiv

Jag som hade satsat pengar på det..
Måste vara all skit som spelad på radio då.

Medlem

Problemet är att våldsamma människor troligen tycker om våldsam underhållning. Debatten kommer aldrig att stanna av. Det är för bekvämt att skylla på media.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av anon_326145:

När det kommer till GTA så har man hört från vuxna ända sedan man var liten att de inte förstår hur man kan göra så våldsamma spel till ”barn” och varje gång blir jag irriterad eftersom det är 18 års gräns på de spelen.
Sist jag hörde något liknande så sade jag att man skulle ju aldrig köpa en p-rulle till sitt barn, så varför då köpa ett spel som också är 18 årsgräns på?

När det kommer till studien så var det inte så konstigt det heller. Blir någon våldsam så brukar det ofta bero på att barnet har sett någon eller några andra vuxna vara våldsamma på ett eller annat sätt. Barn gör ju som vuxna, även att man senare förstår att det är fel så kan det bli svårt att bryta ett dåligt mönster.
Det är därför man många gånger kan se väldigt mycket likheter mellan någon och dens föräldrar även att personen själv inte kan se det.

Sen finns det ju också undantag där barnet kanske har något psykiskt fel som gör att den inte kan skilja på vad som är rätt eller fel.

Att det finns en koppling beskrivs samtidigt tydligt i artikeln, titta bara vad depression kan leda till och även ångest.
Att inte tro det finns en indirekt koppling är att blunda för hur samhället och händelser fungerar gentemot och med varandra.
Vi kan även titta på hur porrbranschen smittat av sig på hur tjejer ska klä sig snyggt idag, en porrskådis klädsel på 80 90 talet är mainstream idag på varje uteställe.
Vi påverkas helt enkelt mer än vi tror och i samhället i stort, att många inte ser kopplingen mellan våld och spel kan vara brist på verklighetsuppfattning och eller hur helheten ser ut där man tittar på alla aspekter hur det kan te sig.

Axe attack from anxiety is real.

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Jag förstår vad du menar men jag tycker nog det faktiskt behövs forskning för att undersöka något, inte anekdotiska bevis från användarnamn på internet.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag förstår vad du menar men jag tycker nog det faktiskt behövs forskning för att undersöka något, inte anekdotiska bevis från användarnamn på internet.

Nä men jag tycker folk borde vara lite inteligenta sjävla o inse vart problemet värkligen ligger men vi lever i en värld där alla tror allt som skrivs på facebook så ja vi kanske behöver en 10 år studie men vad hjälper en 10 år stuide när vi har idioter än idag som är besatt av att jorden är plats trots 100 års av forsking o bevis på den är rund. så i slut ädan även om detta bevisar att spel ej lder till våldsamma person så kommer dom som tro det att fortsätta tro det.

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

Nä men jag tycker folk borde vara lite inteligenta sjävla o inse vart problemet värkligen ligger men vi lever i en värld där alla tror allt som skrivs på facebook så ja vi kanske behöver en 10 år studie men vad hjälper en 10 år stuide när vi har idioter än idag som är besatt av att jorden är plats trots 100 års av forsking o bevis på den är rund. så i slut ädan även om detta bevisar att spel ej lder till våldsamma person så kommer dom som tro det att fortsätta tro det.

Jag är helt med dig. Förhoppningsvis kommer detta räcka för vissa och göra undersökningen ”värd” den tid och resurser den tagit men tyvärr lever vi i en rätt faktaresistent värld där sånt här enkelt viftas bort.

Medlem

Jag har 2 söner som får spela både det ena och det andra. Och dom reagerar helt olika på våld mm. Kan nog tänka mig att folk reagerar olika på tv spels våld. Men säkert inte så mycket som vissa vill tro. Vissa blir säkert mindre våldsamma och andra mer eller iaf får idéer dom annars aldrig skulle fått. Detta gäller självklart hela samhället från bibeln tomten och andra sagor till nyheter underhållning film mm. Och hur samhället lägger sin tunga bödel yxa på allt. Ditt sätt att påverka ett barn kan lika gärna vara negativt om du inte har rätt kunskaper att se skillnad på vad det är för en människa du har att göra med. Därför ska man alltid försöka lyssna på vad studier har att säga och förstärka sina egna kunskaper med dom. Lyssna aldrig på en tyckare på internet och rykten mm och det kunde eller tänk om. För då kan och kommer du att styras av andra. Visst är det svårt att veta vad sanningen är om man aldrig har lärt sig hur man ser en lögnare eller någon som vrider på sanningen?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag är helt med dig. Förhoppningsvis kommer detta räcka för vissa och göra undersökningen ”värd” den tid och resurser den tagit men tyvärr lever vi i en rätt faktaresistent värld där sånt här enkelt viftas bort.

jo jag har jätt upp på mänskligheten för när jag ser hur folk går på allt dom läser. Så säger jag filmen idiocracy känns inte långt i från att bli värklig.

Avstängd

Studien stämmer inte helt med verkligheten. Var med när ett gäng spelade ett spel där ena folkslaget demoniserades i spelet (det var varken araber, ryssar eller tyskar som demoniserades) och gick ut på att döda dom, det var nära att sluta i mord när ett par från dom som spelade spelet jublade och sa högt att han dödat många ur det demoniserade folkslaget i spelet. Tre killar som tillhörde det demoniserade folkslaget i spelet, hörde och blev förståeligt förbannade, sa till dom att det är skitspel vars utvecklare har ingen objektivitet samt att dom har civil släkt som slaktats i kriget, hånflin och grova ord fick dom som svar och det blev vilt handgemäng som höll på att sluta rejält illa.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

jbx
Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Studien stämmer inte helt med verkligheten. Var med när ett gäng spelade ett spel där ena folkslaget demoniserades i spelet (det var varken araber, ryssar eller tyskar som demoniserades) och gick ut på att döda dom, det var nära att sluta i mord när ett par från dom som spelade spelet jublade och sa högt att han dödat många ur det demoniserade folkslaget i spelet. Tre killar som tillhörde det demoniserade folkslaget i spelet, hörde och blev förståeligt förbannade, sa till dom att det är skitspel vars utvecklare har ingen objektivitet samt att dom har civil släkt som slaktats i kriget, hånflin och grova ord fick dom som svar och det blev vilt handgemäng som höll på att sluta rejält illa.

Okej!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Studien stämmer inte helt med verkligheten. Var med när ett gäng spelade ett spel där ena folkslaget demoniserades i spelet (det var varken araber, ryssar eller tyskar som demoniserades) och gick ut på att döda dom, det var nära att sluta i mord när ett par från dom som spelade spelet jublade och sa högt att han dödat många ur det demoniserade folkslaget i spelet. Tre killar som tillhörde det demoniserade folkslaget i spelet, hörde och blev förståeligt förbannade, sa till dom att det är skitspel vars utvecklare har ingen objektivitet samt att dom har civil släkt som slaktats i kriget, hånflin och grova ord fick dom som svar och det blev vilt handgemäng som höll på att sluta rejält illa.

1: Det där hade ju ingenting med att det var ett dataspel att göra.

2: Anekdotisk bevisföring är inte bevisföring.

Medlem

Och vad vi kan dra för slutsatser av kommentarerna här är att ca 1/5 av folket inte ens vet vad 'en studie' innebär.

Vi kan också dra slutsatsen att samma femtedel inte:
1. Tror på studier.
2. Känner till vad ordet fakta innebär.
3. Känner till vad ordet bevis innebär.

Femtedelen har dock en tendens att:
1. Känna till dumma barn.
2. Tro och tycka vad de vill.
3. Dela med sig av vad de tror är 'bevis'.

Medlem
Skrivet av Nekrocide:

Att det finns en koppling beskrivs samtidigt tydligt i artikeln, titta bara vad depression kan leda till och även ångest.
Att inte tro det finns en indirekt koppling är att blunda för hur samhället och händelser fungerar gentemot och med varandra.
Vi kan även titta på hur porrbranschen smittat av sig på hur tjejer ska klä sig snyggt idag, en porrskådis klädsel på 80 90 talet är mainstream idag på varje uteställe.
Vi påverkas helt enkelt mer än vi tror och i samhället i stort, att många inte ser kopplingen mellan våld och spel kan vara brist på verklighetsuppfattning och eller hur helheten ser ut där man tittar på alla aspekter hur det kan te sig.

Axe attack from anxiety is real.

Jo, för kvinnor är huvudkonsumenter av porr...
Om det är något kvinnor gärna styr över själv, så är det deras utseende. Köper inte ditt resonemang en sekund ens.


signatur

I drank what?

Medlem

Den intressantare forskningen är väl vad currygrytan videospelsvåld, filmvåld, internetmobilkameravåld och socialmediakommunikationsdistansiering (LÅNGORD?!) ger för kulturförändringar och passivitetssamhälle samt vad det för med sig för helvete för människor bland oss.

Avstängd
Skrivet av Pinnen:

1: Det där hade ju ingenting med att det var ett dataspel att göra.

2: Anekdotisk bevisföring är inte bevisföring.

1. Har sannerligen med dataspel att göra när utvecklare demoniserar folkslag. Det kommer definitivt att leda till tragiska fall. Dom som spelade spelet jublade glatt åt hur många dom mördade av demoniserade folkslaget. Vet om minst tiotal liknande fall. Långt ifrån enstaka.
2. Jag var där vittne till händelsen, finns andra som jag känner som kan vittna om liknande, så ditt struntsnack är bara patetiskt.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

12
Skriv svar