Inlägg av Jaw_B

Inlägg som Jaw_B har skrivit i forumet

Skrivet av trickeh2k:

Inte direkt en köpstark målgrupp. Du vill ju få in personer som har egna pengar att spendera.

Nu har ju barn ofta föräldrar.. (nu är detta inget F2P) men har lagt många hundralappar på moddar till Minecraft åt min son. Och nu börjar han få upp ögonen för Roblox (som klasskamraterna spelar). Att locka in barn är nog inte helt oekonomiskt.. :/

Skrivet av Joakim Bennet:

Korsdrag, blöta handdukar in i frysen, bad, kyla nacke, handleder, fotleder och huvud.
Men mest är det ganska gött

Frysta handdukar alltså? Hur gör du med dem sen? Lät intressant..

Finns det överhuvudtaget en spelboss som hängt med lika länge och i lika många spel som Bowser? (Eller ens i närheten?) Bowser for president!!

Ett annat exempel på Ubisoft spel som stängdes ner (och klart klumpigare utfört än detta) var Space Junkies (VR-shooter, med ambition att bli ett e-sport spel). Vansinnigt roligt imo. Men tyvärr blev det en flopp. Det släpptes mars 2019, och servrarna stängdes sept 2022. Bara månader(juli 2022) innan servrarna släcktes reades spelet på Steam (utan någon som helst info om att spelet var på väg att stängas, om man inte gick in på diskussionsforum).

Skrivet av Vileoxe:

Idag äger du en license och inte spelet.

Visst. Men var innebär en licens. Hade kanske vart ämne för en artikel? Och är det alltid samma typ av licens, eller finns det olika? Eller hade det vart ointressant? (för alla andra förutom mig?)

Vore intressant om FZ kunde skriva en artikel om vad det faktiskt innebär att ”köpa” ett spel idag. Vad är det man faktiskt köpt, och hur länge skall man förvänta sig att spelet är funktionellt?
Har spel med server-beroenden andra licenser mot oss slutkund än standalone spel t.ex

Detta görs ju redan. Köpte/driksade när jag köpte Baldurs Gate 3 genom att köpa deluxe-dlc:t. Innehåller absolut inget av värde, men ett sätt att ge pengar till utvecklarna. Motsvarande finns på många spel.

8700 sparkade, men hur många blir också anställda under samma period? Är ju inte ovanligt att ett utvecklingsprojekt tar in massor av folk initialt, för att sedan knoppa av allt eftersom behovet försvinner. Kan tänka mig att spelbranchen fungerar så ännu mer. Vad skall allt folk göra när spelet de jobbar på är klart/går i underhållsfas? Få betalt för att sitta och rulla tummarna, eller gå vidare till nästa projekt på nästa bolag?

Som parantes så var jag tidigare på ett av sveriges största bolag. De hade ett stående varsel varje år, oavsett om det behövdes eller ej. Det var enklare att förhandla med facket på det viset, samt att man ansåg att folk presterade bättre om man alltid kände sig lite osäkra. (Vilket knappast stämmer. Duktigt folk som inte trivs drar självmant. De andra stannar.)

Väldigt sällan jag betalar fullpris för ett spel numera. Man vet ju att spelet kommer ligga på halva (eller ännu lägre) efter bara ett par månader. Känns lite som att det är den nivån de egentligen sätter priset efter då halva priset plötsligt ligger på knappa 400kr… vilket var ett normalt fullpris för inte så länge sedan.

För att vara tydlig så är detta min åsikt och inget annat.. Men jag tror det är ett fundamentalt feltänk att tro att det ekonomiska värdet ligger i att "köpa upp" varumärken inom spelbranchen. Det är duktiga utvecklare som utvecklar grymma spel, och inget annat. Köper du ett varumärke och kickar alla utvecklare så kommer du sitta med usla spel (med fina varumärken) som ingen köper. Utvecklarna går glatt vidare(med full plånbok) och utvecklar grymma spel i sin nästa studio, och som säljer massvis av spel. Förstår inte hur detta inte är uppenbart. Men tydligen.

Skuggarna med RT på var väldigt buggiga då skuggorna helt försvinner när man springer runt (då och då). Prestandan är ju också dramatiskt mycket bättre än under closed beta. (verkar hamna strax över 60fps med ett 4090 i 5120x1440 native med allt på max). Om det är värt den marginellt bättre grafiken är väl upp till var och en. Men just nu så är det på tok för buggigt för att överhuvudtaget ha påslaget.

För inte så många år sedan var PC som spel plattform dödförklarad, då det enbart var konsoller som gällde. (Var det någon förståsigpåare som ansåg. Men PC-marknaden har ju som bekant överlevt). Nu är det xbox tur? Läser att Xbox Series X/S sålt i totalt 27.7millioner exemplar. Hur mycket skall man "sälja" för att man skall anse sig ha lönsamhet...? (PS5 ligger på 48.9m och Switch på 133m för jämförelse).
Dock kan jag väl se att man gjort någon form av tankevurpa när man släpper samma s.k. "exklusiva" spel både xbox och pc, och sedan förvånat undra varför folk köper den överlägsna, och ofta billigare PC-versionen..

Skrivet av TimeAndSpace:

Omöjligt, när besluten grundas i att man är ett börsnoterat företag. Låt hoppas att Larian förblir privatägda så att Swen inte behöver agera för ett värde på aktiemarknaden.

Precis detta. Samma sekund som ett bolag blir börsnoterat så är ju, på något vis, de ekonomiska resultaten (eller kanske snarare externa ”bedömare” om de ekonomiska resultaten) det enda som räknas. Kortsiktigt är det ju ett väldigt effektivt sätt för ägarna att få loss pengar, men långsiktigt så tycks det inte fungera speciellt bra för bolag inom spelutveckling. (Min egen amatörmässiga åsikt)

Över 3000h i wow.. men det är över många år då jag spelat sen Vanilla. Tror knappt jag kommit upp i 100h i något annat spel.

Mm. Blir intressant att se hur högt de vågar sätta priset i sverige. Men känns som ett lätt köp om de inte går helt över styr.. vilket mycket väl kan hända...

För min del så har grafik (och dess utveckling) alltid varit ett intresse, som kanske vart större än själva spelandet ibland. Kommer ihåg redan på 90-talet då jag gärna drog upp inställningarna till absolut max (även om det resulterade i helt ospelbara spel som knappast nådde upp ens till 1fps ) för att se hur spel kommer se ut "någon gång i framtiden".
Numera försöker jag köpa senaste generation grafikkort när de släpps just för att kunna dra upp inställningarna

Skrivet av kebbe:

Hur är levnadsstandarden i Japan när ingångslönen ligger på 21k? Skulle aldrig slava heltid för den lönen.

Funderade på detta också. Googlade på vad en "senior" utvecklare tjänar i Japan, och då är tydligen snittlönen ¥12,598,218 per year vilket, om jag inte räknar fel, motsvarar ~73k SEK/månaden. Så gissningsvis har de en lite brantare lönestege än vad vi har.

Roligt att/om spelet inte blivit en total flopp då. Det måste vara brutalt många mantimmar som gått in i detta spel under åren.

Rolig quiz!

Skrivet av A1200G:

Max 6.000 kr. På rea ca. 5.000 kr.

Ni som tror på 8.000-9000 kr måste ha rökt på. Kommer inte hända. 🙂

Ja, nu ligger väl den "vanliga" ps5 slim med disk på 7489kr och den utan på 6 489kr så verkar väl ändå lite osannolikt att "pro" varianten av konsolen skulle vara markant billigare än nuvarande ps5?