Netflix satsar på spel: är den gamla världen död?

It's not a lake, it's an ocean
Netflix satsar på spel: är den gamla världen död?

Enligt Bloomberg kommer Netflix lägga till spel i sitt utbud från och med nästa år. Det är kanske inte jätteoväntat att även Netflix kliver in i en växande bransch, särskilt som deras tillväxt har avtagit på den mättade nordamerikanska marknaden och intresset för stora varumärken inom spelbranschen tycks ha vuxit på senare år. Men ändå - film/serier och spel är trots allt två rätt olika branscher.

Mike Verdu, tidigare chef på EA och nu senast ansvarig för relationen med utvecklarna i Facebooks VR-satsning Oculus, ska enligt uppgift leda satsningen. Spelen ska finnas tillgängliga utan extra kostnad till en början. Syftet vore förstås att locka många att börja spela via Netflix i stället för på de konkurrerande plattformarna. Sedan, när användarna blivit bekväma med tjänsten och byggt upp ett bibliotek av titlar de inte kan avvara, kan Netflix börja ta betalt.

Så vad ska vi tro om detta?

Netflix har helt klart musklerna och varumärkeskännedomen att gå i land med satsningen, åtminstone i teorin. De behöver förstås sluta avtal med alla de stora utgivarna, men detta kommer inte räcka. Precis som med film och serier behöver de exklusivt material på sikt. Google lade blixtsnabbt ned sin egen spelsatsning, och frågan är om Netflix avser att starta upp något liknande. Sådant tar ju flera år, minst. De kommer annars behöva sluta exklusivitetsavtal för att säkra nya spel som endast kan spelas via Netflix.

Spännande tider, jo. Men den gamla gubben i mig ser samtidigt med viss sorg på hur traditionell speldistribution sakta försvinner. Jag kan sakna att gå in i en spelbutik, bläddra bland spelen på hyllan, gå fram till kassan och prata med personalen, slänga in en förbokning. Samtidigt är utvecklingen bara ett led i digitaliseringen av hela vårt samhälle, och jag inser att mina känslor är en gammal mans konvulsioner inför en oundviklig och ostoppbar utveckling.

Är ni intresserade av strömmade spel till Netflix?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker inte det är spännande tider - jag tycker allt detta är så ospännande det bara kan bli.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte det är spännande tider - jag tycker allt detta är så ospännande det bara kan bli.

Utveckla!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte det är spännande tider - jag tycker allt detta är så ospännande det bara kan bli.

Läste först: Jag tycker inte om spännande tider. Och även det kan jag relatera till.

Å andra sidan: jag tyckte först det här med digitala spel kändes främmande och otäckt. Kanske kan jag vänja mig vid detta också. Men då vill jag att Netflix ska komma med något nytt till bordet. Bra, kvalitativa saker som bygger på Netflix-serier, exempelvis. Jag tycker, dock, det är huvudvärk med örtielva olika spelklienter. Fattar å ena sidan att det är bra för konkurrensen, men å andra sidan blir det rörigt. Om jag låter gammal så kan jag trösta er (mig) med att jag varit lill-gammal i hela mitt liv. 👴


signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Läste först: Jag tycker inte om spännande tider. Och även det kan jag relatera till.

Å andra sidan: jag tyckte först det här med digitala spel kändes främmande och otäckt. Kanske kan jag vänja mig vid detta också. Men då vill jag att Netflix ska komma med något nytt till bordet. Bra, kvalitativa saker som bygger på Netflix-serier, exempelvis. Jag tycker, dock, det är huvudvärk med örtielva olika spelklienter. Fattar å ena sidan att det är bra för konkurrensen, men å andra sidan blir det rörigt. Om jag låter gammal så kan jag trösta er (mig) med att jag varit lill-gammal i hela mitt liv. 👴

Ja, det blir extremt fragmentiserat. Historiskt har vi i och för sig varit vana vid att spel släpps exklusivr till olika konsoler, och har man bara haft råd med en har man oundvikligen gått miste om vissa spel. Men nu kommer vi, åtminstone under en tid innan ett antal tjänster slagits ut, ha femtioelva alternativ varav vissa kommer ha exklusiva spel. Rörigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det blir egentligen bara rörigt med ett stort utbud av tjänster om man gör det rörigt.

En superkraft att skaffa sig själv inför framtiden: förmågan att förstå att man inte MÅSTE spela eller se allt, bara för att man kan.

Det är väl en impopulär åsikt, men när jag ser vuxna med fru/man och barn plöja sig genom mer spel än jag gjorde som överviktig spelberoende tonåring (bara för att de rent ekonomiskt kan) så börjar jag ju undra lite hur det står till egentligen. Vart det kommer sluta.

Permobil och hemtjänst vid 60?

Medlem

EA och Facebook? Nej tack.

Läste igenom, riktig clickbait. Är ju nån ny executive som börjat bara. Allt annat är bara rykten lol

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Permobil och hemtjänst vid 60?

Skägg.
10 Chambers

Ah, skrev en nyhet om detta, innan jag såg tråden. Mergar kommentarerna med denna tråd så håller vi snacket på samma ställe. Bra spottat @ruffles!


signatur
Medlem

Men ja va roligt, ännu ett steg att inte äga sina produkter! Förövrigt fan vad jag ogillar ryktes-nyheter som detta, folk hittar på allt möjligt för göra en nyhet numera.

Medlem

Jag tror jag gillar det!!! Netflix kommer kunna locka folk som inte spelar så mycket sedan innan. Och med fler personer som får upp ögonen för spelmediet, det betyder i förlängningen fler och bättre spel!

Medlem

Jag försökte kommentera på nyheten men det gick visst inte för att tråden var låst för nya inlägg.
Men här kommer vad jag skulle skriva där.

Nu kommer jag vara väldigt tråkig.
Men jag hoppas nästan att det är mer interaktiva titlar de kommer släppa istället för en speltjänst.
Ungarna här hemma älskar tex Minecraft Story mode via Netflix.

Medlem

En fråga vad skulle netflix ha råd och köpa för spelföretag om dom skulle vilja?

Netflix har väl bara blivit sämre och sämre? Jag har inget förtroende till det företaget och är inte så förtjust i strömmat spel överlag.

Eftersom ingen online service erbjuder buy-back så att man kan sälja tillbaka spelen så kommer det aldrig vara intressant för mig.

Medlem

Det lär vara många större aktörer som vill ha en del av den här kakan. Har dock svårt att se att Microsoft och Sony kommer låta Netflix erbjuda deras spel. Men, det finns ju fler spelföretag där ute.

Medlem

Jag tror jag avvaktar att ha någon åsikt tills jag ser vad de kommer leverera.

Men ganska intressant. Om Blomberg artikeln stämmer. Kundbasen är ju gigantisk, de behöver inte bygga upp från grunden som Stadia och initialt verkar det ryktas att det kommer vara inga extra kostnader för de med abonnemang redan.

Spännande att följa iaf.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ah, skrev en nyhet om detta, innan jag såg tråden. Mergar kommentarerna med denna tråd så håller vi snacket på samma ställe. Bra spottat @ruffles!

Smidigt!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag skulle nog tycka det vore bättre att de parade ihop sig med Stadia som jag håller som det bästa streaming alternativet just nu.

Missförstå mig rätt nu men Xbox Cloud ihop med Game Pass har det bästa utbudet, men med sämre prestanda och ingen tangentbord och mus support.

Stadias prestanda är för mig med samma nätverk och dator/mobil mm överläget bäst, och möjlighet att byta enhet, kontroller mm fungerarar klockrent.

GeForce Now kommer tvåa men har ju som sagt problem med nya titlar och utbud. Annars är deras modell den bästa, spela de spel du har på (Stream/Epic/GOG)

Har testat streaming sedan 2016, mest för att jag tycker det är ett kul koncept.

Medlem

Bilden alltså :). Geralt badar. En symbol, en ikon. I detta fallet Cavill. Klockrent.

Medlem

Femtioelfte gången gillt? Ingenting jag är intresserad av men Gamepass har ändå visat att det finns ett intresse för vissa målgrupper att inte äga någonting så det kan ju helt klart gå vägen för Netflix.

Medlem
Netflix + Sony = Sant?

Sony har nämnt att de har ngt stort på gång. Rykte sägs är att konkurrera med Game Pass. Tänk om det är att Netflix och Sony skall göra ett äventyr tillsammans.

Medlem
Skrivet av Learion:

Sony har nämnt att de har ngt stort på gång. Rykte sägs är att konkurrera med Game Pass. Tänk om det är att Netflix och Sony skall göra ett äventyr tillsammans.

Gjorde inte sony också nån deal med netflix om framtida filmer och series från sony pictures och television

Medlem
Skrivet av Learion:

Sony har nämnt att de har ngt stort på gång. Rykte sägs är att konkurrera med Game Pass. Tänk om det är att Netflix och Sony skall göra ett äventyr tillsammans.

Förstå om det räcker med ett netflix abbonemang för att kunna spela demons souls i 4k 60 fps


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Jag vet inte. Jag tror inte på det riktigt.

Jag tycker om spel och tjänster som stadia men det finns en avgörande skillnad.

Du äger inget av det du konsumenerar på Netflix. Du köper bara deras utbud av licenser så att säga. Visst, det gör du med gamepass också men du kan köpa varje spel som finns på på gamepass. Der kommer man inte kunna på Netflix om inte Netflix ändrar hela sin affärsidé.

Hur mycket jag än gillar tjänster som gamepass så tycker jag om den för att jag kan köpa spelet jag tycker om i fall att det skulle försvinna från tjänsten. De försvinner ju (nästan aldrig) och från Microsofs utbud.


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av Rakoon:

EA och Facebook? Nej tack.

Läste igenom, riktig clickbait. Är ju nån ny executive som börjat bara. Allt annat är bara rykten lol

En slips med bakgrund i EA, Facebook och Zynga! Blir ju bara bättre och bättre.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag är skeptiskt, om det kommer vara samma avgift som nu så är det väl bra. En fördel skulle ju vara att jag kan testa mer avancerade spel som inte funkar på min PC.

Men jag vet inte, har Netflix och tycker de borde göra det som är bra på istället.

Edit: Fan vad konservativ jag låter ändå, men ja försiktigt skeptiskt.

Inaktiv
Skrivet av maq777:

Jag tror jag gillar det!!! Netflix kommer kunna locka folk som inte spelar så mycket sedan innan. Och med fler personer som får upp ögonen för spelmediet, det betyder i förlängningen fler och bättre spel!

Kan inte alls hålla med dig där. Med tanke på kvaliteten på Netflix egna produktioner så förhåller jag mig extremt skeptisk.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Rakoon:

EA och Facebook? Nej tack.

Läste igenom, riktig clickbait. Är ju nån ny executive som börjat bara. Allt annat är bara rykten lol

Njae. Om man kollar på Netflix jobbannonser så är det väl rätt uppenbart vilket spår de är inne på, och Netflix var ju inne på spel redan för något år sedan:

Netflix first hinted at a potential market expansion during the E3 gaming conference in 2019, when it announced a planned mobile game based on the “Stranger Things” franchise.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_326114:

Kan inte alls hålla med dig där. Med tanke på kvaliteten på Netflix egna produktioner så förhåller jag mig extremt skeptisk.

Det är högt och lågt där, tycker jag. En hel del skräp, men allt mer med högre kvalitet. The Crown har varit bra från första början och Mindhunter var rent av mästerligt (tyvärr får den ingen fortsättning).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar