Nya Microsoft-nedskärningar – Redfall- och Hi-Fi Rush-studiorna stängs

Medlem

Man blir aldrig förvånad när Microsoft stänger ned sina studior.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Branschen behöver rensas på folk. Detta är nog bara början förhoppningsvis.

Ambassadör
Xbox

Fy fan.


signatur

Jump in.

Medlem

Konstigt att Microsoft behöver stänga studios när Gamepass är rena pengamaskinen. Enligt xbox fantaster dvs.

Medlem

Så otroligt bra! Älskar att spelstudion stänger ner en efter en. Det finns tillräckligt med bra spel för en hel livstid och de enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé. Alla andra gör bäst i att jobba med något mer givande för mänskligheten som att bygga ut elnätet. Love this!!!

Medlem

Riktigt tråkigt, finns inget positiv med detta. Det är enbart negativt för oss konsumenter och givetvis förödande för arbetarna som tappar sina jobb. Den lilla ljusglimt och förhoppning om en uppföljare till Hi-Fi Rush eller The Evil Within - är så gott som bortblåst...

Arkane Austin kan man kanske förstå men Tango Gameworks? Märkligt. Speciellt om man läser denna tweet från Aaron Greenberg för drygt ett år sedan.

"Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release."

https://twitter.com/aarongreenberg/status/1649431572137779203

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt att Microsoft behöver stänga studios när Gamepass är rena pengamaskinen. Enligt xbox fantaster dvs.

Jag undrar om detta kommer minska snacket från en del MS-studior (och fans) om att Game Pass främjar kreativitet och minskar pressen på att göra spel som säljer bra när inte ens ett hyllat spel som Hi-Fi Rush räcker för att hålla en studio vid liv?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Thane:

Tråkigt. Det känns som att det är den typen av spel som passar på Gamepass och inte AAA-titlar.

Exakt så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Finns nog ett par studior som svettas just nu.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag som hoppades på ett nytt Evil Within...jäkla skitbeslut av MS!

Medlem
Skrivet av pazu:

Så otroligt bra! Älskar att spelstudion stänger ner en efter en. Det finns tillräckligt med bra spel för en hel livstid och de enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé. Alla andra gör bäst i att jobba med något mer givande för mänskligheten som att bygga ut elnätet. Love this!!!

nu har du postat detta i över 5 olika nyheter senaste tiden. när börjar det räknas som spam? och vad är mentalt fel på dig?

Medlem
Skrivet av Scream112:

nu har du postat detta i över 5 olika nyheter senaste tiden. när börjar det räknas som spam? och vad är mentalt fel på dig?

Måste bara vara ute efter uppmärksamhet.

"enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé"

Hi-Fi Rush är väl något om inte en unik idé?

Redfall Studion var nog rätt så väntad. Tråkigt det här!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av pazu:

Så otroligt bra! Älskar att spelstudion stänger ner en efter en. Det finns tillräckligt med bra spel för en hel livstid och de enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé. Alla andra gör bäst i att jobba med något mer givande för mänskligheten som att bygga ut elnätet. Love this!!!

Kommer bli bannad nu men kommer vara värt det.

Jäkla pajas, väx upp för fan.

Dex
Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Arkane Austin kan man kanske förstå men Tango Gameworks? Märkligt. Speciellt om man läser denna tweet från Aaron Greenberg för drygt ett år sedan.

"Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release."

https://twitter.com/aarongreenberg/status/1649431572137779203

Ja precis. Man undrar verkligen vad sjutton dom har för krav på studiona om dom gör ett sådant inlägg och sen lite över 1 år senare helt enkelt lägger ner studion....

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Kommer bli bannad nu men kommer vara värt det.

Jäkla pajas, väx upp för fan.

Asch, kunde inte ha sagt det du skrev bättre själv


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Kanske stänger dem ner dessa studior för att fokusera resurserna på Fallout?

När det kommer till Tango så lämnade ju Mikami, och vem vet hur många personer som hakade på honom i och med det 🤷🏻‍♂️


signatur

"There will be another time"

Matt Booty har tydligen uttalat sig om detta enligt Jason Schreier på X.

"Xbox head of studios Matt Booty wrote in an email to staff that "we are making these tough decisions to create capacity to increase investment in other parts of our portfolio and focus on our priority games. Not yet clear how many jobs will be lost."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-07/microsoft-...

Oavsett vilken konsol man spelar på så är det en jäkligt tråkig utveckling när fokus enbart är AAA-titlar.

Medlem

Hade kanske varit bättre om Microsoft inte köpt upp alla företag så att de fick skapa sina spel så som dom vill.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är nog lite "klump i magen"-varning hos studior som Ninja Theory, Undead Labs, Compulsion, Double Fine, The Initiative och möjligen Obsidian nu.

Tango känns ju lite underligt då de har gjort ett av Microsofts mest hyllade spel de senaste åren. Hur mäter MS vilka spel som går bra?

Man pratar ofta om att ett spel har "många spelare" men det kanske inte räcker om man faktiskt inte får in pengar?

Ja, särskilt Compulsion Games (som utvecklar South of Midnight) och InXile (Clockwork revolution), som båda sedan några år är inne på precis samma spår som Arkane Austin, med studios som präglas av stark ideologisk styrning och kvävande arbetsmiljö.

Obsidian Entertainment är också idag en helt annan studio än 2010 då Fallout: New Vegas släpptes, men där kommer det handla om nedskärningar snarare än totalstängning efter att Avowed och The Outer Worlds 2 har floppat.

Ninja Theory (Hellblade) och Double Fine (Psychonauts) kommer också ligga i riskzonen en lång tid framöver.


signatur

Memento Mori

Medlem

Man visste ju att det här låg i framtiden, där för några år sedan när Microsoft gick bärsärkargång bland spelstudior och köpte upp dem som lördagsgodis. Visst, som konsument i sista led var det väl trevligt med många tillskott av titlar på Gamepass, men det var alltid med vetskapen om sånt här som en sur bismak.

Jag tror också att Obisidan ligger illa till. Det kanske inte läggs ner, men nog kikar man på att omfördela folk därifrån. Om inte redan nu, så om ett par, tre år. Det känns inte som att varken Avowed eller Outer Worlds 2 kommer landa som någon vidare kassasuccé i slutändan, och jag tror att MS är rätt lyhörda för alla dunkna viskningar från internets lika många hörn om ett "Fallout: New Vegas 2". Om man inte redan har börjat plocka ihop folk från Bethesda och Obisidan för att lägga i högsta växeln i att utveckla ett nytt Fallout så vore jag förvånad. Det känns inte heller som en slump att Todd Howard för en vecka proklamerade att Bethesda vill öka sin output av bland annat Fallout. Jag tror ju att Bethesda är rätt nöjda med sin utvecklingstakt, egentligen. Microsoft är kanske inte lika tålmodiga.

Medlem

Jag kommer sakna Mighty Doom. 😢

Och för övrigt så tycker jag detta suger.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Jag undrar om detta kommer minska snacket från en del MS-studior (och fans) om att Game Pass främjar kreativitet och minskar pressen på att göra spel som säljer bra när inte ens ett hyllat spel som Hi-Fi Rush räcker för att hålla en studio vid liv?

Definitivt. I alla fall från min sida.

Det är tydligt att Microsoft har växlat spår och in på en, vad det ser ut nu, tråkigare väg. Visserligen inte ensamma om det i industrin på något sätt, men det suger ganska hårt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av pazu:

Så otroligt bra! Älskar att spelstudion stänger ner en efter en. Det finns tillräckligt med bra spel för en hel livstid och de enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé. Alla andra gör bäst i att jobba med något mer givande för mänskligheten som att bygga ut elnätet. Love this!!!

och du tror de är eldsjälarna med unika ideer som blir kvar?? och inte dom här copy-paste spelen med microtransactions som drar in pengar?

Medlem

Det är sjukt att alla gamepassförespråkare inte kunde se detta komma. Det enda syfte xbox fyller är att hålla sony på tår, borsett från det så är dem tyvärr ett skämt.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

och du tror de är eldsjälarna med unika ideer som blir kvar?? och inte dom här copy-paste spelen med microtransactions som drar in pengar?

Blir kvar? Eldsjälar är de som inte går någonstans. De är i spelet (pun intended) för att det är kul och inte för pengarna.

Medlem

Allt handlar om pengar i slut ändan.

Medlem
Skrivet av pazu:

Så otroligt bra! Älskar att spelstudion stänger ner en efter en. Det finns tillräckligt med bra spel för en hel livstid och de enda nya spelen som är välkommna är från eldsjälar som har en unik idé. Alla andra gör bäst i att jobba med något mer givande för mänskligheten som att bygga ut elnätet. Love this!!!

Det hade ju varit trevligt om det är som du säger. Om de nya spelen alla var unika och nytänkande.

Känns dock som att det blir mer fokus på feta trippel A spel där alla pengar läggs i samma hög och lång tid mellan spelsläppen.

Själv vill jag ha ett stort utbud av varierande spel så att det finns något att hämta för alla typer av spelare och så länge spelen är roliga behöver de inte satsa på 8k grafik i 30fps med utvecklingstid över 5 år. Grafik är inte allt. Man blir även glad om spelen är väl speltestade innan release.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Helt stört detta.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar om detta kommer minska snacket från en del MS-studior (och fans) om att Game Pass främjar kreativitet och minskar pressen på att göra spel som säljer bra när inte ens ett hyllat spel som Hi-Fi Rush räcker för att hålla en studio vid liv?

Yep, den största anledningen till att jag gick från PS till Xbox var just att Xbox hade större variation bland sina titlar. Playstation 4 blev min sista Playstation konsol efter att allt man satsar på är grafiktunga storydriva tredjepersonäventyr med ett gameplay som inte alls är lockande för min del. Om nu Xbox tänker gå samma väg som Playstation vette tusan om inte Series X blir den sista konsolen jag köper överhuvudtaget och håller mig enbart till PC istället.

123
Skriv svar