Final Fantasy VII Rebirth är nästan här. Recensionen läste du igår och releasen sker om mindre än en vecka. Digital Foundry har tagit en första titt (mer kommer) och konstaterar att det är "mer intressant än vanligt" att diskutera spelets två lägen: grafik och prestanda. Det senare har kritiserats i demoform, och även om Square Enix har lagat är intrycken mixade.

Den värsta suddigheten är väck, men bildkvaliteten når inte hela vägen. Lyckligtvis är frameraten stabil i båda lägena. Prestandaläget (som redan kritiserats) kan dippa i vissa strider, medan grafikläget mer eller mindre är fastkilat på 30 fps. Känns som läget att välja här och nu.

Överlag tycker man att det grafiska är lyckat – men kritiska punkter finns. Särskilt i början lägger man märke till märkligt lågupplösta assets. Stenformationer i Nibelheim kan i vissa fall se strålande ut, i andra fall ha udda vinklar och få polygoner. Ljussättningen blandar och ger. Det intressanta är att de här punkterna – asset-kvalité, ljus – kritiserades redan i föregångaren.

Man märker en kvalitetshöjning allt eftersom, och den öppna världen är bländande och "tät" på ett sätt man inte såg på last-gen. En stegrande förbättring märks alltså i början av spelet och det blir intressant att se vilken domen blir när Digital Foundry summerar. För snyggt är det: karaktärens hår, hud och klädmaterial är en detalj som beröms lite extra.

Det är steg framåt från föregångaren, men intrycket är att Rebirth inte drar full nytta av PS5.

Detta är vad vi hittills kan dela med oss om Final Fantasy VII Rebirth. Det finns verklig kvalitet här, men en förbryllande inkonsekvens i bildkvaliteten, som ibland kan se underväldigande ut – men kan glänsa som allra bäst. Det finns fortfarande ett problem med bildkvaliteten i prestandaläget, som behöver en extra översyn, men i slutändan fungerar båda lägena tillräckligt bra.