Tre saker som Nintendo kan avslöja under 2024

Inaktiv
Tre saker som Nintendo kan avslöja under 2024

Det här är en kopia av min blogg på The Forgotten Games med samma namn.

Det finns mycket rykten som går och de flesta rykten ska man så klart ta med en nypa salt. Därför vill jag först säga att jag inte skriver denna bloggen för att sprida falska rykten utan för att ta upp teorier som faktiskt kan stämma efter fakta som jag även kommer lägga fram i dessa teorier.

Nya mini konsoler

Under 2016 och 2017 så släppte Nintendo 2 stycken mini konsoler. Nintendo Entertainment System Classic Mini och Super Nintendo Entertainment System Classic Mini. Det här blev en mycket större succé än vad Nintendo kunde räkna med och i början av 2020 talet så släppte Nintendo även två stycken Game & Watch innehållande Super Mario Bros spel och The Legend of Zelda spel.

Under 2022 så säger även Nintendos VD under en intervju att Nintendo är intresserade av att göra fler mini konsoler vilket kan betyda att vi även kan få en Nintendo 64 Classic Mini, men det är inte säkert eftersom han aldrig sade vilken mini konsol det skulle kunna röra sig om. Alltså skulle det lika gärna kunna vara nya versioner av NES och SNES som de släppte under 2016 till 2018 (2018 kom NES Classic Mini tillbaka) men denna gången kanske Nintendo lägger till att man kan spela med trådlösa handkontroller och kanske även lägger till NES: Switch Online på nya NES Classic Mini och SNES: Switch Online på nya SNES. Vem vet hur Nintendo tänker.

Men det som kan vara tråkigt är att om Nintendo släpper nya mini konsoler 2024 så kan det faktiskt bli så att vi endast kommer kunna köpa dessa spel via My Nintendo Store, en online butik som tyvärr inte finns i Sverige, så man måste istället beställa från något annat land som exempelvis Tyskland eller Irland. Men förhoppningsvis så kommer det bli som förut att de kommer till vanliga butiker men det är tyvärr inget man ska räkna med idag.

Transfer Pak till Nintendo 64 på Switch Online

Under våren 2022 kom ett rykte. Som jag skrev tidigare så ska man ta rykten med en nypa salt men det finns ändå något väldigt trovärdigt i detta ryktet.

Det handlade om att Nintendo 64 och Gameboy skulle komma till Nintendo Switch Online vilket det också gjorde. Sen handlade det om att Nintendo testade 2 nya funktioner kring detta. Det ena var ett sätt att få Gameboy spel att fungera felfritt via multiplayer något som också följde med, det andra Nintendo testade var en digital version av deras Transfer Pak till Nintendo 64 där man kan koppla Gameboy spel till vissa Nintendo 64 spel.

Så jag tänkte att om Pokémon Stadium som är ett spel som använder sig av Transfer Pak kommer till Nintendo 64 på Switch så kommer jag tro på detta ryktet annars gör jag det inte. Och mycket riktigt så kom Pokémon Stadium och Pokémon Stadium 2 så jag började gissa i februari 2023 att vi skulle få Gameboy och spelen Pokémon Red, Blue och Yellow. Gameboy hade jag rätt om men inte Pokémon spelen.

Men i och med att online kommer stängas ner till Wii U och Nintendo 3DS så tror jag faktiskt att Transfer Pak och Pokémon spelen kommer i år eftersom Pokémon spelen finns till Nintendo 3DS och om Pokémon Bank stängs ner så kommer man inte kunna föra över Pokémon till Nintendo Switch längre från 3DS och då tror jag att dessa spel istället kommer att hamna på Switch Online och att man där kan föra över sina Pokémon till Pokémon Home eller till Pokémon Stadium eller Pokémon Stadium 2.

Uppföljaren till Nintendo Switch

Det har ryktats väldigt mycket om att vi snart kommer få en uppföljare till Nintendo Switch som fansen brukar kalla Switch 2. Detta tror jag också eftersom att i de allra flesta fallen så brukar det släppas en ny konsol vart sjunde år och i år har det faktiskt gått 7 år sedan Nintendo Switch släpptes.

Jag tror att nästa konsol kommer vara bakåtkompatibel med Nintendo Switch eftersom Nintendo brukar göra sina konsoler bakåtkompatibel max en generation. Sen kan man spekulera vilt i vad mer som kommer vara nytt på nästa konsol. Själv hoppas jag att Nintendo gör det rätta med att ha Hall Effect teknologi (magnet i spakarna) i sina nya handkontroller eftersom vi haft väldigt mycket problem med driftande Joy-Cons under denna generationen.

Inaktiv

Fick ett bra bemötande och nya prenumeranter i och med denna tråden. Något som jag tycker är kul. 😊

Därför valde jag att även ge er här på FZ en kopia av bloggen och se vad ni tycker.

Trevlig läsning!

Medlem

Intressant genomgång.

Jag skulle väl tippa att Nintendo av fler skäl inte vill släppa två konsoler för nära inpå varandra, så gissningsvis blir det antingen en ny mini-konsol eller en Switch 2. Jag tippar och hoppas på det sistnämnda, även om det vore kul med ett typ "Wii U Mini".

Inaktiv
Skrivet av bluebird:

Intressant genomgång.

Jag skulle väl tippa att Nintendo av fler skäl inte vill släppa två konsoler för nära inpå varandra, så gissningsvis blir det antingen en ny mini-konsol eller en Switch 2. Jag tippar och hoppas på det sistnämnda, även om det vore kul med ett typ "Wii U Mini".

Tack!
Det kan mycket väl vara som du säger. Själv skulle jag då hoppas att det senaste ryktet stämmer att Switch 2 släpps i början av 2025 och att vi kan få ny mini konsol i år.
Men oavsett när Nintendo väljer att släppa sin nästa konsol så kan det fortfarande avslöjas i år. 🙂

Medlem

En Gamecube Mini skulle vara otroligt roligt då jag växte upp med den konsolen! Och älskar kontrollen, typ skönaste någonsin i min bok (hand?)

Inaktiv
Gamecube <3
Skrivet av Gertzy:

En Gamecube Mini skulle vara otroligt roligt då jag växte upp med den konsolen! Och älskar kontrollen, typ skönaste någonsin i min bok (hand?)

Ja, en Gamecube Mini skulle vara riktigt kul om det kom. Gärna så att man kan spela med sina original handkontroller.
Som du säger så är handkontrollen riktigt skön och det är nog en av de populäraste kontrollerna med eftersom det gått att spela med dessa på alla stationära konsoler efter Gamecube (dock gick det endast på Smash Bros på Wii U har jag för mig)

Gamecube kom när jag var 16 år så det blev under en övergång mellan barn och vuxen för mig vilket gjorde att jag köpte ett flertal konsoler så fort som jag såg att det följde med något exklusivt spel med konsolen som exempelvis Zelda: Ocarina of Time Master Quest, Zelda Collectors Edition och Pokémon Box. Konsolerna gav jag bort till vänner och jag behöll en svart konsol som passade väldigt bra till min Gameboy Player som också är svart.

Medlem

Gamecube var även en av mina favoriter, Har en Bangolufsen CRT-tv bredvid en av mina retro-hyllor och spelar på ibland. Kontrollerna är helt galet bra än idag. Har de flesta konsoller kvar från barndomen och är riktigt nöjd att vi sparat allt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ja, en Gamecube Mini skulle vara riktigt kul om det kom. Gärna så att man kan spela med sina original handkontroller.
Som du säger så är handkontrollen riktigt skön och det är nog en av de populäraste kontrollerna med eftersom det gått att spela med dessa på alla stationära konsoler efter Gamecube (dock gick det endast på Smash Bros på Wii U har jag för mig)

Gamecube kom när jag var 16 år så det blev under en övergång mellan barn och vuxen för mig vilket gjorde att jag köpte ett flertal konsoler så fort som jag såg att det följde med något exklusivt spel med konsolen som exempelvis Zelda: Ocarina of Time Master Quest, Zelda Collectors Edition och Pokémon Box. Konsolerna gav jag bort till vänner och jag behöll en svart konsol som passade väldigt bra till min Gameboy Player som också är svart.

Jag hade den lila Gamecuben Köpte i bundle med Mario Sunshine som släpptes på min födelsedag. Tror jag var typ 13 då? Minnet sviker. Men runt där. Var specialerbjudande så "fick med" Eternal Darkness och Wave Race: Blue Storm så det var en riktig bra start!

Vi kan kanske lägga till Metroid Prime 4 och Wind Waker/Twilight Princess för i år på listan Ryktas om en Pokémon-remaster också!

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Vi kan kanske lägga till Metroid Prime 4 och Wind Waker/Twilight Princess för i år på listan Ryktas om en Pokémon-remaster också!

Wind Waker HD och Twilight Princess HD har det ju ryktats om under många år. Om de ska porta dessa spelen så måste de göra om det med flaskposten som använde sig av Miiverse på Wii U eftersom Miiverse inte längre finns.
Twilight Princess HD skulle det ju inte vara några problem att porta och det spelet skippade jag att köpa på Wii U eftersom jag ändå hade Twilight Princess på både Gamecube och Wii och Wii U kunde redan spela min Wii version.
Men det skulle vara händigt att kunna spela det både bärbart och stationärt och skulle Wind Waker och Twilight Princess komma så skulle jag verkligen köpa dessa spelen igen bara för att kunna spela det bärbart när jag vill.

Ett annat Gamecube spel som jag hoppas återsläpps är The Legend of Zelda: Four Swords Adventures som aldrig har släppts till någon annan konsol än till Gamecube.

Inaktiv
Skrivet av theBoosing:

Gamecube var även en av mina favoriter, Har en Bangolufsen CRT-tv bredvid en av mina retro-hyllor och spelar på ibland. Kontrollerna är helt galet bra än idag. Har de flesta konsoller kvar från barndomen och är riktigt nöjd att vi sparat allt.

https://i.ibb.co/x6JmqVk/IMG-7321.jpg

Vilken fin samling
Min NES blev stulen för många år sedan och det kändes väldigt jobbigt för mig eftersom jag hade haft den sedan jag var 7-8 år. Idag är jag däremot väldigt rädd om min NES Classic Mini, några av spelen på den spelade jag även som barn, framförallt Super Mario Bros 3 som var mitt första spel. Så den mini konsolen är som min länk till min barndom.

Inaktiv
Inaktiv
Vad tror redaktionen?

Jag är lite nyfiken vad redaktionen, @Daniel Sjöholm, @Tomas Helenius och @Fredrik Eriksson tror att Nintendo kan avslöja under 2024.
Skulle vara intressant att höra deras tankar.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Wind Waker HD och Twilight Princess HD har det ju ryktats om under många år. Om de ska porta dessa spelen så måste de göra om det med flaskposten som använde sig av Miiverse på Wii U eftersom Miiverse inte längre finns.
Twilight Princess HD skulle det ju inte vara några problem att porta och det spelet skippade jag att köpa på Wii U eftersom jag ändå hade Twilight Princess på både Gamecube och Wii och Wii U kunde redan spela min Wii version.
Men det skulle vara händigt att kunna spela det både bärbart och stationärt och skulle Wind Waker och Twilight Princess komma så skulle jag verkligen köpa dessa spelen igen bara för att kunna spela det bärbart när jag vill.

Ett annat Gamecube spel som jag hoppas återsläpps är The Legend of Zelda: Four Swords Adventures som aldrig har släppts till någon annan konsol än till Gamecube.

Ja, de har nog varit färdiga ett tag nu och som jag skrev i Switch 2-tråden så har Nintendo inte problem med att låta spel ligga på hyllan ett tag för att strategiskt kunna släppa dem när de behövs som mest. Skulle vara kul att ha dem som samling för framtiden också, kommer nog vara enklare att koppla in och spela Switch än Gamecube i framtiden - plus att det ser bättre ut med remakes. Sen vet jag inte om Four Swords skulle fungera, var inte det spelet med GBA-kontrollen som kopplades in med något tillbehör så de konsolerna "samarbetade"? Kan bli klurigt.

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

Ja, de har nog varit färdiga ett tag nu och som jag skrev i Switch 2-tråden så har Nintendo inte problem med att låta spel ligga på hyllan ett tag för att strategiskt kunna släppa dem när de behövs som mest. Skulle vara kul att ha dem som samling för framtiden också, kommer nog vara enklare att koppla in och spela Switch än Gamecube i framtiden - plus att det ser bättre ut med remakes. Sen vet jag inte om Four Swords skulle fungera, var inte det spelet med GBA-kontrollen som kopplades in med något tillbehör så de konsolerna "samarbetade"? Kan bli klurigt.

Four Swords Adventures fungerade precis som ett annat Gamecube spel som också har kommit till Nintendo Switch. Final Fantasy Crystal Chronicles.
Man spelade med en vanlig Gamecube handkontroll om man spelade själv men man kunde också spela multiplayer med upp till fyra spelare och då var man tvungen att använda varsin Gameboy Advance.
När de släppte Final Fantasy Crystal Chronicles på Switch så löste de detta med att om man vill spela multiplayer så måste istället alla spelare ha varsin Switch och varsin kopia av spelet. Samma skulle Nintendo i så fall också göra med Four Swords Adventures.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Four Swords Adventures fungerade precis som ett annat Gamecube spel som också har kommit till Nintendo Switch. Final Fantasy Crystal Chronicles.
Man spelade med en vanlig Gamecube handkontroll om man spelade själv men man kunde också spela multiplayer med upp till fyra spelare och då var man tvungen att använda varsin Gameboy Advance.
När de släppte Final Fantasy Crystal Chronicles på Switch så löste de detta med att om man vill spela multiplayer så måste istället alla spelare ha varsin Switch och varsin kopia av spelet. Samma skulle Nintendo i så fall också göra med Four Swords Adventures.

Hade missat att Crystal Chronicles hade släppts till Switch och att de hade färdig lösning redan, då blir det ju betydligt lättare

Redaktör
Ponny

Nu ryktas det ju om att Switch 2 inte släpps förrän våren 2025 (vågar vi gissa på 1 mars 2025, åtta år efter original-Switch...?), så då skulle en N64 Mini kännas väldigt logisk. Den fyller å andra sidan 30 om ett par år, så inte omöjligt att man håller på det lite.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja ha Gamecube-spel till Switch Online. DS en vacker dag också (även om mitt eget behov inte är lika stort p.g.a. bra DS-maskiner hemma vill jag att gamla spel ska vara lättillgängliga). Vete katten hur man löser DS:ens dubbla skärmar, men det känner jag inte är mitt problem.

Men för att återgå till Switch 2. Om den inte släpps i år känns det som om Nintendo vill ha nåt storspel för julhandeln. De är bra på att bevara hemligheter så jag vet inte vad det skulle kunna vara. Kanske nån remake? Mer Metroid Prime...? Nja, de vill nog ha nåt Mario/Pokémon-brett gissar jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu ryktas det ju om att Switch 2 inte släpps förrän våren 2025 (vågar vi gissa på 1 mars 2025, åtta år efter original-Switch...?), så då skulle en N64 Mini kännas väldigt logisk. Den fyller å andra sidan 30 om ett par år, så inte omöjligt att man håller på det lite.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja ha Gamecube-spel till Switch Online. DS en vacker dag också (även om mitt eget behov inte är lika stort p.g.a. bra DS-maskiner hemma vill jag att gamla spel ska vara lättillgängliga). Vete katten hur man löser DS:ens dubbla skärmar, men det känner jag inte är mitt problem.

Men för att återgå till Switch 2. Om den inte släpps i år känns det som om Nintendo vill ha nåt storspel för julhandeln. De är bra på att bevara hemligheter så jag vet inte vad det skulle kunna vara. Kanske nån remake? Mer Metroid Prime...? Nja, de vill nog ha nåt Mario/Pokémon-brett gissar jag.

En Nintendo 64 Classic Mini har jag längtat efter under en längre period så jag skulle bli mer än glad om den kom. Men det var någon annan jag skrev med här på FZ för något några år sedan (funderar på om det kan vara Johan Lorentzon) som också nämnde att 30 års jubileet skulle vara mest logiskt om de släpper en N64-mini.

Gamecube till Switch Online tror jag att vi är många som vill ha men jag själv är tyvärr tveksam eftersom Nintendo redan har släppt flera Gamecube titlar till Switch och snart kommer även Thousand Years Door. Så jag tror att Nintendo hellre säljer dessa spel igen just nu av någon anledning.
Nintendo DS spel kunde man i och för sig köpa till Wii U och då kunde man bland annat ha ena skärmen på teven och andra på Gamepaden eller så kunde man ha båda skärmarna på sin Gamepad om man inte ville spela på teven.
Jag har funderat väldigt mycket kring DS till Switch Online och tänkt att om Nintendo börjar göra nya spel som använder sig av dubbla skärmar så finns chansen att vi kanske får DS till Switch Online på Switch 2 istället. Sen hörde jag att någon hacker hade hittat för flera år sedan på Switch att det fanns bevis för efter en uppdatering att Nintendo hade i tanke att man eventuellt skulle kunna koppla till en andra skärm på Switch. Hur detta är sant eller inte vet jag inte men det gav i alla fall mig lite hopp för stunden.

Jag tror också att vi kan få något Mario eller Pokémon under årets lopp, eventuellt även något med Zelda som många hoppas på.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nu ryktas det ju om att Switch 2 inte släpps förrän våren 2025 (vågar vi gissa på 1 mars 2025, åtta år efter original-Switch...?), så då skulle en N64 Mini kännas väldigt logisk. Den fyller å andra sidan 30 om ett par år, så inte omöjligt att man håller på det lite.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja ha Gamecube-spel till Switch Online. DS en vacker dag också (även om mitt eget behov inte är lika stort p.g.a. bra DS-maskiner hemma vill jag att gamla spel ska vara lättillgängliga). Vete katten hur man löser DS:ens dubbla skärmar, men det känner jag inte är mitt problem.

Men för att återgå till Switch 2. Om den inte släpps i år känns det som om Nintendo vill ha nåt storspel för julhandeln. De är bra på att bevara hemligheter så jag vet inte vad det skulle kunna vara. Kanske nån remake? Mer Metroid Prime...? Nja, de vill nog ha nåt Mario/Pokémon-brett gissar jag.

Tänkte också det! Men det är 3e Mars Och det är en måndag så kanske?

Inaktiv

Nintendo har avslöjat att det kommer en Nintendo Direct nu på onsdag! Woo-hooo!!!!!

Men… det är tydligen något som de kallar för Partner Showcase.
Alltså inget vanligt Nintendo Direct där Nintendo även visar upp vad de kommer släppa för spel under året utan det är kring vilka spel som kommer från andra spelutvecklare.

Lite besviken blev jag, men samtidigt kan jag förstå om Nintendo just nu hellre satsar 100 procent på att göra spel till sin nästa konsol.

Men det kan därför betyda att exempelvis Game Freak visar något som är på gång från deras håll. Och då tänker jag så klart på min andra punkt i min blogg. (Följ mig gärna på bloggen också om ni är intresserad av vad jag skriver om i framtiden)
Alltså att Pokémon Red, Blue och Yellow kommer till Gameboy på Switch Online tätt följt av Pokémon Gold, Silver och Crystal. Har man tur kanske vi även får Pokémon Ruby, Sapphire och Emerald på Gameboy Advance på Switch Online och ännu mer tur om även Pokémon FireRed och LeafGreen kommer.
Med det sagt så skulle det vara så kul om det med Transfer Pak kommer eftersom det finns fler spel än bara Pokémon Stadium och Stadium 2 som utnyttjar det.

Skulle detta avslöjas så kommer det nog vara det bästa på hela Nintendo Directen så länge det inte avslöjas något som jag verkligen inte räknar med.
En Nintendo 64 Classic Mini räknar jag inte med att de ska visa upp eftersom det är en Partner Showcase. Men det hade såklart gjort mig sjukt glad.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Gertzy:

Tänkte också det! Men det är 3e Mars Och det är en måndag så kanske?

Ja, visst ja! Tänkte på Nintendo 64:n, som släpptes 1 mars här. (Ett fint minne för övrigt, när jag och mor for iväg till Borås och jag köpte konsolen från nån leksaksbutik i Knalleland.) Men ja, nånstans där är rimligt. En fredag lär det bli. Nintendo gillar att släppa i alla fall sina spel på fredagar. Konsoler också...? Verkar så, japp.

Jag tippar 7 mars 2025.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Fick ett bra bemötande och nya prenumeranter i och med denna tråden. Något som jag tycker är kul. 😊

Därför valde jag att även ge er här på FZ en kopia av bloggen och se vad ni tycker.

Trevlig läsning!

Du får gärna blogga här på FZ? Ju fler sidor med dina texter desto bättre tänker jag. ☺️

Inaktiv
Skrivet av PGR1985:

Du får gärna blogga här på FZ? Ju fler sidor med dina texter desto bättre tänker jag. ☺️

Tack så mycket! Det värmde ☺️ ❤️
Jag brukar oftast skriva på Wordpress just nu, har flera olika typer av bloggar där.
The Forgotten Games har jag också gjort som en Youtube kanal men det var länge sedan jag lade upp någon video där just nu eftersom jag inte har tid tyvärr att spela in något trots att jag gillar det väldigt mycket så då är det enklare att bara skriva ner något snabbt när jag har möjlighet.

Men jag kan försöka att börja kopiera mina bloggar lite oftare och lägga upp de även här på FZ. ❤️

Inaktiv
Earthbound till Gameboy Advance till Switch Online?

Har man lite tur så kanske Mother 3 (eller Earthbound som serien heter här) kommer till Switch Online.
Man kan ju hoppas.

Spelet släpptes ju till Japanska Switch Online efter förra Nintendo Direct.
Än så länge har vi inte fått någon officiell engelsk översättning.

Inaktiv

Hoppas verkligen att Transfer Pak kommer till Nintendo Switch.

Mario Golf och Mario Tennis till Gameboy ska gå att koppla till Nintendo 64 versionerna via Transfer Pak har jag för mig.

Skrivet av anon_326145:

Har man lite tur så kanske Mother 3 (eller Earthbound som serien heter här) kommer till Switch Online.
Man kan ju hoppas.

Spelet släpptes ju till Japanska Switch Online efter förra Nintendo Direct.
Än så länge har vi inte fått någon officiell engelsk översättning.

https://youtu.be/uwP8PDhBwG4?si=4FOF9r7UAvZG2W1r

Problemet med Mother 3 är väl att det sägs innehålla en del content som skulle vara svårt att lokalisera till västvärlden. Eurogamer skrev en nyhetsartikel om det för ett par år sedan, med länkar. Det verkar som att det fanns klartecken för ett släpp till Wii U, men sen stoppades det och inte mycket mer har hänt sedan dess. Skulle inte förvåna mig om det redan finns en engelsköversättning internt hos Nintendo.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Problemet med Mother 3 är väl att det sägs innehålla en del content som skulle vara svårt att lokalisera till västvärlden. Eurogamer skrev en nyhetsartikel om det för ett par år sedan, med länkar. Det verkar som att det fanns klartecken för ett släpp till Wii U, men sen stoppades det och inte mycket mer har hänt sedan dess. Skulle inte förvåna mig om det redan finns en engelsköversättning internt hos Nintendo.

Har spelat det lite på emulator på min softmoddade Wii (fan översatt) och det är kul.

Försökte även på Switch på den japanska GBA Switch Online men det var jobbigt att hänga med. Använde kameran till en översättnings app när jag spelade med det blev mycket att man fick gissa sig till vad de menade, så jag orkade inte spela så.

Så man får hoppas att en officiell översättning också släpps.

1
Skriv svar