Starfield vinner Steam-pris för "innovativt gameplay" – internet förstår inte varför

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker att Starfield borde få ett FZ pris för att ha fått flest skrivna artiklar i följd. Det var väl typ 2-3 artiklar eller mer om dagen där ett tag. Allt som allt detta år har det handlat väldigt mycket om Starfield.

Kan inte säga att jag förstår hypen.

Det har fått något sånt på internet generellt. Folk älskar att diskutera Starfield så det är årets mest diskuterade spel på internet, eller något sånt.
Sen skadar det inte att oerhört många har spelat det. Verkar väldigt populärt.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det ser ut att vara ett antal som röstat Ja, kan inte någon av er förklara er?

Alldeles för få som röstat ja. Vi borde ha in samma trollarmé som säkrade Starfields vinst här så vi kan debattera även FZs restultat!

Medlem

Gillar det dära...... "Tappar spelare". Ett singleplayer spel som klaras och sedan tappar spelare. Gäller samma sak Spider-man 2? Eller är det skillnad på plattform och plattform?

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Och Red Dead Redemption 2 vann "Labor of Love" - trots att Rockstar inte gjort något med spelet sedan 2019

Jag röstade på Age of Empires 2!
Där snackar vi om att det fortsätter hända saker.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skrivet av Freeman79a:

Gillar det dära...... "Tappar spelare". Ett singleplayer spel som klaras och sedan tappar spelare. Gäller samma sak Spider-man 2? Eller är det skillnad på plattform och plattform?

Sluta dra in Playstation i allt.

Och acceptera att Starfield inte blev det stor spelet som folk trodde det skulle bli.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

fett med nej på den va. skitspel


signatur

//monster

Medlem

Why not? De är väl värda nåt pris i allafall. Alla gillar väl inte det skit som vann årets spel!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gillar det dära...... "Tappar spelare". Ett singleplayer spel som klaras och sedan tappar spelare. Gäller samma sak Spider-man 2? Eller är det skillnad på plattform och plattform?

Todd Howard har ju sagt att spelet designades så att det skulle spelas under en lång tid, så det får väl ses som ett misslyckande när siffrorna sjunker så fort som dom gör. Att jämföra Spidermans speltid med ett Bethesda RPG är bara löjligt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Todd Howard har ju sagt att spelet designades så att det skulle spelas under en lång tid, så det får väl ses som ett misslyckande när siffrorna sjunker så fort som dom gör. Att jämföra Spidermans speltid med ett Bethesda RPG är bara löjligt.

Då kan vi väll jämföra med ett annat Bethesda rpg istället. Fallout 4 tappade ca 200 000 spelare sitt första halvår. Ca 130 000 bara första månaden. Så sjunkande spelarsiffror är inget konstigt även för dem klassiska BGS spelen ( då gäller det Steam siffror).

Men Starfield går fortfarande bra på Gamepass, fortfarande top 10 på både konsol och PC. Totalt på Xbox har det dock sjunkit ner sedan BG3 släpptes, ligger någonstans runt plats 20.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det ser ut att vara ett antal som röstat Ja, kan inte någon av er förklara er?

Absolut! NG+ är det mest innovativa jag sett i ett RPG på väldigt länge, påminner om något från ett rougelike.

Medlem

Fan steam awards är bara folk klickar igenom o väljer nåt random från sitt spel library.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Då kan vi väll jämföra med ett annat Bethesda rpg istället. Fallout 4 tappade ca 200 000 spelare sitt första halvår. Ca 130 000 bara första månaden. Så sjunkande spelarsiffror är inget konstigt även för dem klassiska BGS spelen ( då gäller det Steam siffror).

Men Starfield går fortfarande bra på Gamepass, fortfarande top 10 på både konsol och PC. Totalt på Xbox har det dock sjunkit ner sedan BG3 släpptes, ligger någonstans runt plats 20.

Jag var in på Steamcharts och kollade och både Skyrim och Fallout 4 har fler spelare just nu än Starfield. Jag har svårt att se att Bethesda skulle vara nöjda med det resultatet. Visst, många kanske spelar Starfield på Game Pass, men även Skyrim och Fallout finns ju tillgängliga där så det borde inte göra jämförelsen så orättvis.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag var in på Steamcharts och kollade och både Skyrim och Fallout 4 har fler spelare just nu än Starfield. Jag har svårt att se att Bethesda skulle vara nöjda med det resultatet. Visst, många kanske spelar Starfield på Game Pass, men även Skyrim och Fallout finns ju tillgängliga där så det borde inte göra jämförelsen så orättvis.

Visst men varken Skyrim eller Fallout ligger i topplistan på GamePass. Dem släpptes ju på Steam långt innan Gamepass så dem flesta äger dem redan på Steam.

Skyrim och Fallout spelas ju även mycket tack vare av alla moddar som nu finns till dem spelen och som bara kan installeras på Steam versionerna (Gamepass versionerna av BGS spel är inte alls mod vänliga som det ser ut nu). Så det är bara naturligt att Skyrim och Fallout har fler Steam användare i mina ögon.

Och trots all kritik och låga Steam siffror så verkar Starfield totalt ha spelats mer än BG3, tror inte att Bethesda är så missnöjda med det resultatet.

https://gameinfinitus.com/news/starfield-most-played-rpg-2023...

Gen
Medlem

Skulle inte blivit förvånad om Bethesda köpt till sig nomineringen Nu är det väl inte så men som sagt, med tanke på alla turer efter release hade jag återigen INTE blivit förvånad.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Visst men varken Skyrim eller Fallout ligger i topplistan på GamePass. Dem släpptes ju på Steam långt innan Gamepass så dem flesta äger dem redan på Steam.

Skyrim och Fallout spelas ju även mycket tack vare av alla moddar som nu finns till dem spelen och som bara kan installeras på Steam versionerna (Gamepass versionerna av BGS spel är inte alls mod vänliga som det ser ut nu). Så det är bara naturligt att Skyrim och Fallout har fler Steam användare i mina ögon.

Och trots all kritik och låga Steam siffror så verkar Starfield totalt ha spelats mer än BG3, tror inte att Bethesda är så missnöjda med det resultatet.

https://gameinfinitus.com/news/starfield-most-played-rpg-2023...

Så kan det absolut vara. Mods spelar alltid stor roll i dessa spel och jag tror att Starfield kommer få ett stort uppsving när stödet väl kommer, det är något även jag ser fram emot.

Sen tycker jag inte att det är förvånande alls att ett spel på Game Pass spelas mer än en ett som säljs för 700kr. Starfield är också mycket mer lättspelat och riktat till en större målgrupp, så jag är förvånad att siffrorna ligger ganska lika varandra ändå.

12
Skriv svar