Snabbreser du mycket? Kan vara tecken på tråkigt spel, menar Dragon's Dogma 2-regissör

Medlem

Minns att jag snabbreste en hel del i Dragon's Dogma i alla fall. Den världen kändes verkligen inte levande och storyn var meh.

Medlem

Använder fast travel om man inte får ut något av att ta sig runt i världen på vanligt sätt, (ingen xp för fienderna i området man ska igenom är för svaga t ex).
Plus att ska jag bara skaffa potions inför en boss så fast travlar jag hellre.

Medlem

Jag föredrar när fast-travel är ett alternativ men även något som isåfall byggs in lite naturligare i spelets gång. Ungefär som Siltstriders i Morrowind som exempel, något lite mer interaktivt än bara "Ta upp kartan och klicka på ikonen dit du vill."

Gen
Medlem

Tycker det beror lite på hur spelet är upplagt. Är quester extremt utspridda så blir det en hel del fast travel. Jag tycker det är bättre om resan är något koncentrerad till en viss väg. Har inget emot att gå lite avskilt men då får det handla om minuter och inte en kvart. Det värsta är om man går en väg och lockas till att göra A, B, C och D vilket resulterar i att man aldrig får något avslutat och istället har en full questlog. Då blir det en "stress" eftersom man gärna vill avsluta allt man samlar på sig men med största sannolikhet kommer plocka på sig ytterligare uppdrag. Jag är en person som föredrar att göra en eller några sak i taget för att komma till ett avslut. Det är därför jag i vissa spel bara hållt mig till main quest just för att komma vidare och inte fastna vid alla "frågetecken på kartan" som open world spel gärna har.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är väl just poängen i uttalandet;
Ska man "tvinga" spelaren att röra sig stora distanser, då får man se till att göra resan intressant också. Om resan innebär att tejpa fast gå-knappen medan man scrollar på mobiltelefonen, eller "behöver" ta till knep som att teleportera sig – då har man misslyckats med speldesignen.

Ska bli intressant att se om Hideaki Itsuno kan leva upp till sina egna ord

Jag vet inte hur det ska bli intressant att tvingas gå långt. Jag brukar vilja rensa questloggen på massa side quest och det känns bara jobbigt om man ska bli försenad ännu längre för att man längst vägen hittar sjuttioelva nya sidequests, känns bara sjukt jobbigt o inte kul.

Nä överlag är jag nog rätt trött på openworld, är väl bara GTA 6 som jag är sugen på,

Medlem

Jag håller med om poängen. Men kan ej se att det fungerar i praktiken. Den enskilt största anledningen till att jag inte spelade klart ettan, trots att jag gillade det skarpt, var just det onödiga krånglet med snabbresande.

Kikar man på mästerverkens mästerverk Elden Ring så tycker jag att man får ett bevis på att han har fel. Sällan har ett spel varit så otroligt kul att spela precis hela tiden men hade snabbresande inte funnits där så hade det inte varit ett mästerverk. Vågar gå så långt som att det hade blivit en flopp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar