Sony pudlar angående PSN-kravet för Helldivers 2

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Edit: Självfallet är återbetalningar något de vill undvika så tummen upp till steam som gör det rätta och sätter press på dem. Hit em where it hurts (plönboken)

Det även Valves plånbok som får stryk av återbetalningar.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det även Valves plånbok som får stryk av återbetalningar.

Du tror inte de kommer kräva kompensation från Sony om så är fallet? Det är jag övertygad om att de kommer göra. Har man den största plattformen för pc spel så kommer de använda det övertaget.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tvivlar på att det är recensionsbombning och arga röster i allmänhet som fått Sony att ändra sig. Snarare att folk kräver återbetalningar och att de sålt tusentals spel till personer i länder och regioner som med PSN-kravet inte skulle kunna nyttja vad de betalat för.

Skulle väl kunna vara så väl publiciteten som den mer krassa och ekonomiska delen? Dessa är liksom i en del fall svåra att separera, inte minst då kunder faktiskt kan rösta med plånboken. Sen hur fokus och fördelning mellan det mer publika missnöjet och de ekonomiska delarna ser ut... well, det tvivlar jag på att vi kommer få veta. Svårt att överhuvudtaget ta reda på och därtill svårt att sammanställa.

Men det känns lite väl mycket antagande att lägga "ansvaret" på en enskild del. Information (såväl äkta som inte) och kommunikation används som slagträ oftare och oftare i samhället i dag, och personligen känns det rätt naivt att tro att underhållningsbranschen skulle vara immun mot sådant. Var inne på den diskussionen i kommentarerna på Tomas krönika. (Det där med censur kontra självcensur, bland annat.)

Skrivet av Bobiri:

Valve har inget med detta att göra.

Hade inte de återbetalat så hade det kunnat bli stämningar. Det är olagligt att sälja på grejer som slutar fungera.

Valve är precis lika vidriga som alla andra. De måste sluta hyllas som hjältar.

Källa på något av det där? "Grejer som slutar fungera" - det har ju nämnts att återbetalningar gjorts även till sådana som hade kunnat registrera ett PSN-konto (om man ska tro Redditare som hänvisades till i den andra tråden då, vilket förvisso kan vara tveksamt), vilket rimmar illa med den logiken.

"Valve är precis lika vidriga som alla andra. De måste sluta hyllas som hjältar." känns så jäkla polariserat att det blir löjligt. Valve är förvisso ett företag som alla andra, som drivs av människor som alla andra företag. Men dessa människor driver företaget på det sätt de känner är rimligt för den marknad företaget är aktivt på, detta kan i både stort och smått skilja sig från andra företag. Det betyder inte att alla andra företag är Hin Håle själv och Valve är Jesus. Inte heller motsatsen. Det är inte så svart och vitt. I en planekonomi kan det möjligtvis bli närmare den sanningen, där så gott som ingen konkurrens ska finnas och ramarna för hur företag måste se ut och fungera är bra mycket mer styrt, men den verkligheten lever vi inte riktigt i.

Skrivet av Thane:

Det även Valves plånbok som får stryk av återbetalningar.

Jag vill gärna se mer källor på sånt här - på vems initiativ/instruktioner har återbetalningar gått igenom? Hur ser den ekonomiska "backenden" ut? Vem lägger press på vem? Vad gäller på kort sikt respektive lång sikt?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

En seger för spelarna helt klart. En del av mig tycker att frågan är lite väl uppblåst (göra en höna av en fjäder), men min andra del som värnar om personlig integritet är glad att Sonys jakt på vår användardata gick på en mina.

Lite förbluffad över hur de missade att göra detta frivilligt men med starka incitament till att länka kontot. Som ett liveservice-spel hade de kunnat slänga in en massa kosmetika och annat lull-lull för en frivillig länkning och säkert fått 80 procent att frivilligt göra detta.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Spelet salufördes på platser som inte har tillgång till PSN och skulle nu låsas ute så visst har de gjort något fel det är uppenbart.

De har ”blåst” köpare då dessa inte borde haft tillgång till spelet från första början men ändå så sålde man det på dessa platser trots att kravet var känt innan, det gör det värre i min mening.

Sony kan inte heller hävda att de inte kände till hur marknadsplatsen Steam fungerar de har sålt spel på plattformen länge. De är även enormt stora så de borde ha en fungerande organisation på plats för internationella spelsläpp. Finns inga ursäkter helt enkelt för ett av världens största företag.

Det är något jag har kritiserat PC spel och framförallt Steam för tidigare.
Varför säljer Steam spel till SteamDeck som inte fungerar på SteamDeck? Varför säljs spel till kunder som har föråldrade CPUer och GPUer? Varför säljs spel till Linux när spelen endast har varit testade för Windows?
Steam spelare säger att dom vill ha frihet och eget ansvar. Argument som jag har sett från tidigare diskussioner lyder: Killen med 10 år gammal CPU kanske inte bryr sig om det laggar lite? Det kanske ligger en ny GPU i brevlådan? Just denna kund kanske utvecklar sin egna kompatibilitet till Linux? Eller är köparen på resande fot och inte i sitt hemland? Med andra ord så tar kunden sitt egna ansvar på PC. Vill man ha en felfri upplevelse utan lagg, då köper man ett Playstation.

Det har alltid stått på Steams köpsida att ett PSN konto krävs. Om Sony hade låst spelförsäljningen till endast godkända zoner så hade PC spelarna klagat på det också; "Vad är vitsen med PC om spelen är låsta likt en konsol?".
Kunderna på Steam har klantat sig, de har inte läst ordentligt. Jag skulle också rikta kritik till Arrowhead som inte har varit tydligare med att kravet för PSN endast var pausat för att fixa server strulet.

Eloge till Sony som löste situationen snyggt. Pilestedt har nog haft en klump i magen hela helgen. Sist så tycker jag detta drama har varit otroligt uppblåst, som tidigare har nämnt; höna av en fjäder.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag vill gärna se mer källor på sånt här - på vems initiativ/instruktioner har återbetalningar gått igenom? Hur ser den ekonomiska "backenden" ut? Vem lägger press på vem? Vad gäller på kort sikt respektive lång sikt?

Varför behövs en källa på att Valve förlorar pengar på återbetalningar?

Medlem
Skrivet av Thane:

Varför behövs en källa på att Valve förlorar pengar på återbetalningar?

För att jag vill veta vem som står för fiolerna på kort så väl som lång sikt?
*Att* Valve förlorar pengar i någon mån, i någon tidsrymd... visst, det "behöver" jag ingen källa på. Men jag vill veta hur det ser ut i mer detalj än så.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Enda anledningen till att Sony backar är för att de redan fått tillräckligt med många nya konton för att deras statistik ska se bättre ut.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Enda anledningen till att Sony backar är för att de redan fått tillräckligt med många nya konton för att deras statistik ska se bättre ut.

Nja tror det mer är det faktum att spelet sålt väldigt bra på steam. hade det inte till o med sålt mer på PC än konsol? och alla PC spelare kan inte göra PSN account vilket de tydligen inte tänkte på när de försökte sig på dessa dumheter.
De vill inte förlora alla PC spelare.

Medlem
Skrivet av Matthias:

Enda anledningen till att Sony backar är för att de redan fått tillräckligt med många nya konton för att deras statistik ska se bättre ut.

Källa?

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Hur ska man få den ? Genom att hacka Sony?

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är något jag har kritiserat PC spel och framförallt Steam för tidigare.
Varför säljer Steam spel till SteamDeck som inte fungerar på SteamDeck? Varför säljs spel till kunder som har föråldrade CPUer och GPUer? Varför säljs spel till Linux när spelen endast har varit testade för Windows?
Steam spelare säger att dom vill ha frihet och eget ansvar. Argument som jag har sett från tidigare diskussioner lyder: Killen med 10 år gammal CPU kanske inte bryr sig om det laggar lite? Det kanske ligger en ny GPU i brevlådan? Just denna kund kanske utvecklar sin egna kompatibilitet till Linux? Eller är köparen på resande fot och inte i sitt hemland? Med andra ord så tar kunden sitt egna ansvar på PC. Vill man ha en felfri upplevelse utan lagg, då köper man ett Playstation.

Det har alltid stått på Steams köpsida att ett PSN konto krävs. Om Sony hade låst spelförsäljningen till endast godkända zoner så hade PC spelarna klagat på det också; "Vad är vitsen med PC om spelen är låsta likt en konsol?".
Kunderna på Steam har klantat sig, de har inte läst ordentligt. Jag skulle också rikta kritik till Arrowhead som inte har varit tydligare med att kravet för PSN endast var pausat för att fixa server strulet.

Eloge till Sony som löste situationen snyggt. Pilestedt har nog haft en klump i magen hela helgen. Sist så tycker jag detta drama har varit otroligt uppblåst, som tidigare har nämnt; höna av en fjäder.

Tycker det är en jäva skillnad på geolåsning (som förekommer lika flitigt på steam som konsoll och regional pricing samma där) och hårdvarukrav.

Dödgrävaren

Sorgligt ändå att ett spel som byggt upp så mycket goodwill och hanterade serverstrulet i början på bästa sätt går vidare å gör den här katastrofgrodan, sån disconnect mellan kontorsgubbarna på corporate och developers+gamers. Gamedevs tror jag inte vill ha något av den här onödiga skiten inlagt i sina spel, men de måste ju få ihop lönerna så då får de ligga med girigbukarna som inte bryr sig om spelarna som annat än penga-pinatas.

Medlem
Skrivet av Keima:

Hur ska man få den ? Genom att hacka Sony?

Eftersom det påstods vara orsaken i kommentaren jsg svarade på så gissar jag att personen som sa så vet hur det ligger till och därmed också kan svara på din fråga.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tvivlar på att det är recensionsbombning och arga röster i allmänhet som fått Sony att ändra sig. Snarare att folk kräver återbetalningar och att de sålt tusentals spel till personer i länder och regioner som med PSN-kravet inte skulle kunna nyttja vad de betalat för.

Säg inte det. Tror det kan ha effekt speciellt i denna magnitud. I annat fall väljer jag att leva i den illusionen att det gör skillnad att protestera.

Medlem

Fint när konsumentmakt fungerar 🥳


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är en bisarr situation då det det ger medhåll till cancel-culture och review bombing. Det är därför "Förhandla inte med terrorister" finns som amerikanskt uttryck; det leder bara till mer terror.

I det här fallet så har Sony inte gjort något fel. Det står på Steam att man måste ha ett PSN konto. Kunderna på Steam har läst dåligt. Arrowhead pausade kravet på PSN konto de första timmarna under lanseringsdagen då de hade strul med servrarna, nu återinförs kravet. Arrowhead kunde vara tydligare i kommunikationen att det bara är en paus (även fast de skrev det i patch uppdateringen och på discord).

Hur kan det vara cancel-culture att spelet tas bort från territorier och återköp utfärdas till folk där Sony sålt spelet fullt medvetna om att det inte skulle fungera ett par månader framåt? Om något gränsar det till bedrägeri att göra spelet tillgängligt där till att börja med.

Medlem

Väldigt tråkigt för utvecklarna att det blev såhär. De har skapat ett enormt bra spel men nu kommer de alltid att ha ett betyg som är lägre än förtjänat (även om det återhämtar en del) pga Sonys girighet gällande antal PS-konton.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Behövde du skapa nytt konto för sot beta och sen ett nytt för den skarpa. Borde ju fungerat att nyttja ditt första konto till det? Eller menar du att du fick logga in på nytt?

Men ja det är skit med konton. Som jag skrev i en annan tråd lös det med BankID så är jag nöjd.

Nej jag hade samma konto men var tvungen att länka ihop spelen med mitt MS konto varje gång vilket var drygt.
Och då innebar det att gå in på adressen som stod i pop-up rutan i spelet, leta upp mina inloggningsuppgifter (jag har inte samma email på PS som på Windows) och logga in, skriva in koden som stod i samma pop-up ruta. Och då gick det spela.
Om det inte hade tagit för lång tid att hitta MS koden och spelkoden hunnit bli ogiltig


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av magma:

Spelarna har större makt än vad man kan tro.

Ja, och det är inte problemfritt heller helt ärligt.

Jag undrar vad resultatet av det här blir på sikt.

Ja, Helldivers 2 kanske räddas från PSN kravet osv, men frågan är hur sugna Sony är på att släppa sina spel på flera plattformar i framtiden?

"De når fler kunder" kanske någon invänder, men det ska ju vägas mot att de kan dra ner på kostnaderna och kanske sälja fler system med fler exklusiva spel som lockar. Du kanske inte köper ett PS5 bara för att spela Helldivers, men om det är Helldivers, Last of Us, Uncharter osv så finns det ett annat incitament.

Ett annat exempel är ju Warcraft 3 reforged, som totalsågades när det släpptes.

Ska inte säga att kritiken var obefogad, det fanns mycket som kunde gjorts bättre, men spelet reviewbombades ju till den nivå att det enligt metacritic var världens sämsta spel någonsin, vilket det givetvis inte var.

Hur räddar man ett sådant spel?

Det gör man inte, och mycket riktigt så har i princip alla utlovade funktioner som skulle komma skrotats och spelet lämnades för att sakta dö. Kanske hade det skett oavsett, men det omotiverade 0.6/10 i userscore på Metacritic gör knappast någon utvecklare mer sugen på att lägga ner tid och pengar i det spelet.

Så, kortsiktigt kanske PSN kravet försvinner, men på sikt tror jag inte det här är en "win" för spelarna. Sony lär inte vilja investera mer i spelet, utan Arrowhead avslutar de patchar de håller på med, sen beordras de gå vidare med nästa spel.

Förstå mig rätt, jag säger inte att Sony har gjort allt rätt och inte ska få någon kritik, men saker ska väl ses i ett sammanhang och man ska ta en titt på vad de möjliga utkomsterna är av agerandet.

Är "brottet" så illa att det är värt att nästan helt döda spelet? För jag tror det är det spelarna gjort helt ärligt.

Det snackas om 177 länder och territorier som har köpt spelet och inte kan spela spelet längre, men helt ärligt, hur många i Afghanistan, Jemen, Iran, eller Irak tror ni det var som spelade spelet från början?

Jag tror att gaming-communityt gör sig själva en otjänst genom att reagera såhär oproportionerligt på ett egentligen ganska begränsat problem, men det är bara jag.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Så, kortsiktigt kanske PSN kravet försvinner, men på sikt tror jag inte det här är en "win" för spelarna. Sony lär inte vilja investera mer i spelet, utan Arrowhead avslutar de patchar de håller på med, sen beordras de gå vidare med nästa spel.

Jo. Sony kommer investera mer pengar.
Så länge spelet genererar pengar lär dom investera i spelet.

Sony är ju ett företag inte en liten tjurig unge som tänker dumma spelare nu skiter vi i er och att ni spenderar pengar på vårat spel.

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Källor behövs inte har jag märkt. Räcker med att säga att man vurmar om sanningen, och sen säga sin egen sanning.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Ralf:

Jo. Sony kommer investera mer pengar.
Så länge spelet genererar pengar lär dom investera i spelet.

Sony är ju ett företag inte en liten tjurig unge som tänker dumma spelare nu skiter vi i er och att ni spenderar pengar på vårat spel.

Det utgår ju ifrån att det genererar mer än det kostar att investera i det.

Vad skulle det kosta att rädda ryktet på Helldivers 2 i det här läget? För jag tror inte det räcker att bara ta bort kravet på PSN. Något mer måste till för att komma tillbaka till där man var förra veckan.

Vad finns att tjäna på det? Vinna tillbaka de spelarna man tappade?

Visst, det är väl en del som begärt refunds av spelet och så, men tror någon att de skulle gå och köpa spelet igen?

Jag har svårt att se att ekvationen går ihop på ett sätt där svaret blir "Det är värt att pumpa in pengar i spelet. Vi kan rädda ryktet och tjäna mer pengar på det här."

För som du säger, Sony är ett företag, inte en tjurig unge. De kommer väga de möjliga positiva utfallen mot de möjliga negativa och ta ett beslut därefter. Och jag har som sagt svårt att se att det beslutet blir något annat än att "Nu vänder vi blad och går vidare".


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Det utgår ju ifrån att det genererar mer än det kostar att investera i det.

Vad skulle det kosta att rädda ryktet på Helldivers 2 i det här läget? För jag tror inte det räcker att bara ta bort kravet på PSN. Något mer måste till för att komma tillbaka till där man var förra veckan.

Vad finns att tjäna på det? Vinna tillbaka de spelarna man tappade?

Visst, det är väl en del som begärt refunds av spelet och så, men tror någon att de skulle gå och köpa spelet igen?

Jag har svårt att se att ekvationen går ihop på ett sätt där svaret blir "Det är värt att pumpa in pengar i spelet. Vi kan rädda ryktet och tjäna mer pengar på det här."

För som du säger, Sony är ett företag, inte en tjurig unge. De kommer väga de möjliga positiva utfallen mot de möjliga negativa och ta ett beslut därefter. Och jag har som sagt svårt att se att det beslutet blir något annat än att "Nu vänder vi blad och går vidare".

Spelet har ju massa ingame köp så jag gissar på att en stor del av inkomsten kommer därifrån. Och jag tror inte det är så otroligt många som har refundat spelet. Och dom som var tvungna pga psn restriktioner är förmodligen sugna på att köpa spelet igen bara dom kan spela det.

Medlem

Lite mysko bland de där 177 territorierna som det inte är tillgängligt i...

Åland.

What the hell?

Medlem

Då kommer det väl bli krav på Playstation konto från början på framtida spel efter Ghost of tsushima, och så kommer det bara rulla på efter det
Precis som Microsoft har Microsoft/Xbox konto till alla sina spel med multiplayer.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Lite mysko bland de där 177 territorierna som det inte är tillgängligt i...

Åland.

What the hell?

Samma sak med Färöarna, Jersey och Guernsey. Liksom tämligen civiliserade öar/ögrupper som geografiskt och kulturellt, så väl som i många former juridiskt, tillhör Europa och Europeiska länder. Lär ju suga rätt skapligt att uteslutas digitalt av nån jäkla korkad anledning.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Anwest:

En seger för spelarna helt klart. En del av mig tycker att frågan är lite väl uppblåst (göra en höna av en fjäder), men min andra del som värnar om personlig integritet är glad att Sonys jakt på vår användardata gick på en mina.

Lite förbluffad över hur de missade att göra detta frivilligt men med starka incitament till att länka kontot. Som ett liveservice-spel hade de kunnat slänga in en massa kosmetika och annat lull-lull för en frivillig länkning och säkert fått 80 procent att frivilligt göra detta.

Tror ändå en väldigt stor andel av dem som är/var arga är dem som bor där PSN inte är ett alternativ då det inte finns i landet, men ändå valde man att sälja spelet där trots att man ämnade göra det icke valfritt att länka spelet.

Hade det inte varit valfritt till att börja samt att länkningen faktiskt fungerade och att regioner utan PSN inte kunde köpa så hade det inte varit konstigare än vad MS, EA, Ubisoft o.s.v. redan gör.

Skrivet av Keima:

Hur ska man få den ? Genom att hacka Sony?

Verkar ju inte vara det svåraste alternativet.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

Då kommer det väl bli krav på Playstation konto från början på framtida spel efter Ghost of tsushima, och så kommer det bara rulla på efter det
Precis som Microsoft har Microsoft/Xbox konto till alla sina spel med multiplayer.

Det är inte ett problem så länge man inte också säljer spelen i regioner där tjänsten man tvingas länka till inte ens existerar.

123
Skriv svar