Jaha. Scalpers har redan börjar ta ockerpris för Jötnar-utgåvan av nya God of War

Medlem

Dom som inte ser ett problem med scalpers är ju uppenbart scalpers. Det är ett vidrigt koncept och ingen affärsidé alls, du köper en produkt för original pris och sen begär dom som faktiskt vill ha varan att betala x antal mer, det är stöld. Du skapade inte produkten, köpte den från grossist, det du gjorde var att stal en förhandsbokningsplast från någon som faktiskt vill ha varan.

Men sen tvekar jag på att folk kommer köpa den utgåvan för 3x priset, de kommer stå och ruttna i scalpers förråd.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Ja gillar scalpers, de visar hur många människor det finns i vårt samhälle som är villiga att acceptera skit och har mer pengar än vett. Detta fenomen hade dött ut för längesedan om folk inte va så dumma.

Låt oss säga att lägenheter i Stockholms innerstad slumpas ut för en miljon kronor styck och några hänger på låset för att köpa dessa först. Skulle en person som i sin tur köpte en lägenhet av en av dessa köpare för ett marknadspris acceptera skit och ha mer pengar än vett?

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Dom som inte ser ett problem med scalpers är ju uppenbart scalpers. Det är ett vidrigt koncept och ingen affärsidé alls, du köper en produkt för original pris och sen begär dom som faktiskt vill ha varan att betala x antal mer, det är stöld. Du skapade inte produkten, köpte den från grossist, det du gjorde var att stal en förhandsbokningsplast från någon som faktiskt vill ha varan.

Men sen tvekar jag på att folk kommer köpa den utgåvan för 3x priset, de kommer stå och ruttna i scalpers förråd.

Det är inte stöld under någon som helst definition av det ordet. Jag förstår inte hur du får det till det i över huvud taget.

Äganderätten innebär att en säljare inte har någon rätt att diktera vad du gör med ett föremål (inklusive att sälja det) när det väl är ditt.

Medlem

Lyckades hitta en collectors edition på Mediamarkt för 2499. Surt med 300 dyrare, men slutsålt överallt annars jag tittat.

Skrivet av Unholydude:

Dom som inte ser ett problem med scalpers är ju uppenbart scalpers. Det är ett vidrigt koncept och ingen affärsidé alls, du köper en produkt för original pris och sen begär dom som faktiskt vill ha varan att betala x antal mer, det är stöld. Du skapade inte produkten, köpte den från grossist, det du gjorde var att stal en förhandsbokningsplast från någon som faktiskt vill ha varan.

Men sen tvekar jag på att folk kommer köpa den utgåvan för 3x priset, de kommer stå och ruttna i scalpers förråd.

Du beskrev precis en återförsäljare. De köper in varan för ett visst pris hos producenten, och återsäljer sedan för ett högre pris.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Skit utgåvor ändå
Ingen fysisk skiva medföljer alls
Steelbook med kod? Wtf

Detta! Blev helt ointresserad av båda utgåvor när jag såg detta. Vill jag ha skiva, vilket jag vill, behöver jag alltså köpa en vanlig utgåva av spelet utöver en dyr samlarutgåva. Nej, det är ingenting jag kommer stödja. Oavsett vem som säljer och tjänar på det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Detta! Blev helt ointresserad av båda utgåvor när jag såg detta. Vill jag ha skiva, vilket jag vill, behöver jag alltså köpa en vanlig utgåva av spelet utöver en dyr samlarutgåva. Nej, det är ingenting jag kommer stödja. Oavsett vem som säljer och tjänar på det.

Japp
Betalar man redan så höga priser för en collector's edition så tycker jag att dom slänga in skiva också
Sure, dom med digitala versionen ska väll också få chansen att njuta av en sådan utgåva men kanske inkludera båda?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Det är inte stöld under någon som helst definition av det ordet. Jag förstår inte hur du får det till det i över huvud taget.

Äganderätten innebär att en säljare inte har någon rätt att diktera vad du gör med ett föremål (inklusive att sälja det) när det väl är ditt.

Det är stöld då du inte vill ha varan, du köper upp den enbart för att sälja vidare den dyrare, men som sagt bara en scalpers hade försvarat scalping.

Det finns ingen människa med moral som hade gjort det.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Dom som inte ser ett problem med scalpers är ju uppenbart scalpers. Det är ett vidrigt koncept och ingen affärsidé alls, du köper en produkt för original pris och sen begär dom som faktiskt vill ha varan att betala x antal mer, det är stöld. Du skapade inte produkten, köpte den från grossist, det du gjorde var att stal en förhandsbokningsplast från någon som faktiskt vill ha varan.

Men sen tvekar jag på att folk kommer köpa den utgåvan för 3x priset, de kommer stå och ruttna i scalpers förråd.

Vad som är ”korrekt” pris är subjektivt, verkligen så i detta fall då det är samlarobjekt vard värde endast ligger i vad andra anser dem vara värda.

Jag är ingen ”scalper”, har aldrig köpt något med syfte att sälja det vidare, men jag sitter inte och skriker varg framför datorn så fort en lyxig limiterad samlarvara blir slutsåld 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Det är stöld då du inte vill ha varan, du köper upp den enbart för att sälja vidare den dyrare, men som sagt bara en scalpers hade försvarat scalping.

Det finns ingen människa med moral som hade gjort det.

Tror inte du vet vad stöld innebär om du på allvar försöker tillämpa det här.

Din definition av ”moral” måste vara extremt känslig om detta är något att bli ilsken över.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Japp
Betalar man redan så höga priser för en collector's edition så tycker jag att dom slänga in skiva också
Sure, dom med digitala versionen ska väll också få chansen att njuta av en sådan utgåva men kanske inkludera båda?

Ja, att de inkluderar kod så att de med digital only-konsoler kan spela det också är mycket bra! Men att även skicka med en skiva, speciellt med en steelbook, borde vara praxis. Otrolig tankevurpa att göra såhär.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Det är stöld då du inte vill ha varan, du köper upp den enbart för att sälja vidare den dyrare, men som sagt bara en scalpers hade försvarat scalping.

Det finns ingen människa med moral som hade gjort det.

Ehm, stöld har ingenting med din intention med köpet. Köper du någonting för att ge bort i present köper du ju också trots att du egentligen inte vill ha det. Stöld är att ta någonting utan att betala. Eller är det stöld om jag köper en lägenhet för att renovera den och sälja vidare dyrare sen? Motivera gärna varför om du av någon anledning svarar "ja" på den frågan. Undrar verkligen hur du tänker.

Att använda marknaden för egen vinning har ingenting med bristande moral heller. Att stjäla (ta utan betala) och sen sälja dyrt är däremot omoraliskt men du måste ju förstå skillnaden mellan de två handlingarna.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ehm, stöld har ingenting med din intention med köpet. Köper du någonting för att ge bort i present köper du ju också trots att du egentligen inte vill ha det. Stöld är att ta någonting utan att betala. Eller är det stöld om jag köper en lägenhet för att renovera den och sälja vidare dyrare sen? Motivera gärna varför om du av någon anledning svarar "ja" på den frågan. Undrar verkligen hur du tänker.

Att använda marknaden för egen vinning har ingenting med bristande moral heller. Att stjäla (ta utan betala) och sen sälja dyrt är däremot omoraliskt men du måste ju förstå skillnaden mellan de två handlingarna.

Priset är vad tillverkaren har satt, det är inget "samlarföremål" på det sättet ni ser på det. Stöld är inte bara att stjäla något utan att betala för det, Scalpers är omoraliska och borde enligt mig få böter.

Avstängd

Låter som en rimlig idé ändå.

Avstängd
Skrivet av Unholydude:

Priset är vad tillverkaren har satt, det är inget "samlarföremål" på det sättet ni ser på det. Stöld är inte bara att stjäla något utan att betala för det, Scalpers är omoraliska och borde enligt mig få böter.

Nu tar du väl ändå i lite va?

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Priset är vad tillverkaren har satt, det är inget "samlarföremål" på det sättet ni ser på det. Stöld är inte bara att stjäla något utan att betala för det, Scalpers är omoraliska och borde enligt mig få böter.

Detta är ju precis en samlarutgåva på det sätt vi ser det. Alltså en limiterad upplaga med samlarföremål utöver spelet som finns till för en liten initierad publik till skillnad från den vanliga upplagan som bara ska finnas till så många som möjligt. Sen är det ju inte ens bevisat att det här är scalpade produkter utan bara personer som förhandsbokat för att kunna sälja vidare. Så även om scalping vore olagligt skulle antagligen inte nyttjande av någon sådan teknik kunna bevisas ändå. Så du kanske borde sluta agera lättkränkt Karen.

Medlem

Sålänge återförsäljare inte kan hitta nått bättre sätt för åtråvärda varor än ”först till kvarn” är det väl helt rimligt att en scalper tar ut en avgift för den tur/ihärdighet som krävs för att få tag på varan i fråga? Bortskämt och naivt att klaga på scalper-fenomenet, bara att acceptera spelreglerna. Att slippa vänta eller köa för något attraktivt har alltid varit värt pengar, konsertbiljetter, el-bilar för att nämna 2 exempel.

Medlem

Haha om folk får som dom vill med sina NFT's och skit så kmr det bli exakt samma sak digitalt med, jippi! 😂

Folk vet exakt vad dom gör när dom begränsar sina produkter, vet inte hur många vinylnissar jag hört som köpt med 2extra exemplar av nån platta för att man kmr kunna sälja 3x priset efter bara 1månad. blir väldigt enkelt att sälja slut på sin produkt om det ses som en investering.

Det hela är bara ett manipulativt sätt att sätt att öka värdet, finns ju inget som stoppar dom från att skapa fler exemplar om det säljer så himla bra egentligen.

Skulle inte bli förvånad om artister och liknande smyg säljer sina verk på marknadsplatser med.

Don't hate the player, hate the game i guess.

Medlem

Felet är inte scalpers utan att folk vill betala hutlöst för detta skräp.
Ja skräp är det, slöseri på resurser


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lyrael:

Hoppas ingen köper dem till överpris. Bästa sättet att besegra scalpers är ju trots allt att inte ge dem pengar.

Köper ingen stöldgods så finns det inga tjuvar.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Sålänge återförsäljare inte kan hitta nått bättre sätt för åtråvärda varor än ”först till kvarn” är det väl helt rimligt att en scalper tar ut en avgift för den tur/ihärdighet som krävs för att få tag på varan i fråga? Bortskämt och naivt att klaga på scalper-fenomenet, bara att acceptera spelreglerna. Att slippa vänta eller köa för något attraktivt har alltid varit värt pengar, konsertbiljetter, el-bilar för att nämna 2 exempel.

Tur och ihärdighet? Scalpers använder sig utav bottar på nätet, och anställer folk som köar åt dig för fysiska produkter.

Nej, det har inget med tur att göra. En bot kommer alltid vara snabbare än en människa när det kommer till att köpa online, och betala ett dussin personer för att köa ute för release av t.ex. nya Jordans ökar din chans mot folk som köar dit solo.

Finns gott om videos och informtion som berättar om just hur vidrigt det är med scalpers och varför dem förstör för både fansen och utvecklarna.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Låt oss säga att lägenheter i Stockholms innerstad slumpas ut för en miljon kronor styck och några hänger på låset för att köpa dessa först. Skulle en person som i sin tur köpte en lägenhet av en av dessa köpare för ett marknadspris acceptera skit och ha mer pengar än vett?

Du jämför något som varje människa behöver mot något tämligen onödigt.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Tur och ihärdighet? Scalpers använder sig utav bottar på nätet, och anställer folk som köar åt dig för fysiska produkter.

Nej, det har inget med tur att göra. En bot kommer alltid vara snabbare än en människa när det kommer till att köpa online, och betala ett dussin personer för att köa ute för release av t.ex. nya Jordans ökar din chans mot folk som köar dit solo.

Finns gott om videos och informtion som berättar om just hur vidrigt det är med scalpers och varför dem förstör för både fansen och utvecklarna.

Är ju precis det jag menar. Kunskap om botar eller att anställa köande personal är inte gratis och är rimligt att ta betalt för.

Du kan väl också ställa dig i kö i 12 timmar inför ett biljettsläpp om du verkligen vill gå på konserten? Eller engagera ett gäng ryska bot-hackers som hjälper dig att garanterat få tag på en exklusiv produkt?

Skoj å sido men jag tycker inte felet är scalperns utan det är bara så systemet funkar. Tvärtom kan säkert många tycka det är bra att det GÅR att få tag på exklusiva produkter/biljetter utan att behöva förlita sig på tur eller att tillbringa natten på gatan utanför biljettförsäljaren, även om det kostar extra.

Hur tycker du själv att en exklusiv vara borde fördelas till en större mängd intresserade?

Medlem

Ni som är ledsna över att det inte följer med någon skiva. Har ni missat att vi lever i 2022 och allting plockas ner från nätet ändå när man installerar, typ ? Collectors kommer med andra ord alltid komma utan skiva snart.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ni som är ledsna över att det inte följer med någon skiva. Har ni missat att vi lever i 2022 och allting plockas ner från nätet ändå när man installerar, typ ? Collectors kommer med andra ord alltid komma utan skiva snart.

Snart går vi ett steg längre och det kommer att komma ett paket som är helt tomt förutom ett par koder du skannar med mobilen. Du får istället NFT's.

Medlem

Löjligt. Om jag inte får tag i en Collectors edition så betalar jag inte en scalper en enda krona. Det är bara en bit plast och massa papper.

Avstängd
Skrivet av McRaoul:

Löjligt. Om jag inte får tag i en Collectors edition så betalar jag inte en scalper en enda krona. Det är bara en bit plast och massa papper.

Hahaha.

Avstängd
Skrivet av theBoosing:

Collectors kommer med andra ord alltid komma utan skiva snart.

Intressant formulering

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Priset är vad tillverkaren har satt, det är inget "samlarföremål" på det sättet ni ser på det. Stöld är inte bara att stjäla något utan att betala för det, Scalpers är omoraliska och borde enligt mig få böter.

Men är lite intressant att inte företagen gör något åt det. De är väldigt copy-right aktiva när det kommer till piracy, och även i vissa fall streaming. Men de låter någon tjäna bra med pengar på att sälja deras copy-right:är material extra dyrt....

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Löjligt. Om jag inte får tag i en Collectors edition så betalar jag inte en scalper en enda krona. Det är bara en bit plast och massa papper.

Varför vill du ha den i första hand då?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Lyckades hitta en collectors edition på Mediamarkt för 2499. Surt med 300 dyrare, men slutsålt överallt annars jag tittat.

Du beskrev precis en återförsäljare. De köper in varan för ett visst pris hos producenten, och återsäljer sedan för ett högre pris.

En återförsäljare köper in varorna från leverantörer eller fabriker som en privat konsument inte ens kan köpa ifrån. Ifall en butik köper in ett gäng konsoler från en annan vanlig butik och sedan chockhöjer priserna, då är själva butiken ansvariga för att ta pengar från privatpersoner, inget annat.

Det scalpers gör bör absolut vara kriminellt. Även om det skulle vara sjukt svårt att hantera enligt lagtext på grund av hur grumligt det skulle vara så hoppas jag att det kommer dit. Såvitt det angår mig är scalpers synonymt med rånare. Inte en chans att jag kommer låtsas att det de gör är bättre än ren stöld för att skydda deras känslor.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

123
Skriv svar