Assassin's Creed Mirage

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nja, jag tror inte du riktigt förstått vad syftet med recensioner är.

Huvudsyftet med att recensera spel, liksom film för den delen, är ju att man ska vägleda konsumenten och försöka basera omdömet (inklusive betyget) på någon slags objektivitet genom att värdera spelets egenskaper och kvalitet i relation till en delad norm om vad som anses bra och om vad som anses dåligt.

Jag säger inte att det är lätt, och subjektivitet går såklart inte att undvika, och det har rent av sin roll ("Jag gillar Kalles recensioner för han och jag delar smak"). Man har också rätt att ställa sig den filosofiska frågan om smak, en åsikt eller ett betyg ens kan vara objektivt.

Så om konsumenten upplever att ett omdöme är felvärderat är det väl inte fel att påpeka det i kommentarsfältet för recensionen i fråga. Såklart med någon slags grund för påståendet. Det är väl bland annat det vi diskuterar här?

Visst kan man diskutera betyg men då ska man ju ha spelat spelet själv också. Att försöka rätta en recension bara för att den inte överensstämmer med en annan blir ju jättemärkligt.

Medlem
Skrivet av WargH:

This!

Har länge stört mig på att folk på FZ inte förstår att en speljournalist som bedömmer ett spel borde försöka att göra det någorlunda objektivt. Annars har recensionen noll betydelse. Enda undantaget är väl om man följt skribenten länge och vet att man har snarlik smak. Men för oss andra blir recensionen snudd på meningslös.

Det här är en gammal debatt. Recensenter ska vara objektiva med fakta, men huruvida ett spel är bra eller inte är subjektivt, och kan inte vara annat än subjektivt. Som konsument kan du inte frånskriva dig allt ansvar och skylla ett dåligt köp på en recension, om du bara baserar ditt köp på en enda recension från en recensent vars smak du inte är känd med. Du har bättre verktyg nu än någonsin du kan använda för att veta om ett spel är något för dig eller inte innan du köper det.

Medlem
Skrivet av HaxXt:

Har vi spelat samma spel? Tycker inte det är fult på något sätt, men något grafiskt mästerverk är det verkligen inte. AC Origins kom 2017 och är grafiskt snarlikt.

Så kanske kan identifiera detta som... "skulle gått till Specsavers?"

Nä origins är inte nära så här snyggt. Sen så är det absolut ett smart användande av resurser. Fokuserar man på fel saker så syns det ju vart det skarvas men det är görsnyggt på max inställningar i 4k här iaf där det räknas. Så man kan spela samma spel men fokusera på olika saker

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det här är en gammal debatt. Recensenter ska vara objektiva med fakta, men huruvida ett spel är bra eller inte är subjektivt, och kan inte vara annat än subjektivt. Som konsument kan du inte frånskriva dig allt ansvar och skylla ett dåligt köp på en recension, om du bara baserar sitt köp på en enda recension från en recensent vars smak du inte är känd med. Du har bättre verktyg nu än någonsin du kan använda för att veta om ett spel är något för dig eller inte innan du köper det.

Exakt! Tycke och smak kan aldrig vara objektivt. Finns ingen objektiv sanning om vad som är bra och dåligt.

Medlem

Bara det faktum att man teleporteras när man ska utföra sina dåd är ju skrattretande löjligt

Skiter i att ens köpa Ubisoft+ för att testa spelet, jag hoppar över det helt. Tråkigt.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Bara det faktum att man teleporteras när man ska utföra sina dåd är ju skrattretande löjligt

Skiter i att ens köpa Ubisoft+ för att testa spelet, jag hoppar över det helt. Tråkigt.

De vill åtminstone inte ha 700 kr för grundspelet, vilket är något som talar för deras fördel tycker jag och visar att de inte är helt världsfrånvarande när det gäller vad för slags produkt de har skapat. Men det är trist. Har aldrig skippat ett AC-spel förr.

Skrivet av Slimebeast:

Huvudsyftet med att recensera spel, liksom film för den delen, är ju att man ska vägleda konsumenten och försöka basera omdömet (inklusive betyget) på någon slags objektivitet genom att värdera spelets egenskaper och kvalitet i relation till en delad norm om vad som anses bra och om vad som anses dåligt.

Definiera denna norm, tack.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

För varje minut man spenderar i Mirage inser man hur kopierat det är från Valhalla. Spontanexempel är UI, hästanimation, movement, sandanimation (är samma som snö i valhalla med annan färg). De kunde väl i alla fall använt den från origins.

Väldigt tråkigt. Än så länge 3/5. Max. Som recensionen säger är det grafiskt föråldrat, det är dock inte allt. Även animationer osv. Som var bättre om man går så långt tillbaka som Syndicate och Unity. Inte alls samma flyt.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Reas säkert ut i slutet av oktober på Black-Friday. 👌😅

Spelet är såpass billigt att det redan känns som en resa jämfört med andra stortitlar, 449kr bara

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

För varje minut man spenderar i Mirage inser man hur kopierat det är från Valhalla. Spontanexempel är UI, hästanimation, movement, sandanimation (är samma som snö i valhalla med annan färg). De kunde väl i alla fall använt den från origins.

Väldigt tråkigt. Än så länge 3/5. Max. Som recensionen säger är det grafiskt föråldrat, det är dock inte allt. Även animationer osv. Som var bättre om man går så långt tillbaka som Syndicate och Unity. Inte alls samma flyt.

Vilka konstiga saker ni hänger upp er på. Valhalla har kopierat odyssey. Odyssey har kopierat origins ui. Syndicate hade kanske ett någorlunda eget ui men syns ju ändå spår

Medlem
Skrivet av Shodan:

Vilka konstiga saker ni hänger upp er på. Valhalla har kopierat odyssey. Odyssey har kopierat origins ui. Syndicate hade kanske ett någorlunda eget ui men syns ju ändå spår

Tycker man gärna får kopiera så länge det inte sker en regress, vilket det ibland blir om man kopierar för mycket eller kopierar fel saker.

Hade det bara varit UI:t hade jag inte kunnat brytt mig mindre, det är inte spelets största problem. Det är lite många bäckar små känner jag som gör att det här spelet inte lever upp till förväntningarna. Men tycker samtidigt det är flera steg i rätt riktning.

Ambivalens.

Det är i alla fall tveklöst värt de 149 kr det kostar för Ubisoft+ i vilket fall.

Medlem

Tycker spelet ser ut som alla andra assassins creed förutom att grafiken är sämre. Unity är snyggare och är nästan 10 år gammalt… ubisoft får fan rycka upp sig om man ens ska överväga att köpa ett spel från dom

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Definiera denna norm, tack.

Om det handlar om en spelserie så kan man ju börja med att jämföra med de äldre spelen. Unity, ett spel som nästan är 10 år gammalt är större, snyggare och bättre än Mirage på alla sätt och vis. Att släppa ett så pass daterat spel idag är, för mig, pinsamt.

Medlem

Unity är fulare men grafik är uppenbarligen subjektivt.

Ta karaktärerna, vattnet, ljussättningen ex. Är det verkligen snyggare i unity enligt din mening?

Uit känns väl inte så krångligt. Finns ju en viss poäng i att hålla det unisont inom en spelserie så man hittar grejerna.

Fastnat lite nu dock ska hitta en bok keeper med ledtråd southwest wing. Det har bränts böcker. Först leddes jag i ett bakhåll. En stor grunt men det var som attackknappen var trasig konstant slut stamina antar jag. Men jag lyckades fuska tog en hiss upp och då försvann karln bara.

Tidigare försök hade jag
fördökt lämna området för att få hälsa
Men då dödade en annan vakt en så jag vey inte om det också fungerar.

Men nu så kan jag inte hitta någon ledtråd eller book keepern. Vänt upp och ner på hela flygeln.

Medlem

Ser så extremt generiskt och tråkigt ut. Såg någon video där en kille skär halsen av 10 personer i rad och ingen hör eller märker när killen 50 cm ifrån honom får sin hals avskuren... är nog först AC spelet jag inte kommer att köpa. Förväntar mig bättre AI 2023

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ser så extremt generiskt och tråkigt ut. Såg någon video där en kille skär halsen av 10 personer i rad och ingen hör eller märker när killen 50 cm ifrån honom får sin hals avskuren... är nog först AC spelet jag inte kommer att köpa. Förväntar mig bättre AI 2023

Han använder väl fokus sen gäller det va snabb så de inte hinner dra. Tycker inte det är något större fel på ain.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ser så extremt generiskt och tråkigt ut. Såg någon video där en kille skär halsen av 10 personer i rad och ingen hör eller märker när killen 50 cm ifrån honom får sin hals avskuren... är nog först AC spelet jag inte kommer att köpa. Förväntar mig bättre AI 2023

En "bättre" AI gör ju inte alltid spelet roligare. Blir ganska tråkigt att spela om man hela tiden blir upptäckt av supersmarta fiender.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

En "bättre" AI gör ju inte alltid spelet roligare. Blir ganska tråkigt att spela om man hela tiden blir upptäckt av supersmarta fiender.

En extremt korkad gör det ju bara löjligt i min mening, som i detta fall. Behöver inte vara åt det extrema åt något håll. Vi alla vill väl ha en utmaning och ett balanserat spel tänker jag?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

En extremt korkad gör det ju bara löjligt i min mening, som i detta fall. Behöver inte vara åt det extrema åt något håll. Vi alla vill väl ha en utmaning och ett balanserat spel tänker jag?

Har du testat? Ain är logisk vilket är det viktigaste i smygarlir

Medlem
Skrivet av Shodan:

Har du testat? Ain är logisk vilket är det viktigaste i smygarlir

jag har spelat alla AC förutom det senaste som precis släppts, Det har aldrig varit logiskt

Du menar att det är logiskt att två människor som går bredvid varandra i metall rustning, bärandes på svärd, spjut, sköldar mm inte skulle höra om den andra blir avskuren halsen och ramlar ihop på marken någon meter i från varandra?

Låter väldigt ologiskt enligt mig oavsett vilken uråldrig lönnmördartaktik som används

Skribent

Sluta näbbas med strutsarna.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

jag har spelat alla AC förutom det senaste som precis släppts, Det har aldrig varit logiskt

Du menar att det är logiskt att två människor som går bredvid varandra i metall rustning, bärandes på svärd, spjut, sköldar mm inte skulle höra om den andra blir avskuren halsen och ramlar ihop på marken någon meter i från varandra?

Låter väldigt ologiskt enligt mig oavsett vilken uråldrig lönnmördartaktik som används

Nu är det ju spel inte tvättäkta simulation det handlar om. Gissar du vart brutalt besviken på alla AC du lirat

Medlem
Skrivet av Shodan:

Nu är det ju spel inte tvättäkta simulation det handlar om. Gissar du vart brutalt besviken på alla AC du lirat

Nej men lite realism hade man ju kunnat önskat 2023.

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Nja, jag tror inte du riktigt förstått vad syftet med recensioner är.

Huvudsyftet med att recensera spel, liksom film för den delen, är ju att man ska vägleda konsumenten och försöka basera omdömet (inklusive betyget) på någon slags objektivitet genom att värdera spelets egenskaper och kvalitet i relation till en delad norm om vad som anses bra och om vad som anses dåligt.

Jag säger inte att det är lätt, och subjektivitet går såklart inte att undvika, och det har rent av sin roll ("Jag gillar Kalles recensioner för han och jag delar smak"). Man har också rätt att ställa sig den filosofiska frågan om smak, en åsikt eller ett betyg ens kan vara objektivt.

Så om konsumenten upplever att ett omdöme är felvärderat är det väl inte fel att påpeka det i kommentarsfältet för recensionen i fråga. Såklart med någon slags grund för påståendet. Det är väl bland annat det vi diskuterar här?

Med risk för att låta besserwissrig (jag ber om ursäkt för det), men det går inte att värdera något objektivt. "Objektiv" står för neutral, opartisk, medan "värdering" är att subjektivt bedöma något. De är varandras raka motsatser.

Det ska förstås finnas objektiva saker med i recensionen (info om om story, spellängd, spelformer, plattformar osv.) Men man kan inte basera ett betyg på det. Och en "delad norm" är inget objektivt, utan en värdering eller överenskommelse av vad som anses vara viktigt.

Det går inte att mäta hur bra en kulturell upplevelse är. Man kan berätta om det på olika sätt, men i slutändan handlar det om tyckande. Det ska man vara medveten om som läsare/tittare, att vi som tycker saker om spel inte sitter inne på någon objektiv sanning. Så ta gärna del av flera recensioner. Själv brukar jag snegla på de som sticker ut lite, de brukar betona spels styrkor och svagheter.


signatur
Medlem

Jag väntar på Nexus innan jag kör ett assassins creed igen

Skrivet av acrylamid:

Ubisoft returpolicy är faktiskt riktigt bra. Spelade fyra timmar Settlers men kunde inte gilla det och fick tillbaka hela beloppet.

Jämför med Nintendo, Meta eller Playstation där du måste avsäga dig rätten till återköp för att ens kunna köpa spelet. Fattar inte hur det ens kan vara lagligt inom EU.

Nej det är bara Nintendo och Sony som kör så.
Riktigt surt är det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

16h in. Det är lite för nedskalat. De ska ha katakomber. De var ju riktigt episka i de första liren. Även abstergo saknar jag men jag är nog själv där.

Sen har jag tydligen problem med arabiska namn tycker de låter likadant och har liksom svårt se skillnad. Sen så finner jag inte några direkt episka lönnmördaruppdrag och tja Bagdad är lite för enhetlig kanske också.

När man har gjort ledtrådar förväntar jag mig någon större set piece för bossen så att säga men det är i regel bara klampa fram med dolken utan nå vidare förberedelser.

Nu så fann jag 15h in att jag lirade på normal inte hard lol och speciellt när man har lite gadgets blir man duktigt op.

Rökbomber har alltid vart op gadget nr 1 i ac

Så tja blir måhända inte den klassiker jag hoppats. En annan kass grej känns inte som det finns bättre gear än sands of time grejerna jag fick gratis i starten.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Med risk för att låta besserwissrig (jag ber om ursäkt för det), men det går inte att värdera något objektivt. "Objektiv" står för neutral, opartisk, medan "värdering" är att subjektivt bedöma något. De är varandras raka motsatser.

Det ska förstås finnas objektiva saker med i recensionen (info om om story, spellängd, spelformer, plattformar osv.) Men man kan inte basera ett betyg på det. Och en "delad norm" är inget objektivt, utan en värdering eller överenskommelse av vad som anses vara viktigt.

Det går inte att mäta hur bra en kulturell upplevelse är. Man kan berätta om det på olika sätt, men i slutändan handlar det om tyckande. Det ska man vara medveten om som läsare/tittare, att vi som tycker saker om spel inte sitter inne på någon objektiv sanning. Så ta gärna del av flera recensioner. Själv brukar jag snegla på de som sticker ut lite, de brukar betona spels styrkor och svagheter.

Med objektiv menar jag att värdera ett spel i förhållande till en universell, delad norm om vad som anses bra och dåligt. En icke-objektiv recension låter sig inte styras av såna normer, men en sån recension har jag nog aldrig läst.

Jag tror att vi alla visst försöker mäta hur bra kulturella upplevelser är, men i förhållande till just en implicit, svårdefinierad, men i högsta grad verklig universell norm.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag har spelat spelet i några timmar hittils, och ärligt talat så är iaf karaktärerna extremt lika mot dom senaste spelen. Lite annan hudfärg, men samma ansiktsanimationer under dialog. Mig stör det inte så mycket, men att påstå att det är ett helt nytt spel är att ta i. Sedan är kraven för att spela spelet också felaktiga. Jag kör ett 1080Ti på 2560x1440 och har det mesta på ultra utan att det laggar.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Jag har spelat varenda Assassins Creed slaviskt. Jag älskade dom tidiga spelen, nyskapande och perfekta för sin tid. Origins och speciellt Odyssey var peak för mig. Älskar dom spelen.
Valhalla blev för deppigt och stort medans nu Mirage känns som det är 2009 igen.

Deja vu hela tiden, en starkt återkommande känsla att jag gjort detta hundra gånger för 10 år sen.
Tyvärr lyssnade Ubisoft lyssnade på kritiken och ville skala ner för att hitta tillbaka till den där Assassin's Creed II-känslan igen men...det var då och nu är nu. Mirage känns som ett kraftigt steg tillbaka till något folk tror att dom vill ha, mindre av allt, mindre karta, sämre skådisar, sämre grafik, en story som gjorts hundra gånger. Generiskt på alla sätt och vis.

Jag hade önskat ett stort spel under romartidens glansdagar men det avhandlade man delvis i Origins så det blir väl inget av med det.
Hoppas bara dom inte tar Mirage-receptet och fortsätter med det, tror att folk kommer tappa lusten då.

Ubisofts misstag var att lyssna på spelare som inte längre spelar AC, det finns en enorm romantisering och rosenskimmer kring dom gamla spelen men dom håller, likt Mirage, inte idag.

Medlem

Tror inte folk efterfrågar sämre skådisar enligt din mening. Mindre karta eller generisk story.

Det luriga med det är att de skalat bort allt dåligt trams vilket lett till bättre skådisar men ja det är ju lite för basic. De har inte tagit tillbaks de gamla katakomberna folk vill ha men tar tid att utveckla. Lönnmördarbiten har inte utvecklats väldigt basic de har bara tagit bort lite av fjanteriet cassandra mm höll på med. Men det går ändå utmärkt massmörda och strunta i stealth.

Jag har en hel del kvar. Det började absolut kännas lite enahanda så de var för lätt att släppa. De skulle gärna få ta inspiration av hitman för lönnmorden. Vore trist om de går tillbaks till dumaction.

De måste ju ändå hedra ursprunget annars får de skapa en avstickare.

123
Skriv svar