Hurra, vi är för korkade för att koloniseras av aliens!

Medlem
Bråk om bråk om bråk

Är det inte lite intressant att i kommentarsfältet till en krönika om at det bråkas om kläder.
Bråkas det nu om att det bråkas om kläder.
Bekräftar inte det lite krönikans observation i praktiken?

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Du skulle kunna byta ut " har för mycket kläder på sig," mot "har för lite kläder på sig," och det skulle vara samma sak.

På vilket sätt är sidan som kritiserat stellar blades huvudkaraktär för att ha på sig för lite kläder under hela sista delen av utvecklingen och som troligtvis lyckats tvinga igenom en ändring, bättre än sidan som ville ha spelet som det var designat från början? Oavsett vad anledningen var till ändringen är så har den ju kommit extremt sent i utvecklingen och det har med största sannolikhet kommit p.g.a. påtryckningar utifrån, med tanke på att SHIFT UP Corporations förra spel var Goddess of Victory: Nikke.

Det kommer alltid finnas dom som vill se originalversionen av en produkt. Det är ju en av anledningarna till varför folk har lagt en massa tid för att återskapa Star Wars filmerna utan specialeffekterna som lades till senare. Eller directors cut versioner av filmer som ska bättre representera en regissörs vision än den filmen som studiochefer har vart och petat i. Detta är mer eller mindre samma sak, det handlar om att vissa känner sig lurade på att få originalvisionen av en produkt snarare än om själva ändringen. Om dom ändrade kläderna var den enda versionen som fanns både på skiva och digitalt så hade vi inte haft någon diskussion. Det är ju just ändringen i sig folk i huvudsak är emot, inte att den visar 10% mindre hud eller whatever det räknas som.

Är det verkligen det? Spel förändras ju hela tiden med diverse uppdateringar. Både innehåll och utseende ändras ganska friskt så det är ofta versionen på skiva utan uppdatering skiljer sig från en nedladdad version. I de allra flesta fall är det till det bättre. Den här lilla uppdateringen hade aldrig ens märkts om det gällde utseendet på ett vapen, en bil eller ett skepp. Snacka om att avslöja vad man anser vara viktigt och vart man fäster blicken. Själv tycker jag det är bra att klyftorna minskar, har jag alltid tyckt.

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Är det inte lite intressant att i kommentarsfältet till en krönika om at det bråkas om kläder.
Bråkas det nu om att det bråkas om kläder.
Bekräftar inte det lite krönikans observation i praktiken?

Du slog mig med en halvtimme!
Om nu inte utomjordingarna tar livet av oss finns en påtaglig risk att drunkna i ironi här. 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Är det inte lite intressant att i kommentarsfältet till en krönika om at det bråkas om kläder.
Bråkas det nu om att det bråkas om kläder.
Bekräftar inte det lite krönikans observation i praktiken?

Det är ju nästan som att FZ medveter häller bensin på brasan för att hålla kommentarsfältet igång. Som om dom tjänar pengar på att folk är aktiva och uppdaterar sidan för att läsa senaste som skrivits. Just saying!

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det är ju nästan som att FZ medveter häller bensin på brasan för att hålla kommentarsfältet igång. Som om dom tjänar pengar på att folk är aktiva och uppdaterar sidan för att läsa senaste som skrivits. Just saying!

Har nån pinkat i dina frukostflingor nu igen? Är det inte "världens segaste tävlingar" (skurktävlingen som "hållit på sedan 1 januari 2023") är det FZ som vill hälla bensin på brasan.

Texten är ju rätt underfundigt skriven, men visst misstänker jag också att skribenterna på FZ är medvetna om diskussionsklimatet på forumet specifikt och i samhället i övrigt, och sannolikheten att någon/några blir provocerade är ju inte direkt icke-existerande. Som vanligt blir det en balansgång, och när det finns folk som gnäller på tävlingar om spelskurkar... ja, då hade de minsann fått hålla sig från att skriva ungefär något alls om de inte hade velat att det skulle finnas en risk att folk skulle bli uppretade.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är det verkligen det? Spel förändras ju hela tiden med diverse uppdateringar. Både innehåll och utseende ändras ganska friskt så det är ofta versionen på skiva utan uppdatering skiljer sig från en nedladdad version. I de allra flesta fall är det till det bättre. Den här lilla uppdateringen hade aldrig ens märkts om det gällde utseendet på ett vapen, en bil eller ett skepp. Snacka om att avslöja vad man anser vara viktigt och vart man fäster blicken. Själv tycker jag det är bra att klyftorna minskar, har jag alltid tyckt.

Skillnaden för Stellar Blade mot andra spel som ändras med diverse patchar är att Stellar Blade blev väldigt kritiserat för hur huvudkaraktären såg ut och hur mycket blod det var i diverse media och på x. Utvecklaren själv gick ut och sa att spelet kommer släppas ocensurerat i hela världen och det var beskedet som bekräftade att ingen har påverkat studion att ändra saker i spelet för att göra det mer accepterbart för dom som bryr sig om våld och nakenhet.
https://twitter.com/StellarBlade/status/1781976139688534449

Sen så visar det sig att dom ändå ändrat saker kopplat till detta så sent som efter dom skickat en version av spelet till tryckeriet. Vilket är väl under samma tidsperiod som demot släpptes och dom blev kritiserade i viss media.
Så i ögonen på dom so bryr sig om detta har den högljudda minoritet av folk på x eller olika media påverkat slutresultatet i ett spel dom ville spela även om det inte nödvändigtvis behöver betyda det.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Du skulle kunna byta ut " har för mycket kläder på sig," mot "har för lite kläder på sig," och det skulle vara samma sak.
...

Till skillnad mot @Alexraptor förstod du, då det var exakt det jag gjorde Jag VET att det är en diskussion kring en sketen ändring, det har stått i versaler på @jeppe109 fana i säkert 40 inlägg nu. Här blir den lilla ändringen, byggd på ren spekulation, bara en del av åsiktsdebatten, men höjs till enorma proportioner. "Det är censur!", "Eller är det censur?", "Vad är censur?", "Det kanske är censur för mig?". Den högljudda minoriteten skriker sig hesa över att den andra högljudda minoriteten tvingat fram en ändring som den ena högljudda minoriteten inte gillar...samtidigt säljer spelet som smör i solsken.

Tomas Helenius skrev ett utmärkt och väldig humoristiskt inlägg för att belysa hur fånig hela diskussionen är, utan att välja någon "sida"...och ändå ska det tjafsas. Det blir nästan surrealistiskt i sig.

Aja...ska ut i solen nu. Passa på, det är ju första maj...ut och demonstrera mot "orättvisorna"

Medlem

Vissa verkar fortfarande inte förstå detta. Om jag visar ett spel. Skriver stolt överallt att spelet är M for mature, lovar hederligt att inte censurera nånting.

Nån vill ha den där "tröjan" i spelet(tro det eller ej, gamers gillar outfits) Sen släpper jag spelet och alla är glada. När jag sålt tillräckligt på dag 1 så censurerar jag vissa saker med spelet. Du har då helt plötsligt betalat för en produkt som sen inte visar sig stämma.

Ja, fysiska utgåvan är nästan alltid den färdiga produkten som speglar utvecklarnas vision för spelet.

Det många missar, är att detta handlar inte om sexiga bröst eller string. Det handlar om att produkten inte motsvarade löftet dom gav. Det är det folk är förbannade på. Kolla pokemon go.

Påtvingad ändring av alla kvinnliga karaktärer helt plötsligt. Vad kommer härnäst? Dom kanske har fixat det nu, men när patchen kom så såg alla kvinnliga karaköter ut som män i kvinnokläder nästan.

Det är det folk reagerar på. Sen får man tycka att denna kläd diskussion är hur löjlig som helst, men det som ligger i grunden för detta bråk, är större än en bunny suit i stellar blade.

Ge oss options istället. Spela fula karaktärer, spela snygga karaktärer, censur option eller inte censur option. Är väl inte så svårt.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Lite oklar över vad du menar med din liknelse. Det är ju inte Eves utseende som har blötts och stötts på nätet, utan kläderna och sättet hon porträtteras på. Hade Marcus Fenix eller Master Chief sprungit runt i tajt latex med mellansekvenser som fokuserar på deras skinkor så hade din jämförelse funkat. Nu haltar den.

Men jag tycker hela den här diskussionen är rätt sunkig oavsett utgångspunkt och uppfattning (och dessutom är det inget jag personligen tänker på), så jag sätter nog punkt för mig själv där.

Hur haltar min jämförelse? Jag pratar om ideal, inte klädesplagg för klädesplagg. Kvinnor - stora bröst och tight röv, män stora armar och tvättbräda.

Det är dock inte vad det handlar om. Vad det handlar om är att en grupp aktivister nässlar sig in i ett community och försöker "rätta till" vad dom anser inte upprätthåller deras idé av hur världen ska se ut och agera efter. Detta är samma grupp som förstört filmer och comic books.

Hur det fungerar i runda slängar är, ett spelföretag producerar ett spel och det kostar pengar. För att få pengarna som krävs behöver dom låna pengar. Det finns företag som lånar ut pengar till förmånliga priser men med vissa krav. Några av dessa krav är att vara "inkluderande". Det påverkar den kreativa friheten. Därav sämre spel för kunden.

De här grupperna av aktivister är inga gamers och bryr sig inte ett skit om spelet är bra eller dåligt, deras enda agenda är att sprida budskapet.

Vissa av oss har förstått det och bojkottar. Vad du gör är helt upp till dig.

Medlem
Skrivet av denza:

Vissa verkar fortfarande inte förstå detta. Om jag visar ett spel. Skriver stolt överallt att spelet är M for mature, lovar hederligt att inte censurera nånting.

Nån vill ha den där "tröjan" i spelet(tro det eller ej, gamers gillar outfits) Sen släpper jag spelet och alla är glada. När jag sålt tillräckligt på dag 1 så censurerar jag vissa saker med spelet. Du har då helt plötsligt betalat för en produkt som sen inte visar sig stämma.

Ja, fysiska utgåvan är nästan alltid den färdiga produkten som speglar utvecklarnas vision för spelet.

Det många missar, är att detta handlar inte om sexiga bröst eller string. Det handlar om att produkten inte motsvarade löftet dom gav. Det är det folk är förbannade på. Kolla pokemon go.

Påtvingad ändring av alla kvinnliga karaktärer helt plötsligt. Vad kommer härnäst? Dom kanske har fixat det nu, men när patchen kom så såg alla kvinnliga karaköter ut som män i kvinnokläder nästan.

Det är det folk reagerar på. Sen får man tycka att denna kläd diskussion är hur löjlig som helst, men det som ligger i grunden för detta bråk, är större än en bunny suit i stellar blade.

Ge oss options istället. Spela fula karaktärer, spela snygga karaktärer, censur option eller inte censur option. Är väl inte så svårt.

#gamergate2024

Samma människor som står bakom dig och gnäller om censur är samma människor som grät och skrek över att man kunde välja pronomen i starfield. Det är nästan som att detta inte alls handlar om någon censur utan snarare något annat..jag undrar vad det kan vara.

ZF
Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Alltså...

Baldurs Gate 3: Full frontal nudity samt mängder med gaysex samt möjlighet att sexa upp som björn: GOTY.
Stellar Blade: Moralpanik och censur på kläder med för mycket cleavage...

I rättvisans namn måste det påpekas att det finns en björnkostym i Stellar Blade.

Jäkla furries med sina agendor!

Medlem

Om det är något jag avskyr på 2020-talet så är det den nypuritanism som bara blir värre och värre. Och då framförallt för heterosexuella kvinnor. Som gay är jag glad att det fortfarande finns sexuell frigjordhet inom min sexuella minoritet.

Det intressanta är att de som främst driver denna nypuritanism är vänsterfeminister. De som på 60- och 70-talet istället kämpade FÖR sexuell frigjordhet. Det går inte riktigt ihop i mitt huvud. Nu är det islamister, högerkonservativa kristna och vänsterfeminister som alla jobbar för att begränsa kvinnors sexuella frihet. Absurt.

Medlem

En snygg pinuppa har väl ingen dött av.
Nästa kvinnliga hjälte får vara ännu snyggare för min del.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Om det är något jag avskyr på 2020-talet så är det den nypuritanism som bara blir värre och värre. Och då framförallt för heterosexuella kvinnor. Som gay är jag glad att det fortfarande finns sexuell frigjordhet inom min sexuella minoritet.

Det intressanta är att de som främst driver denna nypuritanism är vänsterfeminister. De som på 60- och 70-talet istället kämpade FÖR sexuell frigjordhet. Det går inte riktigt ihop i mitt huvud. Nu är det islamister, högerkonservativa kristna och vänsterfeminister som alla jobbar för att begränsa kvinnors sexuella frihet. Absurt.

Du får inte glömma "vänsterfeministerna" som arbetar på Shift Up, som censurerade en annan minoritets krav på mindre kläder. Hur svårt ska det vara att förstå att det mesta man får klä en fiktiv kvinnokaraktär i idag är en butt-plugg i Kevlar (annars är det ju inte mycket till armor), så länge den är genomskinlig?

Herregud vad det här tragiska ämnet har spårat.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Tänkte inte specifikt på gameplay, där tror jag man får acceptera att man har olika intressen rakt av. Jag tänkte mer på hur könen representeras. Håller med dig att män och kvinnor har olika intressen och det är inget fel med det, det är kanske t o m är något vi kan bejaka.

Aha. Då förstår jag.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Har nån pinkat i dina frukostflingor nu igen? Är det inte "världens segaste tävlingar" (skurktävlingen som "hållit på sedan 1 januari 2023") är det FZ som vill hälla bensin på brasan.

Texten är ju rätt underfundigt skriven, men visst misstänker jag också att skribenterna på FZ är medvetna om diskussionsklimatet på forumet specifikt och i samhället i övrigt, och sannolikheten att någon/några blir provocerade är ju inte direkt icke-existerande. Som vanligt blir det en balansgång, och när det finns folk som gnäller på tävlingar om spelskurkar... ja, då hade de minsann fått hålla sig från att skriva ungefär något alls om de inte hade velat att det skulle finnas en risk att folk skulle bli uppretade.

Det var meningen att mitt inlägg skulle tas för att vara ironiskt eller konspiratoriskt.
Dock står jag fast vid min åsikt av skurktävlingen, hade varit bättre med en skurttävling, vilken är hans snyggaste skjorta?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det var meningen att mitt inlägg skulle tas för att vara ironiskt eller konspiratoriskt.
Dock står jag fast vid min åsikt av skurktävlingen, hade varit bättre med en skurttävling, vilken är hans snyggaste skjorta?

Ah, fair enough - nyanserna är inte alltid helt enkla att tolka ut i text. Ber om ursäkt att jag lät bitter. ^^
En skurttävling hade onekligen varit nåt!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Skönt ändå att vi slipper oroa oss för aliens.

Medlem
Skrivet av Ender:

Du får inte glömma "vänsterfeministerna" som arbetar på Shift Up, som censurerade en annan minoritets krav på mindre kläder. Hur svårt ska det vara att förstå att det mesta man får klä en fiktiv kvinnokaraktär i idag är en butt-plugg i Kevlar (annars är det ju inte mycket till armor), så länge den är genomskinlig?

Herregud vad det här tragiska ämnet har spårat.

Jag är inte alls insatt i debatten om Stellar Blade. Jag pratar från ett brett samhällsperspektiv. Att vänsterpartister vill ha porrförbud tar mig tillbaka till min sexualförtryckta uppväxt i frikyrkan. Att folk blir upprörda av nakenhet i spel hör till den bredare nypuritanska rörelsen.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag är inte alls insatt i debatten om Stellar Blade. Jag pratar från ett brett samhällsperspektiv. Att vänsterpartister vill ha porrförbud tar mig tillbaka till min sexualförtryckta uppväxt i frikyrkan. Att folk blir upprörda av nakenhet i spel hör till den bredare nypuritanska rörelsen.

Jag pratade också om det bredare samhällsperspektivet, så länge som det fortfarande fanns en debatt värd namnet. Nu avlöser dumheterna mest varandra.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Texten är ju rätt underfundigt skriven, men visst misstänker jag också att skribenterna på FZ är medvetna om diskussionsklimatet på forumet specifikt och i samhället i övrigt, och sannolikheten att någon/några blir provocerade är ju inte direkt icke-existerande. Som vanligt blir det en balansgång, och när det finns folk som gnäller på tävlingar om spelskurkar... ja, då hade de minsann fått hålla sig från att skriva ungefär något alls om de inte hade velat att det skulle finnas en risk att folk skulle bli uppretade.

Tanken var att försöka lyfta blicken och se dessa återkommande, hätska ämnen från ett annat perspektiv, och avväpna det hela med humor. Det gick sådär...

Vi vill ha diskussioner i forumet, men inte bråk. Vore det bara antalet kommentarer och klick det handlade om hade vi tapetserat framsidan med ickenyheter om Lara Crofts klädsel osv, politik osv. Det gör vi inte, av en anledning.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tanken var att försöka lyfta blicken och se dessa återkommande, hätska ämnen från ett annat perspektiv, och avväpna det hela med humor. Det gick sådär...

Vi vill ha diskussioner i forumet, men inte bråk. Vore det bara antalet kommentarer och klick det handlade om hade vi tapetserat framsidan med ickenyheter om Lara Crofts klädsel osv, politik osv. Det gör vi inte, av en anledning.

Jag förstår det, och personligen gillade jag den lite mer metaforiska och kanske mindre seriösa tonen i texten ganska skarpt - det ironiska blev att det inte hjälpte och flera gick på högvarv och spårade ur så gott som från start, och jag vet inte riktigt hur ni ska/borde/kan göra annorlunda heller. Någonstans har man ju röven bak hur man än vänder sig. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag ska skratta eller gråta.

Problemet tror jag ändå kvarstår och det är väl svårt att missa om man deltar i någon form av forum/diskussioner online, diskussioner blir kanske lite för ofta hätska på Internet/sociala medier. Får ändå säga att jag är glad att forumet inte ser ut som det gjorde för 10-15 år sedan, där var det halvt inbördeskrig i var och varannan tråd om en lång rad varierade ämnen. Så... det kunde varit värre? Yay? ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tanken var att försöka lyfta blicken och se dessa återkommande, hätska ämnen från ett annat perspektiv, och avväpna det hela med humor. Det gick sådär...

Vi vill ha diskussioner i forumet, men inte bråk. Vore det bara antalet kommentarer och klick det handlade om hade vi tapetserat framsidan med ickenyheter om Lara Crofts klädsel osv, politik osv. Det gör vi inte, av en anledning.

Älskade din text, Tomas! Synd att kommentarsfältet fick fnatt och delade ut diverse epiteter och attribut till höger och vänster, men jag tyckte din fiktiva alieninvasion gjorde rätt och gick vidare till ett annat solsystem.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tanken var att försöka lyfta blicken och se dessa återkommande, hätska ämnen från ett annat perspektiv, och avväpna det hela med humor. Det gick sådär...

Vi vill ha diskussioner i forumet, men inte bråk. Vore det bara antalet kommentarer och klick det handlade om hade vi tapetserat framsidan med ickenyheter om Lara Crofts klädsel osv, politik osv. Det gör vi inte, av en anledning.

Skrivet av PeTTs0n:

Jag förstår det, och personligen gillade jag den lite mer metaforiska och kanske mindre seriösa tonen i texten ganska skarpt - det ironiska blev att det inte hjälpte och flera gick på högvarv och spårade ur så gott som från start, och jag vet inte riktigt hur ni ska/borde/kan göra annorlunda heller. Någonstans har man ju röven bak hur man än vänder sig. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för om jag ska skratta eller gråta.

Problemet tror jag ändå kvarstår och det är väl svårt att missa om man deltar i någon form av forum/diskussioner online, diskussioner blir kanske lite för ofta hätska på Internet/sociala medier. Får ändå säga att jag är glad att forumet inte ser ut som det gjorde för 10-15 år sedan, där var det halvt inbördeskrig i var och varannan tråd om en lång rad varierade ämnen. Så... det kunde varit värre? Yay? ^^

Jag tycker ändå det är helt ok. Vissa ämnen engagerar folk mer än andra. Från att ha fört en någorlunda seriösare diskussion i en tidigare tråd i ämnet så kändes det lite befriande att ta "problemet" för vad det är i det stora...en droppe i havet. Var lite överraskande att det blev så hetsigt även här dock, men så länge folk är någorlunda civila så är det väl bra att folk får prata av sig.

Det konstigaste i ämnet är ändå att det är så polariserat och onyanserat. Antingen det ena eller det andra ska det vara, folk ska delas in i fack, generaliseringar är ett måste, personer eller grupper ska stå till svars och minst någon ska ta på sig att vara talesperson för den upplevt motsatta "sidan".
Nåja, nu är det helg för mig, och våren nalkas...jag känner att jag utan svårigheter kommer kunna lämna ämnet nu tills nästa gång

Medlem
Skrivet av Ender:

Det konstigaste i ämnet är ändå att det är så polariserat och onyanserat.

Du säger detta efter att postat den största strawman kommentaren i tråden.
Jag förstår att du kan lämna tråden utan svårigheter när du trollat färdigt.
Det är inte konstigt att det blir hetsigt i kommentarsfältet med såna inlägg.

Medlem

Tyvärr så får vi nöja oss med kropsfärgad/dräkt "pixel" hud en så länge. Men när jag blir 100 år då får jag spela spel för en vuxen publik(troligen inte).

Medlem
Skrivet av tjorb:

Du säger detta efter att postat den största strawman kommentaren i tråden.
Jag förstår att du kan lämna tråden utan svårigheter när du trollat färdigt.
Det är inte konstigt att det blir hetsigt i kommentarsfältet med såna inlägg.

Humor är inte för alla. Trodde det skulle vara helt uppenbart att jag bara vände på på de tomma argumenten. Där fanns ju t.o.m. en wink till videovåldet som någon nämnde tidigare.
Nåja, blir ju inte kul om man måste förklara.

God natt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Humor är inte för alla. Trodde det skulle vara helt uppenbart att jag bara vände på på de tomma argumenten. Där fanns ju t.o.m. en wink till videovåldet som någon nämnde tidigare.
Nåja, blir ju inte kul om man måste förklara.

God natt.

Det är ett inlägg i linje med vad jag förväntar av dig. Det funkar liksom inte att gömma sig bakom humor här.

Medlem
Skrivet av tjorb:

Det är ett inlägg i linje med vad jag förväntar av dig. Det funkar liksom inte att gömma sig bakom humor här.

Jag måste fråga, även om jag vet att jag inte borde... du ser verkligen inga problem med att fortsätta den här diskussionen på det sättet? Stenhårda ad hominem-inlägg utan egentligen något annat innehåll, i en diskussion som de flesta redan lämnat eller åtminstone uttryckt att de vill lämna.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag måste fråga, även om jag vet att jag inte borde... du ser verkligen inga problem med att fortsätta den här diskussionen på det sättet? Stenhårda ad hominem-inlägg utan egentligen något annat innehåll, i en diskussion som de flesta redan lämnat eller åtminstone uttryckt att de vill lämna.

Varför borde du inte? Frittfram att ifrågasätta mig.
Av min erfarenhet så tar jag hans inlägg seriöst. Han kan säga efteråt att det var sarkasm eller humor. Säg att det nu var det, vad fyller hans inlägg för funktion förutom att håna den andra sidan som han anser har tomma argument?

Det är ju ändå vad jag tolkar som hans åsikt oavsett.

Jag ser inte problemet i att fortsätta diskussionen. Om folk inte vill delta, så låt bli att svara.

Skriv svar