Gamingcentret Space i Stockholm stänger

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är ju en av orsakerna varför vi aldrig fått en arkadkultur vilket nu kanske gör det mindre intressant med ställen som detta. Det är dock synd för när jag upplevt arkadkulturen och det här att man drar ett gäng och spelar, det har varit sjukt trevligt. Pratar nu om när jag var i USA i slutet av 90-talet.

Jo, bodde ju i Japan ett halvår för lite mer än tio år sedan (flydde hem efter Fukushima och allt det) så har ju verkligen upplevt det trevliga med arkadhallar och kulturen kring det. Var en "in the zone" kunde främmande personer flockas kring en och det blev socialt på helt andra sätt än vi är vana vid

Medlem

Kanske lika bra..

Medlem

Jag gillar sådana ställen fast mest i teorin. Tråkigt att det inte fungerat för dom. Jag trivs dessvärre för bra hemma. Lite som med att gå på bio. Jag gillar tanken av bio men när jag väl är där stör jag mig mest på folk..

Medlem
Skrivet av Thane:

Red Bull Gaming Sphere har 18+ och ligger på andra sidan kvarteret från Inferno Online Odenplan. Samma system och inlogg som Inferno men betydligt lugnare.

Tack för tipset! Får lite svårt att smussla in mina barn när det är 18+ 🙂 Bra dock om jag ska ut med polarna.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tänker att vi aldrig riktigt haft en arkadkultur i Sverige heller vilket gör dessa ställen svåra att driva. Det har inte varit samma "grej" att gå ut någonstans och spela. I jämförelse då med Japan, Korea eller USA.

Fast vi har ju haft arkadkultur i Sverige. Från runt 1974 fram till åtminstone slutet på 90-talet fanns det arkadmaskiner på nöjesfält, campingplatser men även vid shoppingcentrum, i butiker och på caféer.

Att kolla vilka arkadspel som fanns var det första jag gjorde när man åkte på semester eller besökte andra städer.

Störst var Alexander Lucas vid Hötorget.

Medlem
Skrivet av stjärnsoldat:

Fast vi har ju haft arkadkultur i Sverige. Från runt 1974 fram till åtminstone slutet på 90-talet fanns det arkadmaskiner på nöjesfält, campingplatser men även vid shoppingcentrum, i butiker och på caféer.

Att kolla vilka arkadspel som fanns var det första jag gjorde när man åkte på semester eller besökte andra städer.

Störst var Alexander Lucas vid Hötorget.

Jo, när jag var på husvagnssemester med mormor och morfar under 80- och 90-talssommrarna var just det där med vilka arkadmaskiner campingplatserna hade det som var det mest spännande 😁 Det kunde variera väldigt mycket i utbud och kvalitet!

Skribent
Skrivet av stjärnsoldat:

Fast vi har ju haft arkadkultur i Sverige. Från runt 1974 fram till åtminstone slutet på 90-talet fanns det arkadmaskiner på nöjesfält, campingplatser men även vid shoppingcentrum, i butiker och på caféer.

Att kolla vilka arkadspel som fanns var det första jag gjorde när man åkte på semester eller besökte andra städer.

Störst var Alexander Lucas vid Hötorget.

Jo de har alltid funnits några lite här och där på ställen som du säger. Men inte i samma mån som t.ex. USA där man i kompisgäng besöker hallar dedikerade bara till arkadmaskiner. "Quarters" skulle typ inte existera i USA om inte arkadmaskinerna funnits, är i princip det enda de mynten användes till. Nöjesfälten är väl det närmaste man kan komma här i Sverige.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo de har alltid funnits några lite här och där på ställen som du säger. Men inte i samma mån som t.ex. USA där man i kompisgäng besöker hallar dedikerade bara till arkadmaskiner. "Quarters" skulle typ inte existera i USA om inte arkadmaskinerna funnits, är i princip det enda de mynten användes till. Nöjesfälten är väl det närmaste man kan komma här i Sverige.

Om du vill läsa mer om arkadkulturen i Sverige.
Boken Inser coin.
https://www.ginza.se/product/681839

Skribent
Skrivet av stjärnsoldat:

Om du vill läsa mer om arkadkulturen i Sverige.
Boken Inser coin.
https://www.ginza.se/product/681839

Tack!

Blev mest fascinerad nu att Ginza faktiskt är kvar. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trist nyhet. Tycker att sådana träffpunkter är viktiga att få finnas till och fungera bra. Riktigt synd...
Var väl inte speciellt smart att öppna baren under den pågående pandemin... Men vad vet jag...

Hoppas nån ny snubbe/tjej plockar upp faklan och öppnar ett liknande koncept med ett super trevligt hak att hålla till på o hänga o umgås. O gaming i massor förstoss. Man tycker ju att en stor stad bör kunna fylla platser o intressanta oss som spelar, umgås o har roligt tillsammans...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Någon som vet vad de gör med alla datorer osv? kommer de ut på blocket?

12
Skriv svar