Snabbkollen – Mario eller Sonic?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Mario, utan tvekan.
Alla 2D Sonic-spel är ju typ som mobilspelet Mario Run i 3x hastighet, och spelen i 3D har de aldrig fått till något vettigt. Sen så gillar jag inte snabba spel som jagar adrenalinkickar, jag rör mig långsamt, har lång reaktionsförmåga, och tänker långsamt

Karaktärerna som sådana i båda spelserierna är väl i sig inget speciellt, men Mario känns som ett mer utbyggt universum med mer personlighet iom. det blivit så stort så det ynglat av sig i många bra sido-spelserier med mer berättelsefokus, som Luigi's Mansion, Paper Mario etc.

På skolgården på 90-talet var det ju dock de coola killarna med kepan bak-o-fram som spelade Sonic.

Det var inget som förekom där jag bodde och dom jag kände
Dom som körde megadrive var mest intresserade av att kunna köra Elitserien av EA Sports hockey-spel nått som inte kom till super ninte do.
Sonic och Mario var det ingen som föredrog Sonic


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har inte riktigt släppt Sonic 2D. Och där tycker jag ju att Sonic är en häftigare karaktär.

Ska man dock titta på alla spel som släppts så är nog merparten av Mario spelen roligare i längden.

Skrivet av Blinkers93:

Om man bortser från spinoffs så är i princip alla Mario spel bra. Sonic var bra i början men har haft det riktigt kämpigt med att få ut bra spel de senaste 20 åren. Ibland dyker det upp nåt spel som är helt okej och nån enstaka gång har det hänt att det till och med varit riktigt bra. Faktum kvarstår dock att merparten av alla Sonicspel är skit samtidigt som inte ett enda Mario spel är dåligt och en större del av dem är mästerverk.

Skrivet av Hullken:

Mario är ju i en helt annan liga

Skrivet av Sebastian Lind:

Mario vs. Sonic är som att jämföra ett korplag med Real Madrid.

Skrivet av Ender:

Det hade varit jämnare ifall Sonic hade spelat i samma division som Mario.

Ja, jo, ja, visst är det så och jovars... Allt detta med att Mario spelar i en helt annan liga och så stämmer dock nu för tiden. Jag tror att man lätt glömmer att det faktiskt inte alltid varit så. I början av 90-talet så var Sonic faktiskt den mer populära maskoten. Jag är inte det minsta förvånad över att resultatet ser ut som det gör nu (och min egen röst hamnade också på Mario) och om något så är jag kanske lite förvånad över att Mario inte kammar hem mer än 90% av rösterna som det ser ut nu... Men hade den här pollen gjorts 1995 så tror jag verkligen att det hade varit mycket jämnare och kanske t o m till Sonics fördel. Då hade det säkert uppstått en riktigt rolig fanboydebatt i kommentarerna.

Tänk efter bara och tänk tillbaka till den tiden. 1995 var Sonic på topp medan Mario var lite passé... Detta var innan Super Mario 64 och det enda riktiga nya Super Mario-spelet under hela 16-bitstiden var Super Mario World som var en releasetitel från flera år tillbaka. Och under samma tid, 1991-1995, som SNES-spelare endast hade fått SMW så fick Sega-spelare Sonic 1, 2, 3 & Knuckles samt Sonic CD. Visst, SMW2 kom 1995 men det kan faktiskt diskuteras huruvida det egentligen ens borde räknas som ett Mario-spel.

Jag hade själv en SNES då men en av mina kompisar i mellanstadiet hade en Mega Drive (och senare fick han en PS medan jag fick en N64 så vi spelade det ena hemma hos honom och det andra hemma hos mig) och jag minns väl hur jag på den tiden var lite avis när vi var hemma hos honom och han hade precis köpt Sonic 2 när det senaste jag själv hade med Mario var Super Mario All-Stars som ju egentligen bara är de gamla NES-spelen i ny förpackning.

I mitten på 90-talet var Sonic dessutom fortfarande på uppgång. Sonic X-treme var fortfarande på gång till Saturn. Mario hade heller inte hunnit medverka i så oerhört många spin-offs som till dags dato. Super Mario Kart var liksom något av en ovanlighet. Mario Tennis fanns inte ännu, Mario Golf fanns inte ännu, Mario Party fanns inte ännu, några RPG med Mario fanns inte ännu, Smash Bros fanns inte ännu... Då var ju Sonic t o m först ut med ett eget fightingspel med Sonic the Fighters!

Och inte att förglömma är att...

Skrivet av Faceplant:

Sonic hade också överlägset bäst barnprogram:
https://www.youtube.com/watch?v=7R2vFDIBToI


De tecknade TV-serierna baserade på SMB3 och SMW var väl ok men Sonic the Hedgehog, den tecknade lördagsmorgonserien, var ju bra på riktigt. Jag som annars var något av en Nintendo-fanboy på den tiden diggade ändå Sonic som tecknad TV-serie skarpt. Ja, den ena av dem i alla fall.

Skrivet av Mortyman:

Ja, jo, ja, visst är det så och jovars... Allt detta med att Mario spelar i en helt annan liga och så stämmer dock nu för tiden. Jag tror att man lätt glömmer att det faktiskt inte alltid varit så. I början av 90-talet så var Sonic faktiskt den mer populära maskoten.

Absolut, hade den här omröstningen varit 1995 hade det varit en jämn fight. Sonic var större än Mario en period i början av 90-talet i USA, där Mega Drive var riktigt poppis. Kan tänka mig UK med? Där har ju Nintendo traditionellt sett haft svårare än övriga stora europeiska länder. Men i många andra länder/regioner är det nog inte ens under Sonics topp 92-93 som han kunde rå på Mario. Men ja, 1996 kom och Sonic har aldrig haft något att sätta emot sedan dess.

Jag tyckte visserligen Sonic Adventure var riktigt spektakulärt rent grafiskt, men det är nog få som på allvar kan hävda att det är i samma klass som t ex Mario 64...

Medlem

Om Sega fortfarande släppte spelkonsoler. Tror ni att kvalitén på Sonic spelen hade varit bättre?

Vad tror ni skulle hända med Mario om Nintendo gick multiplattform och började pumpa ut Mario spel i samma hastighet som Sega släpper Sonic?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar