Drygt 8 600 pers har jobbat med Diablo IV

Medlem

har svårt tro nästan 10k pers jobbade med spelet alltså wtf ???

Medlem
Skrivet av D1versity:

Många har nått end game eller tycker inte det är värt allt grind förbi lvl 80, så ja folk börjar nog se att djupet i poolen inte är så djupt som man trodde.

Det är inte något fel på spelet, utan på spelarna. Den här ständiga jakten på det perfekta "end game:t" är tröttsamt att läsa om. Man får helt enkelt ta en paus och spela något annat tills det kommer nytt innehåll.

Medlem
Skrivet av Therant:

Inte för att vara sån, men vad metacritic, eller alla andra säger spelar föga roll om vad jag ska tycka om ett spel. Jag pratar om vad jag tycker, spelet är mediokert. En upprepning av 3an mer eller mindre. Att då ha så mycket talang på det är verkligen ett stort slöseri tycker återigen jag.
Jag tror helt ärligt, att om ett annat mycket mindre företag hade gjort detta spel hade det aldrig nått dessa höjder. Det är Blizzards namn, Diablo 2 och massa dollars inkastat i PR som säljer detta spel i mängder. Som sagt bara en egen tanke, finns ingen källa eller sanning i detta påstående.

Som jag försökte skriva så finns det givetvis sådana som tycker spelet är en 0/100, eller kanske 20/100 i ditt fall. Men det är ju en av kanske 10 miljoner. Det spelar ju egentligen ingen roll om alla dessa tyckt det var ett 20/100-spel om dom betalat för det. 8600 personer får ändå lön och har råd att betala sin hyra och kanske råd att åka på semester med sin familj. Jag är helt övertygad om att ett företag på 20 pers skulle kunna göra ett lika bra spel, men det är ju inte det denna nyhet handlar om. Sjukt bra av Blizzard att kunna avlöna över 8000 personer!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

har svårt tro nästan 10k pers jobbade med spelet alltså wtf ???

Sjukt är det! Grymt jobbat ändå av Blizzard att avlöna så många personer! Spelbranchen är ändå något att satsa på om man vill bli något!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Som jag försökte skriva så finns det givetvis sådana som tycker spelet är en 0/100, eller kanske 20/100 i ditt fall. Men det är ju en av kanske 10 miljoner. Det spelar ju egentligen ingen roll om alla dessa tyckt det var ett 20/100-spel om dom betalat för det. 8600 personer får ändå lön och har råd att betala sin hyra och kanske råd att åka på semester med sin familj. Jag är helt övertygad om att ett företag på 20 pers skulle kunna göra ett lika bra spel, men det är ju inte det denna nyhet handlar om. Sjukt bra av Blizzard att kunna avlöna över 8000 personer!

Ja du får vara hur impad du vill. Det är ett 6/10 spel för mig. Att 8000+ personer inte kan göra något bättre är pengar i sjön. Dessa människors talanger kunde använts på bättre företag, helst utanför spelbranschen, helst utanför Blizzard och deras arbetsmetoder.

Gnällkuk

Folk verkar ha dålig koll på det här med att leja in tredjepart och dessutom att spelet gått igeneom ett par reboots. Kudos ändå att de väljer att lista dessa, även om de jobbade med tidigare iterationer av spelet. Siffran låter ju astronomisk om man ser till tiden och slutprodukten men jag är ganska säker att du kan skala bort minst hälften som aktivt varit med i den version vi ser idag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Therant:

Ja du får vara hur impad du vill. Det är ett 6/10 spel för mig. Att 8000+ personer inte kan göra något bättre är pengar i sjön. Dessa människors talanger kunde använts på bättre företag, helst utanför spelbranschen, helst utanför Blizzard och deras arbetsmetoder.

Så är det säkert! Som enskild arbetare är man nog dock tacksam att man får vara avlönad av Blizzard för att sen gå vidare till andra jobb och få till att det blir mat på bordet även imorrn.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Mediokra kommentarer här. De har tydligt gjort ett bra jobb och släppt ett 9/10 - spel som de flesta verkar tycka om. Även på FZ väl enligt senaste undersökningen? Kommentarerna till trots.

Japp, ett spel från Activizion/ Blizzard måste vara brs.
Alla som tycker annorlunda har fel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ett spel från Activizion/ Blizzard måste vara brs.
Alla som tycker annorlunda har fel

Okej, märklig åsikt.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är inte något fel på spelet, utan på spelarna. Den här ständiga jakten på det perfekta "end game:t" är tröttsamt att läsa om. Man får helt enkelt ta en paus och spela något annat tills det kommer nytt innehåll.

Mjo men man har gjort klart kampanjen vid runt lvl 40, sen har du 60 levlar till som bara är att grinda NM, whispers och helltides.
Tröttnar rätt fort.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Therant:

Vilken bedrift. Och så blev det inte bättre än såhär?

Är väl just därför det blev såhär, för många som arbeta med olika system som sedan pussades ihop.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, märklig åsikt.

Det var så jag uppfattade det med "Mediokra kommentarer"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var så jag uppfattade det med "Mediokra kommentarer"

Okej, det var inte så jag menade. Men huruvida det är bortkastat eller inte har nog inte så mycket med enstaka åsikter (som inte är nära konsensus) på FZ att göra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, det var inte så jag menade. Men huruvida det är bortkastat eller inte har nog inte så mycket med enstaka åsikter (som inte är nära konsensus) på FZ att göra.

Vad är bortkastat som inte har med FZ att göra?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är bortkastat som inte har med FZ att göra?

Jag får hänvisa dig till att läsa tidigare kommentarer här. Det klarnar nog till slut.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag får hänvisa dig till att läsa tidigare kommentarer här. Det klarnar nog till slut.

Att folk hade åsikter om spelet? har det inget med FZ att göra och tycker dom fel?

Jag kan säga att om man har åsikter vare sig det är överdrivet positivt eller negativt och man inte har spelat spelet är en annan sak men det verkade inte som om åsikter kom från folk som inte spelat spelet.

Du skrev själv inget mer än att kommentarerna var mediokra men inte varför, vad är bra med spelet då? spelar du själv?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att folk hade åsikter om spelet?

Nej, det har jag inte syftat på. Vissa hävdar att allt det där arbetet som lagts ner var helt bortkastat för att de personligen inte tycker om spelet. Rent objektivt var det såklart inte det. Folk får tycka vad de vill om spelet. Såklart.

Medlem

Det skulle ju vara kul att höra hur man definierar "utveckling" med tanke på att HR-personer räknats med.

Jag spelade in en video med min telefon idag och laddade upp den på nätet.
Delaktiga i produktionen var:
Sonys mobildivision: 10.000 medarbetare
Slavar i Kina som behövts för att montera telefonen: 1000 "medarbetare"
Telia som står för mobilnätet: 7 000 medarbetare.
O.s.v.

Min video har fler delaktiga medarbetare än Diablo 4!

Medlem
Skrivet av Guld:

För ett topp down spel????

Tror du på riktigt att perspektivet påverkar mängden utvecklare nämnvärt?

Medlem

Fast hur definierar man "jobbat med".
Om jag sitter på Blizzard och ser en kollega jobba på D4 och jag ger en kreativ input, får jag också vara med i eftertexten?

Vet inte riktigt hur man får vara i credit listan, är det för att man har fått betalt att jobba med det eller räcker det det bara med att man titta på konceptarts när man gick förbi avdelningen?

Medlem

Tror det mesta av pengarna gick till kaffe för alla som jobbade.

Medlem

8600 låter extremt mycket med tanke på Activision Blizzard har totalt runt 13000 anställda. Men eftersom spelet vart i utveckling så länge så kanske det är så att dom äntligen ger credits till alla som gjort något på spelet och inte bara dom som var kvar på projektet i slutet som det vart många gånger tidigare. Var själv med om att ha jobbat på ett spel där om man inte var med i slutet av projektet så fick du inte vara med i credits.
Så gissningsvis har inte 8600 personer jobbat på detta spelet konstant i 6 år utan det är antalet personer som någon gång under hela projektets gång lagt någon arbetstimme på spelet.

12
Skriv svar