Kvinnan som ställde frågor på Blizzcon 2010 kommenterar händelsen

Medlem
Skrivet av eld:

Helt ärligt talat? Känns som folk här sitter och argumenterar för sexualiserade kvinnor i spel när spelindustrin redan gått vidare, till och med blizzard har gått vidare och är absolut mer kreativa än att slänga bikinirustning på kvinnorna i sina spel, de går själva efter den kritiken som de många år tidigare skrattade bort i en panel.

Vad det hela handlade om var att videon visade att blizzard hade en väldigt tydlig grabbig atmosfär som JAB kände till, mycket som tillförde till att sexuella trakasserier kunde ske utan nolltollerans, saker skyfflades under mattan när blizzard moderniserade sig för att vara mer inkluderande.

Yes, deras företagskultur är hemskt, och drastiska förändringar behöver göras om nån form av tillit ska kunna byggas på nytt. Blev lite off-topic men det var också lite relaterat till att hon i videon tyckte kvinnliga karaktärer såg ut som Victoria secret modeller. Den delen tycker jag är aningen konstig då killarna har samma "utseendefixering" i spelet för kvinnor.

eld
Medlem
Skrivet av TheRob:

Yes, deras företagskultur är hemskt, och drastiska förändringar behöver göras om nån form av tillit ska kunna byggas på nytt. Blev lite off-topic men det var också lite relaterat till att hon i videon tyckte kvinnliga karaktärer såg ut som Victoria secret modeller. Den delen tycker jag är aningen konstig då killarna har samma "utseendefixering" i spelet för kvinnor.

Värt att notera att en powerfantasy inte är sexualisering för kvinnor, varje gång du ser stora synliga muskler i spelet så är det helt garanterat skapat för män.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Informella? Det var en officiell Q&A Panel där de representerar företaget.
Vad som var oproffessionellt? Att de förlöjligar hennes fråga genom att snickra och skratta, och frågar tillbaka "Vilken katalog vill du att vi ska ta dem ifrån?", som var oseriöst sätt att behandla frågan. Man ska inte besvara en fråga med en dryg motfråga tillbaka. De i panelen visste mycket väl vad hon menade; hon ville ha representativa karaktärer (Jaina, Sylvanas etc) som ser mer vardaglig ut.

Tittar man mer än bara skriptet på vad som sades, och tar till deras ansiktsuttryck och tonval i åtanke, så är det uppenbart att de förlöjligade hennes fråga med flit. Det var inte "oj, vi vet inte hur vi ska svara" situation.
De fumlade inte efter ett bra svar. Ett "That's a good question, we will take it into consideration" hade räckt. Även de själva har gått ut och sagt att deras svar var långt ifrån ett bra svar. Jämför deras svar till den mot frågan de fick efter gällande Druid-formerna. "Vi har experimenterat med det, det är svårt men vi ska fortsätta försöka". Det var rakt på sak, och tog frågan seriöst.

Hur tror du hon kände sig när hon kunde inte få ett respektabel svar tillbaka? En som spelar deras spel och betalar för deras produkter? Man ser i videon att hon ser väldigt obekväm ut både från svaret hon fick, och hur publiken agerade baserad på panelens svar. Inte direkt så du vill behandla dina betalande kunder som är orsaken till att du kan faktiskt sitta i en panel och svara på frågor.

Ja, dessa Q&A paneler brukar vara väldigt informella och det skojas och skämtas mycket och man försöker underhålla publiken.
Det är inte meningen att de ska vara "professionella", det är meningen att det ska vara ett avslappnat ställe där publiken kan komma nära och interagera med de som gjort spelet de gillar att spela. Och få svar på sina frågor såklart, men det är bara halva grejen.

Jag tycker det är uppenbart att deras skojande kommer från att de fumlar efter ett bra svar och att deras jobb inte bara är att tillfredställa personen som ställer frågan utan även alla andra i rummet. Efter publikens delade reaktion på frågan försöker de förmodligen spela för publiken lite, de skojar för publiken för att göra publiken glada och de ger även ett seriöst svar för att göra frågeställaren glad. Hon är inte den enda som existerar i det sammanhanget så de försöker bolla och göra alla nöjda.

Hon fick ett riktigt svar tillbaka:
"Could you see Sylvanas looking any other way? Right, so...we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely. So yeah, we'll pick different catalogues. *nickar*".

Hon ser förmodligen obekväm ut när hon märker att stora delar av rummet inte gillar hennes fråga, hon förväntade sig kanske bara "woooo":et från tjejerna och inte "buuuu":et från killarna. Det betyder inte att någon har gjort fel. Det är gentlemannamässigt att behandla kvinnor varsamt men om man endast ska "wooo":a allt kvinnor säger hela tiden hamnar man snabbt ganska snett.

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Alltså, "jag ser inte felet" är ju något som du själv måste ta tag i, men jag är osäker på ifall du ens vill.

Medlem
Skrivet av eld:

Värt att notera att en powerfantasy inte är sexualisering för kvinnor, varje gång du ser stora synliga muskler i spelet så är det helt garanterat skapat för män.

Ja, gamers är oftast män. Har inte riktigt koll på hur det ser ut, men spelutövare är fortfarande klar dominans av män. Fokuserar mest på normen samt utseende. Hennes argument i videon kan lätt vändas emot henne.

eld
Medlem
Skrivet av TheRob:

Ja, gamers är oftast män. Har inte riktigt koll på hur det ser ut, men spelutövare är fortfarande klar dominans av män. Fokuserar mest på normen samt utseende. Hennes argument i videon kan lätt vändas emot henne.

Det är just därför det inte handlar om naket, men anledningen till varför en design är som den är. Det går både att ha sex och naket i spel utan att sexualisera karaktärer.

Och det är rätt tydligt, den första design-tanken för kvinnor i spel är oftast att de ska se sexiga ut. Kritiken handlade om att de nästan varje gång går åt det hållet, även om karaktärerna är bra.

Medlem
Skrivet av eld:

Värt att notera att en powerfantasy inte är sexualisering för kvinnor, varje gång du ser stora synliga muskler i spelet så är det helt garanterat skapat för män.

Och det argumentet fungerar inte för kvinnor?

Känns lite som det här vinklas som att män vill spela muskelknuttar eller sexiga kvinnor. Medans kvinnor själva vill endast spela realistiska karaktärer? Nu vill jag inte säga något som en generell regel... men så tror jag inte alls så är fallet.

Ganska övertygad om att flesta som spelar vill ha en "powerfantasy", och det gäller så klart kvinnliga spelare också. Vare sig det sen betyder att de spela någon översexualiserad karaktär eller något annat är ju upp till individen.

Tror iaf att antalet spelare som vill ha en karaktär som ser ut som sig själv, med skavanker och dylikt, är oavsett kön väldigt få.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Ja, dessa Q&A paneler brukar vara väldigt informella och det skojas och skämtas mycket och man försöker underhålla publiken.
Det är inte meningen att de ska vara "professionella", det är meningen att det ska vara ett avslappnat ställe där publiken kan komma nära och interagera med de som gjort spelet de gillar att spela. Och få svar på sina frågor såklart, men det är bara halva grejen.

Jag tycker det är uppenbart att deras skojande kommer från att de fumlar efter ett bra svar och att deras jobb inte bara är att tillfredställa personen som ställer frågan utan även alla andra i rummet. Efter publikens delade reaktion på frågan försöker de förmodligen spela för publiken lite, de skojar för publiken för att göra publiken glada och de ger även ett seriöst svar för att göra frågeställaren glad. Hon är inte den enda som existerar i det sammanhanget så de försöker bolla och göra alla nöjda.

Hon fick ett riktigt svar tillbaka:
"Could you see Sylvanas looking any other way? Right, so...we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely. So yeah, we'll pick different catalogues. *nickar*".

Hon ser förmodligen obekväm ut när hon märker att stora delar av rummet inte gillar hennes fråga, hon förväntade sig kanske bara "woooo":et från tjejerna och inte "buuuu":et från killarna. Det betyder inte att någon har gjort fel. Det är gentlemannamässigt att behandla kvinnor varsamt men om man endast ska "wooo":a allt kvinnor säger hela tiden hamnar man snabbt ganska snett.

Håller helt med i din analys. Detta är väldigt vanligt förekommande i många olika fall, panelen är inställd på en lättsam och halv seriös stund med lite show, men då kommer en rätt så anklagande och allvarlig fråga. Naturligt då är att försöka skämta för att bibehålla den stämning man ville ha, men det slår som oftast fel och förvärrar situationen istället vilket de också märker och därmed ger henne ett seriöst och bra svar.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Så vad är lösningen? Manliga karaktärer i spelet är också "sexiga" då dem har six pack samt stora biceps och tillhör "vältränade". Sen är det knappt något set i spelet som är "sexigt". I bästa fall visas magen, men eftersom du kan transmoga i princip alla delar så kan man "ur ett kåt perspektiv" ta bort armor delar av kroppen.

Gamers normen associeras väl inte riktigt som vältränade även fast det nog finns många "gamers" som också är fit. "Feta"gamers" skall väl också känna sig "representerade" eftersom det är så viktigt idag att kunna bli representerad i en fantasivärld där folk skjuter eld ur händerna.

Jo, fast även om jag är tjock så känner jag att det är logiskt att den här supermuskulösa karaktären kan svinga svärd och tåla en del stryk. Gentemot tjejerna som ofta får låtsas som att en stark kvinnlig kropp passar utmärkt i stereotypiska modellmagasin. Det är en väldigt verklig skillnad. I Blizzards spel ser jag sällan kvinnliga kroppar som känns logiskt lämpade för någon typ av strid någonsin, oavsett om de bär rustning eller ej.

Jag är för den sakens skull för att man kan sexualisera både män och kvinnor, jag är ju exempelvis någon som var med i Kickstartern för Subverse och har haft riktigt kul i det spelet. Men mäns kroppar kan ofta fungera som både sexiga och funktionella, kvinnors kroppar är däremot desto oftare sexualiserade och man ska helt enkelt "köpa" att de också är starka.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av eld:

Det är just därför det inte handlar om naket, men anledningen till varför en design är som den är. Det går både att ha sex och naket i spel utan att sexualisera karaktärer.

Och det är rätt tydligt, den första design-tanken för kvinnor i spel är oftast att de ska se sexiga ut. Kritiken handlade om att de nästan varje gång går åt det hållet, även om karaktärerna är bra.

Finns många karaktärer i WoW som inte "sexiga", men nu får man endast utgå efter sig själv. Tycker det finns en bra balans av det i WoW-världen.

Inom fantasy har man alltid använt idealet, både på män och kvinnor. Det sker inom film, tv-serier, böcker och allt annat.

Inaktiv
Skrivet av eld:

Alltså, "jag ser inte felet" är ju något som du själv måste ta tag i, men jag är osäker på ifall du ens vill.

Håller inte med.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jo, fast även om jag är tjock så känner jag att det är logiskt att den här supermuskulösa karaktären kan svinga svärd och tåla en del stryk. Gentemot tjejerna som ofta får låtsas som att en stark kvinnlig kropp passar utmärkt i stereotypiska modellmagasin. Det är en väldigt verklig skillnad. I Blizzards spel ser jag sällan kvinnliga kroppar som känns logiskt lämpade för någon typ av strid någonsin, oavsett om de bär rustning eller ej.

Jag är för den sakens skull för att man kan sexualisera både män och kvinnor, jag är ju exempelvis någon som var med i Kickstartern för Subverse och har haft riktigt kul i det spelet. Men mäns kroppar kan ofta fungera som både sexiga och funktionella, kvinnors kroppar är däremot desto oftare sexualiserade och man ska helt enkelt "köpa" att de också är starka.

Det är fantasy, så ta bort allt logiskt tänk. Finns ingen relevans bakom det överhuvudtaget. Finns monster i spelet som är 20 ggr större än männen också och ändå lyckas man döda montren genom att slå tillräckligt repetivt på deras fötter.

Mages, rogues, shamaner och prästar osv bär inte armor likt warriors gör samt paladiner. Endast karaktärer med tung armor används i strid medan resten är på distans (därav ingen mail/armor).

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Ja, dessa Q&A paneler brukar vara väldigt informella och det skojas och skämtas mycket och man försöker underhålla publiken.
Det är inte meningen att de ska vara "professionella", det är meningen att det ska vara ett avslappnat ställe där publiken kan komma nära och interagera med de som gjort spelet de gillar att spela. Och få svar på sina frågor såklart, men det är bara halva grejen.

Det är visst meningen att de ska vara professionella. De kan skämta, men skämten ska ändå vara saklig och professionellt. De representerar ett företag, punkt. Jag förstår inte hur du anser att de kan bete sig hur dem vill bara för de sitter på en panel? Alla som har jobbat som företagsrepresentant vet att man ska behandla sina kunder, investerare och andra externa parter på ett bra sätt, som de inte gjorde under panelen. De har själva gått ut med att deras svar var dålig, så jag ser inte hur du kan försvara något som de själva har medgett var ett dåligt svar?

Citat:

Jag tycker det är uppenbart att deras skojande kommer från att de fumlar efter ett bra svar och att deras jobb inte bara är att tillfredställa personen som ställer frågan utan även alla andra i rummet. Efter publikens delade reaktion på frågan försöker de förmodligen spela för publiken lite, de skojar för publiken för att göra publiken glada och de ger även ett seriöst svar för att göra frågeställaren glad. Hon är inte den enda som existerar i det sammanhanget så de försöker bolla och göra alla nöjda.

Titta igen då, de fumlade inte. De hånar, snickrar och skrattar, och driver med frågan och tar det extremt oseriöst. De tar det steget längre och försöker få publiken att stämma in med deras driveri.
De gav aldrig ett seriöst svar. Återigen, titta på klippet. Om du tror "We feel ya, and we want to vary female characters, absolutely, so we will pick different catalgoues" är ett seriöst svar när de fortsätter driva frågan, så är det inte ett seriöst svar. Man kan underhålla publiken på flera sätt utan att förlöjliga frågan som ställdes eller göra frågeställaren obekväm. Jag vet inte om du tittar på många diverse paneler från andra företag, men de flertalet jag har sett så är det extremt sällan man ser en som ställer en fråga bli så dåligt bemött som på videoklippet.

Citat:

Hon fick ett riktigt svar tillbaka:
"Could you see Sylvanas looking any other way? Right, so...we feel ya, and we want to vary our female characters, absolutely. So yeah, we'll pick different catalogues. *nickar*".

Det är inte riktigt svar då de drev med frågan både innan och efter. Hur ska man kunna ta det seriöst när de själva inte låter seriösa när de ger svaret.

Citat:

Hon ser förmodligen obekväm ut när hon märker att stora delar av rummet inte gillar hennes fråga, hon förväntade sig kanske bara "woooo":et från tjejerna och inte "buuuu":et från killarna. Det betyder inte att någon har gjort fel. Det är gentlemannamässigt att behandla kvinnor varsamt men om man endast ska "wooo":a allt kvinnor säger hela tiden hamnar man snabbt ganska snett.

Vad man ser på klippet så reagerar hän väldigt mycket mer på vad för svar hon får från panelen än vad jublet/buandet gör. Det är inte svårt att läsa hennes reaktioner och förstå att svaret var ett dåligt, oprofessionell och smaklöst, där man inte visade respekt eller hänsyn till spelaren som hade en genuin fråga.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Det är visst meningen att de ska vara professionella. De kan skämta, men skämten ska ändå vara saklig och professionellt. De representerar ett företag, punkt. Jag förstår inte hur du anser att de kan bete sig hur dem vill bara för de sitter på en panel? Alla som har jobbat som företagsrepresentant vet att man ska behandla sina kunder, investerare och andra externa parter på ett bra sätt, som de inte gjorde under panelen. De har själva gått ut med att deras svar var dålig, så jag ser inte hur du kan försvara något som de själva har medgett var ett dåligt svar?

Jag håller inte med om att skämten måste ske sakligt och professionellt. Hela meningen med ett sådant event är ett möte där publiken och panelen kan umgås lite mer avslappnat, där saker inte är så kontrollerade eller sker efter manus.
Jag anser inte att de kan bete sig hur som helst men jag tycker inte de betedde sig dåligt i den här situationen.

För företaget handlar det inte om att ha rätt utan om att göra så bra PR som möjligt, därför kan de nu i efterhand medge att saker var dåliga även fast de kanske själva egentligen inte tycker det var så farligt. Ibland vinner man mer på att vara inställsam och lägga sig än att alltid envist stå upp för det man tror på.
Vinner vi eller förlorar vi mer på att säga att vi gjorde fel? Okej vi vinner mer på det. Då säger vi att vi gjorde fel.
Sen betyder inte att de tycker att det är dåligt att jag måste tycka det är dåligt, jag kan ha en annan åsikt än Blizzard.

Skrivet av Shamanfox:

Titta igen då, de fumlade inte. De hånar, snickrar och skrattar, och driver med frågan och tar det extremt oseriöst. De tar det steget längre och försöker få publiken att stämma in med deras driveri.
De gav aldrig ett seriöst svar. Återigen, titta på klippet. Om du tror "We feel ya, and we want to vary female characters, absolutely, so we will pick different catalgoues" är ett seriöst svar när de fortsätter driva frågan, så är det inte ett seriöst svar. Man kan underhålla publiken på flera sätt utan att förlöjliga frågan som ställdes eller göra frågeställaren obekväm. Jag vet inte om du tittar på många diverse paneler från andra företag, men de flertalet jag har sett så är det extremt sällan man ser en som ställer en fråga bli så dåligt bemött som på videoklippet.

Varför måste man ta alla frågor seriöst?
Jag tycker inte hon blev speciellt dåligt bemött. Det är inte ett måste att alla som ställer frågor alltid måste känna sig bekväma.
Paneler idag är förmodligen mycket mer styrda och dyker det upp "känsliga politiska frågor" som feminism har man nog ett färdigpacketerat passionslöst svar™ optimerat för att inte uppröra internetmobbar eller mediepersonligheter.

Skrivet av Shamanfox:

Det är inte riktigt svar då de drev med frågan både innan och efter. Hur ska man kunna ta det seriöst när de själva inte låter seriösa när de ger svaret.

Varför skulle man inte kunna ta det seriöst? Det han sa lät genuint när han sa det.

Skrivet av Shamanfox:

Vad man ser på klippet så reagerar hän väldigt mycket mer på vad för svar hon får från panelen än vad jublet/buandet gör. Det är inte svårt att läsa hennes reaktioner och förstå att svaret var ett dåligt, oprofessionell och smaklöst, där man inte visade respekt eller hänsyn till spelaren som hade en genuin fråga.

Det är inte frågeställarens reaktion på svaret som bestämmer om ett svar är dåligt, oprofessionellt, respektlöst, hänsynslöst eller smaklöst. Jag tycker det mer verkar som att hon förväntade sig att hennes roll skulle vara "ifrågasättande rebell som ställer storföretaget mot väggen med en "gotcha"-fråga" och bli hyllad för det men när hon istället kände att hon fick hela rummet emot sig blev hon obekväm.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Det är fantasy, så ta bort allt logiskt tänk. Finns ingen relevans bakom det överhuvudtaget. Finns monster i spelet som är 20 ggr större än männen också och ändå lyckas man döda montren genom att slå tillräckligt repetivt på deras fötter.

Mages, rogues, shamaner och prästar osv bär inte armor likt warriors gör samt paladiner. Endast karaktärer med tung armor används i strid medan resten är på distans (därav ingen mail/armor).

Jag snackar återigen om kroppsbyggnaden, försökte i alla fall förtydliga detta. Relevansen är självklart att en muskulös man ser kraftfull ut och en icke-muskulös kvinna inte ser kraftfull ut. Precis som en icke-muskulös man inte ser kraftfull ut. Hur ofta ser du tydligt definierade muskler på de kvinnliga karaktärerna? Även tunna män i spel tenderar att ha en form av muskulös spänst.

Hade större delen av männen i Blizzards spel haft kroppsbyggnader som ovan hade jag kunnat förstå ditt perspektiv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste dessvärre ställa mig på Asmongolds sida i den likställningen:

Det är en stor skillnad på hur påhittade kvinnliga karaktärer i ett datorspel framställs och hur riktiga levande kvinnor behandlas på sina arbetsplatser, eller är det inte det?

Jag gör den personliga tolkningen att ett försök att slå samman sexualisering i spel och sexuella trakasserier på arbetsplatser görs här som om det ena alltid automatiskt måste leda till det andra?

Dessutom ger det skenet av att, "Du kan INTE ha sexualiserade kvinnliga karaktärer i spel OCH sexuellt trakasseringsfria arbetsplatser samtidigt!" Någon måste skämta, eller hur?

Två helt skilda frågor OCH två helt olika nivåer på dem.

Jag vågar nog påstå att snacket kring videon handlar mer om hennes bemötande på en ganska berättigad fråga än innehållet i själva frågan.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag håller inte med om att skämten måste ske sakligt och professionellt. Hela meningen med ett sådant event är ett möte där publiken och panelen kan umgås lite mer avslappnat, där saker inte är så kontrollerade eller sker efter manus.
Jag anser inte att de kan bete sig hur som helst men jag tycker inte de betedde sig dåligt i den här situationen.

För företaget handlar det inte om att ha rätt utan om att göra så bra PR som möjligt, därför kan de nu i efterhand medge att saker var dåliga även fast de kanske själva egentligen inte tycker det var så farligt. Ibland vinner man mer på att vara inställsam och lägga sig än att alltid envist stå upp för det man tror på.
Vinner vi eller förlorar vi mer på att säga att vi gjorde fel? Okej vi vinner mer på det. Då säger vi att vi gjorde fel.
Sen betyder inte att de tycker att det är dåligt att jag måste tycka det är dåligt, jag kan ha en annan åsikt än Blizzard.

Varför måste man ta alla frågor seriöst?
Jag tycker inte hon blev speciellt dåligt bemött. Det är inte ett måste att alla som ställer frågor alltid måste känna sig bekväma.
Paneler idag är förmodligen mycket mer styrda och dyker det upp "känsliga politiska frågor" som feminism har man nog ett färdigpacketerat passionslöst svar™ optimerat för att inte uppröra internetmobbar eller mediepersonligheter.

Varför skulle man inte kunna ta det seriöst? Det han sa lät genuint när han sa det.

Det är inte frågeställarens reaktion på svaret som bestämmer om ett svar är dåligt, oprofessionellt, respektlöst, hänsynslöst eller smaklöst. Jag tycker det mer verkar som att hon förväntade sig att hennes roll skulle vara "ifrågasättande rebell som ställer storföretaget mot väggen med en "gotcha"-fråga" och bli hyllad för det men när hon istället kände att hon fick hela rummet emot sig blev hon obekväm.

Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen om du inte kan se problemet som uppdagas i videon. I mer eller mindre klartext skriver du att du tycker att den företagskultur som uttrycks här och som företaget blivit stämda för inte är ett problem, då är det isf bättre att sätta punkt för diskussionen och istället se vad företaget i slutändan hålls juridiskt ansvariga för.

Inaktiv
Skrivet av kabukishaman:

Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen om du inte kan se problemet som uppdagas i videon. I mer eller mindre klartext skriver du att du tycker att den företagskultur som uttrycks här och som företaget blivit stämda för inte är ett problem, då är det isf bättre att sätta punkt för diskussionen och istället se vad företaget i slutändan hålls juridiskt ansvariga för.

Jag har inte skrivit någonting om Blizzards företagskultur och jag har egentligen ingen aning om vad de stämts för då jag inte är insatt och inte är speciellt intresserad av att sätta mig in i det heller.
I den här tråden pratar jag bara om det som händer i videon och vad jag tycker om det.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen om du inte kan se problemet som uppdagas i videon. I mer eller mindre klartext skriver du att du tycker att den företagskultur som uttrycks här och som företaget blivit stämda för inte är ett problem, då är det isf bättre att sätta punkt för diskussionen och istället se vad företaget i slutändan hålls juridiskt ansvariga för.

Det är samtidigt ganska svårt att diskutera om du hela tiden bygger halmdockor.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Jag håller inte med om att skämten måste ske sakligt och professionellt. Hela meningen med ett sådant event är ett möte där publiken och panelen kan umgås lite mer avslappnat, där saker inte är så kontrollerade eller sker efter manus.
Jag anser inte att de kan bete sig hur som helst men jag tycker inte de betedde sig dåligt i den här situationen.

Det är inte en Stand Up Comic, det är en frågepanel gällande deras spel. De är inte där för att dra skämt som ska se ner på frågeställaren eller publiken. De är där för att besvara på frågor gällande deras produkter som deras kunder ställer.
Så som jag har läst dina svar så låter det som att du tycker de kan bete sig hur som helst, då du försvarar när de är oseriösa och ger ett uruselt svar till en av deras kunder.

Citat:

För företaget handlar det inte om att ha rätt utan om att göra så bra PR som möjligt, därför kan de nu i efterhand medge att saker var dåliga även fast de kanske själva egentligen inte tycker det var så farligt. Ibland vinner man mer på att vara inställsam och lägga sig än att alltid envist stå upp för det man tror på.
Vinner vi eller förlorar vi mer på att säga att vi gjorde fel? Okej vi vinner mer på det. Då säger vi att vi gjorde fel.
Sen betyder inte att de tycker att det är dåligt att jag måste tycka det är dåligt, jag kan ha en annan åsikt än Blizzard.

Återigen, det är inte en Stand Up Comic. Det är ett företag som håller en mässa, där deras representanter ansvarar för hur företaget framställs. Så jo, det handlar extremt mycket om att ha rätt och att göra det bra. Faktumet är att det var dåligt även då, och inte nu i efterhand.
Såklart kan du ha en annan åsikt, men det ändrar inte vad som hände.

Citat:

Varför måste man ta alla frågor seriöst?
Jag tycker inte hon blev speciellt dåligt bemött. Det är inte ett måste att alla som ställer frågor alltid måste känna sig bekväma.
Paneler idag är förmodligen mycket mer styrda och dyker det upp "känsliga politiska frågor" som feminism har man nog ett färdigpacketerat passionslöst svar™ optimerat för att inte uppröra internetmobbar eller mediepersonligheter.

För det är en panel, där folk frågar saker de vill ha seriösa svar på. Man kan själv såklart höra om någon ställer en oseriös fråga, och då kan man svara oseriöst tillbaka. Men i det här fallet så hör man extremt tydligt att hon ställde en seriös fråga.
Sen jo, alla som ställer frågor bör kunna känna sig bekväma. De har ju betalat för att ens få delta i evenemanget. Vad för företag behandlar deras betalande kunder (som betalar extra för att kunna närvara ens i mässan) dåligt och tycker det är okej?!
Och nej, paneler idag är inte mer styrda. Paneler har alltid varit där de som sitter på panelen respekterar de som frågar så länge frågeställaren respekterar tillbaka. Det är inget "nytt" eller "idag".

Citat:

Det är inte frågeställarens reaktion på svaret som bestämmer om ett svar är dåligt, oprofessionellt, respektlöst, hänsynslöst eller smaklöst. Jag tycker det mer verkar som att hon förväntade sig att hennes roll skulle vara "ifrågasättande rebell som ställer storföretaget mot väggen med en "gotcha"-fråga" och bli hyllad för det men när hon istället kände att hon fick hela rummet emot sig blev hon obekväm.

Du läser väldigt mycket in på hennes anledning på frågan och gör antaganden baserat på det och sen centrerar du din poäng på det antagandet... Jag får definitivt inte samma känsla som dig gällande hennes fråga. Det är inte direkt något nytt att fråga om inkludera karaktärer av viss typ, det var inget nytt år 2010 heller att ställa en sån fråga. Folk, genuint, vill ha ledande karaktärer som de kan relatera sig själva till. Det betyder inte att när en sån fråga ställs att det är en "gotcha!"-fråga...
Hennes fråga var simpel och rak på sak, och inget i det hon sa hintade om att "ställa företaget mot väggen"...

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är samtidigt ganska svårt att diskutera om du hela tiden bygger halmdockor.

Jag tycker att Pecmans samtliga inlägg i den här tråden ganska tydligt säger att panelens uppträdande är helt ok och att det inte finns något att problematisera. Jag anser att dom inte sköter situationen varken snyggt, smart eller smidigt och hela uppträdandet blir ganska talande för allt som framkommit av den två år långa utredningen som ligger till grund för stämningsansökan.

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Jag tycker att Pecmans samtliga inlägg i den här tråden ganska tydligt säger att panelens uppträdande är helt ok och att det inte finns något att problematisera. Jag anser att dom inte sköter situationen varken snyggt, smart eller smidigt och hela uppträdandet blir ganska talande för allt som framkommit av den två år långa utredningen som ligger till grund för stämningsansökan.

Kanske, jag tänkte mer generellt för alla dina inlägg i tråden, även de som togs bort av mod.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Shamanfox:

Det är inte en Stand Up Comic, det är en frågepanel gällande deras spel. De är inte där för att dra skämt som ska se ner på frågeställaren eller publiken. De är där för att besvara på frågor gällande deras produkter som deras kunder ställer.
Så som jag har läst dina svar så låter det som att du tycker de kan bete sig hur som helst, då du försvarar när de är oseriösa och ger ett uruselt svar till en av deras kunder.

Återigen, det är inte en Stand Up Comic. Det är ett företag som håller en mässa, där deras representanter ansvarar för hur företaget framställs. Så jo, det handlar extremt mycket om att ha rätt och att göra det bra. Faktumet är att det var dåligt även då, och inte nu i efterhand.
Såklart kan du ha en annan åsikt, men det ändrar inte vad som hände.

För det är en panel, där folk frågar saker de vill ha seriösa svar på. Man kan själv såklart höra om någon ställer en oseriös fråga, och då kan man svara oseriöst tillbaka. Men i det här fallet så hör man extremt tydligt att hon ställde en seriös fråga.
Sen jo, alla som ställer frågor bör kunna känna sig bekväma. De har ju betalat för att ens få delta i evenemanget. Vad för företag behandlar deras betalande kunder (som betalar extra för att kunna närvara ens i mässan) dåligt och tycker det är okej?!
Och nej, paneler idag är inte mer styrda. Paneler har alltid varit där de som sitter på panelen respekterar de som frågar så länge frågeställaren respekterar tillbaka. Det är inget "nytt" eller "idag".

Du läser väldigt mycket in på hennes anledning på frågan och gör antaganden baserat på det och sen centrerar du din poäng på det antagandet... Jag får definitivt inte samma känsla som dig gällande hennes fråga. Det är inte direkt något nytt att fråga om inkludera karaktärer av viss typ, det var inget nytt år 2010 heller att ställa en sån fråga. Folk, genuint, vill ha ledande karaktärer som de kan relatera sig själva till. Det betyder inte att när en sån fråga ställs att det är en "gotcha!"-fråga...
Hennes fråga var simpel och rak på sak, och inget i det hon sa hintade om att "ställa företaget mot väggen"...

Vi tycker väl olika helt enkelt.
Dessa frågepaneler liknar Comic-con paneler ganska mycket där publiken och panelen skojar med varandra. Det är inte kundservice där man felanmäler sina produkter.
Tycker inget skämt var nedsättande mot frågeställaren eller publiken och tycker de gav ett okej svar på hennes fråga.
Skämten var kanske lite cringe men man kan inte förvänta sig att precis alla är sociala genier som beter sig helt perfekt hela tiden.

Ja de ansvarar såklart för hur de framställs och i det här sammanhanget verkar de ha velat framställa sig själva som lättsamma och att de inte tar sig själva på så stort allvar.

Skillnaden idag mot 2010 var att det förmodligen var få som brydde sig om denna video. Idag måste spelföretag vara lite mer försiktiga med vad de säger.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kanske, jag tänkte mer generellt för alla dina inlägg i tråden, även de som togs bort av mod.

Återigen, jag tycker alltför många inlägg grovt förenklar och att så många blint står fast i någon slags "min verklighet är sanning"-tänk, jag vill försöka skaka ur fler argument och skapa en diskussion som är konstruktiv. Jag säger aldrig att jag bär på den kosmiska sanningen i allt, jag vill bara lyfta poänger från andra perspektiv än de som förmedlas av panelen i videon. Blir bara så trött när diskussionen inte kommer vidare och det slutar med icke konstruktiv pajkastning. Jag förstår att vissa av mina inlägg kan uppfattas stötande och i slutändan inte gav upphov till något mer än mer pajkastning, så ska absolut välja mina strider mer varsamt i fortsättningen.

Medlem

folk fattar väl att manliga karaktärer även översexualliseras med? same shit diffrent name.

eld
Medlem
Skrivet av FuzioN:

folk fattar väl att manliga karaktärer även översexualliseras med? same shit diffrent name.

Kan inte hitta något bra exempel i wow förutom detta:

fast det viktiga i "översexualisering" är "över", vilket inte är någon nivå spelen har nått till ännu, då ett spel fullt med detta hade gjort många män rätt så obekväma.

Medlem
Skrivet av eld:

Kan inte hitta något bra exempel i wow förutom detta:

https://wow.zamimg.com/uploads/screenshots/normal/742406.jpg

fast det viktiga i "översexualisering" är "över", vilket inte är någon nivå spelen har nått till ännu, då ett spel fullt med detta hade gjort många män rätt så obekväma.

Här har någon gjort en guide för folk som kanske vill ge sin manliga karaktär det där lilla extra: https://us.forums.blizzard.com/en/wow/t/guide-need-something-...

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Även jag som kille kan hålla med om att armour till kvinnliga avatarer i spel är helt uppåt väggarna.
Det märks att dom är skapade av män för män. (eller nja snarare för kåta tonåriga gamer killar)
Inte praktiska överhuvudtaget om det vore riktigt krig, det ska bara se sexigt ut.

Har du ens spelat WoW?
Vad snackar du ärligt talat om?

Blir ganska så trött på hela narrativet om att det bara handlar om '' kåta tonåriga gamer killar '' också, herregud du kan inte känna många kvinnor...
Att snacka om vad som är praktiskt eller inte i WoW är ganska så lönlöst dessutom och de män som springer ut i melee i krig i WoW utan tröja är fem hundratusen gånger fler än kvinnorna som visar hud alls.
Det har blivit en meme att nästan alla skurkarna är halvnakna muskelmän, t om the Jailer skulle va en äldre skäggig trollkarl men de gjorde honom istället till en muskelman IGEN utan tröja.
Och igen vi snackar om melee fighters, de enda kvinnorna jag kan tänka på som visar hud är ranged.
Vad tror du är minst praktiskt?

Om du vill klaga om sexism så borde du kanske se inombords lite och fråga dig själv varför du är okej med att män klär sig opraktiskt och visar hud men om en kvinna gör det så är det helt plötsligt ett problem.

För övrigt så har många av de här manliga karaktärerna ganska så många fangirls ( och boys ) också som tycker att de är sexiga...
Många artister är dedikerade till det.
Samma I LoL t ex, typ 9 utav 10 av de senaste manliga karaktärer har varit en sexig kille utan tröja som alla spenderar månader över att va kåta på.
Men sedan visar en kvinna lite urringning eller mage och folk får panik.

Jag tror att många utav er ironiskt nog har en jäkligt '' grabbig '' syn på det här och sedan försöker att låta progressiva, kvinnor och andra minoriteter är inte så uptighta som ni verkar tro...
De flesta jag ser klaga på det här är ärligt talat män som försöker att vinna poäng online.

Skrivet av eld:

Helt ärligt talat? Känns som folk här sitter och argumenterar för sexualiserade kvinnor i spel när spelindustrin redan gått vidare, till och med blizzard har gått vidare och är absolut mer kreativa än att slänga bikinirustning på kvinnorna i sina spel, de går själva efter den kritiken som de många år tidigare skrattade bort i en panel.

Vad det hela handlade om var att videon visade att blizzard hade en väldigt tydlig grabbig atmosfär som JAB kände till, mycket som tillförde till att sexuella trakasserier kunde ske utan nolltollerans, saker skyfflades under mattan när blizzard moderniserade sig för att vara mer inkluderande.

Jag tyckte att deras svar var dåligt också, men jag stör mig något så fruktansvärt på att folk försöker att göra det här till något helt annat och pusha ett annat narrativ...
Kvinnor är inte en jäkla monolit, och inte heller män.
Om du på allvar som sagt innan anser att du kan kolla på karaktärerna och sedan säga '' de är män som skapat dom/ gillar dom '' så lever du under en sten.
För MÅNGA kvinnor ÄR det en power fantasy, även för många män.
Herregud ta dig en titt på RP kommunitet och kvinnliga artister för spelet, deras konst och OC's får WoW att se ut som en kyrka.

Om jag inte minns fel så är de näst populäraste genren för kvinnor efter mobilspel JRPG's, och FFXIV är oerhört populärt bland kvinnor och jag har spelat det sedan ARR och om du anser på allvar att Blizzard spel är '' översexualiserade '' så hade du inte klarat FFXIV.
Jag tror också att anledningen till att många män har en power fantasy att vara stor och stark är därför att det är det som generellt anses vara attraktivt i män, folk vill vara '' desired '' så att säga.
Män vill vara maskulina för att attrahera kvinnor vise versa, att skryta och visa vad man har ÄR en power fantasy som får en att känna sig cool och stark.
Att bara kolla på kvinnor som är väldigt feminina och sexuella på ett feminint sätt och sedan säga '' det är en manlig fantasi '' är ironiskt nog ett väldigt manligt och '' bro:ish '' sätt att se på det hela.

Sedan överdriver folk sjukt mycket om WoW, vi snackar för det mesta om kvinnor som visar mage, i ett spell fullt utav män som är allergiska mot tröjor och går tröjlösa konstant.
Om en kvinna visar mage för dig är '' översexualiserat '' så tror jag att det är du som har problem.

All armor i spelet som är '' bikini armor '' är ifrån Vanilla och de har aldrig lagt till något nytt sånt, och det finns sjukt många kvinnor som gillar det och vill ha mer också.
Det jag tror att de flesta andra kvinnor bryr sig mest om och vad jag själv bryr mig om iaf är val.
Att sexualiserade karaktärer och gear existerar är inte ett problem, problemet är när det är det enda valet du har vilket aldrig har varit ett problem i WoW.

Jag blir ganska så trött också på att argumentet alltid är att ta bort att kvinnor visar hud eller har feminina kurvor, istället för att helt enkelt ge andra options för BÅDA könen.
För sanningen är den att kvinnor ofta har FLER options i spel än vad män har.
Om män bara har byxor och inget annat och kvinnor har allt ifrån kjolar, leotards, och ja bikini armor till byxor etc.
Då istället för att grina över att kvinnor visar hud så borde argumentet va att män ska få lika mycket val som kvinnor också imo...
Vilket är för det mesta vad de gjort i FFXIV vilket jag också tror är anledningen till att andra kvinnor gillar det så mycket också och det är så populärt.

Blir så sjukt trött på att det alltid ska handla om att ta bort valmöjligheter istället för att lägga till fler.
Speciellt när jag ärligt talat nästan enbart ser män snacka om det här, jag vet att det var en kvinna i videon men ärligt talat när jag ser mig omkring så är det 99% män som sitter och snackar skit därför att en kvinna vågade visa ben.

Skrivet av eld:

Kan inte hitta något bra exempel i wow förutom detta:

https://wow.zamimg.com/uploads/screenshots/normal/742406.jpg

fast det viktiga i "översexualisering" är "över", vilket inte är någon nivå spelen har nått till ännu, då ett spel fullt med detta hade gjort många män rätt så obekväma.

Men spelet ÄR INTE FULLT UTAV DETTA FÖR KVINNLIGA KARAKTÄRER HELLER.
Så vad snackar ni ens om?
Spelet har också MYCKET fler män som springer ut i krig halvnakna än kvinnor... Som sagt har ni ens spelat WoW?
Skjortlösa män har blivit en meme nästan alla antagonister och många bossar har varit skjortlösa muskelmän...

Medlem

Känns som tråden har ramlat bort vad det handlade om från början.

Hon ställde en fråga och svaret hade kunnat varit allt möjligt förutom på det sätt som skedde.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Känns som tråden har ramlat bort vad det handlade om från början.

Fast det gör det alltid, oavsett nyhet. Du kan ta en nyhet om GTAV, och så vips så har du kommentarer om vad folk vill att Rockstar ska släppa härnäst. Folk blir bara lite mer upphetsade när ämnet blir lite mer politiskt. Aldrig får man diskutera feminism eller våld i spel utan att trådar ska stängas osv. Så länge inte folk börjar med personliga angrepp osv. så tycker jag allt är intressant och läsa.

Skriv svar