Hundratusentals Steam Decks kommer ha producerats inom ett par månader

Robot
Hundratusentals Steam Decks kommer ha producerats inom ett par månader

Valve-designer försäkrar att tillverkningen bara kommer att bli snabbare.

#Steam-deck, #Valve


Geeks Gaming

Är så himla sugen. Men samtidigt så vill jag smått vänta någon månad tills dom fixat vissa små saker.

eld
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Är så himla sugen. Men samtidigt så vill jag smått vänta någon månad tills dom fixat vissa små saker.

Har man turen att ha förbokat i tid så är nog det bästa att köpa den nu, annars är ju risken att det kommer ta mycket längre än några månader att få tag på en.

Medlem

jag tycker konceptet är grymt men batteritiden av det jag läst blir inte speciellt imponerande.. vad lär man få ut knappt 2 timmar eller nåt på tunga spel ? tycker jag inte är speciellt bra alls....

Medlem

Recensionerna har varit rätt ljumma och har bekräftat en del av de farhågor jag haft kring Deck...

Jag spelar ändå generellt spel vid datorn eller TVn, och för pendlande är det typ lite väl matigt att sitta och spela Witcher 3, God of War osv

Hade jag ofta flygit långt eller nått sånt så hade jag lätt velat ha en Deck...
Enda anledningen till att jag använder min Switch är typ för att jag måste om jag vill varva Breath of the Wild för 25e gången... Vilket jag ofta vill

Men det som finns på Deck kan jag ju spela på PCn...


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

jag tycker konceptet är grymt men batteritiden av det jag läst blir inte speciellt imponerande.. vad lär man få ut knappt 2 timmar eller nåt på tunga spel ? tycker jag inte är speciellt bra alls....

Precis som du kan tweaka för en potatis kan du tweaka för att maximera batteritiden och det med enkel menyinställning med siffror på hur myclet det drar.

Skrivet av Anton Q:

Recensionerna har varit rätt ljumma och har bekräftat en del av de farhågor jag haft kring Deck...

Jag spelar ändå generellt spel vid datorn eller TVn, och för pendlande är det typ lite väl matigt att sitta och spela Witcher 3, God of War osv

Hade jag ofta flygit långt eller nått sånt så hade jag lätt velat ha en Deck...
Enda anledningen till att jag använder min Switch är typ för att jag måste om jag vill varva Breath of the Wild för 25e gången... Vilket jag ofta vill

Men det som finns på Deck kan jag ju spela på PCn...

Vill inte kalla det ljumna. Snarare enastående och det bästa som händer portable gaming.
Det som det klagas lite på är mjulvaran ovh det kommer förmodligen hinna uppdateras flera ggr innan det börjar spridas hos oss konsumenter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Precis som du kan tweaka för en potatis kan du tweaka för att maximera batteritiden och det med enkel menyinställning med siffror på hur myclet det drar.

Vill inte kalla det ljumna. Snarare enastående och det bästa som händer portable gaming.
Det som det klagas lite på är mjulvaran ovh det kommer förmodligen hinna uppdateras flera ggr innan det börjar spridas hos oss konsumenter.

Jag läste Wired och The Verge's recensioner (och dom är väl dom två största och mest 'trovärdiga' tidningarna).
Tror Wired hade 5/10 och The Verge 6.5/10...

Att dom överlägset största 'auktoriteterna' har klart ljumma betyg bör väl iaf utesluta att man kan kalla mottagandet " enastående och det bästa som händer portable gaming"

https://www.theverge.com/22950371/valve-steam-deck-review
https://www.wired.com/review/valve-steam-deck/

Citat:

Both of these things are true:

First, I’m having more fun with the Steam Deck than any gadget I’ve tested in years.

Second, the Steam Deck is a mess. It’s rushed, unfinished, buggy, and unstable. If Valve sold the console I’ve been playing at Best Buy or GameStop, people would return it in droves.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag läste Wired och The Verge's recensioner (och dom är väl dom två största och mest 'trovärdiga' tidningarna).
Tror Wired hade 5/10 och The Verge 6.5/10...

Att dom överlägset största 'auktoriteterna' har klart ljumma betyg bör väl iaf utesluta att man kan kalla mottagandet " enastående och det bästa som händer portable gaming"

https://www.theverge.com/22950371/valve-steam-deck-review
https://www.wired.com/review/valve-steam-deck/

Ja jag läste the verge men jag vet inte om man bör lägga mer värde i deras recensioner än nån annan, kanske bra om man vill bekräfta nått för sig själv?

Det dom tar upp är mjukvara, andra recensioner har tagit upp att vissa problem redan fixats och workarrounds har gjort för att lösa andra tillfället.
Mjukvaran kommer vara ännu mer uppdaterad när konsumenterna får produkterna. I det här fallet kansle det inte är så dåligt om man är Q2 tex.

Det är ganska tydligt att det är mer en enhet för "power user"/folk vana med PC.
Det är inte att förvänta sig man köper en "Switch".
Det är dock nått som Valve jobbar på att försöka få det så nära en switch-upplevelse som möjligt. Men det är i grund och botten en portabel PC gjort för gaming och det finns inget jämföra med i prisklassen och funktion.

Men just nu, det kräver mer av dig som användare av en Steam deck än tex Switch, men du får så mycket mer ut av det än vad konsol någonsin gjort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag läste the verge men jag vet inte om man bör lägga mer värde i deras recensioner än nån annan, kanske bra om man vill bekräfta nått för sig själv?

Nja det verksamma ämnet är snarare såkallad trovärdighet... En recension av en publissör som e etablerad, populär och väl respekterad.
Är en väldigtg bra grej att ha när en recension publicerad av neXtreviewZineStyle.com (etablerad igår) lika gärna skulle kunna vara skriven av Valve själva såvitt vi vet... Om det inte finns något lixom.. Redaktionellt ansvar och ett rykte osv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men just nu, det kräver mer av dig som användare av en Steam deck än tex Switch, men du får så mycket mer ut av det än vad konsol någonsin gjort.

För mig är det rätt problematiskt då halva grejjen med Switch (och till viss del bärbart överlag), iaf för mig är att dom kräver väldigt lite av mig som användare.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nja det verksamma ämnet är snarare såkallad trovärdighet... En recension av en publissör som e etablerad, populär och väl respekterad.
Är en väldigtg bra grej att ha när en recension publicerad av neXtreviewZineStyle.com (etablerad igår) lika gärna skulle kunna vara skriven av Valve själva såvitt vi vet... Om det inte finns något lixom.. Redaktionellt ansvar och ett rykte osv.

Jabdet är inga hittepå-recensioner som valve skapat heller, det är bara kolla själv.
Och det gemensamma är just att det är mjukvaran. Sen är det ett större problem hos vissa och kanske inte alls kan se den sk bigger picture i det hela.
Jag vill inte kalla det ett ljummet mottagande, då måste man verkligen leta och plocka ut saker för att få den slutsatsen.

Skrivet av Anton Q:

För mig är det rätt problematiskt då halva grejjen med Switch (och till viss del bärbart överlag), iaf för mig är att dom kräver väldigt lite av mig som användare.

Som sagt Switch/PC , konsol / PC.
Det är samma skillnader, dessutom kommer upplevelsen förbättras. Det du läst om är sk pre release tom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

jag tycker konceptet är grymt men batteritiden av det jag läst blir inte speciellt imponerande.. vad lär man få ut knappt 2 timmar eller nåt på tunga spel ? tycker jag inte är speciellt bra alls....

Se det mer såhär:

Du har en device som jämfört med switch har bättre performance per watt, men har ett valfritt performance-läge.

Ta skyrim som ett exempel med sina ca 3 timmar batteritid på switchen i 30 fps jämfört med närmare 6 timmar på steamdeck i 60 fps.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jabdet är inga hittepå-recensioner som valve skapat heller, det är bara kolla själv.
Och det gemensamma är just att det är mjukvaran. Sen är det ett större problem hos vissa och kanske inte alls kan se den sk bigger picture i det hela.
Jag vill inte kalla det ett ljummet mottagande, då måste man verkligen leta och plocka ut saker för att få den slutsatsen.

Som sagt Switch/PC , konsol / PC.
Det är samma skillnader, dessutom kommer upplevelsen förbättras. Det du läst om är sk pre release tom.

Att jämföra denna med Switchen är ju nästan lite av ett skämt på Nintendos bekostnad, fördelarna för Switchen är väldigt få.
De ända jag kan komma på är skärmen och de exklusiva Nintendo spelen, annars så har inte switch något att komma med.
Jämför man också med hur många spel som fanns tillgängliga vid release samt bakåtkompabilitet så är ju skillnaden enorm.

Ska man jämföra batteritid så kanske man ska göra det med samma inställningar i spelen också och där kan jag garantera att ifall man kör med Switch kvalité så kommer Deck ligga väldigt bra till.

Deck är en fantastisk maskin som bara kommer bli bättre, synd att vissa recensenter inte är så insatta så att de förstår det. Den totalt krossar Switch på 3rd party.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att jämföra denna med Switchen är ju nästan lite av ett skämt på Nintendos bekostnad, fördelarna för Switchen är väldigt få.
De ända jag kan komma på är skärmen och de exklusiva Nintendo spelen, annars så har inte switch något att komma med.
Jämför man också med hur många spel som fanns tillgängliga vid release samt bakåtkompabilitet så är ju skillnaden enorm.

Ska man jämföra batteritid så kanske man ska göra det med samma inställningar i spelen också och där kan jag garantera att ifall man kör med Switch kvalité så kommer Deck ligga väldigt bra till.

Deck är en fantastisk maskin som bara kommer bli bättre, synd att vissa recensenter inte är så insatta så att de förstår det. Den totalt krossar Switch på 3rd party.

Ja det känns som många inte riktigt förstår vad det är.
Det är i grund en PC men Valve kommer jobba så det blir så snarlik en switch upplevelse det går. Vad jag menar med det är att det ska vara enkelt, man startar maskinen och lött kommer igång och skaffar sina spel och börjar spela.
Det är inte 100% nu, det är inte bara att välja och köra. Men det kommer bli bättre led tiden Valve uppdaterar mjukvaran, det blir tydligare vilka spel man kan/bör köra. Ja rent av att none support och unknown är dolt helt och hållet om man inte själv väljer att visa.

Sen ska det gå med mer handpåläggning även få epic game store spel och gog att fungera. Om det sen går lika smidigt som steam ja då blir det ännu bättre.

Sen kan man även köra alla sorts emulatorer på den så ja, jämfört med Switch så är det 1st round KO imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vill inte kalla det ett ljummet mottagande, då måste man verkligen leta och plocka ut saker för att få den slutsatsen.

Ok.. Vet inte, jag tyckte inte jag letade så noga men sak samma...

Mest klagomål på mjukvaran ja... Fixar sig snart hoppas man/antagligen.

Ska va rätt bulkig och dålig batteritid blir nog svårt att patcha bort.. Men det kan man väl leva med.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok.. Vet inte, jag tyckte inte jag letade så noga men sak samma...

Mest klagomål på mjukvaran ja... Fixar sig snart hoppas man/antagligen.

Ska va rätt bulkig och dålig batteritid blir nog svårt att patcha bort.. Men det kan man väl leva med.

Linus tech tips, Digital foundry och Gamers nexus?
Kompabilitet blir bättre med tiden och Switch hade betydligt färre spel vid launch.

Men vänta några månader ifall du är orolig, de lär ändå vara svåra att få tag i ett tag framöver.

Formfaktorn beskrivs som betydligt bättre än Switch, likaså batteritiden och prestandan.

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok.. Vet inte, jag tyckte inte jag letade så noga men sak samma...

Mest klagomål på mjukvaran ja... Fixar sig snart hoppas man/antagligen.

Ska va rätt bulkig och dålig batteritid blir nog svårt att patcha bort.. Men det kan man väl leva med.

Batteritiden är ju som sagt beroende på spel, men nu har man alternativet att dra upp settings och köra saker i 60 fps.

Det enda de hade kunnat göra vore att slänga in ett större batteri, men då hade den varit mycket tyngre.

Medlem
Skrivet av eld:

Det enda de hade kunnat göra vore att slänga in ett större batteri, men då hade den varit mycket tyngre.

Nä jag tror säkert dom hade haft längre batteritid om det var något dom kunde göra utan att göra kompromissa annat

Men låg batteritid är låg batteritid

Jag är inte en av dom som tror att utvecklare av spel och maskiner som har brister har stoppat in dom bara för att jävlas Somehow verkar folk tro att det är så


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nä jag tror säkert dom hade haft längre batteritid om det var något dom kunde göra utan att göra kompromissa annat

Men låg batteritid är låg batteritid

Jag är inte en av dom som tror att utvecklare av spel och maskiner som har brister har stoppat in dom bara för att jävlas Somehow verkar folk tro att det är så

Ja precis, det är ju som sagt jobbigt när man vill kunna köra i full performance men fortfarande få ut sina 4 timmar!

Men alternativet är ju som sagt som sony och nintendo gjort genom tiderna:

De klockar ner sina enheter för att få bättre batteritid, eller låser performance-läget när den är dockat som på switchen.

Jag kommer ihåg på psp och vita att man med en upplåst enhet kunde klocka upp den för att få mycket bättre framerates i vissa krävande spel, då på kostnad av batteritid.

Men sanningen är fortfarande: jämför man prestanda per watt så får du bättre batteritid jämfört med en switch, och det visar sig i spelen som finns på båda plattformarna.

Medlem
Skrivet av eld:

Ja precis, det är ju som sagt jobbigt när man vill kunna köra i full performance men fortfarande få ut sina 4 timmar!

Men alternativet är ju som sagt som sony och nintendo gjort genom tiderna:

De klockar ner sina enheter för att få bättre batteritid, eller låser performance-läget när den är dockat som på switchen.

Jag kommer ihåg på psp och vita att man med en upplåst enhet kunde klocka upp den för att få mycket bättre framerates i vissa krävande spel, då på kostnad av batteritid.

Men sanningen är fortfarande: jämför man prestanda per watt så får du bättre batteritid jämfört med en switch, och det visar sig i spelen som finns på båda plattformarna.

Jo det tror jag säkert.

Vore ju pinit om dom hade sämre batteri på en konsoll som är nyare och dyrare.

Har jobbat på mobilspel och då har vi/jag låst det till 30fps - för annars spelar du på en varm mobil som har slut på batteri efter typ 2 timmar... Och folk kommer generellt inte vara på peppad på den upplevelsen

Är ju av en rätt vettig anledning som det låsts på det viset...
Sen är det väl bra om det går att lås upp för folk som är säker på att dom vill det...
Men målet bör ju generellt vara att det man gör bara är en bra upplevelse och funkar gött och inte äter batteri/börjar koka osv. Kan man inte leverera den upplevelsen på det viset då har man ju inte riktigt lyckats med att leverera det man tänkt eller det folk önskat.

Om så blir fallet så är det ju rimligt att betygsätta lite ljummet.
Speciellt om man gått ut med en minimum batteritid i sin marknadsföring och ett spel som dom markerat som 'certified' typ halverar den batteritiden om man spelar det.

Jag tror inte det är långsökt att tänka sig att folk trott att den minimum batteritiden gäller alla spel (iaf på Steam) överlag... Det visste jag från början att det inte skulle funka... Men det här blir ju snäppet under det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jo det tror jag säkert.

Vore ju pinit om dom hade sämre batteri på en konsoll som är nyare och dyrare.

Har jobbat på mobilspel och då har vi/jag låst det till 30fps - för annars spelar du på en varm mobil som har slut på batteri efter typ 2 timmar... Och folk kommer generellt inte vara på peppad på den upplevelsen

Är ju av en rätt vettig anledning som det låsts på det viset...
Sen är det väl bra om det går att lås upp för folk som är säker på att dom vill det...
Men målet bör ju generellt vara att det man gör bara är en bra upplevelse och funkar gött och inte äter batteri/börjar koka osv. Kan man inte leverera den upplevelsen på det viset då har man ju inte riktigt lyckats med att leverera det man tänkt eller det folk önskat.

Om så blir fallet så är det ju rimligt att betygsätta lite ljummet.
Speciellt om man gått ut med en minimum batteritid i sin marknadsföring och ett spel som dom markerat som 'certified' typ halverar den batteritiden om man spelar det.

Jag tror inte det är långsökt att tänka sig att folk trott att den minimum batteritiden gäller alla spel (iaf på Steam) överlag... Det visste jag från början att det inte skulle funka... Men det här blir ju snäppet under det.

Du är nog ute lite för tidigt med dina önskemål.
Det kommer säkert finnas battery, standard och performance läge och optimeras för detta framöver.
Just nu så ligger nog focus mer på att få så hög kompabilitet som möjligt.
Men med ett knapptryck så kan du få fram meny för batteri och hur högt klockad du vill köra den i.

För entusiasten är enheten intressant redan nu, men ifall man inte har full koll och vill slippa early adopter system så är det nog bara att vänta lite.

Tekniksidor tokhyllar som sagt enheten.
Det är stor skillnad mot Switch som redan vid launch hade gammal hårdvara(CPU från 2013 till exempel).

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Om så blir fallet så är det ju rimligt att betygsätta lite ljummet.
Speciellt om man gått ut med en minimum batteritid i sin marknadsföring och ett spel som dom markerat som 'certified' typ halverar den batteritiden om man spelar det.

Det här undrar jag också över, chipsettet ska ju bara dra max 15watt, och resten av systemet 5watt, det var så de fick fram sin lägsta siffra på 2 timmar.

Men nu drar ju allt ca 26 watt tillsammans, vilket resulterar i 1.5 timmar istället för 2 timmar.

Deras teoretiska maxtid bygger ju på att allt ska dra 5watt.

Edit: Phawx lyckades få 500 minuter efter massa tweak, 8.34 timmar, men säger fortfarande att 90 minuter till 6 timmar är standarden man ska räkna med.

https://twitter.com/carygolomb/status/1492208467976802306

Medlem
Skrivet av eld:

Deras teoretiska maxtid bygger ju på att allt ska dra 5watt.

Ja, den teorin faller ju väldigt snabbt om den drar mer ström än så

Hade varit bättre om den drog max 5watt rent praktiskt också.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du är nog ute lite för tidigt med dina önskemål.
Det kommer säkert finnas battery, standard och performance läge och optimeras för detta framöver.
Just nu så ligger nog focus mer på att få så hög kompabilitet som möjligt.
Men med ett knapptryck så kan du få fram meny för batteri och hur högt klockad du vill köra den i.

För entusiasten är enheten intressant redan nu, men ifall man inte har full koll och vill slippa early adopter system så är det nog bara att vänta lite.

Tekniksidor tokhyllar som sagt enheten.
Det är stor skillnad mot Switch som redan vid launch hade gammal hårdvara(CPU från 2013 till exempel).

https://youtu.be/44TRzEGPbfE

Ja alltså det är inte så att jag är ute efter en köpguide... Jiddrar om mottagandet av produkten bara och vad som är bra och inte.


signatur

subterranean homesick alien

eld
Medlem

Lite diverse från phawx:

Medlem

Metroid Prime kräver en Windows install antar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Metroid Prime kräver en Windows install antar jag.

Det där är i steamOS, så windows behövs inte!

Medlem
Skrivet av eld:

Det där är i steamOS, så windows behövs inte!

Hm. Vad för emulator är det då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Hm. Vad för emulator är det då?

1
Skriv svar