Sveriges Konsumenter tar strid mot lootlådor

Medlem
Skrivet av robbis:

Fast det är ju bara stupid att ens barn har tillgång till kortet (stulit det) och kan handla utan någon form av bankid eller dylikt. Det är ju verkligen inte spelföretagets fel utan enbart föräldrarna isåfall. Tycker inte det har något med diskussionen att göra överhuvudtaget. Lever själv i missbruk av andra slag och det har inte heller med diskussionen att göra, lootlådor, missbruk, stöld av kort? Lootlådor är fortfarande frivilligt och man väljer själv om man aktivt vill köpa dessa eller spela något annat.

För min del finns det flera anledningar att avsky loot-lådor. Men jag förstår att för din del handlar det om att det är upp till var och en vad man vill lägga pengarna på, och den delen håller jag med om.

Sen om man tar t.ex alkohol som är lagligt och man får köpa hur mycket man vill, men att staten reglerar och styr försäljningen, då man vet att det är väldigt dåligt för vissa som har det svårare med beroende.
Spelbranschen är väldigt dålig på att självreglera saker som har med pengar att göra då det handlar om ett aktiebolag, där man har ett tryck från investerare att ge så stor avkastning som det är fysiskt möjligt på varenda spenderad krona och att ledningen har ett bonussytem baserat på vinsterna.

Sen om man tittar på VEM spelbolagen tjänar pengar på så är det inte dom som köper något skin här och där, utan dom som plöjer ner 50 000kr i ett multiplayerspel, alltså personer med problem.

Detta leder till att vissa spelbolag utvecklar spelen för att passa för dessa personer med spelproblem som är vidrigt i sig, och att vi andra får ett sämre spel i slutändan, för att vi inte är villiga att plöja ner halva månadslönen i det.

Medlem

Spelen har blivit sämre med MTX och lootlådor. Det är ett obestridligt faktum. Huruvida de sedan magiskt kan börja bli bättre igen om det skulle bli ett förbud återstår att se. Jag har mina tvivel.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Jag kan tycka att lootlådan i sammanhanget är mindre viktig. Det är mekanismerna som byggs in i spelen som är den stora boven såsom korta belöningscykler etcetera och det har mer att göra med mikrotransaktioner och FTP generellt. Visst kan man argumentera att är man vuxen så har man ett ansvar men innehåll riktat mot barn är fan svårargumenterat.

Även om lootlådor blir förbjudet och i kanske stor skala lär väl F2P med cosmetics fortfarande fungera rent ekonomiskt för företagen. Det är sjuka pengar folk lägger på det där (jag har själv bidragit ett par ggr) och så länge de sker kommer nog modellen aldrig försvinna. Sen är väl det lämpligast i multiplayerspel snarare än ett singleplayerspel. Tänker också att det mest allvarliga här blir mot barn och/eller de som är i riskzon för ett ordentligt beroende. Är man nu i riskzon för ett sådant beroende dock borde man nog aldrig ens starta ett sådant här spel, och i synnerhet inte lägga till kortet.

12
Skriv svar