Remake av Star Wars: Knights of the Old Republic bekräftad!

Medlem
Skrivet av floke:

"remake KOTOR for a modern audience"

Personen som är inhyrd för att skriva storyn gillar inte KOTOR och hyllar The Last Jedi som den bästa Star Wars-filmen.

https://mobile.twitter.com/Dataracer117/status/14361688041915...

I have a bad feeling about this...

Bekräftat att det blir skräp med andra ord. Tur att originalet fortfarande fungerar bra på moderna datorer.

Skribent
Skrivet av waeress:

Det gamla spelet är redan realtid, så turordningsbaserat behöver nog ingen oroa sig för.

Fast det är realitid på samma sätt som Baldurs Gate, att du kan pausa och att det göms tärningsslag. Vilket i princip är omgångsbaserat, men spelet stannar inte efter varje omgång.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av floke:

"remake KOTOR for a modern audience"

Personen som är inhyrd för att skriva storyn gillar inte KOTOR och hyllar The Last Jedi som den bästa Star Wars-filmen.

https://mobile.twitter.com/Dataracer117/status/14361688041915...

I have a bad feeling about this...

Blir som vanligt häxjakt på kvinna för att hon vågar uttrycka sig på internet, tillräckligt att man hittar på att hon hatar KOTOR.

Spoilers:

KOTOR har alltid haft en SJW-writer

Medlem

Det är lite underligt att det är Sony som ligger bakom detta när EA både äger BioWare och ger ut Star Wars-spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Blir som vanligt häxjakt på kvinna för att hon vågar uttrycka sig på internet, tillräckligt att man hittar på att hon hatar KOTOR.

Spoilers:

KOTOR har alltid haft en SJW-writer

Kallade du det ”häxjakt på man för att han vågar uttrycka sig på internet” när Tripwire-chefen tvingades avgå för att ha postat en (1) politisk åsikt på sin personliga Twitter förra veckan? Troligen inte, räknas såklart inte som häxjakt när personen som drabbas inte tycker precis som dig.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Vilket i princip är omgångsbaserat, men spelet stannar inte efter varje omgång.

Ja, okej. Omgångsbaserat kan jag gå med på, som i att varje karaktär kan göra x antal attacker eller andra handlingar under ett 3 sekunders intervall.
Men inte turordningsbaserat, det är inget i spelvärlden som stannar upp och väntar på att andra karaktärer ska göra något under sina 3 sekunder, utan alla gör sina saker eller gör inget under samma 3 sekunder.

Skribent
Skrivet av waeress:

Ja, okej. Omgångsbaserat kan jag gå med på, som i att varje karaktär kan göra x antal attacker eller andra handlingar under ett 3 sekunders intervall.
Men inte turordningsbaserat, det är inget i spelvärlden som stannar upp och väntar på att andra karaktärer ska göra något under sina 3 sekunder, utan alla gör sina saker eller gör inget under samma 3 sekunder.

Exakt, men jag tror inte de kommer köra det här heller. Gissar mer på något som i FF7-remaken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av waeress:

Vet inte hur länge sen det var du spelade kotor, men det är mycket dialog tex som inte är så bra skriven och väldigt onaturlig, flera story-element blir inte så bra/tydligt förklarade osv. Så det finns mycket potential till förbättringar för en författare att arbeta med.

Absolut, det gäller praktiskt taget alla spel och för övrigt berättelser rent allmänt. En remake bör dock inte uppdatera mer än det rent tekniska eftersom detta var en ren begränsning på originalet snarare än ett beslut från utvecklarna. Hade utvecklarna kunnat använda fotorealistisk grafik hade de gjort det. Berättelsen var inte på detta sätt begränsad, så att ändra i den är att ändra i originalvisionen för spelet, och då rör det sig inte längre om en uppdatering av samma spel.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Absolut, det gäller praktiskt taget alla spel och för övrigt berättelser rent allmänt. En remake bör dock inte uppdatera mer än det rent tekniska eftersom detta var en ren begränsning på originalet snarare än ett beslut från utvecklarna. Hade utvecklarna kunnat använda fotorealistisk grafik hade de gjort det. Berättelsen var inte på detta sätt begränsad, så att ändra i den är att ändra i originalvisionen för spelet, och då rör det sig inte längre om en uppdatering av samma spel.

Jag håller inte riktigt med. I en remake öppnas möjligheten att förbättra även storyn, inte på en nivå av att helt ändra den, men att uppdatera och förbättra. Det är t.ex. i de flesta fall ett ganska platt dialog-träd i kotor och en styltigt dialog som lätt hamnar i cirklar och inte tar hänsyn till vad som tidigare sagts i en interaktion.
Det är, om än kanske inte något som var begränsat av tekniska förutsättningar, något som är ett resultat av en svag berättarteknik i spelmediet som senare spel har visat att det går att överkomma.

KOTOR 1 & 2 ligger på min årliga replay lista, så har spelat dom "ett par" gånger. Och det finns mycket där man känner att berättandet haltar.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag håller inte riktigt med. I en remake öppnas möjligheten att förbättra även storyn, inte på en nivå av att helt ändra den, men att uppdatera och förbättra. Det är t.ex. i de flesta fall ett ganska platt dialog-träd i kotor och en styltigt dialog som lätt hamnar i cirklar och inte tar hänsyn till vad som tidigare sagts i en interaktion.
Det är, om än kanske inte något som var begränsat av tekniska förutsättningar, något som är ett resultat av en svag berättarteknik i spelmediet som senare spel har visat att det går att överkomma.

KOTOR 1 & 2 ligger på min årliga replay lista, så har spelat dom "ett par" gånger. Och det finns mycket där man känner att berättandet haltar.

Jag reagerade över samma saker när jag spelade spelet. Jag tyckte även att karaktärerna var betydligt mindre trovärdiga och intressanta allmänt än i Biowares senare spel. Jag kan säga liknande saker om många spel, böcker och filmer genom tiderna. Att skriva om dialogen för att korrigera "styltighet" vore dock i mina ögon ekvivalent med att av samma skäl anlita en ny författare för att skriva om en klassisk roman i nyutgåva.

Att ta hänsyn till saker som redan sagts i samma konversation är däremot något jag nog skulle kunna acceptera helt enkelt är en miss i originalet som bör korrigeras.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kotor är redan en del av canon. Fast det är MMO versionen av KOTOR.
Hoppas verkligen inte de anpassar remaken efter det skräpet.

På det stora hela är KOTOR och the old Republic inte en del av canon längre. Revan som person är dock canon, så vi får väl se var de landar efter det här spelet.

Medlem
Skrivet av rosski:

På det stora hela är KOTOR och the old Republic inte en del av canon längre. Revan som person är dock canon, så vi får väl se var de landar efter det här spelet.

Hela MMO-spelet är canon så vitt jag vet. Och alla historier därifrån.

Medlem
Skrivet av loerk:

Hela MMO-spelet är canon så vitt jag vet. Och alla historier därifrån.

https://www.keengamer.com/articles/features/opinion-pieces/th...

Skulle säga att du har fel men vem vet.

Medlem
Skrivet av loerk:

Hela MMO-spelet är canon så vitt jag vet. Och alla historier därifrån.

Är en en lista på de spel som är Canon https://starwarscanontimeline.com/?_media_type=sw_videogame

Moderator | Testpilot

Har rensat den del inlägg. Håll er till topic och diskutera det faktiska spelet och snacka inte skit om en av de som jobbar med det. Oavsett bakgrund kan man, och ska här i forumet, visa respekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har rensat den del inlägg. Håll er till topic och diskutera det faktiska spelet och snacka inte skit om en av de som jobbar med det. Oavsett bakgrund kan man, och ska här i forumet, visa respekt.

Nej tack. Respekt är någonting man förtjänar.

Jag hade ett välformulerat inlägg som beskrev varför det ringde varningsklockor hos mig när en person som henne är författare. Fanns ingen anledning att ta bort det.

Går inte att skriva någonting här längre sen du började ta bort allt du personligen inte gillar att läsa eller låser trådar så fort din sida inte längre har några argument.

I'm out.

Ha ett bra liv. Börja lyft vikter, det gör under.

/Pecman

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nej tack. Respekt är någonting man förtjänar.
/Pecman

Skulle säga att du har helt fel. Respekt förtjänar alla tills de gör något för att inte göra det.

On topic: skall bli kul med en remake. Började spela orginalet för några år sen men det hade åldrats så pass att jag inte fastnade.

Så kommer troligtvis köpa det nya till PC 👍

Medlem
Skrivet av FelixenS:

"Skriva storyn"? Varför behövs en sådan person alls för en remake? Storyn är redan skriven, vill de inte sälja ett spel med originalstoryn kan de utveckla ett nytt spel under nytt namn istället.

Det är en remake, och inte en remaster. Dvs en ny version och inte bara en grafisk förbättrad.
Sam Maggs som skriver den nya storyn är samma aktivist som hävdade att hon blev våldtagen - i GTA V...

https://www.neogaf.com/threads/how-did-the-gamer-girl-who-cla...

Förhoppningsvis kanske det bara blir lite nya sidouppdrag etc, och att de inte rör huvudstoryn.

Ryktas dock om att de skall ta bort "the real time turn based combat system" (vad sjutton det nu heter på svenska..:) )

https://www.altchar.com/game-news/kotor-remake-will-reportedl...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av floke:

Det är en remake, och inte en remaster. Dvs en ny version och inte bara en grafisk förbättrad.
Sam Maggs som skriver den nya storyn är samma aktivist som hävdade att hon blev våldtagen - i GTA V...

https://www.neogaf.com/threads/how-did-the-gamer-girl-who-cla...

Förhoppningsvis kanske det bara blir lite nya sidouppdrag etc, och att de inte rör huvudstoryn.

Ryktas dock om att de skall ta bort "the real time turn based combat system" (vad sjutton det nu heter på svenska..:) )

https://www.altchar.com/game-news/kotor-remake-will-reportedl...

Men herregud, det är ingen ny story. Kan viss dialog behöva anpassas? Självklart, men sluta leta efter saker att raljera över. Remake vs Remaster innebär inte att det är ny story. Story är det mest tidlösa som existerar i spel. En remake innebär främst det grafiska och spelmässiga, och eventuella andra ändringar kommer bara komma ifall det spelmässiga kräver det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är lite underligt att det är Sony som ligger bakom detta när EA både äger BioWare och ger ut Star Wars-spel.

Ja, betyder detta att EA inte längre har monopolet på Star Wars-titlar?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Mox+:

Men herregud, det är ingen ny story. Kan viss dialog behöva anpassas? Självklart, men sluta leta efter saker att raljera över. Remake vs Remaster innebär inte att det är ny story. Story är det mest tidlösa som existerar i spel. En remake innebär främst det grafiska och spelmässiga, och eventuella andra ändringar kommer bara komma ifall det spelmässiga kräver det.

Du kan inte veta om det kommer vara ny story än, ingen vet. Därmed varför vissa är oroliga. Precis som du säger, det är en Remake, därmed potentiellt ny story.

Titta på Final Fantasy 7 Remake. Det är en ny story som behåller fåtal element från orginalet. Majoriteten av spelet är helt nytt som aldrig existerade i orginala FF7, inklusiv storyn.

eld
Medlem
Skrivet av floke:

Sam Maggs som skriver den nya storyn är samma aktivist som hävdade att hon blev våldtagen - i GTA V...

https://www.neogaf.com/threads/how-did-the-gamer-girl-who-cla...

Förhoppningsvis kanske det bara blir lite nya sidouppdrag etc, och att de inte rör huvudstoryn.

Kan vi sluta driva vidare den här viskeleken. Gamers på internet har verkligen bestämt sig för länge sen att de hatar denna person och vrider om allt möjligt för att försöka påvisa att hon är jättedålig på sitt jobb.

Att den neogaf tråden går rakt in på att hon är ful, och det är en förlust på en karaktär de använde hennes liknelse till, och att de tog bort uringningen säger ju allt om personerna som stannade kvar på neogaf.

Sluta vara så fixerade på en enda kvinna och gör som andra: fokusera på att de gör en remake på en gammal klassiker, vilket kan bli bra eller dåligt, men att de ens gör det är positivt bara det, och de flesta i tråden är kapabla till att inte fastna i gammalt förlegat tänk.

123
Skriv svar