Satisfactory är en svenskutvecklad succé som befunnit sig i early access ett antal år nu. I grova drag kan det liknas vid Factorio, fast ur förstapersonsvy. Det innebär alltså att man ränner runt på en planet och bygger maskiner för att utvinna råmaterial och sedan använda det för att bygga ännu fler maskiner och skapa gigantiska fabriker.

Spelet är utvecklat i Unreal Engine 4, men nu har Coffee Stain Studios meddelat att det i och med kommande uppdatering 8 ska uppgraderas till Unreal Engine 5. De kommer inte att använda sig av alla funktioner i UE5, utan plockar de russin ur kakan som lämpar sig för just Satisfactory. Nanite är till exempel ett system de ska dra nytta av för att göra klippor och stenar detaljrika och snygga på både korta och långa avstånd.

Global illumination-systemet Lumen kommer också att vara tillgängligt i uppdateringen, men de kallar stödet för inofficiellt eftersom de inte kommer att gå igenom spelvärlden för att se till att allt ser bra ut. Man kommer alltså att kunna använda det, men det man ser kommer inte nödvändigtvis att vara i linje med vad Coffee Stain har siktat på rent designmässigt.

Andra funktioner som ska nyttjas inkluderar bland annat ett system för att bättre lättare hantera hur spelvärlden delas upp, så att vi förhoppningsvis slipper de hack som sker när en ny plats laddas. Utöver det ska fysikmotorn Chaos användas för att få fordonsfysiken att kännas bättre.

Detta är alltså bara vad som planeras inledningsvis, så funktioner och system kan komma att tas bort eller läggas till i takt med att Coffee Stain testar sig fram. En negativ effekt är även att vissa moddar kan sluta fungera.