Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem
Skrivet av Crank:

En bra story är inte alltid förutsägbar och skapar ofta starka känslor och upprör vissa.

det har du rätt I, men det finnas dåliga beslut och bra I varje historia, tyvärr så valde dom fel I 2an.

Medlem

Tyckte det var riktigt bra första avsnitt.
Nu var det ett bra tag sen jag spelad The last of us men vad jag minns så följer det första spelet lika.

Nu har jag börjat spela The Last of us part 2, som jag inte gjort tidigare, blev så sugen efter jag kollade avsnittet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Natrium:

det har du rätt I, men det finnas dåliga beslut och bra I varje historia, tyvärr så valde dom fel I 2an.

Finns väl ändå inga objektiva rätt och fel. Det är Druckmanns historia och han skrev den som han ville.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Det kanske kommer som en chock för dig men nu är det ju så att alla är inte gejmers för det första, för det andra så har inte alla Playstation.
Själv gillar jag inte den sortens gameplay så efter ett tag så valde jag att lägga ner spelet och kolla walkthrough på youtube istället. Värt det!

Såååå skulle säga att serien är väldigt nödvändig! Fler får bevittna en bra story!

Medlem

Tyckte avsnittet var helt okej, men ONÖDIGT långt. Glad att det ser ut som att nästkommande kommer vara kring 45 minuter istället. Är även glad att de släpper ett avsnitt per vecka, det ger mig mer tid till att kolla på annat under veckans gång... eftersom det finns så sjukt mycket jag vill se.

Medlem
Skrivet av Thane:

Finns väl ändå inga objektiva rätt och fel. Det är Druckmanns historia och han skrev den som han ville.

Så är det, min tro är dock att de som är negativa till LoU2 är det av andra andledningar än att storyn är dålig. Det ses väl av en hel del som woke, och i och med detta så blir det direkt sämre. Jag kan ju tycka det är lite väl tvärt att se det på så sätt, men vi har ju alla rätt till vår egen uppfattning förstås. Men generellt kan jag tycka att det är ett trist sätt att bedömma ett verk, om ens största "ranking" är hur woke/pk/whatever den är. Jag har ju personligen inte haft några problem med storyn i serien.

Är dock lite trött på denna typ av serie ( har tex aldrig varit ett fan av walking dead) men vill ändå ge det en chans.

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Tyckte avsnittet var helt okej, men ONÖDIGT långt. Glad att det ser ut som att nästkommande kommer vara kring 45 minuter istället. Är även glad att de släpper ett avsnitt per vecka, det ger mig mer tid till att kolla på annat under veckans gång... eftersom det finns så sjukt mycket jag vill se.

pilotavsnitt och andra ev "specialavsnitt" brukar ofta vara långa, nästan som en film.
Man kan även se i vissa serier "kvaliten" sjunka en hel del efter pilotavsnittet. Då tänker jag mest på att man lagt mycket pengar på piloten sen är det med återhållsamt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Popski:

Är mest förvånad över att de valt att förlägga spelet 10 år bakåt i tiden (Utbrottet 2003 och resten 2023 istället för 2013/2033 som i spelet). I övrigt var det mycket bra.

Kommer ha utkik på set dressingen pågrund av detta, spelet hade väldigt många riktiga produkter i sig som inte existerade 2003 så ska bli kul att se om de bytte ut det mot något liknande som passar tiden eller om de gör missar, specifikt ska jag leta efter PS2 konsoler där det var PS3 konsoler i spelet hehe.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Inte samma sak. Spelen är redan så filmiska.

Och...? Vissa kanske inte vill spela tv/datorspel, men har inget emot att SE filmer och serier???

Du behöver inte se serien om du föredrar spelen. Ingen som tvingar dig.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Första avsnittet var bra. Serien kommer nog att kunna leverera. Nästa vecka vet vi

Moderator | Testpilot
Skrivet av naess91:

Borde man spela spelen först eller man kan se serie först ändå ?

Du kan se TV-serien utan att ha spelat spelen Den börjar precis när första spelet startade och kommer berätta samma historia, men anpassat för TV givetivs.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Gänget; håll gärna diskussionerna till ämnet om TV-serien. Skippa spoilers, och den typen av riktigt dryga diskussion som brukar komma fram gällande del två i spelserien Vi behöver inte diskutera om TLOU 2 är woke och annat i denna tråden


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Inte samma sak. Spelen är redan så filmiska.

Men alla gillar ju inte spel eller den typen av spel.
Jag exempelvis orkade bara spela halva ettan trots att jag egentligen gillade storyn så jag ser fram emot serien.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Inte samma sak. Spelen är redan så filmiska.

Förutom då att man förvandlas till en mördarmaskin värre än John Rambo då i alla Naughty Dogs spel....

Medlem
Skrivet av Meurik:

Och...? Vissa kanske inte vill spela tv/datorspel, men har inget emot att SE filmer och serier???

Du behöver inte se serien om du föredrar spelen. Ingen som tvingar dig.

Jag började kolla, kunde inte låta bli. Det verkar bra, så jag ska inte klaga nåt mer nu

Medlem

Jag fastnade aldrig för spelet, men första avsnittet av serien satt som en käftsmäll. Lyckas de hålla den här nivån hela säsongen blir jag ruskigt imponerad.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag började kolla, kunde inte låta bli. Det verkar bra, så jag ska inte klaga nåt mer nu

Ja man kanske inte ska va så va negativt inställd innan man ens sett det;)

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja man kanske inte ska va så va negativt inställd innan man ens sett det;)

Det har du rätt i. Jag har sett ca en halvtimme nu, men tar en paus för att ställa mig i skamvrån en stund.

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Tyckte avsnittet var helt okej, men ONÖDIGT långt. Glad att det ser ut som att nästkommande kommer vara kring 45 minuter istället. Är även glad att de släpper ett avsnitt per vecka, det ger mig mer tid till att kolla på annat under veckans gång... eftersom det finns så sjukt mycket jag vill se.

Skrivet av Molotov:

pilotavsnitt och andra ev "specialavsnitt" brukar ofta vara långa, nästan som en film.
Man kan även se i vissa serier "kvaliten" sjunka en hel del efter pilotavsnittet. Då tänker jag mest på att man lagt mycket pengar på piloten sen är det med återhållsamt

Avsnitten varierar tydligen i längd och det är inte bara första avsnittet som är långt.

https://www.moviezine.se/nyheter/sa-langa-ar-avsnitten-i-the-...


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Var går den?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Var går den?

HBO Max.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kalas. Då ska jag helt klart ge den en chans även fast jag är less på zombies. De trailers jag sett ger dystra tunga vibes på ett bra sätt.


signatur

Memento Mori

FM-guru
F.d. Sisyr

Nu har jag sett avsnittet jag med. Det känns stabilt, och med en budget som räcker för att täcka premissen trovärdigt. Pedro Pascal passar rollen som handen i handsken. Men oj vad synd det var att Stakka Bo inte kunde regissera, för regin här är tyvärr inte på samma underbara nivå som i Chernobyl. Får se hur kommande regissörer sköter det - ser att Neil Druckmann själv regisserar avsnitt 2 (piloten var Craig Mazin).

edit: Kollade upp och ser att en annan svenskbekant i form av Ali Abbasi regisserar de två sista avsnitten. Kul! Dessutom har Jasmila Zbanic stått för ett avsnitt; rekommenderar varmt hennes film Quo vadis, Aida.

KoP
Medlem

Hypade inte upp serien allt för mycket för mig själv så blev riktigt överraskad. Riktigt bra spel till film adaption! Den dryga 1 timmen och 20 minuterna som det första avsnittet är flög förbi riktigt fort.

Medlem

Jag hade rätt svårt i början att smälta första delen av avsnittet. Men sen mjuknade jag upp lite och kunde uppskatta serien för vad den är. Men jag tycker nog att spelet var bättre även om jag inte säger nej till serien. Har nyligen spelat ettan och spelar 2an nu(andra varvet. Båda spelen är otroligt bra. Och 2an känns bara bättre nu efter att stormen om spelet har lagt sig mm. Serien får mig verkligen att uppskatta spelen mer.

Inaktiv

Tyckte första halvan av avsnittet var bra, sen blev det lite av en snooze-fest. Mycket setup antar jag så om det tar fart i avsnitt två känns det som det kan bli en helt ok serie.

Medlem

Efter det första avsnittet känner jag mig försiktigt optimistiskt.

Pascal och Ramsey gör sina roller bra, även om det kommer ta tid att omprogrammera hjärnan att förknippa deras ansikten med två av mina favoritkaraktärer. Anna Torv som Tess tyckte jag desto sämre om. Kändes ganska endimensionell.

Som någon annan i tråden var inne på kan jag tycka att det första avsnittet kändes aningen för långt. I synnerhet introduktionen innan/under outbreak kändes onödigt lång. Å andra sidan kanske den kan fungera riktigt bra för dem som inte har sett spelet, eftersom man blir lite lurad om vem som är huvudperson.

Visuellt tycker jag att det mesta ser bra ut. Men även här har jag samma problem som med Pascal och Ramsey. Undermedvetet tycker jag att saker ska se ut på ett visst sätt, därför uppstår en viss dissonans när saker ser ut på ett annat sätt. Förhoppningsvis vänjer jag mig fort. I annat fall blir serien kanske bättre när/om jag ser om den, då jag är van.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Bra tycker jag. Väldigt trogen spelet ändå.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Riktigt bra första avsnitt, det enda dåliga är att alla avsnitt inte är tillgängliga hade velat se allt på en gång ...:D

Medlem

I’m, taking a ride with my best friend!!!!!!!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Skriv svar