FZ-läsarna säkra: Final Fantasy VII klart bäst i serien – bättre än remakesjuan

Quake-konnässsör

Nostalgi väger tyngt bland betygen ser jag

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det finns det inget tvivel om att det finns de som tycker det. Men dessa säger sällan vad som gör det till det bästa man någonsin spelat i sitt liv. Du svarar inte heller på min fråga vad specifikt som FF7 har som andra spel saknar.

Liv är långa med väldigt många releaser. Jag tycker lite synd om de som liksom peakat på 90 talet när FF7 släpptes och tycker det aldrig blev bättre än så med spel.

Tänker inte göra några exakta antaganden kring vad du menar med sista stycket, men rimligen har de flesta spelserier toppar och dalar. Det är väl inte konstigt om några hade sina bästa titlar på 90-talet och andra 20-talet.

Visst väger nostalgi tungt, det kommer det ju att göra för de som växer upp med ett givet spel idag också. Men det är ganska lätt att bara avfärda folks känslor inför ett spel som nostalgi. Nu gör jag iofs det gällande varendaste person som tycker att FFX är det bästa, men det räknas ju inte när det är JAG som dömer folks tycker och smak

Med det sagt, spelade FF i ordningen 7, 9, 6, 4, 1-2-3, 10. 4/6 ligger närmast hjärtat på olika sätt, även om jag det sexan som solklart bäst om man pressar mig. Sju kommer nog strax därefter. Var jag ung? Absolut. Hade jag redan knutit an till ett antal spel och spelat tillräckligt många saker för att lägga in saker i bra/dåligt, och har massa andra titlar från samma tid som jag inte tycker lika mycket om. Definitivt. Så det är svårt för mig att trolla bort högt betyg med "nostalgi". Det kommer ju nya spel jag klassar som bland de bästa jag spelar nästan varje år, de råkar bara inte komma från FF-serien.

Medlem

Final Fantasy VII var så stark upplevelse för mig att jag har svårt att sätta ord på det. Det spelet var min värld, allt jag tänkte på, drömde om nätterna, pratade om när jag inte spelade det. Min kärlek till det överträffar det mesta inom populärkulturen och finns alltid med på min topplista över favoritspel genom tiderna. Jag kan återberätta stora delar av spelet och se scenerna som att jag såg dem igår trots att jag endast spelat igenom det 2 ggr från början till slut och senaste var för säkert 20 år sedan...

Medlem
Skrivet av Paincakes:

Final Fantasy VII var så stark upplevelse för mig att jag har svårt att sätta ord på det. Det spelet var min värld, allt jag tänkte på, drömde om nätterna, pratade om när jag inte spelade det. Min kärlek till det överträffar det mesta inom populärkulturen och finns alltid med på min topplista över favoritspel genom tiderna. Jag kan återberätta stora delar av spelet och se scenerna som att jag såg dem igår trots att jag endast spelat igenom det 2 ggr från början till slut och senaste var för säkert 20 år sedan...

Känner exakt samma sak. Spelade det på jullovet 97/98 och jag har fortfarande inte hämtat mig. En otroligt stark upplevelse, en av de största i hela mitt liv - alla kategorier. Få sker har gjort ett så djupt intryck på mig som det spelet.

12
Skriv svar