Ingen spelglädje

Medlem
Ingen spelglädje

Hej alla, är en 51 årig man som spelat i hela mitt liv men känner att jag tröttnat lite på spelandet, är fortfarande lika intresserad av spel och köper istort sett alla AAA titlar, men det blir mest en kort spelsekvens sedan glöms det bort och jag väntar på nästa stora släpp. Vad jag vill ha sagt är väl att väntan på spelet blivit större än själva spelandet av desamma, någon som känner igen sig.

//Stefan GBG

Medlem

Fyllde 40 i december och har inte trappat ner på gamingen. Älskar souls-spelen och nu nöter vi Diablo4. Tog precis level 70. Det som jag älskar med spelandet är bla att sitta med vännerna i discord och spela tillsammans. Gällande souls så gillar jag utmanande och rewarding spel mer än casual-aldrig-dö spel, dom ger mig inget i princip.

Trist att läsa att du inte finner glädje


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Känner du ingen spelglädje tycker jag du ska ta en paus från spelandet. Köp inga spel, och utforska nya hobbys. Antingen hittar du spelglädjen igen efter pausen, eller så hittar du en ny favoritsysselsättning.

Geeks Gaming
Skrivet av stesva:

Hej alla, är en 51 årig man som spelat i hela mitt liv men känner att jag tröttnat lite på spelandet, är fortfarande lika intresserad av spel och köper istort sett alla AAA titlar, men det blir mest en kort spelsekvens sedan glöms det bort och jag väntar på nästa stora släpp. Vad jag vill ha sagt är väl att väntan på spelet blivit större än själva spelandet av desamma, någon som känner igen sig.

//Stefan GBG

Jag tror alla hamnar i dessa svackorna då och då.
Mitt tips är ofta detsamma: gå utanför din normala Gaming och testa något nytt. Kör du AAA, testa något hyllat indie-lir.
Kör man oftast konventionella engelska titlar, testa något totalt vridet i stil med yakuza-serien eller jrpg.
Det brukar funka för mig

Releasehästryttare

Mitt tips är att ta en paus från AAA spel och kör lite indie spel, finns galet många där ute, kör själv ca 2 nya varje månad och har ofta kul med dem!

Medlem

Jag håller med dig. Jag ger nya spel en chans men slutar oftast med att man avinstallerar 5-10 minuter efteråt. Det görs få bra spel nu för tiden och det är inget fel på dig.

Det finns människor som spelar allt. Är bara att kolla allt skräp som finns på Steam, men det finns alltid massor med recensioner.

Medlem

Glädjen försvann för länge sedan...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad brukar du spela?

Har också svackor ibland, det som får mig tillbaka är oftast något utmanade. Något som kräver min fokus. Det är en av flera anledningar till att jag älskar FromSoftware och deras spel. Senast var Sekiro som på egen hand fick mig att älska spel igen.

Andra spel som är utmanade är Dead Cells och Hades.

Om man inte är ute efter något svårt så kan jag varmt rekommendera Tinykin som kittlar den glada och kreativa känslan som bara spel kan ge.

Hoppas du hittar något som tänder elden igen.🙏


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tror inte det funkar att försöka tvinga fram spelglädjen dessvärre. Har också svårt att känna spelglädjen just nu men den väcks till liv ibland när jag hittar en titel som passar mig. Tinykin som Freakon rekommenderar är ett spel som fick mig att dra på smilbanden igen. Likaså Psychonauts 2 som även det finns på Gamepass.

Håller även med att AAA inte alltid är bästa vägen att gå. Speciellt som äldre gamer som upplevt många spel. AAA kör oftast på säkra kort vilket gör att man känner att det bara är rinse and repeat. Vill man uppleva något nytt är det bättre att kika på Indie-spel eller någon annan typ av spel än dom man brukade lira.

Annars får man hitta lite andra hobbys att växla imellan. Bygger och flyger drönare på sommarn, tränar, cyklar osv.

Medlem

Har varit där, men spelglädjen kommer tillbaka. Gör något annat än att tvinga dig själv gilla spelandet, när du väl kommer tillbaka så har kanske nya intressanta spel släppts och glädjen återkommer.

Det hjälper också att spela ett fåtal spel istället för att försöka spela alla spel på en gång även om du har råd, då ser du heller inte att de flesta spel är bara försök att komma åt din plånbok. Ignorance is bliss.

Medlem

Är 35 och kände lite så ett tag där med singleplayer-spel tills jag körde igenom Shenmue 2 för första gången. Den återupplivade min passion igen för singleplayer-spel då jag hade tröttnat på dem och endast kört multiplayer-spel som social grej med vänner.

Så nu sitter jag och har kul med bägge och genuint lever in mig i världar.

KoP
Medlem

Kanske dags att hitta en ny hobby? 🤔

Medlem

35, upplever definitivt svackor. Det som oftast hjälper mig är att ha 2-3 olika "gamla godingar" som jag går tillbaka till och lägger ner kanske en vecka eller två lite halvdant medanst jag kollar på youtube eller filmer. Finns ett par stycken trogna spel som jag alltid ser fram emot, Path of Exile varje säsong, FF14 varje patch osv.

Bryr mig inte så mycket om det finns svackor så länge jag vet att på horizonten finns det något som jag garanterat kommer gilla. då spelar det ingen roll om det blir många dagar med mediokert spel.

Hjälper också ibland att sätta mål, Kanske spela igenom hela Yakuza serien, Har planer själv att göra det, dedikera 3 timmar var dag no matter what, för min del är det mest en känsla av apati som tar över när man tappar intresse, jag överkommer det mestadels med brute force, givet nog med tid så försvinner det.

Medlem

Som flera andra har nämnt redan: Testa en ny genré som du vanligtvis inte spelar, ta en paus ett par veckor, leta efter en ny hobby (eller flera) så kanske den där känslan du eftersträvar återkommer allteftersom.

Du är definitivt inte ensam om att hamna i dessa svackor! Tog själv en längre paus nyligen (ungefär 2-3 månader) och det känns relativt bra för stunden, ser fram emot Final Fantasy XVI nästa vecka

Medlem
Skrivet av stesva:

Hej alla, är en 51 årig man som spelat i hela mitt liv men känner att jag tröttnat lite på spelandet, är fortfarande lika intresserad av spel och köper istort sett alla AAA titlar, men det blir mest en kort spelsekvens sedan glöms det bort och jag väntar på nästa stora släpp. Vad jag vill ha sagt är väl att väntan på spelet blivit större än själva spelandet av desamma, någon som känner igen sig.

//Stefan GBG

Som andra också har skrivit tror jag att du har gått i AAA fällan. Testa lite spel från mindre spelskapare.
Ett spel som jag älskar är SnowRunner. Jag har någonstans mellan 500 och 1000 timmar i det spelet och även om jag har lite pauser kommer jag tillbaka hela tiden. Det är ett ganska långsamt och taktiskt lastbilsspel där du fraktar saker till otillgängliga platser.
Andra spel som jag tycker är väldigt underhållande är Factorio och Satisfactory som handlar om att samla resurser och att effektivisera förädlingen av dessa material genom att bygga transportband, smältugnar och fabriker.

Annars kanske du får göra som några redan skrivit och ta en paus från spel i några veckor. Det kan kanske hjälpa till att få tillbaka spellusten.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av stesva:

Hej alla, är en 51 årig man som spelat i hela mitt liv men känner att jag tröttnat lite på spelandet, är fortfarande lika intresserad av spel och köper istort sett alla AAA titlar, men det blir mest en kort spelsekvens sedan glöms det bort och jag väntar på nästa stora släpp. Vad jag vill ha sagt är väl att väntan på spelet blivit större än själva spelandet av desamma, någon som känner igen sig.

//Stefan GBG

Jag skulle gissa att du lirat igenom de vanligaste typerna av gamelooparna med olika sorters skins. När man väl lirar om dessa i nya spel, så blir aldrig känslan den samma så som den första gången du lirade den sortens gameloop.

Mitt förslag är att blanda in en ingrediens som är olinjär i form av coop-spel som kräver bra samarbete. Är spelet bra
Gjort, så blir plötsligt utgången olik varje gång du skall spela beroende på vem du spelar med. Lirar tex för närvarande med 7 spelare i ubåtspelet barotrauma. Totalt kaos med dykarsjuka, spacedesease, eller varför inte spaceherpies? 😄
Det jag vill föra fram är spel som kräver gott samarbete mellan goda vänners lag. Saknar du spelare, så finns det gott om mindre grupper som gärna tar in en spelare till, sålänge du själv vill vara en del av deras grupp 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

ZF
Medlem

Frågan är ju vad du gör istället.

Är vad nu det är roligare så blir problembilden högst oklar.

Medlem

Jag har forfarande mest skoj med AAA spel och betar av ett par per år mestadels på PS5an, blir lite flightsim på Xboxen också.

Har tröttnat på PC spelande och sitter på kontorsstol hela dagarna på jobbet så det är skönare att sitta i fåtöljen och spela konsol på Tvn.

Men blir ofta spelpaus på våren och sommaren. Börjar spela igen i slutet på augusti när det blir mörkare på kvällarna, av någon anledning så tycker jag inte om att spela när det är ljust ute.

Blir dock lite VR spelande med PSVR2 under sommaren, typ en timme då o då.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Jag är 44 år har fortfarande gaming som min största hobby. Men jag märker att spelglädjen mattas av om jag är trött när jag spelar vilket ofta är fallet pga mycket jobb och familjesituation. Dagens spel är mer krävande än förr och tar som bekant längre tid att sätta sig in i. Det som hjälpt mig är att sätta av tid för spelande en tid på dygnet när jag är lite piggare och lättare kan ta till mig allt som spelet erbjuder. Kan vara svårt att få till i praktiken men brukar gå efter lite ”tids-pusslande”.

Inaktiv
Skrivet av Crank:

Jag har forfarande mest skoj med AAA spel och betar av ett par per år mestadels på PS5an, blir lite flightsim på Xboxen också.

Har tröttnat på PC spelande och sitter på kontorsstol hela dagarna på jobbet så det är skönare att sitta i fåtöljen och spela konsol på Tvn.

Men blir ofta spelpaus på våren och sommaren. Börjar spela igen i slutet på augusti när det blir mörkare på kvällarna, av någon anledning så tycker jag inte om att spela när det är ljust ute.

Blir dock lite VR spelande med PSVR2 under sommaren, typ en timme då o då.

Det här med att sitta i en kontorsstol när man ska spela PC ska inte underskattas i vad det tar av spelglädjen. Känner liknande att om man suttit hela dagen ju äldre man blir desto segare är det. En fåtölj eller soffa är många gånger mer behagligt och det är ju förståeligt för det är en krävande ställning. Blir svårt att spela från soffan dock

Medlem

Köp ett VR headset och börja spela VR spel.
Det är passiviteten i pannkaksspel som gör att man ledsnar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För mig är det flera saker som påverkar spelglädjen, men framför allt:

Säsong - spelar betydligt mer på vintern än på sommaren. Ljuset, temperaturen och vädret spelar stor roll.

Veckodag - Undviker att spela på vardagar efter jobbet och spelar på helgerna istället. Det blir lite för påtagligt att det är ett tidsfördriv när man jobbat en hel dag, spelar ett par timmar och sen lägger sig för att sedan återupprepa samma mönster dagen där på.

Sällan multiplayer - Spelar mycket hellre singleplayer eller coop för att upptäcka världar och storys osv framför att älta samma bana/spelläge om och om igen.

När spelglädjen dippar för mig är det bara något jag accepterar. Intresset är fortfarande väldigt stort så jag vet att det kommer tillbaka förr eller senare. Därmed finner jag mig i att inte försöka provocera fram det och kan lägga tiden på något annat en stund.

Är du orolig att missa en massa så finns det bra kanaler på Twitch/Youtube där personer spelar olika spel, antingen ensamma eller i grupp. Nextlander är en personlig favorit med Alex, Brad och Vinny (tidigare Giant Bomb-anställda) som brukar spela lite allt möjligt, vilket gör att man ändå kan hänga med i diskussionerna och i vissa fall upptäcka något nytt som potentiellt kan ge den där gnistan att få spelglädjen tillbaka.

Medlem

Jag känner att lite fysiskt träning av något slag gör spelandet roligare och man får en större förmåga att uppskattar det. Jag tog gult bälte i Judo för några veckor sedan, som 37 åring. Riktigt skoj!

Om du inte testat på så kan ju signa upp i närmsta judo / aikido eller karate-dojo?
Det finns minst 3-6 seniorer i varje klubb som börjar 50+ och man tränar i egen takt.

Pröva på ett par gånger och se om det verkar skoj (brukar va gratis).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hej, är 43år och spelat spel hela mitt liv. Känner absolut igen mig i det du säger. Jag prioriterade ner spelandet för ungefär 10 år sen och började med träning och friluftsliv. Nu när suget och tiden infinns då blev spelandet plötsligt roligt igen!...MEN det är prio no.2 nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag håller med dig. Jag ger nya spel en chans men slutar oftast med att man avinstallerar 5-10 minuter efteråt. Det görs få bra spel nu för tiden och det är inget fel på dig.

Det finns människor som spelar allt. Är bara att kolla allt skräp som finns på Steam, men det finns alltid massor med recensioner.

5-10 minuter? Hinner ju knappt gå igenom menyerna för att starta spelet på den tiden.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Avstängd

Tröttnade för många år sedan på att spela för man har redan upplevt "allt", men är fortfarande intresserad av att läsa om spel och se den teknologiska utvecklingen o.s.v.
Spelar kanske 0.5 spel per år.

Medlem

Hade också tappat "lusten" i att spela för ett tag sedan.
Ett bra "knep" är att bara vänta in det, för det brukar oftast komma tillbaka när man väl ser något som intresserar lite extra, eller eventuellt prova något helt nytt som man vanligtvis inte skulle köra.

Hade just en sådan dipp förra året, men bestämde mig för att faktiskt testa lite JRPG som jag normalt sett undviker. Körde igång Final Fantasy 7 Remaken som hade kommit till PC och blev faktiskt helt begeistrad. Fastnade totalt och jag kände en slags spelglädje som kom tillbaka som jag inte känt av sedan typ 2006.
Samma sak hände när Resident Evil 4 Remaken till slut släpptes. Men då har jag också väntat med att spela och gjort annat istället på den lilla fritiden man har.

Redigerar en del film annars som "hobby" och gör lite parodier och annat obegripligt skit tillsammans med kompisar när man inte ägnar sig åt spel.
Har alltid varit intresserad av ljudbehandling, så jag tycker det är väldigt belönande att göra en korrekt och ibland snuskigt detaljerad ljudbild av våra röster när vi dubbar parodier t.ex. 😋

1
Skriv svar