Diskutera – Viktigast med nästa konsol är...

Medlem

Bärbart xbox och Switch 2

Medlem

Att priset inte överstiger 6k.
Lägg sedan till fantasi kostnaderna för ett nytt spel på upp till 800kr om inte mer om ett år eller två.

It's not a lake, it's an ocean

Känslan är att nästa Xbox blir något helt annat än vi är vana vid. Det ryktas om en fet, dyr och nischad best som även kör Steam, en PC med Xbox-logga på riktigt denna gång. Samt att de flesta spel från interna studior även släpps till PlayStation.

PlayStation har jag som gillar traditionellt konsolspelande lite större hopp för. Jag tror inte de är redo att dumpa skivläsaren helt och hållet än. Deras affärsmodell bygger alltjämt på att utveckla i hög grad stora singleplayeräventyr som säljs till fullpris (och också är värda de pengarna tack vare sin höga kvalitet).

Om jag fick drömma vilt skulle jag helst vilja ha tillbaka tiden när spel släpptes fysiskt i fina fodral med instruktionsmanual.

Några viktiga punkter för mig personligen:

  • Nya exklusiva spel som utnyttjar hårdvaran och känns fräscha

  • Stöd för fysisk media

  • Bakåtkompatibilitet med så många generationer som möjligt

  • En riktigt bra handkontroll


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hårdvara som inte känns outdated efter 1 år.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

känner personligen att man är rätt klar med konsoler, är ju bara som en begränsad pc i dagsläget där man inte ens kan spela fysisk media direkt från sin fysiska media.

Medlem

Bärbar, bakåtkompatibel, mer prestanda och bra batteritid.

Medlem

Vet inte ens om jag kommer köpa någon konsol mer, har fortfarande inte köpt en PS5 eller XSX. Främsta anledningen till att jag köpt konsoler under årens lopp är för att JRPGs släpptes till dom, men nu så kommer dom till Steam också. Både PS3 och PS4 köptes i stort sett för Yakuza-serien och den hittade till Steam (och till och med GOG) för några år sedan.

Det känns som om den främsta anledningen till att köpa konsol för mig, är om Sony satsade på bakåtkompabilitet och släppte fler gamla JRPGs från PS1&PS2-tiden digitalt på PS Store. Eller ännu bättre hade en fungerande emulering som kunde spela PS1&PS2-skivor.

Om en den är liten och så pass energisnål så ingen fläkt behövs, som PSOne, så är det ett stort plus också. Fantastiskt liten sak.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Minst 60 FPS på SAMTLIGA titlar tack! Det är inte så mycket begärt år 2024.

Lär aldrig hända, inte omöjligt med 60fps men det är helt upp till speltillverkarna

Ase
Medlem

Ej exklusiva spel e det enda jag hoppas på

Medlem

Det är pris, prestanda och att den Bakåtkompatibel.

Medlem

Har landat ganska hårt i en ”Switchbox” faktiskt. Vill ha bärbart/stationärt med hög prestanda och xbox spelutbud.

Medlem

Hoppas på något nytt sätt och inte bara mer av allt.
Spel på fysisk media. (hatar månadsavgifterna på alla tjänster)
Switch gör mycket rätt enkel, fysisk media, behövs ingen tv, etc. men det börjar bli lite segt med grafiken på den. Enda riktigt positiva var Mario där var flytet i rörelserna helt avgörande. Känslan när man spelade gjorde det till fantastiskt och inte den senaste grafikuppsättningen. Känns som att en hel del nya spel har hoppat över den delen och fokuserat på alla extra features grafikkorten har. Men den grundläggande kvaliten har tappats bort en del och för ofta.

Medlem

För min del så väljer jag att köpa en spelkonsol på grund av dom exklusiva spelen.
Om spel som kommer till konsolen redan går att spela på min dator eller redan ägd konsol så känns det onödigt att köpa en ny som spelar samma spel. Denna konsolgeneration har verkligen fått mig att inse det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

På en stationär konsol så är väl alltid mer prestanda att föredra. Så dyr är inte elen. Sen önskar jag att Sony ställer högre krav på utvecklarna. Det får vara slut på trasiga och halvfärdiga spel. Och alternativet att spela med 30fps ska skrotas. 4K och 60fps minst i alla spel.

Hoppas fortfarande på att Nintendo gör 2 konsoler igen. Men som spelar samma spel då fast i olika upplösning. En stationär med lika mycket muskler som PS5 (PRO) och en bärbar som är lite enklare och kör spelen i 1080p och med lång batteritid.

Medlem
Skrivet av robbis:

Har ju inget att lämna över ifrån... Både PS5 o XSX har ju inget att erbjuda ändå

Jag tycker tvärt om. Har haft fantastiska upplevelser den här generationen. Jag menade dock mer att det borde fokuseras helt på den nya generationen när den släpps och inte släppa samma spel även till förra generationen som håller tillbaka vad som går att göra med de.

Medlem
Skrivet av lonian:

För min del så väljer jag att köpa en spelkonsol på grund av dom exklusiva spelen.
Om spel som kommer till konsolen redan går att spela på min dator eller redan ägd konsol så känns det onödigt att köpa en ny som spelar samma spel. Denna konsolgeneration har verkligen fått mig att inse det.

Är fortsatt plattforms exklusivitet viktigaste för dig?

Det viktigaste för mig är bakåt kompatibiliteten.

Skrivet av Ase:

Ej exklusiva spel e det enda jag hoppas på

Nu har jag inte spelat något av de Playstation spel som kommit till PC, men jag ser det inte som en dålig idé - skulle de få till det.
Bättre för miljön också ifall man inte "behöver" ha 2-3 st från samma generation.

Medlem
Skrivet av Kris:

Konsolerna är bra. Problemet är att spelen inte hänger med. Unreal engine 5 är 3 år gammal och fortfarande inget spel som använder grafikmotorn.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_games_that_use_Unre...


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av Foldon:

Är fortsatt plattforms exklusivitet viktigaste för dig?

Det viktigaste för mig är bakåt kompatibiliteten.

Om Sony exempelvis släpper alla sina exklusiva spel till PC så väljer jag bort dom och köper till PC.
Nintendo lär ju inte släppa spel på PC så kommer nog behöva köpa en Switch 2.
Om Nintendo Switch 2 inte stödjer Switch 1 spel så behåller jag min Switch 1.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Sony exempelvis släpper alla sina exklusiva spel till PC så väljer jag bort dom och köper till PC.
Nintendo lär ju inte släppa spel på PC så kommer nog behöva köpa en Switch 2.
Om Nintendo Switch 2 inte stödjer Switch 1 spel så behåller jag min Switch 1.

Då hänger jag med - jag köper det argumentet.

Medlem

Ursäkta min klumpiga formulering. Menade förstås att det inte finns några bra och stora spel med unteal engine 5. 😄


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

GTA 6 till PS5 Pro är prio ett.

Resten är bonus.

ZF
Medlem

Skivspelare.

Allt annat blir ändå mest vad än AMD har liggande för tillfället.

Hoppas ändå på något roligare åtminstone nästnästa gång. ARM-kluster i en maskin platt som en pannkaka. Eller tjock nog för en skivlucka då. ←optimistisk..

Skrivet av PeterMagnusson84:

Gör det gratis att spela online
Mindre exklusiva spel, varför vill man ha mer av detta?
Mer kraft i konsollerna.
Hade velat se en möjlighet att kunna köpa digitala spel i andra butiker än bara deras egna. Finns ju ingen konkurrens när det bara finns en butik.

Om de inte heller ska tjäna pengar på merparten av spelen längre så kommer definitivt aldrig tullen för onlinespelande tas bort igen.

Skrivet av Lokritz:

När det kommer till interface så känns det som både Sony och Nintendo gått baklänges.

Ta tillbaka möjligheten att skapa mappar för sina spel och fixa tillbaka dynamiska bakgrunder.
Microsoft får gärna göra om hela sitt interface samt fräsha upp handkontrollen så det känns som en ny upplevelse.

Nintendo bör definitivt se över sin online-del som idag är fruktansvärt förlegad.

Det finns faktiskt redan möjlighet att göra manuella mappar på PS5 nu.

Funktionen är bara lite knapptryckarintensiv, så många har nog missat det.

Skrivet av InsaneSharky:

Möjlighet till offline spelande.
Ta tillbaka partyspel på xbox så man kan ha soffhäng, och att besökare kan logga in som gäst så man inte behöver spendera en evighet med att alla skall ladda in sin profil.
Spelen borde ta liknade väg som Nintendo har gjort med spel på typ sd-kort istället för skiva för oss som fortfarande vill ha fysiska spel.
Självklart med bakåtkompabilitet.

Dom där korten är en framtida huvudvärk värre än RROD.

Tror inte de flesta skivsamlare är intresserade av att betala hundra gånger mer extra för lagringsmedia på ett mindre långtidspålitligt format.

Skrivet av Geijmer:

Hoppas PS6 & Nästa XBOX får minst 3TB SSD för spelen tar så mycket plats nuförtiden.

Lagringen är alltid baserad på vad som är rimligt för genomsnittligt användande om inte mediet för tillfället bara råkar ligga på den billigaste möjliga nivån för mer än den beräkningen.

Rimligast är att det finns flexibla expansionsmöjligheter.

Skrivet av Kiske:

Viktigast skulle jag säga var att de öppnar upp sina stores och hade korskompabilitet. Idag finns det ingen som helst nytta för kunderna att ha inlåsta konsoller. Konkurrera med spelen istället för konsollerna, det är ändå bara marginella hårdvaruskillnader mellan dem.

Blir ju en väldigt konstigt marknad om tillverkaren ska förväntas få hela sitt ekosystem att gå runt på ett fåtal spel, som kanske rentav bara en liten del av användarna är intresserade av, medan alla övriga speldistribtörer bara åker snålskjuts.

Det enda sånt skulle leda till är antingen att ingen kommer vara intresserad av att utveckla en låda till, (liknande 3DO-dilemmat) eller ett ännu större behov av att köpa upp "exklusiva" utvecklare till sin låda.

Medlem

De exklusiva spelen är såklart viktigast.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Om man nu vill ha den senaste tekniken och har råd med att uppdatera så är idag valet enkelt: PC
Förstår mig inte riktigt på varför man önskar en Pro-modell eller dylikt som ändå kommer ha daterad hårdvara kort därefter.
Tidigare erbjöd konsoler något annat än vad man kunde uppleva på en dator.
Jag förstår att om man ser till hårdvara så kan den tiden aldrig komma tillbaka. Därför skulle det vara kul om man istället erbjöd något annat.
På marknaden idag är det bara Nintendo som gör det.
Jag köper PS5 för exklusiva spel, men jag hade hellre sett dessa spel på PC så att jag slipper fler maskiner än nödvändigt.
Om man ska se vad rykterna säger om Nintendos nästa konsol så är inte heller den något som jag inte kan få bättre om jag istället satsar på en Steam Deck (bortsett från exklusiva spel)
Exklusiva spel är det som säljer konsoler.
Spel som skulle kunna fungera på PC, men som är låsta till ett format. Det är bara irriterande.
Kom gärna med något som skakar om hur vi är vana att spela spel.
Visst kan det klassificeras som en gimmick som man även kan föra över till en dator, men det skulle även vara att krångla till det och då skulle det enkla med att ha en konsol återigen bli ett befogat resonemang till varför man väljer att spela på konsol.
Det är lättare sagt en gjort, men jag tror att det behövs för att vi ska få en utveckling.
Vi behöver ha kvar spelandet som vi har idag, men det vore spännande att även kunna addera ett nytt element till spelandet likt vi fick med Nintendo DS, Wii eller VR - för att ta de senaste innovationer.

Medlem

"Förstår mig inte riktigt på varför man önskar en Pro-modell eller dylikt som ändå komm
er ha daterad hårdvara kort därefter."

Kan inte tala för andra men för mig så vill man ge "lite" mer för bättre prestanda MEN inte 20 000 mer för knappbar grafisk skillnad.

Medlem

Spelen överlag, men även exklusiva spel som nyttjar prestandan till max.

Medlem
Skrivet av Kris:

Ursäkta min klumpiga formulering. Menade förstås att det inte finns några bra och stora spel med unteal engine 5. 😄

Lords of the fallen och Tekken 8 är väl ganska stora spel? Har ej spelat dem själv än så jag vet inte om de är bra.

Medlem

Om en konsol saknar exklusiva spel så får de fokusera på att göra den bästa spelupplevelsen i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag vill slå ett slag för att övergångarna är mjuka. För mig har det varit fantastiskt att kunna fortsätta spela MP med mina barn även om jag hade Series X och de hade One.

Medlem

Bra spel och bra handkontroll... i den ordningen.

Skriv svar