Svenska Mindark ersätter utvecklare med AI

Robot
Svenska Mindark ersätter utvecklare med AI

Bandesigners blir överflödiga, 40 procent av personalen får gå.

#ai, #mindark, #nyhetstips


Medlem

Är mest förvånad att det spelet finns kvar. Men med tanke på hur giriga de varit tidigare så kommer inte detta som en överraskning

Medlem

Känns som naturlig utveckling.
Det är endå kompetenta arbetare, dom kommer få andra jobb.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blir kul när det är robotar med ai som ersätter ens hantverkarjobb haha.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Blir kul när det är robotar med ai som ersätter ens hantverkarjobb haha.

"Roboten kommer mellan 06:00 och 18:00, se till vara hemma samt plocka bort alla saker framför alla element och ventiler. När den är klar får du städa då den kommer kliva in med sina lortiga arbetsskor".

Redaktör
Skrivet av fooobar:

"Roboten kommer mellan 06:00 och 18:00, se till vara hemma samt plocka bort alla saker framför alla element och ventiler. När den är klar får du städa då den kommer kliva in med sina lortiga arbetsskor".

Jag tänkte lägga till nåt men inser att du täckte in allt.


signatur
Medlem

Det enda positiva med detta är att de som drabbas först är de som satt bakom tangentborden och menade att lastbilschaffisar skulle lära sig att programmera. Behövs givetvis reglering mot automatisering tills det finns en plan mot den oundvikliga massarbetslösheten det kommer leda till.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som naturlig utveckling.
Det är endå kompetenta arbetare, dom kommer få andra jobb.

Fast det blir ju svårt om naturlig utveckling betyder billigt framför kompetens

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som naturlig utveckling.
Det är endå kompetenta arbetare, dom kommer få andra jobb.

Du tycker inte det är alarmerande att AI ska ersätta mänskliga jobb ?

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det blir ju svårt om naturlig utveckling betyder billigt framför kompetens

Fast om AI'n är mer kompetent än utvecklarna?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Du tycker inte det är alarmerande att AI ska ersätta mänskliga jobb ?

Varför är det alarmerande? Är inte första gången i historian som teknologiska framsteg gör människan överflödig

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Du tycker inte det är alarmerande att AI ska ersätta mänskliga jobb ?

Ja, vad ska vi göra med alla som plöjer åkrar, väver tyg och telegraferar?

Medlem
Skrivet av Cane:

Varför är det alarmerande? Är inte första gången i historian som teknologiska framsteg gör människan överflödig

En skillnad mot tidigare är dock att AI kan slå så brett att stora mängder yrken försvinner, eller kan kapas med 40+%, nästan samtidigt eller i alla fall under en väldigt kort tidsrymd.
Att det har fungerat förr är på grund av att det varit begränsade yrkesgrupper och/eller att det skett över längre tid så att nya arbeten fått tid att skapas.

eld
Medlem
Skrivet av SwedishFish:

Ja, vad ska vi göra med alla som plöjer åkrar, väver tyg och telegraferar?

Varför blev immaterialrätten en grej om teknologin gjorde kopiering fritt möjligt för precis alla.

Medlem
Skrivet av eld:

Varför blev immaterialrätten en grej om teknologin gjorde kopiering fritt möjligt för precis alla.

Men hur definierar man kopiering kontra att lära sig av andras verk?

Avstängd

Bra! Låt robotarna jobba så jag slipper.

Medlem
Skrivet av waeress:

En skillnad mot tidigare är dock att AI kan slå så brett att stora mängder yrken försvinner, eller kan kapas med 40+%, nästan samtidigt eller i alla fall under en väldigt kort tidsrymd.
Att det har fungerat förr är på grund av att det varit begränsade yrkesgrupper och/eller att det skett över längre tid så att nya arbeten fått tid att skapas.

Typ 90% av befolkningen var bönder förr, det är en betydligt större grupp som inte sysslar med det längre än vad som väntas ersättas med VR.

Andra yrken kommer växa istället, det kommer ändå behövas arbetskraft då våra krav på vad vi får ökar i samma takt som utvecklingen. Då kommer det naturligtvis behövas folk som arbetar med detta.

Det här kommer spara extremt mycket resurser, liv och arbetstimmar. Fruktansvärt slöseri att inte använda AI framöver.

Medlem

”Sådan är kapitalismen”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Typ 90% av befolkningen var bönder förr, det är en betydligt större grupp som inte sysslar med det längre än vad som väntas ersättas med VR.

Andra yrken kommer växa istället, det kommer ändå behövas arbetskraft då våra krav på vad vi får ökar i samma takt som utvecklingen. Då kommer det naturligtvis behövas folk som arbetar med detta.

Det här kommer spara extremt mycket resurser, liv och arbetstimmar. Fruktansvärt slöseri att inte använda AI framöver.

Tror du missade att jag skrev att det förmodligen kommer att ske under en väldigt kort tidsrymd. Övergången till det industriella jordbruket skedde under lång tid, och trots det var där stora negativa effekter med stor arbetslöshet, utslagning, social oro och upplopp under lång tid.

Jag är inte emot AI. Det kommer att hjälpa människan mycket. Men att jag tycker det gör mig inte blind för potentiella orosmoln på himlen.

eld
Medlem
Skrivet av Jönsen:

Men hur definierar man kopiering kontra att lära sig av andras verk?

Precis som kopieringsrätt så är det något som hör till människor, inte mjukvara.

Även om ett företag inte har kvar något av mjukvaran de använder för att skapa något så har de fortfarande inte rätt till att använda det, datan används för att skapa modellen.

Medlem

Kommer AI att leda till mindre arbete för folk eller mer pengar för de rika?

Retorisk fråga då alla vet svaret. Vi borde reagera mer och inte bara sitta hemma och vara sura.

Medlem
Skrivet av eld:

Precis som kopieringsrätt så är det något som hör till människor, inte mjukvara.

Även om ett företag inte har kvar något av mjukvaran de använder för att skapa något så har de fortfarande inte rätt till att använda det, datan används för att skapa modellen.

Återigen man måste definiera en gräns, det du beskriver är alldeles för brett. Kopiering - inspiration.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det enda positiva med detta är att de som drabbas först är de som satt bakom tangentborden och menade att lastbilschaffisar skulle lära sig att programmera. Behövs givetvis reglering mot automatisering tills det finns en plan mot den oundvikliga massarbetslösheten det kommer leda till.

Nu är det ju inte programmerare som påverkas, utan banutvecklare/designers. Inte jätteförvånande med tanke på hur bra och enkelt AI kan skapa grafik etc. Programmera är AI också bra på, men det svåra inom en klar majoritet av dagens utvecklarjobb är inte programmeringen i sig, det är tänkandet, hur olika delar i väldigt komplexa systeym hänger ihop. Algoritmer, anonymitet, säkerhet osv osv.

Kommer knappt finnas en lastbilschaufför i framtiden eftersom lastbilar redan idag kan köra helt själva. Handlar bara om att det kommer dra ut på tiden då det är svårt att blanda självkörande med icke självkörande osv. Men det kommer. I inhägnade områden som tex gruvor etc används redan idag massor av självkörande fordon.
Men var lugn, AI och annat kommer skapa en massa nya jobb. Och AI kommer ju underlätta för lastbilschaufförer som skolas om till exempelvis tekniska yrken. En gång i tiden var gatubelysningständare ett väldigt vanligt yrke. Det försvann väl över en natt i stort sett. Samma med bönder etc. Men skapades det inte nya jobb? Jodå. Men klart det bli jobbigt direkt där och då när folk drabbas.

Medlem
Skrivet av waeress:

Tror du missade att jag skrev att det förmodligen kommer att ske under en väldigt kort tidsrymd. Övergången till det industriella jordbruket skedde under lång tid, och trots det var där stora negativa effekter med stor arbetslöshet, utslagning, social oro och upplopp under lång tid.

Jag är inte emot AI. Det kommer att hjälpa människan mycket. Men att jag tycker det gör mig inte blind för potentiella orosmoln på himlen.

Fast AI och IT samhälle kan också hjälpa väldigt mycket när det kommer till utbildning. Så omställningar kan förmodligen ske i en väldigt mycket snabbare takt.

Jo, det är klart att det finns orosmoln. Men man kanske inte ska bli dystopiskt deprimerad för något som inte nödvändigtvis måste få negativ inverkan. Menar inte att du specifikt beskriver det så, men man hör ju en ganska extrem rädsla lite då och då. Många har ju till och med en viss fobi för utveckling.

Medlem
Skrivet av eld:

Varför blev immaterialrätten en grej om teknologin gjorde kopiering fritt möjligt för precis alla.

Jag håller med om att proprietära modeller är en gigantisk gråzon. Det är dock en helt separat fråga från "människor får inga jobb!".

Medlem

"Omställningen har också fördelen att möjliggöra Mindarks styrelsebeslut om att återuppta utdelningar till aktieägare i framtiden."

Det här var säkert bara ett plus i kanten och absolut inte orsaken till att nästan halva styrkan fick gå.
Förövrigt så får vi nog acceptera att AI är här för att stanna och kommer nog påverka de flesta yrken på ett eller annat sätt och så länge vi inte blandar in AI i beslutsfattande som påverkar människors liv så är det väl ok. Men jag tror världen kommer att bli lite tråkigare om vi ersätter de mer kreativa yrkena med AI.

Medlem
Skrivet av Cane:

Varför är det alarmerande? Är inte första gången i historian som teknologiska framsteg gör människan överflödig

För nu drabbar det ju viktigt folk.
/s

Men jag tycker det är bra man ska inte stoppa utvecklingen bara för att några blir överflödiga inom vissa branscher. Det går ju trots allt skola om sig.

Medlem

Säger inte att det är BRA…men….hoppas alla som ogillar det använder reklambyråer för allt material, har en sekreterare som hjälper med det skrivna etc etc.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

En självklar och välkommen utveckling efter att sett följande video

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast AI och IT samhälle kan också hjälpa väldigt mycket när det kommer till utbildning. Så omställningar kan förmodligen ske i en väldigt mycket snabbare takt.

Jo, det är klart att det finns orosmoln. Men man kanske inte ska bli dystopiskt deprimerad för något som inte nödvändigtvis måste få negativ inverkan. Menar inte att du specifikt beskriver det så, men man hör ju en ganska extrem rädsla lite då och då. Många har ju till och med en viss fobi för utveckling.

Säg att man inte är en akademiker och har svårt för att ta till sig högre utbildningar. Kanske arbetar man på en fabrik och man har gjort det sen man slutade högstadiet. Plötsligt blir man ersatt av ett AI system som sköter det mesta på fabriken.
Vad ska man då utbilda sig till? Det finns väldigt många "enklare" jobb som väldigt många förlitar sig på för att överleva.
Det här perspektivet att det bara är att utbilda sig så löser sig allt när AI tar över känns som ett perspektiv som folk som redan har högskole- eller universitetsutbildning i ryggen har.
Nu vet jag inte något om dig men jag har svårt att tro att du arbetar på en fabrik.


signatur

PSN: OAKTHYR

123
Skriv svar