Community-insats vänder negativa Helldivers 2-omdömen till positiva

Robot
Community-insats vänder negativa Helldivers 2-omdömen till positiva
Medlem

Är inte communitykoordinerade insatser för att påverka betyg det man brukar kalla "problematisk recensionsbombning"?

Medlem

Bra i alla fall att det finns en motsats till recensionsbombning.

Medlem

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Varför? Det är lite organiserat kaos, men jag tycker det fungerar bra, kanske med en nypa salt.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Nej nej nej, betygssystemet, recensionerna och diskussionsforumen är en stor del i vad som gör Steam så bra jämfört med många andra stores som i princip bara är reklamblad med stora pilar på köp knappen.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför? Det är lite organiserat kaos, men jag tycker det fungerar bra, kanske med en nypa salt.

Ja lite som recensioner på prisjakt och liknande ställen man bör undvika de som ger 0 eller 10 stjärnor.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Tycker det funkar väldigt bra ändå. Man märker ju om det är trolls och mer ärliga betyg.

Medlem
Skrivet av kazoom:

Nej nej nej, betygssystemet, recensionerna och diskussionsforumen är en stor del i vad som gör Steam så bra jämfört med många andra stores som i princip bara är reklamblad med stora pilar på köp knappen.

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Recensionbombning är problematiskt, men lyckligtvis inte särskilt vanligt. För de allra flesta spel så ger recensionerna en bra bild.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Hur skall folk annars visa sitt missnöje då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Det var just för att spelet inte var oförändrat som recensionsbombningen skedde. Ett perfekt exempel på vad som gör betygssystemet så briljant.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Skön eller, varför skulle dom göra en sån idiotisk grej

Vill du inte ha reviews så kan du köpa alla dina spel på Epic, där har man ingen input alls


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Nah, men de får gärna ta bort awards så folk inte copypastar skit i sina recensioner.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Usch ja bort med betygssystemet!

Gud förbjude att spelarna, de där dräggen, får ha ett verktyg som de kan använda för att påverka företag som ägnar sig åt konsumentfientliga beteenden.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Steams betygssystem visar hur omdömet ändras över tid, vilket ger en annan information än en recension som bara släpps vid release. Finns ju spel som släppts och fått bra recensioner och senare ändrats till att vara mer konsumentfientliga men betygen på spelet ändras inte för recensioner är bara ett betyg av hur spelet var exakt vid den tidpunkten.

Så när du kollar på recensionsgrafen på steam så kan man se hur den dippar extremt med 90k+ negativa recensioner 5 maj och 61k+ positiva den 6 maj. Det gör ju att du som konsument kan välja att bara kolla recensioner från den perioden och försöka förstå vad som hände och om det fortfarande påverkar spelet när du ska köpa det.
Så det finns definitivt ett värde i steams recensioner som inte finns i vanlig spelmedia, men man måste läsa vad folk skriver och inte bara kolla på totalomdömmet.

Dödgrävaren

Finns nog många publishers som hade varit glada om användar-recensioner försvann från steam och steam istället länkade till typ metacritics scores istället. Men det hade ju sugit för oss användare.

Releasehästryttare
Skrivet av lonian:

Hur skall folk annars visa sitt missnöje då?

Äggkastning på Snoys stockholms kontor?

Testpilot
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Om ett spel är bra eller dåligt spelar mindre roll om det är kundfientliga affärsmodeller eller annat satyg som sker, kan jag anse i alla fall.

Ett spel ska kunna bedömas på alla sina meriter: detta inkluderar då spelet i sig (spelmekanik, ljud och grafisk design, tekniska aspekter likt optimering mm). Men även affärsmodellen, utvecklarnas/utgivarens integritet och saker likt ändringar som görs efter lansering, o.s.v. — det är en helhet som utgör en hiss eller diss.

Ett system likt Steams är inte perfekt, men det är klart bättre än vad konkurrenterna gör.. Dvs inget alls, där man kan sälja vilken smörja som helst eller bete sig hur som helst — och sedan dölja det för sina kunder.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Recensionbombning är problematiskt, men lyckligtvis inte särskilt vanligt. För de allra flesta spel så ger recensionerna en bra bild.

Folk röstar oftast efter vad andra spelare har röstat. Sällan vad de själva tycker. Ser de någon form av mobb mentalitet så vill de hoppa på.

Skrivet av lonian:

Hur skall folk annars visa sitt missnöje då?

Skriv en arg lapp, komponera en rapp, uttryck din ilska i illustrativ dans. Finner du inte nöjde i spelet så sluta spela och gör något annat

Skrivet av Dunder:

Det var just för att spelet inte var oförändrat som recensionsbombningen skedde. Ett perfekt exempel på vad som gör betygssystemet så briljant.

Det är samma spel. Gameplay mekaniken är densamma, kartorna är densamma. En oförändrad upplevelse

Skrivet av MammaMuu:

Steams betygssystem visar hur omdömet ändras över tid, vilket ger en annan information än en recension som bara släpps vid release. Finns ju spel som släppts och fått bra recensioner och senare ändrats till att vara mer konsumentfientliga men betygen på spelet ändras inte för recensioner är bara ett betyg av hur spelet var exakt vid den tidpunkten.

Så när du kollar på recensionsgrafen på steam så kan man se hur den dippar extremt med 90k+ negativa recensioner 5 maj och 61k+ positiva den 6 maj. Det gör ju att du som konsument kan välja att bara kolla recensioner från den perioden och försöka förstå vad som hände och om det fortfarande påverkar spelet när du ska köpa det.
Så det finns definitivt ett värde i steams recensioner som inte finns i vanlig spelmedia, men man måste läsa vad folk skriver och inte bara kolla på totalomdömmet.

Det finns flera bra element med Steams recensionssystem och synlig historik. Men jag har läst några recensioner. Många kunder skriver bara "dålig prestanda", men vad har kunden för hårdvara? Vad för bloatware sitter på deras dator? Varför ska ett betyg räknas från en individ som har en utdaterad dator? Många kunder köper ett spel, reviewbombar och sedan gör ett återköp. Om sådant beteende tillåts så kan man inte ta betyget seriöst. Det reflekterar inte spelupplevelsen.
Hade de tagit bort betygssystemet och rewards och behållit recensioner så hade det varit mer givande information.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är samma spel. Gameplay mekaniken är densamma, kartorna är densamma. En oförändrad upplevelse

Jag skulle våga påstå att inte längre kunna spela spelet är en ganska ansenling förändring av upplevelsen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag skulle våga påstå att inte längre kunna spela spelet är en ganska ansenling förändring av upplevelsen.

Det är inte kunder som bor utanför PSN zonerna som har lämnat dåligt betyg. Det är människor som har varit kränkta på deras vägnar som har lämnat dåligt betyg.
Och varför köper man ett spel som man inte kan spela? Informationen om PSN har funnits i trailers, på steams försäljnings sida och i självaste Helldivers II.
Sedan som kom nya uppdateringen av PSN kravet med en 30 dagars förvarning. Jag tror spelarna utanför PSN hade fått en special lösning av Sony om människor bara hade väntat.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är inte kunder som bor utanför PSN zonerna som har lämnat dåligt betyg. Det är människor som har varit kränkta på deras vägnar som har lämnat dåligt betyg.

Nej, det är kunder som vill få igenom positiva förändringar i spelvärlden som lämnat dåligt betyg.

Skrivet av itsnotme:

Och varför köper man ett spel som man inte kan spela? Informationen om PSN har funnits i trailers, på steams försäljnings sida och i självaste Helldivers II.

Nej, detta är också fel, men det har diskuterats färdigt redan i den andra tråden. Du är välkommen att läsa på där.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är kunder som vill få igenom positiva förändringar i spelvärlden som lämnat dåligt betyg.

Jag tror inte dessa människor är så empatiska så att dom blir ledsna när Ryssar eller Somalier inte får spela deras favoritspel. Det handlar om troll.

Skrivet av Dunder:

Nej, detta är också fel, men det har diskuterats färdigt redan i den andra tråden. Du är välkommen att läsa på där.

Jag har läst de trådarna. Enda stället där det fanns tvetydig text var på en FAQ på Playstations hemsida som generisk pratade om PS spel som kommer till PC. Att kunderna inte har läst på Steam, inte har tittat på trailern, inte läst pop-up fönstret i Helldivers, men att de har läst på denna FAQ finner jag svårt att tro.

Det är bra att omdömen nu vänds till att bli positiva. Men att Helldivers och andra Sony spel fick dåliga betyg från första början var fel.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror inte dessa människor är så empatiska så att dom blir ledsna när Ryssar eller Somalier inte får spela deras favoritspel. Det handlar om troll.

Jag har läst de trådarna. Enda stället där det fanns tvetydig text var på en FAQ på Playstations hemsida som generisk pratade om PS spel som kommer till PC. Att kunderna inte har läst på Steam, inte har tittat på trailern, inte läst pop-up fönstret i Helldivers, men att de har läst på denna FAQ finner jag svårt att tro.

Det är bra att omdömen nu vänds till att bli positiva. Men att Helldivers och andra Sony spel fick dåliga betyg från första början var fel.

Håller inte med, och du verkar inte ha läst på om hur många som drabbas eller vad för information som fanns eller inte fanns. Ingen idé att gå i cirklar här, det finns som sagt i andra tråden.

Att det fick dåliga betyg var helt rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Grattis till de Gamers som fick sin vilja igenom bra jobbat, ingen ska behöva tvingas till att använda PSN på PC enda anledningen att Sony gör det är för att de i framtiden tänker ta betalt för online spelande av PC spelare girighet och inget annat!

Niice att inte alla böjer sig för stora företags fasoner, och det säger jag som äger 90% av mina spel på PSN, och jag älsar PSN.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan inte steam bara ta bort hela betygssystemet...

Du behöver inte använda det. Varför vill du ta bort det från alla andra för att du inte gillar det?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men betygssystemet reflekterar inte hur bra ett spel är, vad är vitsen med att ha kvar det? I detta fall med Helldiver så var spelet oförändrat, men ändå så sjönk betyget för spelet. Under samma helg så har The Last of us Part 1, Horizon Forbidden West och original Helldivers också fått lägre betyg med avseende till "fans" av Helldivers 2.

Spelet var väl inte oförändrat. Allt i upplevelsen ingår i spelets värde. Om jag var tvungen att äta bajs varje gång jag startade mitt favoritspel så skulle jag ge det 1/10.
Om företag beter sig illa så skall det kännas för dem.

Skrivet av itsnotme:

Jag tror inte dessa människor är så empatiska så att dom blir ledsna när Ryssar eller Somalier inte får spela deras favoritspel. Det handlar om troll.

Det handlar om att sätta ner foten och inte godta när stora företag försöker göra livet sämre i någon mån för kunderna för att tjäna mer pengar. Skulle de kunna så skulle de köra över oss fullständigt, suga upp våra bankkonton med sugrör och smacka sig förtjust om läpparna. Företagen är inte våra vänner och tänker absolut inte på någon annans bästa än sitt eget.
Folk som är lojala med företag är världsfrånvända deluxe.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Spelet var väl inte oförändrat. Allt i upplevelsen ingår i spelets värde. Om jag var tvungen att äta bajs varje gång jag startade mitt favoritspel så skulle jag ge det 1/10.
Om företag beter sig illa så skall det kännas för dem.

Det handlar om att sätta ner foten och inte godta när stora företag försöker göra livet sämre i någon mån för kunderna för att tjäna mer pengar. Skulle de kunna så skulle de köra över oss fullständigt, suga upp våra bankkonton med sugrör och smacka sig förtjust om läpparna. Företagen är inte våra vänner och tänker absolut inte på någon annans bästa än sitt eget.
Folk som är lojala med företag är världsfrånvända deluxe.

Soldat! Det är din turdag. Steam har brutit mot lagen i Vietnam och därav har företaget blivit blockerade i hela landet. Ingen kund har blivit återbetald vid skrivandet av detta meddelande. Låt lagens långa gavel slå ner likt Tors hammare. Jag förväntar mig bojkott av steam, reviewbombs och polisanmälningar innan midnatt. Alla som fortsätter att använda Steam är kompanjoner och medbrottslingar. Dessa skurkar ska inte få komma undan. Det finns ingen sten de inte vänder på för att krama ur pengar från konsumenterna. Ge Steam vad de tål, utgå!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Soldat! Det är din turdag. Steam har brutit mot lagen i Vietnam och därav har företaget blivit blockerade i hela landet. Ingen kund har blivit återbetald vid skrivandet av detta meddelande. Låt lagens långa gavel slå ner likt Tors hammare. Jag förväntar mig bojkott av steam, reviewbombs och polisanmälningar innan midnatt. Alla som fortsätter att använda Steam är kompanjoner och medbrottslingar. Dessa skurkar ska inte få komma undan. Det finns ingen sten de inte vänder på för att krama ur pengar från konsumenterna. Ge Steam vad de tål, utgå!

Argumenten tog slut väldigt snabbt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar