Svenska Mindark ersätter utvecklare med AI

Medlem
Skrivet av eld:

Tanken är att färre personer blir tvungna att vara ansvariga för ännu mer jobb, det blir inte vackert.

Eller tvärt om? Det kommer finnas fler som kan vara ansvariga över betydligt mer material framöver.
Det kommer nog bli väldigt stort behov av personer som bestämmer vad som ska bearbetas, hur resultat ska tolkas, redigeras och publiceras framöver. Det blir också betydligt lättare att spåra ifall någon gjort fel på vägen och möjligheten att analysera vad som gick snett i efterhand blir betydligt enklare.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Är det inte bra att samhället omformas så människan slipper arbeta, så vi kan ägna oss åt vad vi vill (inom rimlighetens gränser) istället?

Om du tror att det är vad som kommer hända, så visst, det skulle ju vara trevligt. Men för att kunna ägna mig åt saker som inte är arbete så behöver jag (generellt) resurser. Idag får jag dom genom arbete, men om arbete inte behövs?

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller tvärt om? Det kommer finnas fler som kan vara ansvariga över betydligt mer material framöver.
Det kommer nog bli väldigt stort behov av personer som bestämmer vad som ska bearbetas, hur resultat ska tolkas, redigeras och publiceras framöver. Det blir också betydligt lättare att spåra ifall någon gjort fel på vägen och möjligheten att analysera vad som gick snett i efterhand blir betydligt enklare.

En dröm om en utopi i en artikel som handlar om ett företag som just dumpade en massa anställda för att färre personer kan sitta med midjourney och chatgpt istället, mängden jobb kommer inte minska, folk kommer förväntas producera lika mycket eller mer.

Du får komma ihåg att företagen inte ger de anställda bättre anställningsvillkor, det är arbetarrörelsen som gör detta.

Ser framför mig hur konceptare som tidigare satt och kunde designa fram exakt det som behövdes, och kan modifiera det precis till de behoven som finns nu kommer sitta och behöva klämma fram obearbeade koncept för att deras CEO själva visat att midjourney kan klämma ut en färdig bild på några minuter efter att han skrev "hot babe with big breasts and big weapon".

Arbetspressen ökar.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Är det inte bra att samhället omformas så människan slipper arbeta, så vi kan ägna oss åt vad vi vill (inom rimlighetens gränser) istället?

Klart det skulle varit bra men du kan inte på allvar tro att staten skulle försörja en hel nation medans folket sittar hemma och roar sig.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Klart det skulle varit bra men du kan inte på allvar tro att staten skulle försörja en hel nation medans folket sittar hemma och roar sig.

Om robotar/ai gör merparten av arbete, så kommer det vara slutkontentan. I sådana fall har staten två val, konstanta upplopp/revolutioner eller medborgarlön. Typ. Men vi är långt därifrån, en sådan fullskalig förändring lär inte hända inom 100 år.
Dock ser vi begynnelsen!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Xzander:

”Sådan är kapitalismen”

Sådan är utvecklingen. Man har ju sett det inom all industri sen när den kommer till skrivbordsjobben så blir det livat.
Testade faktiskt AI på jobb men det funka inte

Medlem
Skrivet av eld:

En dröm om en utopi i en artikel som handlar om ett företag som just dumpade en massa anställda för att färre personer kan sitta med midjourney och chatgpt istället, mängden jobb kommer inte minska, folk kommer förväntas producera lika mycket eller mer.

Du får komma ihåg att företagen inte ger de anställda bättre anställningsvillkor, det är arbetarrörelsen som gör detta.

Ser framför mig hur konceptare som tidigare satt och kunde designa fram exakt det som behövdes, och kan modifiera det precis till de behoven som finns nu kommer sitta och behöva klämma fram obearbeade koncept för att deras CEO själva visat att midjourney kan klämma ut en färdig bild på några minuter efter att han skrev "hot babe with big breasts and big weapon".

Arbetspressen ökar.

En sak jag funderat på är hur det blir om AI blir mer kompetent än företagsledarna på att driva företagen. I de fallen så lär ju företagets folk i stort sett endast vara ägare, inte någon som aktivt driver på företaget. Men det skulle väl innebära någon balansgång mellan att undvika EM-anfa och förlora mot de som framgångsrikt skyddar sig mot sådana.

Men om AI skulle bli så kapabel är det nog få som skulle slåss mot överklassen eftersom de i praxis omöjligen skulle anses göra sig förtjänta av sina positioner. De som argumenterar för att vara rik på grund av att man "byggt upp ett företag" skulle ju inte ha något att luta sig mot. Men jag vet inte. Finns så sjukt mycket oklarheter kring både framtiden för AI och dess relation till människor, men att tekniken kommer bli flera magnituder starkare de kommande åren och årtiondena har jag ingen tvekan om.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av delli:

Sådan är utvecklingen. Man har ju sett det inom all industri sen när den kommer till skrivbordsjobben så blir det livat.
Testade faktiskt AI på jobb men det funka inte

Det har blivit "livat" tidigare också. Hundratals år bakåt i historien, men även (i förhållande till historien) rätt nyligen då industrin robotiserades med start i den tredje industriella revolutionen.

Medlem
Skrivet av delli:

Sådan är utvecklingen. Man har ju sett det inom all industri sen när den kommer till skrivbordsjobben så blir det livat.
Testade faktiskt AI på jobb men det funka inte

Det var livat även på den tiden.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Med tanke på hur fort AI utvecklas nu och den genomsyrade girigheten i väst så kommer nog väldigt många jobb ersättas med AI de närmaste åren. På både gott och ont.


signatur

|.|

Medlem

detta är helt idiotiskt.

istället att plocka in mer folk, och bygga på AI iden, så sparkar man hälften? Och tror att dem är okej att stanna kvar när halva styrkan tvingas gå?

Mindark, vad händer om resten av er styrka lämnar, ska ni köpa in 20 AI's som ska bygga spel? Eller tror ni på fullaste allvar att någon kommer vilja arbeta för er om ni har det ryktet...

Där rök det företaget.

123
Skriv svar