Discovery-serierna kommer inte att försvinna från Playstation trots allt

Robot
Discovery-serierna kommer inte att försvinna från Playstation trots allt
Medlem

Det här med att ”köpa” DRM skyddat material.
Köpa rätten att nyttja en produkt så länge säljaren har sin licens. Det är ju faktiskt helt jävla galet, oavsett om det är Sony, Microsoft, Apple, Amazon osv.
När som helst så tappar dom sin licens, eller så ändras produkten (har ju hänt att t.ex. Amazon både dragit tillbaka samt ändrat i köpta digitala böcker.

Nu har jag köpt en hel del spel digitalt. Jag vet inte varför jag gör skillnad på spel mot t.ex. film och musik, jag skulle t.ex aldrig köpa en film på Amazon Video, Viaplay eller Apple TV+ osv.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu har jag köpt en hel del spel digitalt. Jag vet inte varför jag gör skillnad på spel mot t.ex. film och musik, jag skulle t.ex aldrig köpa en film på Amazon Video, Viaplay eller Apple TV+ osv.

Håller med!
Dock har jag funderat på om man inte även borde sluta köpa digitala spel av samma anledning. Åtminstone spel utan DRM som på GoG. Funderar på att ge upp steam och gå över till GoG helt.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det här med att ”köpa” DRM skyddat material.
Köpa rätten att nyttja en produkt så länge säljaren har sin licens. Det är ju faktiskt helt jävla galet, oavsett om det är Sony, Microsoft, Apple, Amazon osv.
När som helst så tappar dom sin licens, eller så ändras produkten (har ju hänt att t.ex. Amazon både dragit tillbaka samt ändrat i köpta digitala böcker.

Nu har jag köpt en hel del spel digitalt. Jag vet inte varför jag gör skillnad på spel mot t.ex. film och musik, jag skulle t.ex aldrig köpa en film på Amazon Video, Viaplay eller Apple TV+ osv.

Det är ju tyvärr inte exklusivt för digitala produkter längre se Apple till exempel.

Medlem

I framtiden så är det bra att tänka såhär när dom tar bort filmer, spel mm.

"Om att köpa inte är att äga, då är piratkopiering inte att stjäla"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Mycket av skadan är väl redan skedd och förhoppningsvis har fler vaknat upp och insett vilken dålig deal digital "köpt" media är.

Medlem

Därför fysisk media fortfarande är viktigt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Därför fysisk media fortfarande är viktigt!

Mmm, frågan är ju hur länge man blir räddad av det.
Det är nog inte speciellt långt borta att man möts av ett meddelande när man stoppar in sitt spel som säger "tyvärr har licensen för karaktär Y gått ut, så du kan nu inte spela detta spel längre"....


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Mmm, frågan är ju hur länge man blir räddad av det.
Det är nog inte speciellt långt borta att man möts av ett meddelande när man stoppar in sitt spel som säger "tyvärr har licensen för karaktär Y gått ut, så du kan nu inte spela detta spel längre"....

Jo, fast det här var ju film/serier, hittils har jag aldrig hört någon som fått sin blu-ray uppdaterad för att ta bort innehåll.
Men föredrar själv digitalt, bara ladda ner och göra back up på det man köper. Samma princip som som skiva fast usb/hdd. Tar så mycket plats att behöva ha allt fysiskt + jobbigt att behöva rota fram det man ska se istället för att bara kolla genom mappar.

Medlem
Skrivet av Issue:

Mmm, frågan är ju hur länge man blir räddad av det.
Det är nog inte speciellt långt borta att man möts av ett meddelande när man stoppar in sitt spel som säger "tyvärr har licensen för karaktär Y gått ut, så du kan nu inte spela detta spel längre"....

Skrivet av Swayer:

Jo, fast det här var ju film/serier, hittils har jag aldrig hört någon som fått sin blu-ray uppdaterad för att ta bort innehåll.
Men föredrar själv digitalt, bara ladda ner och göra back up på det man köper. Samma princip som som skiva fast usb/hdd. Tar så mycket plats att behöva ha allt fysiskt + jobbigt att behöva rota fram det man ska se istället för att bara kolla genom mappar.

Nej, precis. Licenser för köpta spelfilmer kan ju också gå ut, därför t.ex. labels som BFI och Criterion har titlar som är OOP (Out of Print) men filmerna på skivorna finns ju kvar och kan spelas för den sakens skull. Har du köpt en fysisk film äger du den på ett helt annat sätt därmed. Och det finns ju blu-ray-spelare som kan kopplas till datorn och lagra allt på NAS så kan du lagra allt digitalt ändå och ha ditt egna hemma-Netflix så att säga enkelt tillgängligt utan att riskera film du kanske vill se om plötsligt försvinner

1
Skriv svar