Diskutera – Det bästa Zelda-spelet är...

Skribent

Jaha, hur ska man lyckas rangordna det här... Kanske:

1. Breath of the Wild
2. The Legend of Zelda
3. The Adventure of Link
4. Ocarina of Time

Har dock aldrig spelat mer än nån timme A Link to the Past. =/


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

A Link to the Past eller första...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

A link to the past

Medlem

Breath of the Wild

Medlem

Förra året streamade jag hela serien för att verkligen se och känna efter hur spelen har åldrats med åren och vilka jag egentligen tycker är bäst. Både Ocarina of Time och Twilight princess sjönk för mig, medans Majoras Mask tog sig uppåt. Det jag lärde mig framför allt är att överlag är serien bra, men väldigt ojämn.

Men här är hela min lista på 16 Zelda-spel!

I flera år var Breath of the wild min favorit sen release, men A Link to the past är perfektion. Från inledningen med promenaden i regnet till slutstriden med Ganon i pyramiden.


signatur
Medlem

Link to the past
Majoras mask
Ocarina of time
A link between worlds


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Ocarina of Time är fortfarande bland de bästa spelen som någonsin gjorts enligt mig. De få skavanker det hade har tagits bort på 3DS. Världen, karaktärerna, pusslen, striderna och bandesignen håller alla toppklass rakt igenom.

Dock har det ju egentligen aldrig släppts ett riktigt ruttet Zelda om man inte räknar spelen till CD-i.

Medlem

A Link to the Past är ändå solklar etta för mig. Håller nog det som det bästa spelet genom alla tider. Finns såklart lite nostalgi inblandat där också, men något som slog mig när jag spelade Super Metroid för första gången i livet som vuxen (och det således inte finns någon nostalgi inblandat) är hur bra balans många SNES spel hade. Begränsade förutsättningar gjorde att man behövde göra det bästa av det lilla som fanns att tillgå.

En gång i tiden fick jag lära mig att det är stor skillnad på funktion och kvalitet. En schweizisk armekniv har mycket funktion, men ingen kvalitet. Det finns massa funktioner, men ingen av dem är speciellt bra. A Link to the Past är kvalitet. Ocarina of Time, som är det andra stora nostalgiska Zelda spelet är funktion. Med 3D möjligheterna skulle man slå på stort, och när det kom var det givetvis väldigt nyskapande, men det har inte alls åldrats med samma värdighet. Spelet försökte för mycket men lyckades inte göra det med samma kvalitet.

Såhär i efterhand är det lite överraskande, för Nintendo brukar arbeta mycket mer med kvalitet än funktion.

Det är väl just det som är en stor behållning med Breath of the Wild. Där har man verkligen skalat ner på funktionerna, och sett till att bygga en värld som bygger på kvalitet. Spelet klarar av att göra allt som spelet ska göra, och inom spelets regler är allt möjligt.

Sen tycker jag personligen att det blev ganska långtråkigt, och en stor del av Zelda upplevelsen för mig har alltid varit att samla på mig olika fräcka vapen som öppnar upp mer av världen osv, så jag personligen rankar Breath of the Wild ganska lågt som Zelda-spel, även om jag rent objektivt sett kan se att det är en "kvalitetsprodukt".


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

The Legend of Zelda.

Dom lyckades på första försöket!

Ett spel jag kommer tillbaka till år efter år medans resten av serien var en genomspelning (Om ens det) och så var jag nöjd.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Dock har det ju egentligen aldrig släppts ett riktigt ruttet Zelda om man inte räknar spelen till CD-i.

Spelat DS-spelen?


signatur
Medlem
Skrivet av Lenk:

Spelat DS-spelen?

Har spelat Phantom Hourglass och Spirit Tracks.

Medlem

Breath of th Wild är den största spelupplevelsen för mig. A Link to the Past är favoriten från barndomen och Twilight Princess är god trea.

Medlem

The Legend of Zelda och sedan spelet som äntligen följde upp den bedriften - Breath of the Wild

Medlem

Link to the past är bäst, spelade det skitmycket när super nintendo was the shit. Tillsammans med Super mario world.

Hittade lönn grotan av ren slump flera år innan någon random youtuber hävdade att han var först med att hitta den. Hittade den två gånger, en vid berget och en vid sista bossen. Var ren slump att man hamnade i den grottan.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Har inte testat nåt Zelda spel. Vilket skulle ni rekommendera att börja med? Har PC och Xbox One X.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av krislevin:

Har inte testat nåt Zelda spel. Vilket skulle ni rekommendera att börja med? Har PC och Xbox One X.

Nyaste är bra, skaffa cemu emulator för wiiu. Funkar också riktigt bra på steamdeck, man får bara programmera in så man kan använda motion controllern för kikaren. Finns stegvis guide för det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Majoras mask, uncontended.
TP stark 2a.
ALTTP 3e.

Medlem

Bäst för mig är det spelet jag har starkast minnen ifrån. Så det får bli Links awakening. Barndomsminnet och känslan av att spela ett Zeldaspel på en grå liten handhållen enhet (Gameboy) glömmer jag aldrig.

Lite förvånad att väldigt få nämner detta spel.
https://youtu.be/wLLrqrHlc0A

Medlem

Baserat på vilket jag har spelat om flest gånger, Oracle of Seasons. Fantastiskt spel med en kul blandning av story, strider och grymma pussel. Oracle of Ages är inte långt efter, men jag föredrog säsongsmekaniken framför tidshoppandet. Minish Cap är också up there.

Ja, jag föredrar Zelda i 2D. Av 3D-spelen är nog Ocarina of Time eller Twilight Princess favoriten, med Majora's Mask tätt inpå. Varken Skyward Sword eller Breath of the Wild träffade rätt för mig av olika anledningar.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Nimin:

Bäst för mig är det spelet jag har starkast minnen ifrån. Så det får bli Links awakening. Barndomsminnet och känslan av att spela ett Zeldaspel på en grå liten handhållen enhet (Gameboy) glömmer jag aldrig.

Lite förvånad att väldigt få nämner detta spel.
https://youtu.be/wLLrqrHlc0A

Jag missade det när det begav sig men körde remaken på Switch som var väldigt bra.

Medlem

A link to the past

Medlem
Skrivet av Hackers:

A link to the past

Kom hit för att säga just detta! Absolut i särklass bästa!! och älskar än idag den stilen och utseendet som det hade/har.

Medlem

Var tvungen att kolla igenom vad jag faktiskt har spelat och fastnade DIREKT för remaken av Links Awakening. SNÄLLA NINTENDO gör en remake av Link to the Past i samma motor!

Överhuvudtaget har jag alltid tyckt att SMB, Zelda och Metroid gjort sig bättre i 2D. Toppen var helt klart SNES och Super Mario World, Link to the Past och Super Metroid. Ägde dock aldrig någon SNES när det begav sig men har ändå kört igenom alla tre spelen.

Medlem

Ocarina of time och Breath of the wild.
Minns att jag fick Nintendo 64 och Ocarina of time I julklapp.
Satan vilken bra julafton det var!

Medlem

Nes och Snes ligger ju givetvis högt - men en rolig bubblare som jag spelade först i vuxen ålder är denna.

The Legend of Zelda: The Minish Cap !

Medlem

Twilight princess är min favorit. Vill ha en remaster till switchen.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

1. Wind Waker
2. Ocarina of Time
3. Twilight Princess
4. Skyward Sword
5. A link to the past
6. A link between worlds
7. Link's Awakening
8. Majora's Mask
9. Spirit Tracks
10. Phantom Hourglass

Jag tycker Breath of the wild är ett fantastiskt spel men ett ganska svagt Zelda-spel. Jag spelade som en galning helgen det släpptes och hade superkul men efteråt kände jag ändå att den långa längtan efter ett helt nytt Zelda som dessutom skulle vara i HD inte riktigt var stillad.
Jag saknade ett tightare mer fokuserat äventyr med stora dungeons och olika items man samlar på sig längs med spelets gång.
Jag tyckte Shrines var ett välkommet tillägg men de 4 Divine Beasts var ett riktigt sömnpiller och kändes väldigt mycket copy paste tyvärr.
Med det sagt så är det ju uppenbart att förändringen var det som serien behövde om man ser till betyg och försäljningssiffror.

Jag ser väldigt mycket fram emot Tears of the kingdom men denna gången har jag lägre förväntningar då jag vet att det är en uppföljare till just Breath of the wild.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

1. Wind Waker (<- Världens mysigaste spel!)
2. A link to the Past
3. Ocarina of Time
4. Links Awakening
5. Majoras Mask
6. Breath of the Wild
7. Twilight Princess
8. Spirit Tracks

De två första på NES har jag inte spelat tillräckligt för att kunna ranka och resten har jag aldrig spelat.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Ocarina of Time

Medlem

1. A Link to the past.
2. Links Adventure
3. Links Awakening
4. Legend of Zelda
5. Wind Waker
6. Twilight Princess
7. Skyward Sword
8. Alla andra
Sist. Breath of the Wild

Skriv svar