Playstation 5 släpps i november – kostar från 399 euro

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Trots det blir spelen tillgängliga på ps4... Lät det inte tidigare att det endast skulle vara på ps5 pga att världarna inte var möjliga att skapa på tidigare konsolversioner? Nu sitter dem endå och begränsar utvecklarna med 7år gammal hårdvara. Hyckleri.

Beror på vem det är som bestämt det. Nya Ratchet & Clank kommer inte till PS4 fastän det är ett förstapartsspel. Så det verkar som att Sony låter sina studior välja själv, vilket inte MS gör. Synd oberoende dock.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vilka spel på Series S körs med ray tracing i 60fps? Förvänta mig inte så mycket på den fronten med tanke på att Minecraft låg och sega i 30-60fps på Series X i 1080p =/.

Edit: Poängen var att flera redan har en PC i Series S nivå och då behöver man inte köpa nytt alls. Konsolernas ray tracing verkar bli liknande det crytek visade.
https://youtu.be/efOR92n9mms

Vilket inte kräver något RTX-kort.

Ja har man redan en PC som fixar ray tracing i 60 fps i 1440p så är det såklart så. Trodde du jämförde vad man får för pengarna.

Alla spel som Series X klarar det i, fast med lägre upplösning. Hårdvarustöd för RTX på grafikkortet. Upp till 120 fps i andra spel t.ex. Gears 5 och Dirt.

Medlem

Senaste spelet jag köpte på skiva var RDR 2. Annars har jag köpt 15 spel på skiva och resten digitalt.
Så det bli nog den utan skivläsare.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så ray tracing i 60 fps för 299$ på en PC? Hur?

Du kommer inte få ray tracing i 60 fps på din konsol heller.
Möjligtvis i 900p eller 1080p med en ruskigt låg sample rate.

Medlem
Skrivet av loerk:

Du kommer inte få ray tracing i 60 fps på din konsol heller.
Möjligtvis i 900p eller 1080p med en ruskigt låg sample rate.

Vi får väl se. Tror att du kommer att få fel på den.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja har man redan en PC som fixar ray tracing i 60 fps i 1440p så är det såklart så. Trodde du jämförde vad man får för pengarna.

Alla spel som Series X klarar det i, fast med lägre upplösning. Hårdvarustöd för RTX på grafikkortet. Upp till 120 fps i andra spel t.ex. Gears 5 och Dirt.

Men igen vem har sagt att konsolerna kommer klara just ray tracing i 60fps eller 120fps? Och vad är det för nivå av ray tracing vi snackar om då?
Microsoft har väl aldrig sagt alla spel klarar av någonting, bara att de siktar på en viss bildfrekvens och upplösning. Vilket inte betyder ett skit om hårdvaran inte klarar av vad de siktar på.

När det kommer till ray tracing har nextgen konsolerna inte visat något imponerand alls. Ett RTX 3080 snittar över 100fps Minecraft RTX ON, 4K DLSS, medans Series X segar i 30-60fps i 1080p. Även ett simpelt RTX 2060 verkar ligga högre när vi snackar om ray tracing prestanda. Vad är då oddsen att den betydligt vekare Series S kan lira nextgen-lir i 1440p 60fps med ray tracing?

Visst kanske i något simplare lastgen-lir eller indie-lir, med ett par enstaka reflektioner i några vattenpölar. Men då är man ju på samma nivå av ray tracing som havsutsikt i sällskapsresan... xD

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men igen vem har sagt att konsolerna kommer klara just ray tracing i 60fps eller 120fps? Och vad är det för nivå av ray tracing vi snackar om då?
Microsoft har väl aldrig sagt alla spel klarar av någonting, bara att de siktar på en viss bildfrekvens och upplösning. Vilket inte betyder ett skit om hårdvaran inte klarar av vad de siktar på.

När det kommer till ray tracing har nextgen konsolerna inte visat något imponerand alls. Ett RTX 3080 snittar över 100fps Minecraft RTX ON, 4K DLSS, medans Series X segar i 30-60fps i 1080p. Även ett simpelt RTX 2060 verkar ligga högre när vi snackar om ray tracing prestanda. Vad är då oddsen att den betydligt vekare Series S kan lira nextgen-lir i 1440p 60fps med ray tracing?

Visst kanske i något simplare lastgen-lir eller indie-lir, med ett par enstaka reflektioner i några vattenpölar. Men då är man ju på samma nivå av ray tracing som havsutsikt i sällskapsresan... xD

Vad jag läst verkar de ha möjligheten till det. I värsta fall 30 fps ja. Hur bra det där hårdvarustödet för RTX var då kan man ju diskutera. Jag har aldrig heller sagt att alla spel kommer klara en viss grej. Så det är väl en icke-diskussion.

Du jämför nu med ett RTX 3080? Mot en konsol med handkontroll som kostar 299$? Nä, jag håller med. 3080 krämar på betydligt mer! Relevant? Nä.

Nåväl, vi får väl se. Om det enda exemplet vi har nu är demot som en ingenjör satte ihop för att visa tekniken på Series X lär vi ändå kunna se mer snart för att avgöra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vi får väl se. Tror att du kommer att få fel på den.

Fast nej, det här är ju vad utvecklare har sagt. Ray tracing i 4K = låg sample rate, uppskalningsteknik och 30fps.
Möjligtvis kan de köra 1440p i 60fps om de använder någon form av uppskalningsteknik.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Trots det blir spelen tillgängliga på ps4... Lät det inte tidigare att det endast skulle vara på ps5 pga att världarna inte var möjliga att skapa på tidigare konsolversioner? Nu sitter dem endå och begränsar utvecklarna med 7år gammal hårdvara. Hyckleri.

Håller med dig. När det passar dom (tjäna pengar på oss konsumenter) så går det bra att anpassa spelen så de funkar till båda konsolerna "utan att hålla tillbaka" PS5.

Men gällande utrustning som kontroll, headset etc. så behöver folk köpa helt nya grejer för att "inte hålla tillbaka" på upplevelsen/spelutvecklare/prestandan - ja jag vet inte ens själv längre.

Du sa det bäst. Hycklare.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast nej, det här är ju vad utvecklare har sagt. Ray tracing i 4K = låg sample rate, uppskalningsteknik och 30fps.
Möjligtvis kan de köra 1440p i 60fps om de använder någon form av uppskalningsteknik.

Aha, missat det. Länka gärna! Enda jag haft tillgodo är det där klippet där de testar just Minecraft.
Undrar om man i så fall kommer få välja 60 fps i 4K eller 30 FPS med ray tracing i 1080p. Känns som en jäkla skillnad då i både flyt och skärpa.

Medlem
Skrivet av dex20:

Nä SOny har bekräftat att det är fel. Det kommer inte till PC. Exklusivt till PS5.

Dem sa också att Miles Morales och Horizon Forbidden West endast funkade på PlayStation 5's SSD.

Medlem
Nya priser

https://www.mediamarkt.se/sv/search.html?query=PS5_produkter_...

Prisjakt.se hittade jag dagens deal på ps5 digital edition för 4999.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5404790

NuZ
Testpilot
Skrivet av Chippen1983:

Så Series X för 5695kr och PS5 digital för 5290kr? Är det mediamarkt som bestämmer priser eller Sony? För 399&499 är inte 400kr skillnad

Edit: Galet dyr handkontroll. Undrar vad priset i sverige blir på headsetet?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Gregerory:

...Förbannade jävla småländska gener.

Sitter och tvekar, förboka/vänta/optisk/digital. För dyr/inte dyr
Har gjort i timmar nu. Vet inte hur många ggr jag gått ur kundkorgen...

du lever bara en gång, kör hårt.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av NuZ:

Så Series X för 5695kr och PS5 digital för 5290kr? Är det mediamarkt som bestämmer priser eller Sony? För 399&499 är inte 400kr skillnad

Edit: Galet dyr handkontroll. Undrar vad priset i sverige blir på headsetet?

Jag reagerade också på detta. Media Markt och Netonnet har lagt 6000 kr i pris, hur går det ihop? Komplett har 6500 kr. Antar att man kan vänta lite till..?

Medlem

Ang raytracing så funkar det inte så att det bara är av eller på. Vi kommer se många spel som kommer raytraca specifika saker som tex bara skuggor eller bara bilen framför om man spelar ett bildspel. Det går att tweaka på många sätt. Kommer vi få RT med 60fps, nää tror inte det.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag reagerade också på detta. Media Markt och Netonnet har lagt 6000 kr i pris, hur går det ihop? Komplett har 6500 kr. Antar att man kan vänta lite till..?

Komplett lägger alltid* (inte alltid, men har reagerat på det) på en premium på nya eftertraktade produkter. Kommer ihåg när amd ryzen släpptes, då låg komplett av någon anledning 3-400kr över alla andra.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Andreas88:

Jag reagerade också på detta. Media Markt och Netonnet har lagt 6000 kr i pris, hur går det ihop? Komplett har 6500 kr. Antar att man kan vänta lite till..?

Ja de blir nog ingen bokning för mig. Jag köper så fort jag kan på den billigaste butiken just den dagen istället. PS5 lär vara slut så får nog vänta. Bokar aldrig spel så varför boka hårdvara 🤪


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ook
Bibliotekarie (UU)

@aT1C Jo en tanke som slagit mig också med att köpa från UK eller Tyskland. Man får nog se upp lite över köp och import från UK framöver då det kan bli tal om tullavgifter med tanke på Brexit. Om köp och leverans spiller över till nästa år kan det bli tal om tull från 1 januari 2021.

Tullverket Brexit

Infotext från Tullverket

Brexit – vad innebär det för dig som privatperson?
Att Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020 med ett godkänt utträdesavtal betyder att handeln fortsätter precis som vanligt till och med den 31 december 2020 då övergångsperioden upphör. Eftersom det pågår förhandlingar mellan EU och Storbritannien om hur den framtida relationen kommer att se ut, är det viktigt att du följer utvecklingen.

Många av bestämmelserna kring införsel och utförsel av varor till och från länder utanför EU gäller den kommersiella handeln, men det finns också en hel del bestämmelser som gäller privatpersoner. Nedanstående information bygger på de regler som gäller generellt för handel med länder utanför EU. Beroende på hur det går i förhandlingarna om den framtida relationen, kan reglerna komma att se annorlunda ut för handeln mellan EU och Storbritannien.

Medlem

@aT1C: Tur vi har annat i samhället som inte kostar så mycket pengar, som exempel har båda mina barn har haft benbrott men kostade endast soppan till sjukhuset. Haft en släkting som låg på intensiven ett antal veckor, blev inte speciellt dyrt det heller.

När man börjar vara med om liknande tråkiga saker så kan man i efterhand ändå känna att skattetrycket ger en trygghet i jobbiga tider för vissa bekymmer man har. Så ser jag på saken iaf, det är några hundralappar extra för en PS5/XBOX Series X men i långa loppet så tycker jag i alla fall att det är värt det.

OBS vill inte få till någon diskussion kring vart skattepengar tar vägen, utan en mer personlig reflektion.

Medlem

Har vi fått någon info om det kommer gå att ladda ner spel snabbare en 30mbps?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Har vi fått någon info om det kommer gå att ladda ner spel snabbare en 30mbps?

Nu när du säger det är jag också intresserad av stt veta det. För det går så långsamt på PSN


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu när du säger det är jag också intresserad av stt veta det. För det går så långsamt på PSN

Läst nånstans att det var begränsningar i nätverkskortet som gjorde det

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Senaste spelet jag köpte på skiva var RDR 2. Annars har jag köpt 15 spel på skiva och resten digitalt.
Så det bli nog den utan skivläsare.

Kan man på något sätt "konvertera" skivspel till nerladdade versioner?

Hade varit grymt smidigt om Sony och Microsoft kunde fixa det.

Annars så gillar jag ODD i åtminstone de konsoler som skall vara i biorummet och TV-rummet (ju färre enheter man måste ha i hyllan, ju bättre).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

NuZ
Testpilot
Skrivet av Laddemannen:

Läst nånstans att det var begränsningar i nätverkskortet som gjorde det

Hmm intressant. Men då lär det vara ”åtgärdat” nu då?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av TheConsul:

@aT1C: Tur vi har annat i samhället som inte kostar så mycket pengar, som exempel har båda mina barn har haft benbrott men kostade endast soppan till sjukhuset. Haft en släkting som låg på intensiven ett antal veckor, blev inte speciellt dyrt det heller.

När man börjar vara med om liknande tråkiga saker så kan man i efterhand ändå känna att skattetrycket ger en trygghet i jobbiga tider för vissa bekymmer man har.

OBS vill inte få till någon diskussion kring vart skattepengar tar vägen, utan en mer personlig reflektion.

Jag tycker man absolut skall reflektera och fundera på sådana saker. Håller själv i mycket med om vad Leif funderat på som sommarpratare:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Kan varmt rekommendera dig att lyssna på det. Mycket tänkvärt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Håller med dig. När det passar dom (tjäna pengar på oss konsumenter) så går det bra att anpassa spelen så de funkar till båda konsolerna "utan att hålla tillbaka" PS5.

Men gällande utrustning som kontroll, headset etc. så behöver folk köpa helt nya grejer för att "inte hålla tillbaka" på upplevelsen/spelutvecklare/prestandan - ja jag vet inte ens själv längre.

Du sa det bäst. Hycklare.

Jo, lite märkligt att tidigare tillbehör till PS4 inte fungerar på PS5. Någon som vet orsaken?

Borde inte vara något problem tycker jag då alla numera använder standard anslutningar och etablerade trådlösa standarder som USB eller Bluetooth?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag reagerade också på detta. Media Markt och Netonnet har lagt 6000 kr i pris, hur går det ihop? Komplett har 6500 kr. Antar att man kan vänta lite till..?

Priset för xbox series x är inte fastställt i sverige än. Står fortfarande 9990 hos olika leverantörer.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag reagerade också på detta. Media Markt och Netonnet har lagt 6000 kr i pris, hur går det ihop? Komplett har 6500 kr. Antar att man kan vänta lite till..?

Rent krasst får ju alla handlare lägga vilket pris de vill, men det bör ju hamna hyfsat likt.
Jag bokade på NetOnNet idag, hyfsat exakt när de öppnade upp för det, de har satt 5990:- för optisk och 4990:- för digital.
I och med att €499 blir ungefär 5200 SEK känns 5990SEK ut till kund helt ok, misstänker att det är liten vinst samt vår kemikalie/elektronikskatt som står för resten.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Poängen var att spelen är generellt dyrare online än fysisk kopia, dessutom kan man inte sälja sina spel. Digital Edition blir inte billig om man köper flera spel. Räcker med ca 10st spel innan det går jämt ut, 4-5st spel om man säljer tillbaks spelen.

Hade för mig att Sony, till skillnad från Microsoft (som fick sådan hetsk kritik för det), hade löst att det faktiskt gick att sälja nerladdade spel på PS?

Minns jag verkligen så helt fel (inte omöjligt med min tilltagande ålder *lol*)?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar