Diskutera – Viktigast med nästa konsol är...

Robot
Diskutera – Viktigast med nästa konsol är...

Pris? Prestanda? Bakåtkompatibla? Annat?

#diskutera, #nextbox, #ps5-pro, #switch-2


Medlem

Formatet, vill aldrig gå tillbaka till renodlat stationär konsol nu när man blivit bortskämd med Switch.
Fast nja, egentligen så är ju förstås utbudet av exklusiva spel allra viktigast, naturligtvis. Idag skulle jag exempelvis aldrig komma på tanken att köpa Xbox, medan 360 var min primära konsol 2009-2014.

Medlem

Mer kraft, lägre pris. Som när PS4 släpptes för 3999kr.

Medlem

Att det kommer bra och stora spel lite oftare än sällan… ja, jag syftar på Xbox Series konsolerna och bristen på bra spel från Xbox.

Medlem

Jag skulle önska ett inbyggt AI-chip så det kan komma ut spel som har bra röstgenerering och dynamisk dialog utan att man behöver köra online.

Gnällkuk

Mer exklusiva spel och mer MTx, annars får det vara! Helst låst till 30 fps, jag vill ha en filmisk upplevelse.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Farornas Konung

Att alla spel kommer direkt till Pc..

Medlem

Jag har nämnt det i någon tidigare tråd, men för mig finns är det nästan viktigt att det inte blir fokus på ökad prestanda.

Jag tror att många utvecklare blir lite "slappa" när det kommer till optimering på grund av den ständigt ökande prestandan. Man slarvar med tunga filer, onödiga texturer osv, för att prestandan till det finns.

Eller för att vända på det. Jag tror det finns rätt mycket mer man skulle kunna krama ur dagens konsol-generation fortfarande. Men det är klart att om en PS5 Pro eller PS6 står för dörren så kommer ju inte utvecklarna lägga massa tid på att optimera för PS5:an så att säga.

För egen del så ser jag hellre, om det nu bestämt ska komma en ny konsol generation de närmsta åren, att den fokuserar innovation och att faktiskt ge något nytt som inte går att göra idag.

Jag kanske börjar bli gammal, men jag känner att det allt för ofta blir att det läggs till en massa effekter, partiklar och ray-tracing som gör spelet snyggare, men inte ändrar något i övritg i spelupplevelsen. Då hade jag gärna sett att man fokuserade mer på att skapa en egen stil som bidrog till spelupplevelsen.

Ett exempel, som är både bra och dåligt, är Super Smash Bros Ultimate, där det blivit väldigt mycket partikeleffekter och sånt. Å ena sidan positivt att man har sin egen stil och bygger vidare lite på att det är ett kaosigt spel, men å andra sidan tycker jag personligen det blev för mycket. Det går knappt att se vad som händer.

Final Fantasy XVI är en enorm syndare här, där framför allt vissa bosstrider blir stora feta explosioner i alla regnbågens färger, men allt du som spelare gör är att peppra på fyrkant samtidigt som skärmen gör sitt bästa för att ge dig ett epilepsianfall.

Kort och gott, vi har kommit till en punkt där jag inte riktigt tycker att bättre grafik ger en bättre spelupplevelse. Så jag hoppas verkligen inte att nästa konsol generation bara blir mer krut i burken.

Då ser jag mycket hellre att man försöker minska burkarna, tysta ner dem, jobba med bakåtkopabilitet osv. Ge oss bättre upplevelser som vi inte kan få idag. Ge inte utvecklarna fler ursäkter till att slarva med sin optimering.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Med Nintendos konsol räcker det att den får ett till 3d Mario eller Mario kart. Och de inte släpps på switch.
typ det jag använder deras konsol till. Men det hade ju varit trevligt med i alla fall 256/512GB inbyggt istället för 32 som min nuvarande har.

Xbox/playstation tror jag att jag skiter i nästa generation om jag inte skaffat familj osv. Spelar aldrig på xboxet längre sen ja uppdaterade datorn.

Medlem

Exklusiva spel annars ser jag nog ingen mening med att fortsätta att köpa konsol. Har alltid köpt konsol just för exklusiva spel och för att det är bekvämt att ligga i soffan och spela framför TVn men det går ju att koppla TV med PC och köra med Playstation kontroll och nästan alla spel kommer ju till PC förr eller senare så det lutar åt att sluta köpa konsol. Köper antagligen Switch 2 och där önskar jag mer kraft under huven och bakåtkompatibilitet. Struntar fullständigt i att det går att spela bärbart.

Medlem

Gällande PS5 Pro och Switch 2 är nog viktigaste "nya" funktionen AI-uppskalning som kommer göra under för både nya och gamla spelupplevelser. Det kan också hjälpa spara in på komponenter som inte behöver vara top notch men ändå leverera mer än tidigare till ett lägre pris. Win-win!

Medlem

Ge mig en bärbar xbox så e jag nöjd. Och då inte bara streaming från annan konsol likt portal 🤮 dedikerad med streaming via xcloud. Dvs en steam deck men mer kraftfull


signatur

1# FZ Troll

Gör det gratis att spela online
Mindre exklusiva spel, varför vill man ha mer av detta?
Mer kraft i konsollerna.
Hade velat se en möjlighet att kunna köpa digitala spel i andra butiker än bara deras egna. Finns ju ingen konkurrens när det bara finns en butik.

Medlem

Konsumenträtt

Medlem

Bakåtkompatibilitet för barnens skull, något kraftfullt bärbart för egen skull. Gärna en rejäl prestandaökning utan att det blir dyrare än runt 6-7000 kr.

Medlem

Bra spel, från båda sidor (PS/Xbox).

Playstation behöver bredda sig lite känner jag. Dem har kört fast i samma spår länge med storydrivna tredjepersonsäventyr med snygg grafik och tråkigt gameplay. Anledningen till att jag ännu inte äger en PS5.

Xbox har lite tvärtemot mer variation men behöver lite mer kvalitet och släppas lite tätare.

Medlem

När det kommer till interface så känns det som både Sony och Nintendo gått baklänges.

Ta tillbaka möjligheten att skapa mappar för sina spel och fixa tillbaka dynamiska bakgrunder.
Microsoft får gärna göra om hela sitt interface samt fräsha upp handkontrollen så det känns som en ny upplevelse.

Nintendo bör definitivt se över sin online-del som idag är fruktansvärt förlegad.


signatur

"There will be another time"

Medlem

Det enda som är riktigt viktigt är att spelen blir bra och att man vågar satsa på nya innovationer så vi slipper ytterligare en till generation med exakt samma uttjatade smörja.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Möjlighet till offline spelande.
Ta tillbaka partyspel på xbox så man kan ha soffhäng, och att besökare kan logga in som gäst så man inte behöver spendera en evighet med att alla skall ladda in sin profil.
Spelen borde ta liknade väg som Nintendo har gjort med spel på typ sd-kort istället för skiva för oss som fortfarande vill ha fysiska spel.
Självklart med bakåtkompabilitet.

Medlem

Hoppas PS6 & Nästa XBOX får minst 3TB SSD för spelen tar så mycket plats nuförtiden.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av kebbe:

Mer kraft, lägre pris. Som när PS4 släpptes för 3999kr.

Känns faktiskt helt ofattbart att jag köpte en PS4 slim runt juni 2017, för 1999kr.

Medlem

Jag vill att nästa gen ska vara enbart prenumeration. Ingen blu-ray, sladdar, ssd, ram eller kontroller. /s


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Att 60 fps är standard för alla spel, helst 4k120 men jag skulle absolut nöja mig med 4k60. Och ta bort allt vad heter performance mode osv, det ska vara snyggast möjliga grafik med högsta möjliga fps. (Jaja, jag vet då kommer konsolerna kosta 10-15k, men man lär ju få drömma också)


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag ser gärna att de startar den nya generationen när den nya generationen kommer, Inte 3 år efter..våga lämna över stafettpinnen! Utöver det så vill jag självklart ha vettiga spel direkt och en sjysst burk som är knäpptyst.

Medlem

Minst 60 FPS på SAMTLIGA titlar tack! Det är inte så mycket begärt år 2024.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag ser gärna att de startar den nya generationen när den nya generationen kommer, Inte 3 år efter..våga lämna över stafettpinnen! Utöver det så vill jag självklart ha vettiga spel direkt och en sjysst burk som är knäpptyst.

Har ju inget att lämna över ifrån... Både PS5 o XSX har ju inget att erbjuda ändå


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Bra spel är det viktigaste, en ny Switch med Nintendos kvalitetsspel räcker långt för mig, Sony har tappat lite känner jag men levererar ändå helt okej. Xbox däremot har haft en uppförsbacke länge, det har liksom ingen betydelse att konsolen är bra om det inte finns intressanta spel som bara går att nå genom exklusivitet, eller till pc också i Microsoft fall.

Medlem

Konsolerna är bra. Problemet är att spelen inte hänger med. Unreal engine 5 är 3 år gammal och fortfarande inget spel som använder grafikmotorn.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Kanske en kontroll som man på riktigt kan kontrollera spelet med.

Medlem

Viktigast skulle jag säga var att de öppnar upp sina stores och hade korskompabilitet. Idag finns det ingen som helst nytta för kunderna att ha inlåsta konsoller. Konkurrera med spelen istället för konsollerna, det är ändå bara marginella hårdvaruskillnader mellan dem.

Skriv svar